تعقيب كتبت بواسطة موزي
السلام عليكم يااختي انا بحتفل في عيد ميلاد بنتي كمان دايما بس انا وزوجي وبنتي بس لا غناء ولاشي مجرد كيكه وبنجيبلها احنا هديه اعتقد الطفل حيسال انو اذا مافرحتيه ليش اصحابي اهاليهم بيعملوا عيد ميلاد وانا لاء
انت اعملي عيد ميلاد بس من دون عزيمه ناس ورقص وغناء ومن هل الكلام وبما انك لحالك انت وزوجك وبنتك مااعتقد فيها شي والله اعلم عموما
ياختي انا جبتلك من احدى الاخوات كيكه عن الشيف اسامه بس شكلها خرافي بس للاماني احدى الاخوات كاتبتها في المنتدى وهاي وصفتها

تورتتى بمقادير الشيف اسامه و كل خطوه بالصور

--------------------------------------------------------------------------------

دى المقادير كوب سكر=200 جرام الشيف اسامه عمل تلات ارباع الكوب + كوب وربع دقيق =200جرام بس مفيش واحده ذكيه تقيس السكر و الدقيق على اساس انهم نفس الوزن بنفس الكوب يعنى تقول دتقول السكر 200 جرام يبقى الدقيق كوب واحد يبقى 200 جرام زيه كمان ماشى فيه ناس كده <<<<<<<<<< انا كنت منهم + 5 بيض ويكون خارج التلاجه يعنى فى درجه حراره الغرفه + كيس فانيليا + م\ص بكنج بودر و بس وبعدين نخلط البيض و الفانيلياو السكربالمضرب الكهربائى لمده 10دقايق ممكن يكونوا 7 دقايق بس ماتقلليش لان كل ما تكون المده كتيره تطله هشه و احلى من اللى و ده شكلها

بعدين نحط الدقيق بامنخول مع البكنج بودر وياريت لما تحطيه بالمنخل تحطيه شويه شويه وتقلبى يخفه من تحت لفوق و كمان يكون الدقيق اتنخل مره كمان و ده الشكل لما اضفنا الدقيق و دمجناه مع الخليط

و بعدين نحطها فى الصنيه و فى الفرن الل احنا مسخنينو من ساعه البدأ فى تحضير التورته نحطها فى الرف اللى فى النص درجه حراره 180 لمده حوالى 40 دقيقه و ممكن تكون اكتر او اقل على حسب فرن كل واحده

لما تبرد خالص خالص نقطعها بالنص كده

و بعدين تجيبى الكريمه اللى هاتحشى بيها و لما هاتكون خلاص هاتتكون و هاتجمد تحطى عليها 5م\ك توفى ( تجيبى سكر و تسيحيه زى الكراميل و بعدين تحطى القشطه و تقلبى بسرعه و تفضلى تقلبى لغايه الكتل ما تروح و تسيبه يبرد و تحطيه فى التلاجه لغايه ما تستخدميه و تسيبى م\ك على جنب للتزين

على فكره السكر و القشطه الكميه اللى تناسبك انا عملت 5 م\ك سكر + 5 م\ك قشطه و بعدين و بعدين تجيبى ميه و سكر و ياريت ياخدوا غلوه على النار تسبيه يبرد و تمسحى بافرشاه بيه للكيكه الجزء اللى تحت و تحطى نص الحشوه و تفرديها كويس و تحطى نصف الكيكه التانيه و برضه تمسحى بالفرشاه المبلوله و تحطى باقى الحشو وتغطيها كويس و من الجوانب كمان

الاخت اللي نقلت الكيكه اسمها سائله الرحمن وانا جبتلك منها الطريقه وكل عام وهي بخير والف مبروك وتشوفيها عروس يارب

اختك موزي

يسلمو حبيبتي كثير على الكيكة بصراحة افكار الكيكة كثير عجبتني يسلمو يارب يا عسل انتي