انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 11

الموضوع: مشكلة شخصية

الردود
    23

coffee مشكلة شخصية

ازيكم يا جماعة ...فى الحقيقة انا فى حاجة شخصية مضيقانى جداا وكنت حبة انى اعرف ردودكوا ومشاركاتكوا عشان تفيدونى ...
    انا متزوجة بقالى تلات سنين ...وليا جارتى صديقة لاخوات زوجى والبنت دية كل ما حد من اهل زوجى يجى تطب علينا فجأة من غير ميعاد عشان تشوفهم وفى الوقت اللى عمرها ما فكرت تزورنى حتى من ساعة ما اتجوزت وانا مش حبة وجودها ومش بكون سعيدة من تصرفاتها رغم انى عارفة ان اخوات زوجى بيكونوا مبسوطين لما بيشوفوها لانهم بيحبوها ...طيب اتصرف ازاى ...وانا دايما حاسة انها مش بتحبنى وانها مش عمالالى اعتبار على انى صاحبة البيت وانها لما بتيجى بتيجى عشان دا بيت جوزى اللى هو اخوا اصحابها وانا فى الوقع حاسة ان دا قلة احترام ليا ...مع العلم انى بحب اهل زوجى والحمد للة....
    ارجوكوم افيدونى بالنصح وازاى اتصرف ..............

yehia2007's صورة
    yehia2007 غير متواجد متميزة صيف 1429هـ -مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    الردود
    11,299
    قوليلها بعد كده لما تحبى تيجى ابقى اتصلى الاول
    يمكن نكون خارجين او عندنا ضيوف او مش فاضيه
    لانها بصراحه بجحه والناس اللى زى دى لازم التعامل معاهم يكون بنفس الاسلوب لان الكسوف مش بينفع معاهم
    وهى حتى لو حست انك مش راغباها مش حتهتم للأسف علشان كده لازم تتجرئى معاها وتوقفيها عند حدها

الردود
    312

byebye

السلام عليكم
    يمكن تكوني غلطانه وهي نفسها تتعرف عليكي بس حاسه بصد من ناحيتك
    استقبليها بحراره علشان تتذكر انك صاحبة البيت واحرجيها مره وقوليلها بنسوي دوريه اللمه مره في بيتي ومره في بيتك وهنا راح تبين اما بتنسحب وبتبطل تطب عليكي او بتتوطد علاقتك فيها وبتصيروا حبايب

الردود
    414
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختى فى الله mera -k

أعتقد انها انسانه تربطها صله قويه بأخوات زوجك و انها تشعر بان البيت بيتها منذ قبل زواجك

و اعتقد انها قد تكون تحاول جذب انتباهك لها و لصداقتها ولكن بطريقتها الخاصه

و بما انك تقولين انك غير حابه تواجدها لانها تأتى فجاه بدون استاذان فبالتالى من المؤكد ان شعورك ينعكس على تصرفاتك و تعابير وجهك تجاهها

فتحاول هى ان تجذب معكى اطراف الحديث مثلا بترددها عليكى هكذا

لذا اذا كنتى غير راضيه بأقتحامها بيتك و مملكتك اولا تحدثى مع زوجك فى هذا الشأن ثم كلمى اهله حين يأتون لكى بأنك لا ترتاحين لها و خاصة انها لا تسأل عنك حين تواجدك وحدك وانها لا تربطها بكى باى علاقه

و اجعليهم هم من يتهربون منها فلا يجب عليكى اختاه ان تكشرى على انيابك منها حين تقف على بابك فذلك لا يرضى الله عز وجل

والله الموفق

الردود
    23
    تعقيب كتبت بواسطة سديم الليل عرض الرد
    السلام عليكم
    استقبليها بحراره علشان تتذكر انك صاحبة البيت واحرجيها مره وقوليلها بنسوي دوريه اللمه مره في بيتي ومره في بيتك وهنا راح تبين اما بتنسحب وبتبطل تطب عليكي او بتتوطد علاقتك فيها وبتصيروا حبايب

ثانكس على الرد المتميز بس كنت عاوزة الفت نظرك لشىء انى كنت لطيفة جدا معاها ودعيتها اكتر من مرة للغدا عندى لكن هر كانت كل مرة تقول ربنا يسهل كمان هى اللى كانت ردردها معايا خشنة شوية ..وكنت بحجها بذوق واولها مش لازم يعنى يكونوا اصحابك هنا عشان تجيلهم احنا منتظرين فى اليوم الفلانى عشان تتغدى معانا وطبعا كانت بتتهرب..انا فى الحقيقة مش مبسوطة من اسلوبها ولما فكرت اتكلم مع واحدة من اخوات زوجى كانت واقفة فى صفها وحسستنى انى مش بحب الهم الخير ومش عاوزاه يكونوا مبسوطين وانى بعمل فرق بيتى وبيتهم ودخلت فى موال
    وفى الحقيقة انا م قادرة استحملها تواجدها كل مرة بحجة اصدقاءها ...طيب اعمل اية وفى نفس الوقت محرجش اهل زوجى

الردود
    46
    اختي فى الله السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته
    ليس من خلق المسلم الاساءه لضيفه وخصوصا اذا كان جار لان الله سبحانه وتعالى ورسوله الكريم اوصانى به خير فما بالك اذاكانت تسعد بوجوها في دارك لوجود قرابتك
    اخيه اصبر عليها واحسني معاملتها واكرميها وقومي انتي بدعوتها في المرات القادمة ومع الوقت ترين الفرق عليها وفي نفسك

الردود
    23
    تعقيب كتبت بواسطة سديم الليل عرض الرد
    السلام عليكم

واللة دايما بستقبلها بحرارة بس هى اصلا بتكون مش عاوزة تتكم اصلا مع اصحابها وانا قاعدة وبتحسسنى انى انا اللى ضيفة وانا واللة استحملت منها كلام سخيف جدا عشان اهل زوجى وزوجى وكنت كلمتهم بلطافة قبل كدة لكن هما بيحبوها جدا ومش طايقين حد يقول عليها حاجة ..لدرجة انى احيانا بيحبوها اكتر منى واكتر من مرة قالتلى انها كانت مضايقة من حاجات زوجى كان بيختارها وانة مسمعش كلامها ولما سألت زوجى بهدوء اقسم لى انة اصلا عمرو ما اتكلم معاها لانة مش بيطيقها وعلى فكرة انا مش بغير منها ابدا عشان محدش يفتكر انى مش متقبلة وجودها للسبب دة لانى وزجى متفقين وبثق فية جدا واعتقد ان كلامها دا كان عشان تخلينى اتدايق او عشان تحسسنى انها واخدة وضعها من قبل ما اجى..ارجةو الافادة وثانكس على الرد

الردود
    312
    واضح انك صاحبة خلق رفيع لانك مش راضيه تصارحيها وترفضيها او تكوني فظه معاها بس مادام زوجك كمان ممكن يجيه وجع راس من وراها
    خليه هو يتصرف
    يعني يفهم خواته انه ما بيحب يستقبلها في بيته في اي وقت
    تمسكي باهل زوجك ما دمتم حبايب ولا تخليها تخرب علاقتك معهم
    وزي ما حكيت حاولي تعرضي عليها اللمه في بيتها مره وفي بيتك مره صدقيني راح يبين معدنها

الردود
    3,258

flower3

أولا البيت البيت بيتك وليس بيت زوجك

اليس لديك عين سحريه انضري من

خلالها ولا تفتحي سبحان الله

البيت بيت ابونا والغرب يطردونا

هيه فرضا نفسها على الاخر

حربيها بسلاحها انتي جيتي وانا لن أفتح

وفقك الله

الردود
    828
    شوفي انا شايفة انك تلاقي حجة بيوم من الايام يكون فيها اهل زوجك عندك وتقوليلهم انا اليوم مشغولة بـــ......... وماحقدر استقبل فلانة أو تقوليلهم حابة نقعد اليوم قعده عائلية مع بعض وتتصلي فيها وتعتذري منها وتقوليلها انكم موفاضيين اليوم بحجة معينة وكذا بتعرف انه الكلمة لكي انتي وتصير تحترم نفسها
    او راي سديم الله حلو انك تستقبليها وتضيفيها عشان تفهم انها ضيفة عندك

مواضيع مشابهه

1. مرة حسيتى بالغربة فى بلدك ووسط اهلك؟مشكلة شخصية
    بواسطة lolo habeby في نافذة إجتماعية
    الردود: 8
    اخر موضوع: 07-02-2009, 04:19 PM
  2. تجربة شخصية
    بواسطة jomanah في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 8
    اخر موضوع: 24-04-2008, 11:56 AM
  3. شخصية ابني
    بواسطة الفتاةالطويله في الأمومة والطفولة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 23-07-2004, 09:53 PM
  4. شخصية ابني
    بواسطة الفتاةالطويله في نافذة إجتماعية
    الردود: 0
    اخر موضوع: 23-07-2004, 03:49 PM
  5. مشكلة ضعف شخصية الزوج وحلول مقترحة :
    بواسطة الخنساء في نافذة إجتماعية
    الردود: 0
    اخر موضوع: 20-11-2001, 09:10 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ