انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 6 الأولىالأولى 123456 الأخيرالأخير
عرض النتائج 21 الى 30 من 60

الموضوع: اعمال الصيانة المنزلية بالفيديو

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة منار7
    اسماء ابراهيم ويجازيك ربنا بكل خير وشكرا للمرورك

راجية ماهو لازم تتحتفظي بالموضوع مش حيوفر المصاريف ((K"بس قبل ماتديه الموضوع لازم شرط اللي كان حياخده السباك والتانيين يتحط في المحفظةاللي في شنطتك"))
    ايه دا يامنار عييييب
    انا بنكت
    وحشني البيت ياراجية
    تصدقى عين العقل انا لازم اعمل كده ( وانا ساكنه فى بيت وبنبنى بيت تانى فمقلكيش كله محتاج تصليح واحنا شايفين مفيش داعى نصلح القديم نجهز التانى افضل)
    على فكره المستشفيات ممله (عن خبره كمريضه وبس بحبها كموظفه انا أخصائيه تغذيه علاجيه )
    بس انتى عايزه تخرجى بسرعه التزمى بالتعليمات
    على فكره انا من كام سنه زعلت قام جنبى اليساربالطول جانى فيه شلل وطبعا الدكاتره احتاروا لانى منظر مش جلطه وبعدين بعد الاشعات و التحاليل طلع مفيش طبعا سبب عضوى
    وكان نفسيتى تعبانه ونومى قليل فالدكتور قال لزوجى الجهاز العصبى عمل زى وتر الكمان المشدود اى لمسه يتقطع مع قله النوم وتعب النفسيه
    وجلست كده شهرين امى معى لا اقدر اقوم ولا اكل الا بمساعده والحمد لله بس استمريت على دوا واحد للاكتئاب ( اصل اللى يتلسع من الشوربه ينفخ فى الزبادى)
    وطلعت من القصه دى اننى لازم انتبه لنفسى انه القصص بتيجى فوق دماغى الاول فانتى برضه حطى فى بالك اهم شىء صحتك وانك تخرجى بالسلامه لانك الوحيده اللى ح تتعب
    آخر مرة عدل بواسطة چيهان أبو الغيط : 27-11-2006 في 04:09 PM
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    2,324
    beatheart

تعقيب كتبت بواسطة صارة لينا
    الله يشفيك و يعافيك
    لقد لاحظت في ألأيام الماضية غيابك عن المنتدى و كنت أود أن أكتب موضوع لأسأل عنك و أشكرك لأنني نجحت في خياطة الملايا لكن حتى أنا مرضت بعدها وفي كل مرة أذهب إلى المستشفى من أجل التحاليل و الأشعة والنتيجة ستظهرفي الأيام القادمة

الله يجازيك كل خير و يعافيك من كل مرض
    سلامتك الف سلامة يا صارة وان شاء الله تكوني دايما بخير
    عن جد فهمتي الخربشة اللي عملتها الله يكرمك والله فرحت انك نجحت في خياطة الملاية
    لازم اوريك ازاي تخيطي غلاف التلاجة والفريزر والغسالة وبنفس الخرابيش والخطوط واللخبطة

الردود
    2,324
    تصدقى عين العقل انا لازم اعمل كده ( وانا ساكنه فى بيت وبنبنى بيت تانى فمقلكيش كله محتاج تصليح واحنا شايفين مفيش داعى نصلح القديم نجهز التانى افضل)
    على فكره المستشفيات ممله (عن خبره كمريضه وبس بحبها كموظفه انا أخصائيه تغذيه علاجيه )
    بس انتى عايزه تخرجى بسرعه التزمى بالتعليمات
    على فكره انا من كام سنه زعلت قام جنبى اليساربالطول جانى فيه شلل وطبعا الدكاتره احتاروا لانى منظر مش جلطه وبعدين بعد الاشعات و التحاليل طلع مفيش طبعا سبب عضوى
    وكان نفسيتى تعبانه ونومى قليل فالدكتور قال لزوجى الجهاز العصبى عمل زى وتر الكمان المشدود اى لمسه يتقطع مع قله النوم وتعب النفسيه
    وجلست كده شهرين امى معى لا اقدر اقوم ولا اكل الا بمساعده والحمد لله بس استمريت على دوا واحد للاكتئاب ( اصل اللى يتلسع من الشوربه ينفخ فى الزبادى)
    وطلعت من القصه دى اننى لازم انتبه لنفسى انه القصص بتيجى فوق دماغى الاول فانتى برضه حطى فى بالك اهم شىء صحتك وانك تخرجى بالسلامه لانك الوحيده اللى ح تتعب
    حمد الله على سلامتك اكيد عندك حق بس الظاهر انك بتتعصبي كتير اوعي كل ماتبتدي الشعنونة تطلع اقرئي سورة الاخلاص وعلى طول حتهدي وخصوصا وانك بتبني بيتك " اخ من البنا بيهد الاعصاب الحديد"
    انا سبب المرض الاول عندي اني مابحبش حد يساعدني في شغل البيت غير جوزي واولادي طبعا لاني مقسمة عليهم الشغل لكنه اتلخبط دلوقت واضطريت اجيب مربية وشغالة غير عمة الولاد "حبيبة قلبي ست كبيرة بس واخدة بالها منهم ومن دراستهم"جوزي الله يكون في عونه مسؤوليات الشغل عنده كبيرة جدا
    المهم كنت بانقل الموبيليا لوحدي من مكان لمكان بجرها مرة والصغيرة شوية باحملها لغاية ما اتكون المرض "المادة الغضروفية اللي بين فقرات الرقبة راحت واتر على ايدي وابتدى ينزل لفقرات الظهر"وابتدت
    المعاناة والنتيجة اني راقدة في المستشفى وولادي بعيد عني جوزي بيعمل جولات مراتونية بييجي مرتين في الاسبوع يعني بيركب طيارة 4مرات في الاسبوع والله تعباه معايا .والدتي ووالدي مابيسبونيش اخواتي كمان
    اللهم اجعلها مغفرة للدنوب
    رغاية مش كدة اهو لا شغلة ولا مشغلة
    بما انك اخصائية تغدية علاجية تقوليلي على اكل لديد وصحي " سكر وضغط دول امراض جديدة علي لسة من اسبوعين اصبت بيهم"اصل الاكل اللي كتبه الاخصائي هنا وييدهولي مالوش طعم بقول لولدتي بتجيبلي من البيت

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة منار7
    حمد الله على سلامتك اكيد عندك حق بس الظاهر انك بتتعصبي كتير اوعي كل ماتبتدي الشعنونة تطلع اقرئي سورة الاخلاص وعلى طول حتهدي وخصوصا وانك بتبني بيتك " اخ من البنا بيهد الاعصاب الحديد"
    انا سبب المرض الاول عندي اني مابحبش حد يساعدني في شغل البيت غير جوزي واولادي طبعا لاني مقسمة عليهم الشغل لكنه اتلخبط دلوقت واضطريت اجيب مربية وشغالة غير عمة الولاد "حبيبة قلبي ست كبيرة بس واخدة بالها منهم ومن دراستهم"جوزي الله يكون في عونه مسؤوليات الشغل عنده كبيرة جدا
    المهم كنت بانقل الموبيليا لوحدي من مكان لمكان بجرها مرة والصغيرة شوية باحملها لغاية ما اتكون المرض "المادة الغضروفية اللي بين فقرات الرقبة راحت واتر على ايدي وابتدى ينزل لفقرات الظهر"وابتدت
    المعاناة والنتيجة اني راقدة في المستشفى وولادي بعيد عني جوزي بيعمل جولات مراتونية بييجي مرتين في الاسبوع يعني بيركب طيارة 4مرات في الاسبوع والله تعباه معايا .والدتي ووالدي مابيسبونيش اخواتي كمان
    اللهم اجعلها مغفرة للدنوب
    رغاية مش كدة اهو لا شغلة ولا مشغلة
    بما انك اخصائية تغدية علاجية تقوليلي على اكل لديد وصحي " سكر وضغط دول امراض جديدة علي لسة من اسبوعين اصبت بيهم"اصل الاكل اللي كتبه الاخصائي هنا وييدهولي مالوش طعم بقول لولدتي بتجيبلي من البيت
    باذن الله اقولك بس اتمنى عليكى دلوقتى انتى بتاكلى من البيت اشوف استنى شويه لان دلوقتى محتاجه يتضبط السكر والضغط وبعدين من اسبوعين ان شاء الله يكونوا بسبب صدمه الابر العجيبه اللى شوفتيها وبعد كده لا تحتاجى اى منها

مبدأيا البرام الفخار لو حطيتى فيه الخضار (اى نوع خضار اخضر ومعاه البصل والطماطم والثوم المفرى) نى فى نى بس بدون ملح وممكن قليل من الزيت (لو تقدرى على زيت الزيتون يكون ممتاز ولو مش متعوده عليه ممكن زيت عباد ) لان الفخار بيعمل طعم رائع حتى لاكل المستشفيات الفظيع
    ولو عايزه اذكر لكى اشياء بالتفصيل اكتبى نسبه السكر او لو هناك نظام سعرات طلبه الدكتور يكون افضل
    وكمان فيه كوليسترول ولا لأ واى امراض اخرى قولون او حتى استجماتيزم
    ووزنك وطولك والاكل اللى بتحبيه عشان نطلع حاجه على ذوقك
    اامرى انتى بس
    احبكم فى الله

الردود
    541

heart2

الف الف الف سلامة وترجعين لنا ان شاء الله سالمة مسلحة مثل الجيش

الردود
    2,324
    الله يا اميرة يا غالية يارب يديكي الصحة ويفرحك باولادك
    بصي انا باحب زيت الزيتون لانني عشت بايطاليا وتعودنا على اكلهم والبرام الفخار موجود عند والدتي لانها من الفرنسيين الاصليين والفلاحين بتوع فرنسا اللي مانسيوش الطبخ في الفخار شفتي كل موجود
    طولي1.65 ووزني 78كيلوغرام
    الكولسترول الحمد لله اضظبط بالرجيم اما السكر فهو زي مقال الدكتور الصبح1.58
    الضغط قدامي عامل 16_9
    وكفاية علي دول بلاش قولون واللي قلتي عليه دي الاستجماتيزم يالهوي اسماء بتخوف
    السعرات الحرارية استني انادي الممرضة تديني الملف لاني مش حقدر اقوم ربطوني بقنينة الدواء بعيد عنك ورغم كدة مابسبش اللاب توب كل مرة المح الدم بيخرج من تحت الابرة بتاعت المحلول الممرضتين المسؤولين عني زهقومني
    والنبي ياراجية عاوزة طعمية الله يخليكي
    وزي ما قلتي البروفسور هو كمان نصبرونشوف يمكن كل شيء يعود لحالته الطبيعية بس مش اكيد
    الحمد لله على كل حال
    وتسلميلييا طيبة

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة منار7
    الله يا اميرة يا غالية يارب يديكي الصحة ويفرحك باولادك
    بصي انا باحب زيت الزيتون لانني عشت بايطاليا وتعودنا على اكلهم والبرام الفخار موجود عند والدتي لانها من الفرنسيين الاصليين والفلاحين بتوع فرنسا اللي مانسيوش الطبخ في الفخار شفتي كل موجود
    طولي1.65 ووزني 78كيلوغرام
    الكولسترول الحمد لله اضظبط بالرجيم اما السكر فهو زي مقال الدكتور الصبح1.58
    الضغط قدامي عامل 16_9
    وكفاية علي دول بلاش قولون واللي قلتي عليه دي الاستجماتيزم يالهوي اسماء بتخوف
    السعرات الحرارية استني انادي الممرضة تديني الملف لاني مش حقدر اقوم ربطوني بقنينة الدواء بعيد عنك ورغم كدة مابسبش اللاب توب كل مرة المح الدم بيخرج من تحت الابرة بتاعت المحلول الممرضتين المسؤولين عني زهقومني
    والنبي ياراجية عاوزة طعمية الله يخليكي
    وزي ما قلتي البروفسور هو كمان نصبرونشوف يمكن كل شيء يعود لحالته الطبيعية بس مش اكيد
    الحمد لله على كل حال
    وتسلميلييا طيبة
    لأ شويه انا اعرف السكر 80 صايم و 120 فاطر
    والضغط 80/120
    بس غالبا هما ماشيين بالوحدات حتى لا افتى لا اعرفها
    وبعدين طعميه معليش شويه كده

ومبدئيا ( BMI or (Body mass index
    اى مؤشر كتله الجسم = 29 يعنى تعتبرى زائده الوزن وداخله على بدينه (البدين من 30 الى 35 )
    وسعراتك المفروض 1500 سعر
    على حساباتى الحلا منتيشى

واتمنى تسلى نفسك ببعض مقالاتى المتواضعه عن التغذيه الصحيه ممكن تعملى وجبات احلى من المستشفى وصحيه برضه وتتناسب مع حالتك المؤقته ان شاء الله

مرشد الغذاء الصحى
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=232235

هـــــــــــــــــــــام جـــــــــــــــدا الى كل من تريد ريجيم
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=230264

الطريقه المثلى لانقاص الوزن
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=235155

مشاركه الاخت دموع العين
    أحذروا هذه الأنظمة الغذائية المنحفة ....... مهم
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=228491

خاص جدا لكل من تسأل عن ريجيم السعرات الصحى
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=240906
    آخر مرة عدل بواسطة چيهان أبو الغيط : 27-11-2006 في 10:23 PM
    احبكم فى الله

الردود
    2,324
    beatheart

تعقيب كتبت بواسطة MANAL SHAKIR

الف الف الف سلامة وترجعين لنا ان شاء الله سالمة مسلحة مثل الجيش
    الله يسلمك يا منل وينجيكم يارب عاملين ايه انتو
    ماظن اني ارجع مسلحة سلاحي كله راح

الردود
    2,324
    ايه دا يا ام لولو وزيزو يعني مافيش لا طعمية ولا حلى عفوا السكر عندي 1.85

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة منار7
    ايه دا يا ام لولو وزيزو يعني مافيش لا طعمية ولا حلى عفوا السكر عندي 1.85
    لا ان شاء الله يكون فيه بس لما تعدى سحابه الصيف دى
    وانا برضه لن افتى 1.85ايه مش فاهمه شوفى السعرات اللى انتى تحتاجيها احسن بدل ما اعك والخبطك
    احبكم فى الله

مواضيع مشابهه

1. ورشة الصيانة
    بواسطة محمود صلاح في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 9
    اخر موضوع: 14-08-2007, 01:57 PM
  2. دروس فى الصيانة
    بواسطة ام مغرم في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 6
    اخر موضوع: 16-07-2007, 06:25 PM
  3. الردود: 29
    اخر موضوع: 18-05-2007, 04:47 PM
  4. مشكلة قرص الصيانة
    بواسطة ليلى لولا في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 10
    اخر موضوع: 12-12-2002, 11:46 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ