انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: امه هتموت بسببه ؟

الردود
    4,070

confused امه هتموت بسببه ؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخواتى كل عام وانت بخير
    هدخل فى الموضوع على طول
    امبارح واحنا قاعدين دخلت علينا واحده قريبتنا تنهمر من اعينها الدموع وتبكى من ابنها بتقول انها فوجئت ان ابنها داخل عليها ومعاه بنت بيقول ان باباه هيخطبها له مع العلم ان الولد عنده حوالى 17 سنه والبنت تقريبا 12 او 13 سنه وانفجرت وقالت حاجات حصلت قبل كده زى انه سرق فلوس ودهب بمبالغ كبيره

طبعا انا قعدت افكر ملقيتش حل غير ان باباه يقف معاه وقفه صارمه
    وصدمتنى هى وقالتلى انه بيسهر هو وباباه كل يوم بالليل ولما بتيجى تكلم ابنها يقول لها ابويا يعرف عنى كل حاجه

وقالت انه جوزها دايما سلبى ع العلم هى عندها بنت اصغر منه

ملقيتش حل غير انى اطرح عليكم الموضوع ممكن حد يفيدها ويا بنات تقريبا جوزها من رد فعله بعد كل الاهل عنهم يعنى محدش راضى يدخل فى شئ خالص خالص

تفتكروا تعمل ايه انا قلت لها ان الطلاق مش حل ارجوكم افيدونا

الردود
    4,070
    ايه يا بنات مفيش مشاركات ليه

الردود
    1,100
    السلام عليكم و رحمة الله وبركاته:
    اختى الفاضلة لا تقلقى من قلة الردود لانها تحتاج من عاشت تجربة تربية ولد مراهق او من تربى الان مراهقا او من لها اخ مراهق تتابع حركاته عن قرب حتى تستطيع افادتك .
    انا عن نفسى اخاف جدا من هذه السن الخطيرة للاولاد و البنات لكن من معلوماتى البسيطة كان يجب على هذه الوالدة توطيد علاقتها بابنها قبل هذه السن و تكوين علاقة قويه معه تحميه من هذه الفترة و انزلاقاتها و لجوئه لها دائمافى محنه , اما ان تترك الابن مع والده ويسهر و كل شىء ابى يعلم ؟؟؟فهذا خطأ منها .
    وصعب عليها الان اعادة استيعابه و تربيته و لكن ليس مستحيلا فعليها بالصبر الصبر معه و استمالته و سماع كل ما يدور بذهنه و عدم النقد الا بسياسة و ذكاء كى لا يهرب منها لبنت 13 و عليها بالحوار معه و مع والده فى جلسة هادئة تتمالك اعصابها قدر المستطاع لان المراهق يتفوه احيانا بكلام بعيد عن المنطق و ان انتقدناه مباشرة يهرب الى من يسمعه وربما يكون صديق سوء , عليها ان تحاول ايجاد طريق وسط مع والده لاستكمال تربية هذا الولد بتفاهم بينهما لا ان يجرا الولد لسماع اختلافاتهما فى التربية و هذا ما نفعله دائما للاسف .
    الوقت مازال فى صالحها فالتستعن بالله و تبدا وهو الموفق .

الردود
    4,070
    اختى ربنا يبارك فيكى بس فعلا مفيش ردود خالص والمشكله انها فى حاله يرثى لها وعايزة اوصل معاه لحل ربنا يبارك فيكى وارجو من الاخوات الدخول

ربنا هب لنا من أزواجنا وذرياتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما
    الردود
    2,094
    حبيبتى شيمة انا رايي من رايك ان الحل الوحيد فى ايد والده لانه الولد بيسمعله عن امه
    لكن امه مهما قالت وعادت الولد هيفضل متشبث برايه خصوصا ان والده مدعمه بقوه
    يعنى لو تقدر تشوف اى حد ياثر على الوالد يكون قريبه او صديقه المقرب وتبعتله مع حد يحكيلوا الموضوع ويدخل ويكلم مع الوالد ويفهمه عواقب الموضوع ده وان الاولى ان الوالد يشجع ابنه على النجاح فى الحياه والمسئوليه مش الفوضويه لان ده سن خطير جدااا ممكن يحصل مالا يرجى عقبه ربنا معاها
    وعليها بالدعااااااااااااااااااااء والله سلاح المؤمن

الردود
    810
    والله حاولت اني الاقى حل لاكن الي اشوفه تحاول مع زوجها وتتناقش معاه بكل هدو ولو عندي حل ثاني ماراح ابخل بيه،،، وعليها بالدعاء والأستغفار وذكر قول(سبحان الله الحمد لله لا اله الا الله الله اكبر)كل مافكرت بهذا الأمر وتكون بنية صلاحهم وهدايتهم ....
    ولن انساها من الدعاء والله يريح بالها ويهدي ولدها وزوجها ويجعلهم قرة عين لها.........

الردود
    101
    حاولت امس اكتب الرد بس النت انقطع معي الان ابرد ان شاء الله لانه فعلا شدتني وحسيت بمعناة الام الله يهدي لها ولدها

اختي مشكلة الام هاذي ان الاب مو واقف معها لان الشاب المر اهق بحاجة لنصح الاب وحزمة

لكن عمر الطلاق ماحل مشكلة بالعكس هو بداية انهيار البيت وضياع الاولاد

تحاول الام انها تبين لولدها انه لسا صغير على الزواج وانه لما يكبر امامه فرص كبيرة وفتيات كثير انسب له لانه الان غير ناضج

وانه مافية احد في العالم بيكون مخلص له غير امه ولا راح يخاف علية مثلها

وانها موضده بالعكس معه لانه مراهق وراح يعاند اكثر الا اذا حاولت تكسبة بالعقل والهدوء والله يهدية لها

الردود
    4,070
    تعقيب كتبت بواسطة shoshovet38 عرض الرد
    حبيبتى شيمة انا رايي من رايك ان الحل الوحيد فى ايد والده لانه الولد بيسمعله عن امه
    لكن امه مهما قالت وعادت الولد هيفضل متشبث برايه خصوصا ان والده مدعمه بقوه
    يعنى لو تقدر تشوف اى حد ياثر على الوالد يكون قريبه او صديقه المقرب وتبعتله مع حد يحكيلوا الموضوع ويدخل ويكلم مع الوالد ويفهمه عواقب الموضوع ده وان الاولى ان الوالد يشجع ابنه على النجاح فى الحياه والمسئوليه مش الفوضويه لان ده سن خطير جدااا ممكن يحصل مالا يرجى عقبه ربنا معاها
    وعليها بالدعااااااااااااااااااااء والله سلاح المؤمن

ربنات كريم وييسر امرها

الردود
    4,070
    تعقيب كتبت بواسطة نبييمحمد عرض الرد
    والله حاولت اني الاقى حل لاكن الي اشوفه تحاول مع زوجها وتتناقش معاه بكل هدو ولو عندي حل ثاني ماراح ابخل بيه،،، وعليها بالدعاء والأستغفار وذكر قول(سبحان الله الحمد لله لا اله الا الله الله اكبر)كل مافكرت بهذا الأمر وتكون بنية صلاحهم وهدايتهم ....
    ولن انساها من الدعاء والله يريح بالها ويهدي ولدها وزوجها ويجعلهم قرة عين لها.........

اللهم امين شكرا لكى

الردود
    4,070
    تعقيب كتبت بواسطة غريبة اطوار2 عرض الرد
    حاولت امس اكتب الرد بس النت انقطع معي الان ابرد ان شاء الله لانه فعلا شدتني وحسيت بمعناة الام الله يهدي لها ولدها

اختي مشكلة الام هاذي ان الاب مو واقف معها لان الشاب المر اهق بحاجة لنصح الاب وحزمة

لكن عمر الطلاق ماحل مشكلة بالعكس هو بداية انهيار البيت وضياع الاولاد

تحاول الام انها تبين لولدها انه لسا صغير على الزواج وانه لما يكبر امامه فرص كبيرة وفتيات كثير انسب له لانه الان غير ناضج

وانه مافية احد في العالم بيكون مخلص له غير امه ولا راح يخاف علية مثلها

وانها موضده بالعكس معه لانه مراهق وراح يعاند اكثر الا اذا حاولت تكسبة بالعقل والهدوء والله يهدية لها

والله جوزها مش راضى يسمع كلام خااااااااااالص وبيدافع عنه فى كل الاحوال ورافض ان اى حد يدخل

مواضيع مشابهه

1. لو عرفت انك هتموت بكره هتعمل أيه النهارده؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة أنا أم عبدالله في روضة السعداء
    الردود: 6
    اخر موضوع: 08-05-2009, 06:06 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ