انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: البيات عند حماتى

الردود
    9

البيات عند حماتى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل سنة وإنتم طيبين عندى مشكلة صغيورة محتارة فيها ومش عارفه اللى بعمله دا صح ولا لا

أنا متزوجة من 8 شهور وحامل الان فى الشهر الخامس والحمد لله حماتى وحمايه طيبين جداااااااااا وزوجى شايلنى فى عينيه والعلاقات بين عيلتى وعيلته كويسة جدا الحمد لله المشكلة هيه البيات عند حماتى

فى أول الزواج كل فترة كنا نبيت عندها يوم ونروح وكان لسه فى البيت أخته الصغرى

دلوقتى أخته بقالها شهر ونص تقريبا متزوجة

قبلها بفترة كنت بحاول أروح دايما أساعدهم ونبات لان فرحها مش إسلامى ومش كنت هاحضره فكنت بحاول أكون دايما معاهم مهما كنت تعبانه ومش كنت بقول إنى تعبانه

وقلت لزوجى إن شاء الله نبات أول كام بوم معاهم علشان مش يحسوا إن البيت فضى عليهم

ودا فعلا اللى حصل

دلوقتى أنا ببيات مرتين ليلتين فى الأسبوع يعنى أربع أيام وأنا اللى حددهم لان زوجى كان فى أى وقت بيقولى هنبات

أنا دلوقتى حاسه إنى مضايقه وحاسه إنه فرض عليا ولو قلت له بلاش النهارده يقولى ليه مش إنى اللى محدده الأيام

أنا محدده الأيام على أساس نزولى من البيت لانى بدرس وبحفظ واحفظ قرآن وكل دا جمب بيتنا

أنا حماتى بتشتغل هيه مش بتطلب منى حاجة بس علشان باقت لوحدها بتعمل ممكن كل حاجة فى يوم واحد فتتعب أو مش تستنى أنا أو حد من ولادها البنات يجى علشان يصعب عليها نفسها أو لو قالت لحد يجى من بناتها ومش جه طبها بتصعب عليها نفسها وتعمل هيه وتفضل تعيط وتتألم وطبعا زوجى بيتعب ويزعل علشان أمه

أنا أمى تحتى ومريضة بالقلب وعندى وليا أخت صغيرة مش بتقدر تساعدها قوى وحماتى برضه تعبانه وبتشتغل غير شغل بيتى ودراستى وإهتمامتى دا غير حملى

دلوقتى حماتى بحس إنها دايما عاوزانا نبات عندها ودايما لما نروح عندها تقولنا مش هاتباتوا طبعا لازم أكون قايله لزوجى ومتحيله عليه بلاش بيات النهارده لان عندى وعندى من المهام اللى ورايا ولانى بفضل هناك وخاصه فترة الصبح مش بعمل حاجة لغايه لما هيه تيجى من الشغل سعات مش بنبنات وكتير يقولها لا خلاص هنبات
    دا بيخلينى أعند أدام نفسى ومش أخد الدوا أو مش أكل او أكلمه برخامه بس طبعا بينى وبينه

أنا مقدرة جداااااا موقف حماتى وحمايه وفرحهم بينا وبزيارتنا وبياتنا بس أنا مش بستريح إلا فى بيتى ولا بحب أنا عند حد ودا شىء نفسى نفسيتى بتتعير تماما لما ببات عندى إستعداد أفضل لغايه الساعة 1 بس أنام على سريرى لكن دا مش بيحصل لان ساعتها زوجى بيكون راجع تعبان وعاوز ينام وبيكون عاوز برضه يرضى أهله ويدخل على قولبهم السرور بس أنا لو حبيبت أخد شور بنتظر لما حمايه ينام وأستأذن أخد فوطة أو ممكن مش أنشف وبفضل بالعبايه طول اليومين ممكن أنسى أو أفاجأ بالبيات فمش يكون معايا غيارت داخليه فبكون مقروفه من نفسى ومش بكون واثقه من نفسى لما زوجى يجى أنا محتارة

أنا عاوزة أخدم أمى وحماتى وأشيل زوجى فى عنيه وأرضيه بس برضه أشعر بالإستقرار أنا تقريبا مش عند بعد فى بيتى لما تعبت وبقيت أخاف أخرج من زوجى لانى عافه هانعدى على والدته وتقلب بالبيات حد يدلنى أعمل إيه؟؟؟؟؟

أنا كنت مرتبة نفسى يوم الوقفة دا مثلا مش اعمل حاجة واتفرع للعبادة
    كنت عند حماتى الأربعاء وطبخت الخميس معاها وقلت لها لو فى حاجة تتعمل فى البيت قالت لى لا هوه نظيف وبناتها هايجوا لها روحت من عندها الساعه 1 نظفت بيتى الجمعه ولم انتهى منه وفضلت عند ماما السبت والاحد أنظف لانها دورين وصممت أخلص كل حاجة وقلت لها لانى مش هاجى بكره
    ويوم الإثنبين صحيت من قبل الفجر وفضلت صاحيه وبدأت أنظف نفسى وأشوف هاطبخ إيه بسرعه وإنى هاخلص كل حاجة قبل العصر بالذات جه زوجى قالى ماماته قالبه البيت عندها وإنها لوحدها وتعبانه فإنزلى حالا ودا كان قبل العصر بساعه أنا نزلت بجد وهيه صعبانه عليه جدااااااااا بس مضايقه لان كل الترتيت باظ اليوم دا روحت من عندها 12 بالليل وفضلت لغايه 3.30 أشتغل فى البيت وصحيت بالعافيه للفجر وكل حته فى جسمى بتقول أه وفضلت تعبانه مكسره يومين

حد يقولى أعمل إيه علشان أرضى ربنا أزوجى وحماتى وأمى ونفسى

الردود
    5,224
    التكريم
    • (القاب)
      • سفيرة النوايا الحسنة
      • مُبدعة صيف 1430
      • درة النافذة الاجتماعية
      • عطاء وتميز في ركن النافذة الاجتماعية
      • بصمة أمل
      • كوميديا طفولية
      • ضياء مناهل النور
      • درة النافذة لشهر مايو
    (أوسمة)
    اهلا بيك اختنا حفيده وسعداء بك في منتدي لك

وان شاء الله نستفيد منك وتستفيدي مننا ربنا يكمل لك حملك بالسلامه

ويسعدك ويوفقك وماشاء الله تبارك الله ربنا يديم عليك نعمته كون زوجك واهله كويسين معاك

ماشاء الله دي نعمه كبيره قوي الحمد لله وسبحان الله الانسان مهما كان مرتاح وسعيد

لازم يكون عنده حاجه منغصه عليه من اي ناحيه وانت فعلا في مشكله

لان دي حاجه مؤثرة على النفسيه والخصوصيه وموقفك صعب

انت ما قلتي هل زوجك الولد الوحيد لاهله ام لا وكم اخت له متزوجات

لان لو في غيره واكتر من بنت ممكن الكل يتفقوا مع بعض ويلموا مبلغ من بعض

وتجيبوا واحده تنظف لحماتك الشقه كل اسبوع وتعمل لها شوية اكل يتحطوا في التلاجه

والفريزر ده هيخفف الشغل عليها وكمان زوجك يكلم اخواته بطريق مباشر

كل واحده منهم مسؤوله عن امها اسبوع تساعد بنفسها او اذا كان عندها بنت تبعتها تساعد

جدتها لازم البنات يشيلوا مسؤولية امهم ويحسوا بيها ولازم يكون بينهم اتفاق

بمواعيد حتي لو ظروفهم لا تسمح يهيؤو ظروفهم على مواعيد مساعدة الام

لان ده واجب عليهم وانت هيكون ليك معاهم نصيب وده هيخفف على كل واحده

وبناتها لا يعطوا للام فرصه لتطلب منهم لكن يبادروا هم بذلك

ويمكنك لاتفاق مع زوجك ان تغيري الاتفاق وتحديد الايام لانه ليس امر شرعي

ولا الزام شرعي فلا يجب عليه ان يلزمك ويلح عليك

اذا لم تستطيعوا اي حل يمكنك اخذ شوية ملابس لك تخليهم دايما في بيت حماتك

دايما يكون لك ملابس وفوط للظروف ممكن تتفقي مع امك لما تحبي تروحي من عند حماتك امك تتصل عليك تقولك تعالي لاني محتاجاك وتروحي بيتك ترتاحي فيه

وان شاء الله الاخوات يفيدوك ربنا يعطيك الصحه والعافيه ويعينك ويجزيك خير

الردود
    101
    الله يكون بعونك ويقومك بالسلامة اختي بس انتي حامل وبحاجة للراحة طيب لية حماتك مايكون العمل بينك وبين بناتها مقسم خصوصا في وضعك وحملك وامك لو تجي وحده كل اسبوع تنظف لها البيت احسن باجر بسيط صعب عليك

الردود
    229
    اهلا بالحفيدة السعيدة
    اقول سعيدة لأنك حصلت على زوج يحبك ويراعيك هو واسرته
    وان شاء الله يتم عليك السعادة بمولود طيب معافى يرزقك بره
    حبيبتي ليست المشكلة ما ذكرتي
    فكل ما يضايقك من عدم وجود غيارات او لبس العباءة او او ليس هو المشكلة
    هذه أمور سهل علاجها بتجهيز شنطة صغيرة بها غيار لك ومستلزماتك هناك واخذها معك في كل مرة
    والشاور في الصباح ما في مشكلة والنوم بالتعود سترتاحي الخ الخ
    المشكلة في الحقيقة اكبر
    انت حامل ومع ثقل الحمل لن تستطيعي القيام بما يطلبه زوجك منك من خدمة الوالدة التي من حقها المساعدة
    والحامل تحتاج الى شيئين مهمين الراحة الجسدية بدون كسل والغذاء المتوازن والاثنين لابد لهم من راحة نفسية
    وما انت فيه من ارهاق ولغبطة نوم سيؤثر عليك اكيد
    ثانيا بعد الولادة ان شاء الله يتمها الله عليك بخير كيف سيكون الحال هل ستتركين سرير الولادة وتلحقي الوالدة اللي قالبة البيت وتريد مساعدة
    واذا سهرتي ليلة مع النونو هل ستستطيعي ان تقومي بالمواعيد المحددة للبيات هناك كما يطالبك زوجك الان
    الأمر سيكون صعب جدا ولن تستطيعي ساعتها ان ترفضي لأنك ببساطة جعلتي بياتك عندها فرض عليك
    لا اريد ان اقلب عليك حياتك مع زوجك فهو يبر ابويه وهذا خير لك قبل ان يكون له
    ولكن انت ملزمة بواجبات تخصك وتخص حملك وتخص بيتك ولا يحملها احد عنك فإذا اردت ان تحملي غيرها فبشكل لا يؤثر على واجباتك الأصلية
    الوالدة خفف الله عنها تعمل اي انها بصحة وعافية والحمدالله يعني بشوية تنظيم لبيتها ستسير حياتها
    بناتها كما قالت عيون لابد لهم من المشاركة فليكن لكل واحدة منكم يوما للبيات والمساعدة وعلى الاقل فقد اصبحتي تحملين بالتساوي المسؤلية مع بناتها
    يمكن ايضا تخصيص خادمة تساعدها يوما في الاسبوع ترفع عنها حمل التنظيف باقي الاسبوع
    يمكن تجهيز اكلاتها في بيتك لاسبوع وزوجك يحملها اليها
    اجلسي مع زوجك وتكلمي بدلال وهدوء ان الايام القادمة لن تعينك على تنفيذ جدول ايام البيات وان الحمل يجهدك وانك تحتاجين الى مزيد من الراحة والاسترخاء في بيتك واطلبي منه عدم الغضب منك اذا قصرت في يوم من الايام الخاصة بوالدته لأن هذا خارج عن ارادنك واقترحي عليه الحلول السابقة
    وذكريه ان الوضع مستحيل يستمر بهذه الطريقة بعد وجود طفل
    فإن كان بعض الازواج يعاني من اهمال زوجته بعد وجود طفل فكيف ستقومين بواجبات اكثر خارج بيتك
    انصجك لا تغضبي زوجك ولا امه الطيبة ولا تفعلي شيئا يغير العلاقة الطيبة بين الاسرتين
    ولكن مع مراعاة الظروف والتغير الذي تمرين به حياتك وزيادة المسؤليات عليك
    اكرر لا تعاندي مع زوجك ولا تتشددي بالامر ولكن بهدوء رتبي حياتك معه ولا يلحظ ابدا انك تتضايقين من الامر بل هي القدرة على الاستمرار والاجهاد الذي تشعرين به
    يسر الله حملك واتمه عليك ورزقك العافية التي تستطيعي بها مساعدة امك وامه والقيام بواجباتك على اكمل وجه

الردود
    407
    مبارك حبيبتي الزواج والحمل والزوج الصالح واهل الزوج المحترمين ..
    الاخوات ما قصروا ،، ولكن احببت ان الفت انتباهك لجانب اخر ،، مما قرأت فهمت انك تعانين من الجانبين مسؤولياتك تجاه اهل الزوج ومسؤولياتك تجاه اهلك ،، وهذا مرهق جدا لفتاة ما زالت في اولى عتبات الزواج ، وتسعى لتأسيس علاقة زوجية متينة ..

نصحيتي لك ،، ان تخففي الذهاب عند والدتك وخدمتها فالحمد لله الوالدة بخير واختك ما زالت عندها ، واهلنا حينما يزوجونا يعلمون اننا لن نبقى بناتهم في البيت وان ظروفنا ستختلف ومسؤولياتنا تختلف ، احيانا لا نستطيع ان نذهب للزيارة بسبب الظروف الاسرية ، فما بالك بالخدمة والمتابعة لبيتين عدا عن بيتك وزوجك وهما الاساااااااااااااااااااس ،،

اذن اولا : خففي ذهابك عند والدتك ولا تخبريها بالسبب وانما تعذري بالحمل وتعبه وووووو ولا تجيبي سيرة دار حماك لان الام يبقى في قلبها غضب على من اتعب ابنتها او نكد عليها ، فحفاظا على العلاقات العائلية لا تخبريها بالسبب ..
    سيعود زوجك فيجدك لم تذهبي لأمك، لماذا ؟ لاني متعبة واخبرتها انني لن استطيع الذهاب عندها كالسابق ،، هنا حينما تتعذرين عن الذهاب لوالدته سيقتنع لانك بادرت من عندك بالتخفيف من جهة اهلك ،، يعني المشكلة ليست في اهله المشكلة انك متعبة ،، ارجو ان تكوني فهمت قصدي ...

الامر الثاني : اولا فكرة تحديد ايام انت هكذا فرضت امرا عليك وحملت نفسك ما لا تطييق وهذا ما لا يرضاه الله ، بكل هدووووووووووء ابدأي بتغيير النظام دون المصادمة مع زوجك او اهل زوجك ، احفظي ما بينكم من حسن العشرة والمحبة واستغليها لترتيب حياتك بهدووووووء ،، يعني مرة تعذري ومرة اذهبي ،، انقطعي مرتين والمرة الثالثة اذهبي ،، وتعذري بالحمل وتعبه وانك لم تعودي تراه كالسابق ، وعايزين نجلس برواق مع بعض وووووو ,, دون التصادم ارجوك ،، ان اصر عليك في البداية طاوعيه ولكن ابقي على التعذر حتى يبدأ يلين ويقتنع ،،،

ارجو ان اكون افدتك اختي الغالية

الردود
    9
    تعقيب كتبت بواسطة عيون123 عرض الرد

ماشاء الله دي نعمه كبيره قوي الحمد لله وسبحان الله الانسان مهما كان مرتاح وسعيد

لازم يكون عنده حاجه منغصه عليه من اي ناحيه وانت فعلا في مشكله

لان دي حاجه مؤثرة على النفسيه والخصوصيه وموقفك صعب

جزاكم الله خيرا أختى عيون ربنا يبارك فيكى وفعلا أنا فى نعم لاتعد ولا تحصى والمشكلة قبل مايكون تعب جسدى هوه تعب نفسى لان عندى إحساس بالإلزام وعدم الإستقرار

وزوجى هوه فعلا الولد الوحيد وله بنتين متزوجين والبنتين وحماتى بيشتغلوا وكل بنت يدوب تخلص شغلها وتشوف طلبات زوجها وبيتها فممكن تيجى مرة أم مرتين فى الأسبوع بالكتير وأزواجهم بيرفضوا البيات

الردود
    9
    تعقيب كتبت بواسطة غريبة اطوار2 عرض الرد
    الله يكون بعونك ويقومك بالسلامة اختي بس انتي حامل وبحاجة للراحة طيب لية حماتك مايكون العمل بينك وبين بناتها مقسم خصوصا في وضعك وحملك وامك لو تجي وحده كل اسبوع تنظف لها البيت احسن باجر بسيط صعب عليك
    ربنا يبارك فيكى حبيبتى
    أنا حماتى مش بتلزمنى بعمل بفضل الله لكن فجأة ألاقيها هاتعمل حاجة فطبعا لازم أساعدها
    المشكلة إنها حاسه بالوحدة وإن الكل بقى له حياته وهيه لواحدها فتحسى إنها زعلانه لما اكون وزجى هناك الروح ترد فيها فتقوم بقى علشان تعمل حجات كتير لينا فترهق نفسها وترهق اللى معاها ممكن نفضل 5 سعات نحضر للطبيخ والطبه لان مش كل حاجة متحضرة فى الفرزيز دا مثلا

وفكرة أن كل أسبوع حد ينظف ليها فكرة طيبة ممكن أقترح كدا لو وافقت

جزاكم الله خيرا

الردود
    9
    تعقيب كتبت بواسطة تلال رمادية عرض الرد
    اهلا بالحفيدة السعيدة
    اقول سعيدة لأنك حصلت على زوج يحبك ويراعيك هو واسرته
    وان شاء الله يتم عليك السعادة بمولود طيب معافى يرزقك بره
    اللهم أمين

جزاكم الله خيرا أختى تلال ربنا يبارك فيكى وإن شاء الله أصلى صلاة حاجة واتكلم مع زوجى
    وعلى فكرة أنا أمى تحتى بدورين يعنى بنفس العماره فأنا بروح عندها وأنا طالعه وانا نازله غير لو فضلت عند أمى مش زى عند حماتى سبحان الله أكتر بيت الان أستريح فيه هو بيتى ثم بيت أهلى الذى نشأت فيه بكون بحريتى أكتر

إدعى لى ربنا يرزقنى بر زوجى وأهلى واهل زوجى لانى أخاف بشدة من العقوق
    وكما تدين تدان

لملمي الجراح يا بلدي وتعالي نزرع الورد من جديد
    الردود
    7,711
    التدوينات
    22
    السلام عليكِ غاليتي
    مرحباً بكِ بيننا
    أعانك الله وأرضاكِ بالذرية الصالحة بإذن الله
    غاليتي
    مشكلتك بسيطة جداً بإذن الله
    ويكفي أن معكِ زوج متفهم ويقبل التشاور
    بالنسبة للبيات عند حماتك حاولي أن تتأقلمي عليه
    فكل واحدة عندما تتزوج تكون في طوع زوجها
    ولذلك فهو صعب عليه أن يرى أمه بحاجة لمن يساعدها
    ولا يكون هو في مقدمة المساعدين
    ولو حتى بزوجته
    جزاكِ الله خيراً على ذلك
    حاولي أن تكون لكِ بعض من الغيارات الضرورية
    عند حماتك كما ذكرت الأخت عيون
    فهذا سيخفف حدة صدمة البيات نوعاً ما
    وسيكون هذا الوضع
    إلى ان تلدي مولودك
    وتتعدل الأمور ويكون إبنك هو شغلك الشاغل
    وهو الحجة الخاصة بكِ
    وفعلاً سيكون حجتك الكبرى في الجلوس بالبيت
    أغلب الوقت
    وبالتاكيد سيكون لأخوات زوجك دور في مساعدة امهم
    مقابل مساعدتك لها أيضاً
    وربنا يعينك
    وصدقيني بالتنظيم سيكون الأمر أسهل مما تتوقعين
    ولكِ الجزاء من الله على ما تفعلين
    تقبلي مروري

الردود
    9
    تعقيب كتبت بواسطة زوجي تاجي عرض الرد

الامر الثاني : اولا فكرة تحديد ايام انت هكذا فرضت امرا عليك وحملت نفسك ما لا تطييق وهذا ما لا يرضاه الله ، بكل هدووووووووووء ابدأي بتغيير النظام دون المصادمة مع زوجك او اهل زوجك ، احفظي ما بينكم من حسن العشرة والمحبة واستغليها لترتيب حياتك بهدووووووء ،، يعني مرة تعذري ومرة اذهبي ،، انقطعي مرتين والمرة الثالثة اذهبي ،، وتعذري بالحمل وتعبه وانك لم تعودي تراه كالسابق ، وعايزين نجلس برواق مع بعض وووووو ,, دون التصادم ارجوك ،، ان اصر عليك في البداية طاوعيه ولكن ابقي على التعذر حتى يبدأ يلين ويقتنع ،،،

ارجو ان اكون افدتك اختي الغالية
    ربنا يبارك فيكى أختى زوجى تاجى وإسمك بجد جميل جدا ربنا يبارك فيكى

أنا حددت أيام لانى مش بحب المفاجاأت مش بحب فجأة وأنا ورايا مليون حاجة لسه فى الشقة يقولى إلبسى حالا هانروح عند ماما وبكره لما نكون هناك أفاجأ إننا هانبات وأنا ورايا حجات تانيه هاعملها فى البيت أو ورايا إرتباطات أخرى فعلشان كدا حددت بس صعبان عليا إنى أربع أيام بره البيت والخامس عند أمى والسادس بنزل أحفظ فيه ولم يتبقى لى سوى الجمعه لو مفيش حد عزمنا فيه فبشعر بالإرهاق من كثرة الخروج .. لاتنسنيى من دعائك

مواضيع مشابهه

1. حماتي وآآآآآآآخ من حماتي
    بواسطة *رانيا* في نافذة إجتماعية
    الردود: 63
    اخر موضوع: 19-04-2010, 12:21 AM
  2. توزيعاتي لحفل تخرج حماتي ونقل حماتي الثانية
    بواسطة التائبة لله في الحفلات والهدايا
    الردود: 8
    اخر موضوع: 28-03-2010, 12:58 PM
  3. حماتى ملاك..حماتى قنبله ذريه..!!!!!!
    بواسطة enno في نافذة إجتماعية
    الردود: 12
    اخر موضوع: 21-07-2009, 06:17 PM
  4. سلسلة حوار طرشان 4 (حماتي وما ادراكم ما حماتي)
    بواسطة *رانيا* في نافذة إجتماعية
    الردود: 32
    اخر موضوع: 22-06-2009, 12:32 AM
  5. أذكار لبس الثياب
    بواسطة طلال في روضة السعداء
    الردود: 1
    اخر موضوع: 18-12-2000, 02:32 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ