انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 246 من 249 الأولىالأولى ... 146196236242243244245246247248249 الأخيرالأخير
عرض النتائج 2,451 الى 2,460 من 2482

الموضوع: ~¤ô_ô¤~ كيف تكوني أماً ناجحة .. دورة تربوية هادفة .. ~¤ô_ô¤~

الردود
    200
    يا الله راحت علي المحاضره الاولى بس النت هذا بنت الاحرار اختي العزيزه سامحيني والله النت هذا بس انشاء الله ارد على هذة المحاضره الاخيره وانشاء الله بعد رمضان نلتقي على خير والله انك ما قصرتي
    آخر مرة عدل بواسطة ام ام الخير : 28-08-2008 في 04:21 AM

الردود
    200
    اها اها يا اخواتي انا مشكلتي كبيره عندي ولد عمره 2واربعه اشهر عنادي مايسمع الكلام ياذي وبهذي الفتره لما يجي احد عندنا ناس يا الله كيف يضرب الناس ويرميهم بلكوره وينتع شعرهم وانا اقول له عيب ماما خلاص مافي فايده فشلني قدام الناس رجعت اكره الناس يجوا عندنا مش عارفه ايش اسوي

الردود
    200

angry

ارجوكم ساعدوني اريد حل لهذا الموضوع
    آخر مرة عدل بواسطة ام ام الخير : 28-08-2008 في 04:21 AM

الردود
    3,108
    تعقيب كتبت بواسطة ام ام الخير عرض الرد
    اها اها يا اخواتي انا مشكلتي كبيره عندي ولد عمره 2واربعه اشهر عنادي مايسمع الكلام ياذي وبهذي الفتره لما يجي احد عندنا ناس يا الله كيف يضرب الناس ويرميهم بلكوره وينتع شعرهم وانا اقول له عيب ماما خلاص مافي فايده فشلني قدام الناس رجعت اكره الناس يجوا عندنا مش عارفه ايش اسوي
    فعلا الامور دية بتبقى مخجلة امام الناس
    انتي تحاولي تبسطي الموضوع حسب سنه و تفهميه ان لو ضرب اي حد بيزوركم
    انه حيقعد لوحده يعني عقاب بالاستبعاد
    ولو مش مجربة العقاب ده جربية معاه اكتر من مرة انا شايفة ان ده حل مناسب
    لانه شكله بيحب جذب الانتباه و الظهور لما تحجميه كده حيلتزم اكتر
    و ربنا يحفظه و يبارك فيه هو واولادنا جميعا

فريق المحبــه

الردود
    1,442
    تعقيب كتبت بواسطة ام ام الخير عرض الرد
    غاليتي حاولي انك تحلي معاه هذه المشكلة وانتم لوحدكم - يعني لاتنتظري ان يجوا ناس وبعدين تشوفي سلوكه وتحاولي توجهيه.. أقصد انك تختاري وقت مناسب تتكلمي معاه وتفهميه انه لما بيضرب أحد ماما حتكون زعلاااااانة وكمان مافي بسكت ولا شكولا...... أو بعد مايحصل الموقف على طول في ساعته ارسمي على وجهك ملامح غاضبة وفهميه على طول بنبرة حازمة انك زعلتي منه وراح يتعاقب بحرمانه من شيء يحبه.. ولازم يعتذر للولد اللي ضربه فورا.. ولو اعتذر شجعيه بقوة وكافئيه..
    احنا تعلمنا ياقمر في هذه الدورة تعزيز السلوك بالابتسامة أو المكافاة.. وكمان تجاهل الأخطاء الماضية متى ماتركها الطفل وفعل الصواب..
    وضروري تعرفي سبب ضرب الطفل للأخرين عشان تعرفي تحلي المشكلة بدون ما تتطور لمشاكل أخرى..

اتمنى إني أكون ساعدتك وانتظر رأي أستاذتنا عشان توجهنا كلنا..

وأنا بصراحة ما أؤيد فكرة الإبعاد يا(نسائم حائرة) ياقمر.. لأنه بيكون في ضيوف وناس أغراب.. والمفروض ان لا يتم معاقبة الطفل بحضور ناس أغراب عنه.. أعتقد ممكن يأثر في نفسيته
    آخر مرة عدل بواسطة أم الحلو مهند : 28-08-2008 في 08:22 AM

الردود
    36,171
    السلام عليكم

لي عودة

الردود
    200
    شكرا اختي ام الحلو مهند ونسائم حائره المصيبه الكبار الي يضربهم مش الصغار وما اقدر اعاقبه قدام الناس
    المصيبه اني كلمته اقول له يا ما ما بعدين مافي ملاهي اجلس ادب يا روحي حبيبي لا تسوي كذا بعدي عقاب ما في اي شئ ولا كاني اكلم الاجدار مرررررررررررره ما يفهم والله تعبت
    آخر مرة عدل بواسطة ام ام الخير : 29-08-2008 في 02:57 AM

الردود
    1,588
    تعقيب كتبت بواسطة Gana عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة الله
    وحشتينا يا بنت الاحرار ونورتى المنتدى وجزاكى الله خيرا على تعبك

انا كنت ايزة استشيركم فى بنتى سنتين وتلات شهور علمتها تتخلص من البامبرز من عمر سنة و10 شهور وتعلمت ولله الحمد
    ولكن بعد شهرين رجعت مرة او مرتين او 3 فى اليوم تخطئ
    قولت اعاقبها بحرمانها من شئ تحبه ولم انجح ثم غيرت اسلوبى قولت يمكن غيرانة حاسة بوجود طفل جديد قادم اعطتها شوية حنان زايد برضه مفيش فايدة
    وبعدين استخدمت الtime out
    منذ ان اخذناه فى المحاضرات وبعدين تعبت معاها خاصة مع قدوم اخوها وزيادة المسئوليات
    فى ناس قالتلى خوفيها بالكبريت اقوليلها هالسعك بس انا خايفة يأثر على نفسيتها
    إياكىىىىىىىىىىىىى إياكى و هذه الأنواع الوحشية من العقاب و خصووووووووووووووووووصا فى موضوع تعليم الحمام....
    أنا متفهمه تعبك و خصوصا مع قدوم البيبى الجديد-الله يعينك- لكن انتى كمان -بما انك الكبيرة-لازم تتفهمى موقفها............الأطفال أساساً أذكيا جدا و بيعرفوا ازاى ياخدوا حقهم من الأهل كويس...طبعا انتى مش قصدك يكون فيه تفرقة ولا حاجه,لكن هى فجأة لقت مخلوق جديد بياخد من وقت و مجهود و اهتمام ماما.....و بالتالى هى عايزة تثبت لنفسها انها لسه دلوعة ماما,فالأطفال بيرجعوا يعملوا على نفسهم عشان لفت الانتباه......يبقى انتى لو زعقتى و عاقبتى و قلبتى الدنيا تكونى حققتى مرادها....الحل الأمثل -اللى محتاج كتييييييييييييييير من طولة البال- هو الهدوء و التشجيع,يعنى فهميها دايما انها كبيرة و شاطرة و بتعرف تعمل حاجات البيبى ما يعرفش يعملها,مثلا فهميها انها بتعرف تلعب و تجرى و تلون و تساعد ماما و تتفرج على كارتون و...و...و...بالشكل ده انتى توضحيلها مميزات انها تبقى بنت كبيرة عكس البيبى الصغير و تقوليلها ان هدومها بتزعل لما توسخها و انك هاتبقى مبسوطة أوى لو حافظت على نظافتها.
    ممكن كمان تتفقى معاها انها لو فضلت نظيفة طول اليوم ,هاتجيبيلها حاجه حلوة و لو فضلت نظيفة أسبوع كامل تجيبيلها لعبة نفسها فيها.
    المهم دايما شجعيها و بلاش أسلوب العقاب و التخويف خصوصا فى الموضوع ده.....و ابقى طمنينا على أخباركم

الردود
    52
    مو مصدقة انها اخر محاضرة!!!! وان شاء الله نلتقي بعد رمضان..

مشكلتي في عناااااااد ابني صاير دلوووووع وعنيد بشكل مزعج
    والمشكلة الاكبر انه بيحرد مع انه عمره سنة و8 شهور فقط!!!
    من خمسة ايام كنت احضر للسفر، فكنت مشغولة كثير في ترتيب الاغراض والبيت فالتهيت عنه يوم ونصف... وابني يريد اللعب في كل شيء معي، يعني انا برتب وهو ينفل، يعني رتبت البيت والحقائب اكثر من مرة.. فصرت عصبية كثير لاني بدي اخلص، فزعل مني وحرد، و زاد تعلقه في ابوه بشكل كبير لدرجة انه يفضله علي.
    وتخيلوا ان طول الطريق 18 ساعة ما رضيني ولا رضي يقعد جنبي ولا على حضني ولا امسك يديه ولا اقرب منه!!!!!! وخلى ابوه طول الطريق يطعمه ويغيرله ويلعبه وينيمه وووووو........ يعني هلكه مزبوط!!!!!
    ولما وصلنا من السفر صار يتقبل جميع من يحمله او يلاعبه الا انا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    الآن مر على الامر 5 ايام وانا احاول التقرب منه بالحنية والتلطف، لكن مجرد ما يشوف ابوه بيتركني وبيركض لعنده!!!!! مو عارفة شو اعمل مع هالولد!!!!
    الحل اني اصبر عليه واحن عليه.... لكن اللي بيقهرني اني حاسة حالي ضرته مو أمه!!!! الله بيعين!!

وايضا كل شي بده اياه لازم يحصل عليه.... والا بيقلبها مناحة... يعني مستعد يبكي ساعة كاملة وما يسكت لحد ما نعمل اللي بده اياه... ما بعرف كيف اتصرف معاه!!!! هو حرك كثير وانا مشغولة كثير في البيت، ما بقدر اقعد معاه 24 ساعة... واذا بدي استناه ينام ما بلحق اخلص كل شغلي!!! عم بفكر اجيب شغالة مع اني بكرههم....

اتقبل اقتراحاتكم في ايجاد حل مع ابني!! فانا اريده ان يحبني!!!
    آخر مرة عدل بواسطة Anny SaS : 29-08-2008 في 01:29 AM

الردود
    3,108

heart2

تعقيب كتبت بواسطة Anny SaS عرض الرد
    مو مصدقة انها اخر محاضرة!!!! وان شاء الله نلتقي بعد رمضان..

مشكلتي في عناااااااد ابني صاير دلوووووع وعنيد بشكل مزعج
    والمشكلة الاكبر انه بيحرد مع انه عمره سنة و8 شهور فقط!!!
    من خمسة ايام كنت احضر للسفر، فكنت مشغولة كثير في ترتيب الاغراض والبيت فالتهيت عنه يوم ونصف... وابني يريد اللعب في كل شيء معي، يعني انا برتب وهو ينفل، يعني رتبت البيت والحقائب اكثر من مرة.. فصرت عصبية كثير لاني بدي اخلص، فزعل مني وحرد، و زاد تعلقه في ابوه بشكل كبير لدرجة انه يفضله علي.
    وتخيلوا ان طول الطريق 18 ساعة ما رضيني ولا رضي يقعد جنبي ولا على حضني ولا امسك يديه ولا اقرب منه!!!!!! وخلى ابوه طول الطريق يطعمه ويغيرله ويلعبه وينيمه وووووو........ يعني هلكه مزبوط!!!!!
    ولما وصلنا من السفر صار يتقبل جميع من يحمله او يلاعبه الا انا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    الآن مر على الامر 5 ايام وانا احاول التقرب منه بالحنية والتلطف، لكن مجرد ما يشوف ابوه بيتركني وبيركض لعنده!!!!! مو عارفة شو اعمل مع هالولد!!!!
    الحل اني اصبر عليه واحن عليه.... لكن اللي بيقهرني اني حاسة حالي ضرته مو أمه!!!! الله بيعين!!

وايضا كل شي بده اياه لازم يحصل عليه.... والا بيقلبها مناحة... يعني مستعد يبكي ساعة كاملة وما يسكت لحد ما نعمل اللي بده اياه... ما بعرف كيف اتصرف معاه!!!! هو حرك كثير وانا مشغولة كثير في البيت، ما بقدر اقعد معاه 24 ساعة... واذا بدي استناه ينام ما بلحق اخلص كل شغلي!!! عم بفكر اجيب شغالة مع اني بكرههم....

اتقبل اقتراحاتكم في ايجاد حل مع ابني!! فانا اريده ان يحبني!!!

عارفة انا الموقف ده حصل معايا قبل كده

لدرجة اني بكيت و الله اتحلت المشكلة بان والده زعل منه و مرضاش يحمله ولا يلاعبه الا لما يكلمني يعني بقى يجيلي مضطر و في اثناء ذلك بنعمله ضغط نفسي ههههههههه يعني لما يجي جوزي يفضل يمدح فيا و ميوجهش الكلام ليه خالص لا لابنتي الكبيرة شوفي ماما امورة ازي مافيش ماما احلى من كده و بنتي تيجي تبوس و تحضن بقى شوية و هو بيراقب لو حاولت اعمل اي مبادرة مني يبعد بس كام يوم مارسنا عليه الضغط ده لحد ما فك شوية و بدا يتقبل لمسي ليه
    و احضاني و الكلام ده
    و الله مشكلة بجد تخوف اذا كانو قلبهم بيقسى كده و هم لسه صغيرين ********* ربنا يهديهم و يرزقنا برهم
    المهم حاولي تلعبي مع اخواته و تمزحي معهم هو لوحده حينجذب للعب معاكم و شوية ضغط نفسي عليه بيرجع زي الاول بس متعمليش حاجة هو مش مستعدلها علشان ما يعندش
    انشاء الله
    يارب اكون افدتك
    و بالتوفيق انشــــــــــــاء الله

فريق المحبــه

مواضيع مشابهه

1. الردود: 8
    اخر موضوع: 24-10-2008, 01:44 PM
  2. الردود: 17
    اخر موضوع: 22-10-2008, 05:38 PM
  3. للتحميل: دورة كيف تكوني أماً ناجحة .. دورة تربوية ناجحة..ورابط للقراءة من غير ردود
    بواسطة - بنت الأحرار - في المواضيع المتميزة في ركن الأمومة والطفولة
    الردود: 0
    اخر موضوع: 17-10-2008, 11:05 AM
  4. الردود: 184
    اخر موضوع: 30-06-2008, 12:58 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ