انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 23

الموضوع: اللى ظروفها مثل ظروفي ياريت تتفضل ...

الردود
    48

اللى ظروفها مثل ظروفي ياريت تتفضل ...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخباركن امهات واخبار الاطفال

انا ظروفي الحاليه انى عايشه ببيت اهلى لظروف سفر زوجي وعندى طفل عمره سنة وشهر

يعنى تزوجت وحصل حمل وبعدين زوجى سافر لانه اصلا كان نازل اجازة للزواج ورجع لشغله تانى

ومن وقتها وانا ببيت اهلى ولما زوجي بينزل اجازة بروح لبيتي

وجودى ببيت اهلى مع طفلي حاسه انه ملخبطني شوي بحياتى وبعلاقتي وتربيتي لابني

لانى ام لاول مرة وطبعا كلنا عارفين يعنى ايه ام لاول مرة وقد ايه بتكون الواحدة محتاجه لجو معين فى بدايه خبرتها وتجاربها مع اول ابن لها

وخصوصا بسن ابنى يعنى سن الشد وحب الاستطلاع والحبو هنا وهناك و و و ...

ياريت اخواتى اللى مرو بنفس ظروفي يشاركونى ويساعدونى انى اتغلب على الصعوبات اللى كتير بتقابلنى واللى اهمها انى بكون مشدودة وعصبيه فى معظم الاوقات وباخد اي حاجه بحساسيه شديدة ودة لطبيعه مرحله ابنى العمريه

منتظرة مشاركتكم اخواتى

وجزاكن الله كل الخير

الردود
    472
    حبيبتي انا حاسة بك لاني تقريبا نفس ظروفك مع اختلافات بسيطة اني تزوجت و سافرت و بعدين رجعت للولادة و هنا مع بنات
    و طبعا كل حاجة متلخبطة و بتنرفز و تعصب ع اي حاجة و بظر اخرج عصبيتي ع بنات و عمرهم 5 شهور و نص بضربهم
    يا ريت اللي عنده حل يساعدنا

الردود
    1,190
    نفس ظروفى زوجى مسافر وقاعدة مع اهلى وابنى قرب يكمل سنة -مشكلتى الاساسية هى انى مش قادرة امنعهم من تدليله الزايد

الردود
    11
    انا كمان مشكلتى زيك زوجى مسافر ونزل عشان نتزوج وبعدين سافرت بعدشهرين وطبعا كنت حامل ونزلت عشان اولد وقعدت فمصر من ساعة الولادة بقالى سنة ونصف وطبعا اعانى من تدخل اسرتى فى حياتى ومن تدليلهم الزائد لابنى
    وطبعا حالتى النفسية سيئة لان نفسى يكون ليا بيت مستقل لى ولابنى ولزوجى
    اللى اقدر انصحك بيه هو انك تتحلى بالصبر وتحاولى تنشغلى بأى حاجة سواء بالشغل او بالخروج اوباىهواية تحبيها
    وحاولى تعملى انك مبسوطة امام اهلك واولادك لان الاطفال ليس لهم ذنب فى هذه العيشةوبعدين الايام بقت بتجرى حاولى انك متخديش كل حاجة على اعصابك
    ملحوظة:
    ممكن تغيرى لون الكتابة اللى بتكتبى بيها لانه بيزغلل العين

الردود
    529
    السلام عليكم اشكرك على هذا الموضوع لان الظاهر كل البنات بتعاني منه وانا كمان بعاني منه بس مع الاختلاف انا ساكنه في بيت عيله انا لي شقه مستقله بس يوميا نكون مع بعض والله انا بحبهم وهم يحبوا بنتي بس بعانيتكمن مشكلتي في( ان بنتي عمرها 4 شهور يشربوها فروله وبرتقال ويأكلوها رز ويقعدوها امام التلفزيون عشان تسكت طبعا كل الحاجات دي غلط عليها وانا مش باتكلم عشان مش يزعلوا وخصوصا ان بنتي معدتها حساسه والله مش عارفه اعمل اه

الردود
    11
    لازم تمنعيهم وجربى كل الوسائل لان صحة اولادنا فرقبتنا ولو زعلو منك مرة مش هيزعلو التانية
    بس لازم تمنعيهم

الردود
    48
    تعقيب كتبت بواسطة مصرية بالكويت عرض الرد
    حبيبتي انا حاسة بك لاني تقريبا نفس ظروفك مع اختلافات بسيطة اني تزوجت و سافرت و بعدين رجعت للولادة و هنا مع بنات
    و طبعا كل حاجة متلخبطة و بتنرفز و تعصب ع اي حاجة و بظر اخرج عصبيتي ع بنات و عمرهم 5 شهور و نص بضربهم
    يا ريت اللي عنده حل يساعدنا

الله يعينا على العصبيه

انا مشكلتي فعلا العصبيه وانها للاسف بتطلع على المسكين ابني

بس حرام 5 شهور ونص تضربيهم

انا اوقات بوصل لانى اضربه بس بحاااااول امسك نفسي واصبر نفسي على الااااخر

واعتقد اننا ممكن نساعد بعض باننا نشارك بعض مشاكلنا ولو حتى بالفضفضه والكلام

يعنى مجرد اننا نتكلم ونناقش مشاكلنا دة بيساعدنا على اننا نحاول نكيف حياتنا ونسيطر على المشاكل دى

وجزاااااك الله كل الخير اختى مصريه بالكويت

وانتظر مشاركتك القادمة باذن الله
    آخر مرة عدل بواسطة sh_3022 : 08-05-2009 في 01:26 AM

الردود
    48
    تعقيب كتبت بواسطة queen2020 عرض الرد
    نفس ظروفى زوجى مسافر وقاعدة مع اهلى وابنى قرب يكمل سنة -مشكلتى الاساسية هى انى مش قادرة امنعهم من تدليله الزايد
    تسلمي اختى كوين على مشاركتك

والله يعينا على تربيتهم

وانتظر مشاركتك القادمة باذن الله

الردود
    48
    تعقيب كتبت بواسطة أم سوفى عرض الرد
    انا كمان مشكلتى زيك زوجى مسافر ونزل عشان نتزوج وبعدين سافرت بعدشهرين وطبعا كنت حامل ونزلت عشان اولد وقعدت فمصر من ساعة الولادة بقالى سنة ونصف وطبعا اعانى من تدخل اسرتى فى حياتى ومن تدليلهم الزائد لابنى
    وطبعا حالتى النفسية سيئة لان نفسى يكون ليا بيت مستقل لى ولابنى ولزوجى
    اللى اقدر انصحك بيه هو انك تتحلى بالصبر وتحاولى تنشغلى بأى حاجة سواء بالشغل او بالخروج اوباىهواية تحبيها
    وحاولى تعملى انك مبسوطة امام اهلك واولادك لان الاطفال ليس لهم ذنب فى هذه العيشةوبعدين الايام بقت بتجرى حاولى انك متخديش كل حاجة على اعصابك
    ملحوظة:
    ممكن تغيرى لون الكتابة اللى بتكتبى بيها لانه بيزغلل العين
    ام سوفى جزاك الله خير على الرد المفيد

الاستقلال فى حياتك خصوصا وانتى فى بدايتها مهم جدااا للنفسيه

احس انى دايما متوترة ومحتاجه انى اكون بعيدة عن العيون والتركيز فى تربيتي لابني

خصوصا لما تكونى ام جديدة بتبقي اوقات مش عايزة حد يشوف لخبطتك او محاولاتك للوصل لاسلايب التربيه الصح لابنك

وطبعا بيكون فى انتقادات وتوجيهااات كتييييييير بتخليك متوترة ومتلخبطه

وبحاول انى اصبر بس اوقات من كتر الضغط بتفقدى اعصابك

وفعلا الاطفال مالهومش اي ذنب فى الظروف دى

وزى مانت قلتي الخروج للشغل او لهوايا بيخفف من الضغوط كتيييير

بس المشكله انى مش بشتغل وكمان ماقدرش اسيب ابنى لماما وانزل

انا كان نفسي اروح جيم اعمل رياضه عشان اظبط جسمي بعد الولادة وكمان منها تغير جو واطلع الضغوط فى الرياضه واجدد نفسيتي وكدة بس للاسف ماقدرتش اروح

واسفه جدااااا على لون الخط انا حاولت اعدله بس مافيش صالحيه فى المنتدى لتعديل الموضوع

تسلمي ام سوفي

وبانتظر مشاركتك القادمة

ياريت يكون بينها تواصل عشان نخفف من على بعض الضغوط ونساعد بعض اكتر اننا ماتتعبش نفسيتنا

الردود
    48
    تعقيب كتبت بواسطة ارغول عرض الرد
    السلام عليكم اشكرك على هذا الموضوع لان الظاهر كل البنات بتعاني منه وانا كمان بعاني منه بس مع الاختلاف انا ساكنه في بيت عيله انا لي شقه مستقله بس يوميا نكون مع بعض والله انا بحبهم وهم يحبوا بنتي بس بعانيتكمن مشكلتي في( ان بنتي عمرها 4 شهور يشربوها فروله وبرتقال ويأكلوها رز ويقعدوها امام التلفزيون عشان تسكت طبعا كل الحاجات دي غلط عليها وانا مش باتكلم عشان مش يزعلوا وخصوصا ان بنتي معدتها حساسه والله مش عارفه اعمل اه

شوفي ارغول طالما الموضوع يخص مصلحه بنتك وصحتها يبقي لازم تتخدى موقف واضح وفى نفس الوقت بحب ومودة

يعنى ماتزعلهمش منك وبرضو ماتاثريش فى مصلحه بنتك وسلامتها

مثلا ممكن تقولي انها طول الليل مش بتنام وبيجلها مغص ووديتيها للدكتور وحذرك انك تاكليها اي حاجه غير اللى الدكتور حددها عشان معدتها حساسه

وفعلا روحى للدكتور وخليه يكتبلك على الاكل اللى تقدري تاكليه لبنتك

بس 4 شهور لسه صغيرة على الاكل الافضل بعد 6 شهور ويكون حاجات معينه الدكتور بيقولك عليها وبالتدريج عشان الطفل مايجلوش حساسيه وامراض ونزلات معويه ربنا يعافينا

وخلى بالك الصيف داخل والامراض بتزيد خصوصا مع الاطفال

والافضل انك تخلى ليك انتى وبنتك وقت تكونى انتى بس اللى بتربيها وبتوجهيها عشان البنت ماتتلخبطش

مواضيع مشابهه

1. الشاطره في الشوي ياريت تتفضل...
    بواسطة ام النجلاء في الأطباق الرئيسة
    الردود: 6
    اخر موضوع: 05-11-2014, 11:31 AM
  2. الردود: 14
    اخر موضوع: 11-12-2013, 12:02 PM
  3. اللى تعرف الحاجة سعاد اللى فى العباسية تتفضل
    بواسطة almuslema في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 33
    اخر موضوع: 17-08-2008, 09:36 PM
  4. اداة الحلاقة braun silk اللي جربتها و اللي حابة تجربها تتفضل
    بواسطة cleopatradz في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 11
    اخر موضوع: 12-06-2008, 07:27 PM
  5. اللى جربت خلطة تنحيف الارداف ياريت تتفضل
    بواسطة sefo2 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 7
    اخر موضوع: 28-06-2007, 09:10 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ