انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 7 من 138 الأولىالأولى ... 345678910111757107 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 61 الى 70 من 1373

الموضوع: ملف لعمليات التلقيح الصناعى و الحقن المجهرى ...تجارب وخبرات الجـ 5ـزء

الردود
    955
    ام هادي
    احسن تحللي دم التحليل المنزلي مو دقيق وربنا يراضيك يا رب

الردود
    2,337

heart2

تعقيب كتبت بواسطة أم هـــادي عرض الرد
    اختي مهندسه شكرا لردكـ
    والله يا حبيبتي انا اليومـ موعد تحليلي وزوجي الى معيي يبي احلل منزلي وحللت وطلع خط واحد فقط

والله اني خايفهـ واحساسي ان مافي حمل
    ونفسي انسدت عن تحليل الدمـ

الله كريمـ

حبيبتي ام هادي.. لا داعي لليأس.. خلي ببالك ان التيست المنزلي غير دقيق.. وقد تكون نسبة الهورمون غير مرتفعة رغم وجود الحمل والذي لا يظهر الا بتحليل الدم.. اذهبي وحللي ولا تقولي نفسي انسدت.. بالعكس اتوكلي على رب العالمين وان شاء الله ما يردج الا فرحانة بس انتي قولي يا الله.. طمنينا عنك

الردود
    955
    بنات طالبتكم تردون علي بالزات من عملت تلقيح صناعي كم يوم بعد التلقيح تنزل الدورة وهل ضروري لو ما في حمل تنزل بعد 14 يوم او تنتظر موعدها الاصلي حتي لو بعد 21 يوم من التلقيح؟ رجاااااااااء ردو

الردود
    105
    ميروووووووو جزاكي الله الف خير وجعله في ميزان حسناتك ورزقك الله بما تقر به عينك ان شاء الله
    طيب كنت عايزه اخد رأيك اروح احسن لمركز جنين ولا لسامح زكي انا متأخره في الحمل لخمس سنوات ونصف ومش قادره اعرف السبب لغاية دلوقتي
    وبيني وبينك مش مستعده ماديا لطفل الانابيب او الحقن المجهري
    فكنت عايزه اسألك ايهما افضل او من خلال تجربتك مين فيهم هايقدر يشخص حالتي بالظبط بعد توفيق ربنا طبعا
    ويقدر يقرر ان كانت حالتي تستحق الحقن المجهري ولا أصبر شويه
    وان شاء الله ما انساكي من الدعاء

الردود
    1,995
    معلش يا بنات عايزه اسالكم عن حاجتين

اولا هل تعرفوا ايه الحد الأدنى لحركة الحيوانات المنويه اللى ينفع معاه يتعمل محاولات تلقيح صناعى قبل الحقن؟

ثانيا...هل فى حد عنده اى فكره عن مركز كويس او معروف للحقن المجهرى فى الصعيد؟؟؟
    لان فى اخت ليا كانت بتسال على الموضوع دا

الردود
    692

byebye

ازيكم يابنات وحشتونى جدا والف الف مبروك على التجمع الجديد ويارب يكون وشه خير علينا كلنا وينولر بالاخبار الحلوة زى الرابع منور بولادة احلى البنوتات لمار وجنى

قمر لؤى : ازيك حمد الله على السلامة مالك زعلانة ليه كده الحمد لله انك سافرتى اطمنتى على اهلك المفروض تفرحى مش تزعلى وتمارسى حياتك بكل حيوية ونشاط ومتسيبيش نفسك تتخنى ابدا وكويس انك مش بتفكرى فى موضوع الحمل ده عارفة انا كنت متابعة ايام التبويض ومنظمة الاتصال مع وزجى ولو يوم محصلش ابقى مضايقة بس ساعات كنت بحس مفيهوش روح عشان هو ده اليوم وبس لما شلت موضوع الحمل ده من دماغى والجماع بقى بيحصل عادى من غير حساب اى ايام حصل حمل والحمد لله يعنى متهمليش جوزك متخليش الموضوع ده للحمل وبس عشان هوه ميضايقش وربنا معاكى ويرزقك بالخلف الصالح امين يارب

تاما : الحمد لله ياحبيبتى ان الحجم صغر وتقدرى تعملى العمليه على طول جربى الشهر ده ويارب يارب ربنا يرزقك بالحمل السليم ولو ربنا قدر العملية متخافيش ياتمتومة ان شاء الله هتنجح والحمد لله نجحت قبل كده وربنا يتمملك على خير وتفرحينا يارب

الرسامة دانة : ازيك عاملة ايه وحشتينا الحمد لله ان تحاليلك كويسة واهتمى بعلاج الغدة دى بتفرق فى حاجات كتير انا كانت فرقة معايا فى الوزن وانا مش حاسه والله اعلم يمكن فى التبويض كمان المهم انتظمى على الدواء وان شاء الله خير

قلوب خضراء : الحمد لله ياحبيبتى على انك اطمنتى على البيبيهات الحلوين وشفتى النبض هو موضوع يحير فعلا ويوجع القلب بس انا رأيى هو تلاته فضل ونعمة من عند ربنا بس مادام فى خطر والدكتورة قالتلك بعد الشر فى نسبة اجهاض وولادة مبكرة ليه المجازفة واستشيرى كذا دكتور واسنخيرى ربنا طبعا وسحب جنين من اجل حياة اتنين وصحتك انتى كمان حاجة تستاهل وربنا يباركلك فى التؤام وتبقى مطمنة مش مرعوبة طول الحمل وربنا معاكى ويهديكى للقرار السليم امين يارب

الردود
    692

مهندسة عراقية : ازيك ياحبيبتى وحشتينى اوى عاملة ايه خلاص هتنورينا تانى ونشوفك كل يوم منورانا وفين لمورة الامورة مش هتقعد معانا ولا ايه فاكرة زمان لما كنا بنقلك ان شاء الله بكرة تولدى بالسلامة وترجعلنا ومعاكى لمورة ولا ضحكتى عليها ونيمتيها كبرت الحمد لله وبتعرفك ولا لسه صغنونة ربنا يخليهالك يارب وتفرحى بيها وبأخواتها ان شاء الله

ام هادى : يارب تكونى حامل متخافيش واتكلى على الله واعملى تحليل الدم وكله خير ان شاء الله وطمنينا

ملوكة : ازيك ياحبيبتى عاملة ايه والنونو عامل ايه بتطمنى عليه من السونار الحمد لله لسه مخبطش عليكى ولا حاجة انا بحس بحاجات بسيطة اوى نفسى تزيد بس لما بحس بيها بتبسط بحس انه بيقولى انا هنا متقلقيش بس كل فين وفين بقى شكله اتعلم كتر النوم منى ربنا يكملنا ويكل لكل الحوامل على خير امين يارب

ضيائى : ازيك عاملة ايه فينك مش باينة ليه ومش منورة التجمع الجديد ليه والبنوتة الحلوة عاملة ايه سلميلى عليها كتير كتير

بنبونة : ازيك وازاى البيبيهات الحلوين عاملين ايه والحمل عامل معاكى ايه طمنينا عليكى

افكار ابداعية و مروة شاهين مش باينين ليه بقالهم فترة كبيرة ياريت يطمنونا عليهم او حد يطمنا

اللهم ثبت اجنة اخواتنا ام حبيبة و روبى و ام هادى وارزقهم الحمل السليم امين يارب

الردود
    85
    السلام عليكم

ان شاء الله يكون وجهه خير علينااااااااااااااا ونحمل سواء يااااااااااااااااااااااارب

انااااااااااااااااااا مره خايفه اني اعمل التلقيح ولا ينجح مره خايفه

الردود
    1,354

byebye

تعقيب كتبت بواسطة ام بلال142 عرض الرد
    ميروووووووو جزاكي الله الف خير وجعله في ميزان حسناتك ورزقك الله بما تقر به عينك ان شاء الله
    طيب كنت عايزه اخد رأيك اروح احسن لمركز جنين ولا لسامح زكي انا متأخره في الحمل لخمس سنوات ونصف ومش قادره اعرف السبب لغاية دلوقتي
    وبيني وبينك مش مستعده ماديا لطفل الانابيب او الحقن المجهري
    فكنت عايزه اسألك ايهما افضل او من خلال تجربتك مين فيهم هايقدر يشخص حالتي بالظبط بعد توفيق ربنا طبعا
    ويقدر يقرر ان كانت حالتي تستحق الحقن المجهري ولا أصبر شويه
    وان شاء الله ما انساكي من الدعاء
    اهلا ام بلال

حبيبتى اتمنى ان يوفقك الله الى اتخاذ القرار السليم وانا رايى انك طالما غير مستعدة حاليا للحقن المجهرى فالافضل ان تبداى مع دكتور سامح زكى و هو يبدا معاكى المشوار وعلى الاقل يعرف سبب تاخر الحمل ايه؟؟؟وقد تكون الحالة بسيطة ولا تحتاج الى حقن مجهرى وخاصة ان مركز جنين يعتبر غالى شوية عن بقية المراكز ومرهق ماديا فعلا............

انتى استخيرى الله وابداى مع دكتور سامح الاول وهو راجل شاطر جدا ومنظم فى تفكيره وان شاء الله يقدر يعرف السبب فى اسرع وقت وتتم معالجته ........ولكن اعملى حسابك ان الموضوع سيتطلب اجراء تحليلات كثيرة لكى وللزوج وايضا بعض الاشعات مثل اشعة الصبغة على الانابيب ولو كنتى عملتى اى تحاليل او فحوصات قبل كده خديهم معاكى فى اول زيارة وان شاء الله بالتوفيق.........

الردود
    1,354
    ام هادى

حبيبتى توكلى على الله وقومى باجراء تحليل الدم الرقمى لانه هو الاساس وسيقطع الشك باليقين........ولا تعتمدى ابدا على تحليل البول المنزلى لانه فى احيان كثيرة لا يكون دقيق وربما النسبة عندك معقولة ولكنها لم تصل للحد الذى تظهر به فى البول .............

توكلى على الله وان شاء الله تبشرينا..........

مواضيع مشابهه

1. الردود: 1028
    اخر موضوع: 07-11-2008, 06:39 PM
  2. الردود: 1389
    اخر موضوع: 20-10-2008, 11:29 AM
  3. الردود: 2161
    اخر موضوع: 08-08-2008, 01:02 PM
  4. الردود: 1397
    اخر موضوع: 04-06-2008, 03:11 PM
  5. الردود: 1559
    اخر موضوع: 23-04-2008, 06:09 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ