انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 8 من 15 الأولىالأولى ... 456789101112 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 71 الى 80 من 142

الموضوع: "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 13)

الردود
    59
    تعقيب كتبت بواسطة sooo008 عرض الرد
    محدش عبرني وقلي مبروك ولا حتي انتي ياهنوده مكنش عيش ونت يلا علي العموم انا قلبي ابيض
    هنوده انا عندي سوال لما بجي اعمل سويت للمنطقه الحساسه بيطلعلي حبوب اعمل ايه ياريت تقوللي بسرعه وعايزه حاجه تقلل نمو الشعر عشان بيطلع بعد كام يوم علي طول ياريت تقوللي
    إزيك ياسوووو ياقمر طبعا إنتى ماتعرفينيش اصلى لسه جديده فى المنتدى وأول مره أبعتلك بس قولت أقولك ألف مليووووووووووووون مبروك أصل إنتى شكلك سكر خالص وربنا يارب يسعدك إنتى وزوجك ويجمعكوا فى الخير وعلى فكره أنا بردوا قربت إنشاء الله فطمنينا بقى كده خليكى جدعه ربنا يباركلك.

الردود
    855
    مسا الخير ... عايزة اعرف ماركة بيبي لس تكون بيرفكت تجيبها ماما معاها من السعودية .. كمان انا فرحي قرب وعايزة تسريحة لشعري ومواصفاته كالتالي : اسود * لتحت الكتف بقليل * مش خفيف ولاتقيل يعني عادي * مش ناعم *الجبين عندي عريض شوي ومش حلو عليا الشعر المرفوع من قدام ابدا ... ممكن تحطوا صور تسريحات تنفع للحفلة وليوم الفرح؟؟

الردود
    83
    تعقيب كتبت بواسطة ميويا86 عرض الرد
    لفلي دريم:::ازيك ياقمر؟؟
    ممكن تقوليلي ع تجربتك مع الحنا والقشرة؟؟؟
    ونوع شعرك اية؟؟
    احسن انا القشرة مجننااااااااااااااااااااااااااااااااااني
    وجربت حاجات كتييييييييير ومفيش فايدة
    منتظرة ردك ياقمر
    ميويا القمر ازيك يا حبيبتي انا يا ستي شعري عادي مائل للدهني و هو بيطلع فيه قشرة تقريبا كل دخول شتا انا بقي احسن حاجة بعملها للقشرة هي الحنة لانها بتقوي الشعر و بتنضف فروة الراس و بتطهرها و بريح دماغي من علاج القشرة و الحنة اللي بعملها دي كنت قلت طريقتها في الجزء اللي فات بس علشان خاطر عيونك يا قمر نقولها تاني
    حنة و زبادي و زبدة سواء فلاحي او صفرا و بيضة و خل عادي و خل تفاح و عسل ابيض لو فيه و تعجنيها و تسيبيها تخمر حوالي نص ساعة و تحطيها علي شعرك حوالي 3 ساعات و اهم حاجة و انتي بتحطيها تكوني غسلتي شعرك كويس و تحطي الحنة علي فروة راسك في الول و بعد كده علي شعرك كله
    و تغسليها كويس و هتلاقي ان شاء الله القشرة قلت كتير كمات هتحسي بنضافة في فروة راسك و انتعاش و شعر طري و حلو
    كمان استمري عليها كل اسبوعين مرة علشان تخلصي من القشرة و اتفرجي علي شعرك ان شاء الله هيكون روعة
    معلش رغيت كتير و دوشتك
    اما بقي يا ستي لو عاوزة تمشي بعلاج انا كنت روحت للدكتور و كان كتبلي علي علاج و كان حلو و فعال برده شامبو سيبورال و تونك تونوسكالبينتدهني منه فروة راسك كل يوم بالليل و استمريت عليه لمدة شهر و نص الحمد لله القشرة برده راحت
    يا رب اكون قدرت افيدك

الردود
    83
    تعقيب كتبت بواسطة sooo008 عرض الرد
    محدش عبرني وقلي مبروك ولا حتي انتي ياهنوده مكنش عيش ونت يلا علي العموم انا قلبي ابيض
    هنوده انا عندي سوال لما بجي اعمل سويت للمنطقه الحساسه بيطلعلي حبوب اعمل ايه ياريت تقوللي بسرعه وعايزه حاجه تقلل نمو الشعر عشان بيطلع بعد كام يوم علي طول ياريت تقوللي
    الف مبروك يا قمر علي الزواج و عقبال لما نباركلك علي الذرية الصالحة ان شاء الله عاجلا غير اجل
    و يا رب تحني علي البنانيت اللي قربوا هما كمان بنصيحة اصلهم محتاسين اوووووووووووووووي
    ربنا معاكوا كلكم و يسعدكم يا رب

الردود
    66
    هنودة ياقمر ازيك عاملة ايه يارب تكونى بخير يارب
    كنت سالتك على حاجة بس اظاهر ما اخدتيش بالك منها هسالك تانى بصى ياجميل

هسالك بقى على حاجة بسيطة كدة بصى ياقمر هو انا لما اجيب الجليوسليددة واحط علية ليمون واسيبة وكل يوم مثلا استعمل منة لو سيبتة مثلا مدة معينة بس مثلا اكتر من اسبوع او اكتر من كدة كمان ممكن يجرالة حاجة علشان الليمون الى علية ولا عادى ولو حطيتة مثلا لازم اغسلة بعدها باد ايه

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة eng_menna عرض الرد
    هنودة ياقمر ازيك عاملة ايه يارب تكونى بخير يارب
    كنت سالتك على حاجة بس اظاهر ما اخدتيش بالك منها هسالك تانى بصى ياجميل

هسالك بقى على حاجة بسيطة كدة بصى ياقمر هو انا لما اجيب الجليوسليددة واحط علية ليمون واسيبة وكل يوم مثلا استعمل منة لو سيبتة مثلا مدة معينة بس مثلا اكتر من اسبوع او اكتر من كدة كمان ممكن يجرالة حاجة علشان الليمون الى علية ولا عادى ولو حطيتة مثلا لازم اغسلة بعدها باد ايه
    حبيبتى انا رديت عليكى فى صفحة 4
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=609517&page=4

الردود
    1,943
    هنودي حبيبتي
    الف مليون مبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارك ع الجزء الجديد
    وان شاء الله ربنا ما يحرمنا من بعض ابدا ويديمها علينا نعمة
    اللهم آآآآمييييييييين
    بجد يانودي موضوعك للشعر تحفففففففففففففففففففففة
    وكلمة تحفففففففففففة قليلة عليه
    ماشاء الله عليكي ربنا يباركلك يارب ويسعدك

بصي يانودي.....دلوقت اللي هثبت عليه ان شاء الله
    • تغذية سليمة(ربنا يهديني ...نفسي اكلي يتظبط)وفيتامينات
    • شامبووبلسم (استخدم البلسم بعد الشامبو ع طول صح؟؟ولا مرة في الاسبوع؟؟)
    • حمام زيت اوحنا او اي ماسك تغذية....بجديا نودي زيت الذرة روووووووووعة للشعر الجاااااااااف.......وكمان الحنا مع القشدة رووووووعة هيا كمان....بس يانودي انا عندي قشرة فظيييييييييييييييييييعة قوليلي اعملها حنا ازاي لان الحنا بالقشدة مش اثرت ف القشرة وع فكرة انا شعري جااااااف..... ياريت تقوليلي اعمل اية؟؟
    • حمام كريم(كام مرة ف الاسبوع؟؟)
    • سيرم؟؟انتي قلتي زيروفريز حلو للشعر العادي طب انا شعري جااااف تنصحيني باية؟؟؟واستخدام السيرم كل يوم مع التصفيف ولا اية؟؟
    حاجة تانية بقي يانودي
    انواع الامشاط اييييييييية؟؟(خشب-بلاستيك-.....)وافضل انواع اية؟؟
    والفرش كمان يانودي اية احسن نوع منها؟؟
    وياتري البيبي ليس يغني عن السيشوار؟؟
    ولو افتكرت حاجة كمان هقولك بس دة اللي ف بالي
    يارب بس ما تزهقي مني ....بصي بقي انا ماليش غيرك
    ربنا ما يحرمني منك يارب
    ميويا يا عسل وحشتينى اوى
    دلوقتى ماتش شغال بتاع مصر وبصراحة اعصابى تعبت بعد الجون الاولانى فقلت ادخل على منتدى اهدى شوية

البلسم بعد الشامبو وكفاية مرة فى الاسبوع
    الحنة طريقتى انى بعملها بالزبادى ومع تكرتر فعلا بتقل القشرة جدا وبتنتهى انا بسب حنة مع زبادى لمدة نص ساعة او ساعة تتخمر وبعدها على الشعر بسيبها 4 ساعات وممكن اكتر بس بزهق بسرعة وممكن تعمليها كذا مرة يعن مرة فى الاسبوع لمدة 3 اسابيع

حمام كريم مرة فى الاسبوع عامة اى حاجة بتبقى مرة حتى لو طبيعية عشان الشعر مش بيهلك

سيروم ينفع لكل انواع الشعر ومش كل يوم يعنى 3 مرات كفاية فى الاسبوع او لما تغسليه

المشط افضل حاجة خشب لانه مش بيعمل ذبذبات سالبة على عكس البلاستيك او المعدن بيعمل شحنات سالبة مع الشعر تقصفه وتعمل تساقط الافضل الخشب

الفرش والله انا مش بعرف فيخها اوى لانى بستخدم عالطول المشط

البيبى ليس ايوة بديل عن الاستشوار واسهل فى الاستخدام واقل ضرر من الاستشوار

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة 7abiba21 عرض الرد
    مبرووووووووووووووك يا هنودة الجزء الجديد
    وموضوعاتك روعة
    جزاكى الله كل خير يا حبيبتى
    الله يبارك فيكى يا حبيبة يا قمر

نودي بجد انتي انسانة راااااااااااااااااااااااااااائعة
    ربنا يجزيكي كل خير يارب ع تعبك معانا كلنا
    ربنا يرضي عنك حبيبتي
    انا كنت عايزة اسالك ع زيت الزيتون انا فاكرة انك قلتي لعروسة هنا ان احسن حاجة اللي جاي من مطروح سيوة صح؟؟
    انا سالت عليه لاقيت الكيلو ب40ج وهوه فااااااتح خاااالص
    ده الحلو ولا اية؟؟
    ايوة يا جميل حلو

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة HOOBY عرض الرد
    هنوده الجميله ميرسى كتير على كل شئ

وان شاء الله نشوفك يارب اجمل عروسه فى الدنيا
    ميرسى يا هوبى يا جميل على كلامك ونفرح بيكى يا عروسة

تعقيب كتبت بواسطة سماح عزت عرض الرد
    هنودة حبيبة قلبى ولله انا نفسى اتجوز عشان تخلصى من اسالتى دى عارفه انى زهقتك ههههههههههه
    ربنا يخليكى يا هنودتى وميحرمنيش منك ويجمعنا على الخير والحب دايما فى الدنيا والاخرة ويارب يارب اشوفك عروسة عن قريب بقى وافرح بيكى وتعدى فلسطين ههههههههههه اكيد انتى فاهمة
    ههههههههههههههههه ادعيلى ايوة اعدى فلسطين حاسة انى فى جهاد ونضال هههههههههههههههههههه

الردود
    1,943
    غرفة نومك قلعة للحب وواحة للاسترخاء

يطلق عليها البعض " الغرفة الذكية " والذكاء هنا صفة تنسحب علي المرأة التي تسعي دائماً وراء ما يسعد زوجها لتجعله كالملك المتوج على عرش مملكة الزوجية ، وأساس هذه المملكة " غرفة النوم " فهي أهم جزء في المنزل حيث يجد فيها كلا الزوجين الراحة والاسترخاء بالإضافة إلى قضاء أهم اللحظات التي تضفى السعادة والحنان والحب على الحياة بينهم .

لذا ينصح الخبراء كل زوجة بأن تبذل قصارى جهدها لجعل هذه الغرفة مثل " قلعة الحب " التي يشعر بداخلها الزوج بأنه قد انفصل عن العالم الملىء بالصخب والضوضاء ودخل جنة الراحة والإسترخاء.
    ولتحقيق هذه المميزات تابعي معنا السطور القادمة حيث نقدم لكِ فيها خطوات مهمة قد تبدو سهلة وبسيطة فى مظهرها لكن تأثيرها قوى وعميق فى جوهرها ، ومن هذه الخطوات :

اللوحات الطبيعية
    قد يحتاج زوجك في بعض الأوقات للنظر إلى مناظر طبيعية تريح الأعصاب وتساعد على الاسترخاء ، لذا استبدلي الصور الشخصية المعلقة على حوائط غرفة النوم بلوحات فنية طبيعية ، فبالرغم من رغبة الجميع فى تعليق صور العائلة على حوائط المنزل إلا أن تأثيرها فى غرفة النوم غير مرغوب فيه وذلك لأن وجود صور الأطفال على سبيل المثال قد يسبب تشتيت الإنتباه والتفكير فى شؤون الأسرة والأولاد وما يتعلق بهما من مشكلات دراسية ومتطلبات لا تنتهي .
    وهذه الأفكار سوف تنزع الراحة وتحرم الزوج من صفاء الذهن حتى فى غرفة نومه التى يسعى الى الوصول إليها بعد قضاء يوم شاق فى العمل.

على العكس تقوم الصور الفنية وخاصة المناظر الطبيعية الرقيقة بدور المهدىء السحرى الذى يضفى على الغرفة الجمال والإسترخاء وذلك لأن مجرد النظر إلى الطبيعة الغناء يسرى فى النفس السعادة والحب مع الميل الى الرومانسية.

كرسي مزدوج للاسترخاء
    ولتجعلين غرفة نومك أكثر متعة وجاذبية في نظر زوجك ضعي كرسي مزدوج يتناسب مع حجم الغرفة، فمن الرائع أن تزودي حجرة النوم بكرسى مزدوج يتناسب مع حجم الغرفة ، ويمكنك كذلك استخدام أي نوع تفضلينه وتعتقدين أنه سينال إعجاب زوجك.
    حيث يمكن لكِ أنت وزوجك قضاء وقت ممتع فى مشاهدة التلفاز أو القراءة أو الاستلقاء لبعض الوقت أو تناول مشروب مفضل لكما دون الرغبة فى النوم .
    وهذا سوف يمنح غرفة نومك مكان أكثر متعة وجاذبية ، ويجعل كلا منكما يعتاد على استخدام غرفة النوم ليس للنوم فقط بل لقضاء أسعد الأوقات.
    الزهور الرقيقة الملونة

ولتضفي جو من البهجة والسعادة على الغرفة ، ينصحكِ الخبراء بضرورة تزيين غرفة نومك بالزهور الرقيقة ذات الألوان المريحة للأعصاب.

وعلي الزوجة أن تجعل من غرفة نومها حديقة مزدهرة بالورود وأوراق الشجر الرقيقة لكن يجب أن تكون الورود صناعية حتى لا تمتص الأكسجين من الغرفة ، كما يجب أن تضعي نبتة خضراء بسيطة وطبيعية حتى تنقى جو الغرفة من الهواء الملوث.
    ومن المهم أن تختاري ألوان الورود الهادئة التي تمنح زوجك الهدوء والسعادة مثل زهور البنفسج والزهور البيضاء التي تجعل الشخص أسير لجمالها عند النظر إليها.

الموسيقي الهادئة
    ويمكنكِ أن تضفى على الغرفة مزيد من الرقة ببعض الموسيقى الهادئة ، واعلمي عزيزتي الزوجة أن للموسيقى تأثير رائع على الحالة المزاجية لأي إنسان.
    فإن نغمات الآلات الموسيقية من المؤثرات التي تدخل إلى القلب بدون أى تنبيه ، لذلك عليكِ أن تمتعي زوجك ببعض من الموسيقى الهادئة التي يفضلها عند دخوله إلى غرفة النوم حتى يشعر بالراحة ويرقص قلبه مع نغماتها الرقيقة التي تجعله يعبر عن ما يجول داخل قلبه من حب ورومانسية تجاهك.

المفارش الزاهية
    لا تبالغين في وضع المفارش فيمكنكِ استخدام البطانية أو المفارش ذات الألوان القوية مع البساطة فى ألوان الوسادات ، ويجب أن تتميز ألوان المفارش بالقوة والحيوية مع الاحتفاظ بالألوان الهادئة للحاف والوسادات.
    وإذا كنتِ من الذين يرغبون في المبالغة في ديكور الغرفة فإن هذا قد يزعج زوجك أو يجعله يرى أن تلك المبالغة غير مناسبة أو غير مريحة ، لذا يجب أن تحرصي على اختيار الألوان التي يفضلها زوجك والتي تشعره بالراحة والاستجمام .

فكوني حريصة أن تكون ألوان المفارش والوسادات والستائر هادئة ومتناسقة حتى تضفى على غرفة نومك البساطة والجاذبية.

اللون يؤثر على الحالة النفسية

ولأن الألوان تلعب دوراً مهماً على الحالة النفسية والمزاجية للزوج ، يذكر الدكتور محمد عويضة ـ أستاذ الطب النفسي بكلية طب الأزهر ـ أنه يمكننا أن نطلق على غرفة النوم لقب " الغرفة الذكية " في حال تم اختيار ألوانها بشكل يستجيب ويراعي متطلباتنا النفسية والحياتية ، وهذا ما يغفل عنه الكثيرون عند الإقدام على تأثيثها.

ويوضح د. محمد أن الاتجاه السائد لدينا هو الاهتمام بجودة أخشاب الأثاث ونوعية المفروشات ، بينما نهمش دور الألوان وننظر إليها على أنها مجرد تكميل للأساسي، رغم أنها الخلفية التي تسترخي عليها الأفكار والعواطف ، لذا يجب أن نعي معنى التأثير السيكولوجي للألوان وقدرتها على تغيير الأمزجة والعواطف والاستجابات الجسدية.

ويستطرد عويضة من أهم خصائص غرفة النوم توافر السكينة والهدوء بها، ولذلك يجب أن نختار من الألوان ما هو قادر على إيصال تلك الأحاسيس ، وأنا كمعالج نفسي أنصح بعض مرضى الاكتئاب والأرق بتغيير ألوان غرفة النوم أو مفروشاتها وستائرها في حالات كثيرة.
    لذا ينصح د. عويضة الزوجة بضرورة اختيار ألوان مميزة لغرفة النوم من البداية ، ويقدم مجموعة من النصائح لاختيار ألوان غرف النوم فيقول :

- الأحمر: من الألوان المهمة لإثارة مراكز الانتباه في المخ ، لأنه يزيد من اليقظة والتحفز، ولذلك يناسب من يشعرون بالخمول، ولكن القليل منه يكفي حتى يكون هناك مجال للاسترخاء.
    - الأخضر الزمردي : يمد النفس بالحيوية خصوصاً إذا مزج مع الأبيض، وهناك اعتقاد خاطئ يجب الانتباه له وهو أن اختيار اللون الأبيض وحده يساعد على الشعور بالراحة، لكنه مرهق للعين، لذلك يفضل مزجه مع ألوان أخرى كالأخضر الزمردي أو البيج الكريمي.
    - الأزرق : من أفضل الألوان لغرف النوم ، لأنه يرفع الروح المعنوية ويضفي على الأجواء شعورا بالراحة والاسترخاء .
    اجعليها غرفة خاصة

والآن عزيزتي الزوجة بعد أن تقومي بتنفيذ الخطوات السابقة وتحددين ألوان الغرفة التي تضفي عليكِ وعلي زوجك السعادة والسرور ، لا تنسي أن هذه الغرفة لها خصوصية عن بقية الغرف ، لذا لا تجعليها كغرفة المعيشة التي تتبادلين فيها الأحاديث عن كل شيء ، فلا مناقشة فيها لمشاكل الزوج والزوجة ولا مشاكل الأطفال مع بعضهم بعضاً ولا مشاكلهم مع مدرسيهم ، إنما يخصص لذلك مكان آخر غير غرفة النوم .

ويوصيكِ خبراء العلاقات الزوجية بأن تجعلي غرفة النوم مكاناً لتبادل كلمات الحب والتقدير والإعظام ومن الزوجة لزوجها ولتبادل الزهور والهدايا وبث الأشواق والعواطف الجياشة من الزوج لزوجته ، وأن تكون هذه الغرفة مكان للاحتفالات الخاصة بين الزوج وزوجته .

فإذا كانت اللغة المسيطرة على هذا المكان هي لغة العواطف و لغة المشاعر و لغة العيون والقلوب والحنان فلا شك أن هذا المكان سيكون أشبه ما يكون بواحة غنّاء ، وروضة فيحاء ، وحديقة تحتوي من الخضرة والبهاء ما ترتقي إليه الأنفس وتشتهيه الأعين

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 11 )
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 254
    اخر موضوع: 18-10-2009, 02:44 AM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 9 )
    الردود: 271
    اخر موضوع: 26-09-2009, 08:07 AM
  3. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 8 )
    الردود: 276
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:27 AM
  4. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 6 )
    الردود: 235
    اخر موضوع: 20-07-2009, 12:47 PM
  5. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 5 )
    الردود: 266
    اخر موضوع: 05-07-2009, 07:53 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ