انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 6 من 46 الأولىالأولى ... 234567891016 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 51 الى 60 من 451

الموضوع: ๑l!!l๑ ** حفل اختتام الموائد الرمضانية ** ๑l!!l๑

noran5's صورة
    noran5 غير متواجد كبار الشخصيات " نبض وعطاء " "صاحبة الحضور المتميز"
    الردود
    13,333

أخواتي الغاليات

و الآن و بعد انقضاء الشهر الكريم
    اعاده الله علينا و عليكم بالخير و البركات
    سنتحدث عن

أعياااادنا

حدثينا غاليتي عن العيد في بلادك

و عن عيدك أنت بشكل خاص

و كل عام و انتن بألف خير
    اللهم إنك عفوّ كريم تُحب العفو فاعفُ عنا

الردود
    1,712
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    فى قلبى حطيتكم ..... وبالتهانى خصيتكم ......وعلى الناس أغليتكم .... وبعيد الفطر هنيتكم

يسعدنى يا نوارة إنى أكون أول من يحكى لكم عن العيد
    رغم إنه عيدنا ليست له مظاهر خاصة جدا
    أولا : بالنسبة للمنطقة اللى أنا ساكنة فيها أنا ولدت وتزوجت فى نفس المنطقة
    ما جربتش عادات كثير مختلفة
    احنا دايما قبل العيد بتبدأ النظافة فى كل مكان فى البيوت والشوارع وليلة العيد بالليل بتكون الشوارع انضف ما تكون والبيوت برضه ولو مشيت فى الوقت ده بتشوفى مناظر رائعة
    بس فيه حاجة مش كويسة يوم الوقفة اللى هو قبل العيد بيوم احنا نسميه كده رغم إنه ما فيش وقفة عرفة ولا حاجة الناس لازم تروح المقابر إلا من رحم ربى وبس مش كده يوم العيد الفجر لازم يروحوا المقابر وبعدين نكون مجهزين كميات أكل كبيييييييييييرة مش عارفة ليه لحوم وطيور ومحاشى وحاجات من ده ليوم الوقفة والعيد
    ويوم العيد من الشروق كل الميكروفونات تشتغل بالتكبيرات أحلى فرحة وأحلى حاجة الحمد لله إن ربنا جعل لنا أعياد تفرحنا دايما الحاجة دى فى ذكرياتى طول عمرى أستنى العيد عشان كده بنبقى ساعتها بنشيك على الشارع أمام البيت انا وأخواتى وولاد عمى عشان نتأكد إنه نضيف بعدها الناس تصلى العيد
    أنا أول سنة فى حياتى أصلى العيد دايما كان عندنا الرجال فقط اللى يصلوا والأولاد بس من قريب ظهرت عندنا المساجد الشرعية وبدأ فيه اهتمام بمصلى السيدات ووزعوا على جميع المصلين شيكولاته والبنات هدايا توك للشعر والأولاد لعب وحذيفة وصهيب جابوا افيال لعب
    وترجع يفطروا أكل من اللى مجهزينه محاشى ولحوم
    وبعده الأولادتلبس وتخرج تعيد على الأهل وبرضه الرجال والنساء بيفضلوا فى البيوت عشان يستقبلوا الناس اللى جاى تعيد بالنسبة لى أنا منتقبة ومحجبة ما بقابل حد حماتى اللى قعدت فاتحة أبواب البيت الصالة والفراندة وأوضة الجلوس وهى استقبلت الرجال دايما دقايق وبيخرجوا
    وأنا دخلت فقط أبوى وأخوى وعمى
    ودايما الناس تجهز أطباق كحك وبسكويت وغريبة وبيتفور وحلبة مزرعة وسودانى وترمس وحمص وبلح وحطاهم على التربيزة فى أوضة الجلوس وشيكولاته واللى يكول يتعمل له شاى وأحيانا أطباق فاكهة وحسب كل واحدة واللى مجهزاه بس اللى كان عنده ميت خلال السنة قبل العيد ما يحط حاجات من دى تبقى عيبة خاصة لو أنه ده أول عيد على الميت
    وبعدين النساء يروحوا يعيدوا على أهاليهم آخر النهار واناعيدت على أهلى أخر النهار أخويا جه خذنى وزوجى رجعنى وكل عام وانت بألف خير انا مستعجلة زوجى نده على لو افتكرت حاجة هبقى اكتبها

ودعت بكم شهر كريم... واستقبلت بكم عيد جديد ... ربى عسى عنكم راضى ...يا عسى عيدكم سعيد

الردود
    874

عيدكم مبارك سعيد
    حبيبت قلبي نوران شكرا على كلامك الجميل والله يكرمك ويديم محبتنا لوجه الله
    اما عن عادات العيد فأنا السنة دي كان عندي العيد غير كل سنة اظطرنا نعيد في بيت أخيا في الدار البيضاء لان زوجتو حامل والدكتورة منعت عليها السفر -ادعلها بالشفا وبان ربنا يسهل ولدتها ويتمم لها بخير- فبدل منتجمع فبيت العيلة الي هو بيتنا اتجمعنا في بيت أخويا فالعيد كان عند طعم جديد وخصوصا مع احلى شموع ولاد اخواتي ماشاء الله عليهم
    ودلوقتي اكلمكم عن تفصيل العيد عندي
    صباح العيد صحيت بدري عشان اساعد ماما في تجهيز فطار وغداء العيد جهزنا السفنج وده عبارة عن كعك كبير مقلي في الزيت والملوي وسبق وحطيت وصفت في الموائد الرمضانية وسلو والبريوات وطبعا حلويات العيد غريبة والفقاس وكعب الغزال وبعض الحلويات بالشكلاته
    بابا وأخيا طلع على صلاة العيد وما شاء الله التكبير ملي كل الاجواء ودي أكتر حاجة بتفرحني من لما كنت صغيرة -وخصوصا ان بيتنا في المدينةالي تولدت فيها كان بيطل على المصلى فكنا بنطلع على السطوح ونحضر الصلاة والخطبة -وبعد انتهاء الصلاة رجع بابا وأخيا فطرنا سوى وقمنا لبسنا هدومنا وطلعنا على بيت جدتي في الرباط وعيدنا عليها وعلى اعمامي وطلعنا كملنا طريقنا للدار البيضاء لبيت أخيا وكملنا عيدنا هناك في أحلى لما
    و عيدنا لم يخلو من الدموع لان دي اول سنة أختي تعيد بعيدة عننا كلمنها في النت ولما شفتنا في الكام كلنا ملمومين ابتدت تعيط وبعديها ماما وبابا لغيت ما بقى العياط في البيت كلو بس الحمد لله على اي حال -الله يهدي زوجها ويسخرهلها يا رب- بعدين طلعنا تمشينا على الكرنيش وورجعنا للبيت وتعشينا وسهرنا شوية واحنا بنصح بعضينا بالتبات بعد رمضان وبان نحول نحافظ على كل الحجات الحلوة الي علمهلنا رمضان من صدقة وانفاق فيما يرضي الله وغض بصر وحفظ لسانا عن اي لغو او غيبة و المدومة على الصيام وقررنا اننا انشاء الله كلنا نحافظ على صيام الايام البيض 13 14 15 من كل شهر وربنا يعينا على التبات احنا وجميع المسلمين
    ده كان يوم عيدي اتمني اكون وصلة صورة واضحة
    وكل سنة وانتو طيبين يا أحلى صحبة بحبكم في الله

الردود
    7,273

صباحكن ورد وياسمين

نووارة جزاك الله كل خير
    للافكار الحلوة واضافة كل جديد
    ام حذيفة واملي بخالقي يسرنا ان عطيتونا فكرة كيف
    بتقضوا العيد ,,
    نحنا ببلاد الغربة في اختلاف كبير عن بلادنا
    بسهر لنص ليل بتوقيت صباح العيد بلبنان وبتابع صلاة العيد من لبنان
    عبر الفضائيات وبسجله فيديو ليشوفوا العيلة تاي يوم ويشعروا
    انهم بجو عيدنا زمان ,,وصباح العيد بحط شريط التكبير وبعدها منضهر
    كلنا بالمسجد حتىالولاد تعودوا يروحوا معنا وهناك بيقدموا لهمالحلوى بعد الصلاة
    ليفرحوا بجوالعيد ويعرفواعاداتنا وويشعروا بفرحة العيد وبعدها بيجتمعوا عنا ولادنا
    لتناول الفطور اللبناني مناقيش وفول ووحمص وفته وكل مالذ وطاب لنرضي كل الاذواق
    ومامنسى الكنافة بجبنه مع الكعك هي لزوم العيد يعني مابيكمل العيد بدونها
    هي السنه اجتمعنا بمطعم عربي عبيفضلوا مااتعب بالتحضيروالبي زغنطوط حاليا
    وبركن من المطعم
    مناخد مكان واسع منحجزة قبل بيوم ومندعي بعض القرايب او الاصدقاء ,,ليجتمعوا
    الاطفال بولادهم
    ويفرحوا سوا بالعيد وخاصة العيد بكندا يوم واحد وتاني يوم يوم عمل ودراسه ,,,
    وبعد ماننتهي من تناول الفطور ,,نوزع العيدية ومرات بعض الهداية معها الرمزية
    لنفرحهم ,,وبينفض الاجتماع علىامل لقاء بريارة الاهل المساء بعد جول لهم كل عيله
    بتاخد ولادها
    لاماكن خاصة للعب الاطفال متل شاكي تشييز وما دونالد او مدينه الاللعاب (وندر لاند )
    والكبار منستقبل المعايدين للتهنئة بالعيد ومنتبادل الزيارات خلال اليوم والامنيات
    بان الله يعيد رمضان والعيد المقبل بظروف افضل علىالعالم العربي والاسلامي
    وكل سنه وانتم جميعا بالف خير

الردود
    821

beatheart

عيدكم مبارك
    كل عام وانتم بخير وصحه وسلامه

الردود
    1,905
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    أغلي التهاني تبتدي من مغليكم ..عيدكم مبارك واسعد الله لياليكم ..
    اهدي هذة الكلمات الى جميع اخواتي الحبيبات
    نوارتنا..
    مون لايت..
    ام بدر ..
    ماما حميدة ..
    ام محمد ..
    امه الرحمن ..
    انجل ..
    ام ياسين ..
    امورة ..
    املي في خالقي ..
    رحاب الورد ..
    السيدة وقار ..
    لوف ستوري ..
    رضى الروح ..
    شمس ..
    عبق الورد ...
    افتخر انا دائماً بكم ......اتباهى بجمال قلوبكم .......واحب تميز ارواحكم ..نعمه انتنم في حياتي ..اخوات لم تلدهن امي ..وصديقات في صحبتهن يكون للوقت طعم آخر ....
    فأنا كلي شوق اليكم .... فأنتم نقشتم في قلبي مودتكم .....وكنتم في قرارالعين سكانا.....
    فلن تضيع ابدا محبتكم ......
    لقد ازدانت الرياض في العيد بثوبها الجديد ...الانوار ملئت الشوارع والاحتفالات في كل مكان ..وكانت اجواء رائعه ........
    وفي ليله العيد اكون في حاله غريبه تختلط فيها المشاعر مابين الحزن والفرح ....حزينه على فراق رمضان وسعيدة بقدوم العيد .......
    فأذهب الي اماكن المخصصة لبيع الشوكلاتةوالزهور والحلويات لشراء حلويات العيد ..واقوم بتجهيز المنزل بالورود لأنني من عشاق الورود والزهور..
    [center]وفي يوم العيد نذهب الى اماكن الاحتفلات والى الملاهي ..وتناول طعام العشاء في المطاعم ...
    ولا اقول كل عام وانتم بخير ......ولاكن انتم الخير لكل عيد ..[/center]
    آخر مرة عدل بواسطة ** ورد طيبة ** : 15-10-2007 في 06:07 PM

الردود
    1,360

اهلا بيكم حبايبي وحتوني والله واتمنى اننا نرجع كما كنا في الاول يارب

مشكورة اختي نوران على الموضوع فعلا يوم العيد بيكون احسن يوم عند كل المسلمين بس انا للاسف هده السنة ولاول مرة بحياتي بعيد بيبيتي لوحدي لضروف كانت عندي لانو كل سنة بنروح نعيد مع اهل زوجي وانا ححكيلكم على العيد عندنا انشاء الله

احنا طبعا ليلة العيد بنحضر الحلويات والبغرير والملاوي وبنضف البيت والمطبخ وبنفرش السجادات الجديدة وكل شيء بيكون جديد والصبح بنقوم على الفجر نصلي ونخرج نروح للمقابر نزور ابي الله يرحمو ويحسن اليه وبنرجع الرجال بيروحو يصلو صلاة العيد واحنا بنحضر الفطار بيرجعو بنتلم حول المائدة واحنا بنسمع الامداح النبوية والكل فرحان والكل لابس ملابس تقليدية بعدها بنغير للاطفال ونروح نشوف الاهل يعني تقريبا 10 بيوت كل بيت بندخل لو 5 دقائق بس المهم صلة الرحم بنرجع لبيت حماتي نحضر الغداء بعد مانتغدا انا بروح انا وزوجي واولادي عند اهلي لانو بيكونو كل اخواتي عند امي وبنلم ونتحدت ونطمن عن بعض بعد صلاة العصر بخرج اروح عند اعمامي وخالي وبقية العيلة بتاعتي انا وبليل برجع لبيت امي اتعشا معاهم ونفتكر ايام كان ابونا الله يرحمو وانتو عارفين العيد مبيخلاش من الدموع والحمد لله بعد العيد بنرجع لبيتنا بنستنا العيد القادم بكل شوق والله لانو مفيش احسن من لمة الاهل

وشكرا لكل الاخوات الي حكو لينا عن طقوس العيد عندهم

الردود
    874
    مشاء الله عليك يا وردة طيبة
    كلام جميل من وردة رائعة الجمال
    الله يخليلك ولادك ويفرحك بيهم
    وبارك العيد لشموخ
    والله احنا اسعد بمعرفتك وبحبك
    والله يديم جمعنا ومحبتنا في الله

الردود
    1,850

السلام عليكم
    تقبل الله منا ومنكم
    كيف حالكم ...اشتقت لكم جدا ..ارجو ان تكونوا بخير

الردود
    1,905
    مساء الياسمين ..والورد المديني ..
    كيفكم ياأحلي اخوات ..
    الغالية والحبيبة ..امة الرحمن ..
    كل عام وانت بخير ..وشموخ تسلم عليك وتبلغك تحياتها وتقول لك كل سنة وانت طيبة ..
    والعيد عندكم ..مرة حلو واشعر فيها نوع من الحميمية ..والطيبة ..مابين بعضكم ..ماشاءالله الله يديم عليكم ..وسلميلي علي ..حذيفة ..وصهيب وكل عام وهم بخير وصحة وسعادة ..
    ماما حميدة الحنونة ..
    كل عام وانت بخير ..واعجبني جدا حرصكم علي مظاهر العيد واحتفالكم بة بهذا الشكل الرائع ..
    برغم الغربة والظروف المحيطة بكم ..ادامك الله لنا ..ولا حرمنا من حنيتك ..
    املي في خالقي ..
    كل عام وانت بخير ..وفرحت جدا لأن هديتي البسيطة اعجبتك ..وانت تستاهلي اكثر ياأمولة ..
    ومظاهر العيد عندكم ..حلوة ..وانا استمتعت وانا أقرأ ماكتبت لنا في رمضان ..وفي ايام العيد ..
    الله يزيدك من فضلة .وشموخ تسلم عليك وتقول لك كل سنة وانت طيبة..
    ام ياسين الحبيبة ..
    كل عام وانت بخير ..وعيدك مبارك ..وتبلغك شموخ سلامها وتقول لك كل سنة وانت بخير وصحة وسعادة ..وانشاءالله نرجع جميعا مثل ماكنا واكثر ولاكن هذة الأيام ..الكل مشغول بالعيد ..
    ام المنذر ..كل عام وانت بخير ..

مواضيع مشابهه

1. ๑l!!l๑ ** ๑l!!l๑ فخوذ دجاج المحشية بالخضار.. رهيبة بالصور ** ๑l!!l๑ ** ๑l!!l๑
    بواسطة السفيرة99 في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 23
    اخر موضوع: 18-12-2011, 02:32 AM
  2. الردود: 25
    اخر موضوع: 17-12-2011, 10:22 PM
  3. الردود: 12
    اخر موضوع: 28-06-2011, 03:37 PM
  4. الردود: 433
    اخر موضوع: 30-10-2006, 06:05 PM
  5. ๑๑๑ أزف إليكم أجمل الاخبار عن الغالية صـــــدى ๑๑๑
    بواسطة سراب الليل في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 55
    اخر موضوع: 28-12-2004, 04:36 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ