انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 10 من 55 الأولىالأولى ... 6789101112131420 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 91 الى 100 من 541

الموضوع: مدارس مدارس مدارس......البحث عن مدرسة

الردود
    636

byebye شكرا

تعقيب كتبت بواسطة bent masr عرض الرد
    المدرسة المصرية لغات بس و كمان فيها international و مكانها أمام جهاز مدينة القاهرة الجديدة بالضبط,أمام مدرسة الشويفات و تليفونها 27592270 و ليها فرع تانى فى الحى السابع 24016970.
    مدرسة نفرتارى فى طريق مصر الاسماعيلية و تليفونها 26562521 او 26573978.و برده لغات و international.
    شكرا ردك عليا الله يجزاك خير
    اصل انا مش لاقيه حد يشاركني الموضوع خالص ومحتاره لوحدي وكل يوم اتصل بمدرسه شكل وما عملتس اي تقديم في اي حته وسامعه كلام كتير منه ان التحويل من انترناشيونال للغات ممنوع ومن بريظاني لامريكي ما ينفعش والعكس ممكن وانا كنت معجبه بدار التربيه لكن الاسلوب خوفني والله انا تعبت والله المستعان
    شكرا مره كمان

الردود
    455
    bodamody طيب انتى ساكنه فين ؟ ده مهم جدا فى اختيار المدرسه ثانيا انتى كنتى قلتيلى ان ابنك لسه صغير مش كده ؟ لان موضوع السن ده مهم علشان ما تتعبيش نفسك على الفاضى انا الشهرين اللى فاتوا كرست حياتى للبحث فى موضوع المدارس و لقيت ان المدارس التاشينوال مقسمه قسمين اما انها تهتم بالغه شفويا بعنى ان الاطفال يتحدثوا بطلاقه بس كتابيا مش اوى او العكس كتابيا كويس بس شفويا ضائع زى حاله بنتى كمان ان معظم المدارس فى مرحله ال KG بيكونوا كويسين بس الحكم الحقيقى بيبان فى الابتدائى و كله بدايه من
    4 ابتدائى كله بيتساوا حتى احسن المدارس .

و انا تحت امرك فى اى مشوره بس زى ما قلتلك اهم شىء 1-السكن 2- السن 3- المصاريف

الردود
    636

byebye شكرا

تعقيب كتبت بواسطة ايمو عرض الرد
    bodamody طيب انتى ساكنه فين ؟ ده مهم جدا فى اختيار المدرسه ثانيا انتى كنتى قلتيلى ان ابنك لسه صغير مش كده ؟ لان موضوع السن ده مهم علشان ما تتعبيش نفسك على الفاضى انا الشهرين اللى فاتوا كرست حياتى للبحث فى موضوع المدارس و لقيت ان المدارس التاشينوال مقسمه قسمين اما انها تهتم بالغه شفويا بعنى ان الاطفال يتحدثوا بطلاقه بس كتابيا مش اوى او العكس كتابيا كويس بس شفويا ضائع زى حاله بنتى كمان ان معظم المدارس فى مرحله ال KG بيكونوا كويسين بس الحكم الحقيقى بيبان فى الابتدائى و كله بدايه من

جزاك الله خيرا شوفي السن في 9 هيكون 3ونص واحنا في الدقي والمصاريف المعقول
    وشكرا مره ثانيه
    عندي سوال اعرف منين ان المدرسه فعلا انترناشيونال زي الجديده نولدج كده وشكرا اهتمامك

الردود
    636

byebye شكرا

تعقيب كتبت بواسطة ايمو عرض الرد

جزاك الله خيرايا ايمو شوفي السن في 9 هيكون 3ونص واحنا في الدقي والمصاريف المعقول يعني دار التربيه كانت هايله علي سمعتها وانها باربع الاف بس المستوي الشديد في التعامل هو اللي خوفني والمذاكره الكتير برضه مش حاجه حلوه
    وشكرا مره ثانيه
    عندي سوال اعرف منين ان المدرسه فعلا انترناشيونال زي الجديده نولدج كده وشكرا اهتمامك

الردود
    455
    شوفى حبيبتى طالما فى 1 اكتوبر حيبقى سنه 3 و نصف يعنى ممكن يقبل بس مش فى مدارس كتير لان معظمهم بيفضلوا 4 سنين فما فوق يعنى الاولويه حتبقى للسن الاكبر فى الحاله دى حيبقى امامك المدارس الجديده لان الضغط عليها مش كتير فنسبه قبول السن حتبقى اكتر يبقى المدارس اللى اسعارها معقوله لن تقبله السنه دى زى دار التربيه -نارمر ......
    1
    بالنسبه للمدارس الجديده معظمها اسعارها اعلى كتير يعنى 11000 تقريبا لو المصاريف دى مناسبه بالنسبه لك قوليلى
    2
    بالنسبه للمدارس الجديده اللى مصاريفها اقل عندك Royal Academy /Diamond/فى الهرم فى East International School فى المهندسين . و فى Sama /Noor فى المعادى دول جداد كمان.
    ممكن تقدمى و انشاء الله لو قبل تدخليه و السنه اللى جايه تحولى بس يكون اتسجل KG1 .

3
    ازاى تعرفى اذا كانت المدرسه انترناشيونال الاول تعرفى الشهاده اللى بيدوها يعنى IG /American Diploma/IB , و تشوفى الترخيص بالنسبه ل Knowledge Valley هما IG يعنى لازم تحت اشراف British council و انا سالت و اتاكدت فانشاء الله بعد امتحانات بنتى حزورها و اقولك

ياريت اكون افدك و لو عايزه اى حاجه قوليلى انا تحت امرك

الردود
    540
    السلام عليكم موضوع هايل جدا و شكرا لصاحبة الموضوع و ردودكم مفيدة جدا بارك الله لكم
    انا قدمت لابنى فى مدرسة علوى و بيراميدز بالمريوطيه هو هيدخل kg1 ايه رايكم ببيراميدز من زمان اسمع انها ممتازة و مستوى الطلبة بابتدائى و اعدادى بيطلعوا شاطرين جدا بس هى ابعد بالنسبه لى من علوى
    بيراميدز مقابلتهم رائعة المدرسة من جوه تحفة و المصاريف5000 الاف غير الباص المدرسة كلها متجددة بالكامل فالمبانى و الفصول تحفة و كمان مقابلتهم حلوة جدا
    علوى مقابلتهم لنا كانت سيئة جدا اول حاجة قعدونا قدام التليفزيون علشان نتفرج على المدرسة و طلبنا نتفرج لايف قالوا ممنوع طيب امتى نقدر نجى قالوا بعد دفع المصارف هل هذا معقول ادفع المصاريف من غير ما اعرف شكل المدرسة ايه و بصراحة انا و زوجى خفنا من طريقتهم دى لانه ابنى اول مرة يروح مدارس

قبل كده وديته حضانه 5 او6 مرات و حاولت محاولات كثيرة لكنه رفضها تماما و كان يبعيط جامد جدا و لانه مرتبط بى لانه ما لوش اخوات لسه فمن ساعتها ما راحش اى حاجة

انا بافضل علوى لقربها منى لكن برضه خايفه انهم لا يسمحوا لى فى الاول اعرفه على الاطفال او اقعد معاه شويه يومين 3 بالكثير و خايفة يشددوا كده لانهم عايشين الدور شويه هههههههه

ايه رايكم بيراميدز ام علوى

انا اساسا مترجمة eng فمعنديش مشكله باللغة الحمد لله بس باهتم طبعا انه يطلع مستواه كويس لانى انا نفسى كنت فى مدرسةلغات و ده طبعا اثر على قوى لانه بابتدائى كانوا مهتمين بينا
    آخر مرة عدل بواسطة soly : 10-05-2008 في 05:05 PM

الردود
    1,588
    bodamody .....انا اسمع ان manor house اللى فى الدقى(و ليها فرع فى 6 اكتوبر)مستواها حلو اوى و مصاريفها حوالى 5500,ايه رايك تشوفيها؟؟
    مريهان...انا ساكنه فى مدينة نصر.انا لسه النهارده قابلت واحدة بتدرس فى مصر 2000 نرمين اسماعيل و كانت قبل كده فى غريانى....قالتلى انها سابت غريانى لان ادارتها و مستواها ما بقوش زى الأول.و بتقول ان نرمين اسماعيل كويسة اوى لغاية ابتدائى و الكبار لسه بيظبطوهم.
    المدارس اللى معاليهاش خلاف هى المصريه و الفاروق و MSE
    دعولى ربنا يوفقنى للخير....أنا و انتوا كلنا

الردود
    1,588
    ايمو.....انتى اولادك فى مدرسة ايه؟؟؟

الردود
    208
    عزيزتى بنت مصر انا بصراحة كان نفسى ادخلها ال MSE بس بصراحة انا عملت لها انتر فيو وقالولى انا العدد كامل فى ال gk2 لانهم طالعين من kg1 واستنى لاخر شهر 6 او شهر 7 ازا حد نقل ابنة او بنتة من ال مدرسة ودة طبعا مش حينفع معايا لان كدة حيروح منى التقديم فى اكتلا من مدرسة بس انتى عشان فى مدينة نصر ممكن فر ع مدرسة مصر 2000 اللى فى مصطفى النحاس اقربلك وفى كمان مدرسة النزهة اللى فى ميدان الحجاز اسمع انها كويسة اوى بس انا بشكرك لانك طمنتينى على مدرسة نرمين اسماعيل لانى بصراحة كنت مقلقة شوية زلو فى حاجة تانى ياريت تقوليلى وشكرا

الردود
    10
    انا عندى نفس المشكلة ,, واسمحولى اشترك معاكم وابدا بسوال : محدش فكر فى التجريبى؟؟؟؟؟؟

مواضيع مشابهه

1. الردود: 825
    اخر موضوع: 19-06-2011, 05:07 AM
  2. مدارس مدارس مدارس... فيصل هرم جيزة
    بواسطة rody786 في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 28
    اخر موضوع: 16-04-2010, 03:00 AM
  3. مدارس...مدارس...مدارس...الجزء الثالث عشر***
    بواسطة sadina في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 2024
    اخر موضوع: 23-02-2010, 09:52 PM
  4. نتائج البحث عن مدرسة ( مدارس الهرم )
    بواسطة rony_83 في المجلس العام
    الردود: 12
    اخر موضوع: 20-05-2009, 03:20 AM
  5. مدارس مدارس مدارس ..الجزء التاني
    بواسطة ام مريم 2008 في المجلس العام
    الردود: 292
    اخر موضوع: 20-02-2009, 02:07 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ