انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 19 الأولىالأولى 12345612 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 190

الموضوع: مين تشترك معايا .... حملة نظافة قبل الصيف

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)
    شهدوده صدقيني حتى انا دايمن ايدي بالبيت بس الشغل عمره ما بيخلص دايمن فيه شغل كنت اخلص قبل ما يكبروا اولادي ويحركوا الاغراض بالاول الشغل اللي اشتغله يضل متل ماهو هلأ ميت ايد مع ايدي

بس انا شغلي عكسك بعرفش ليش معقول ما بعرف اشتغل
    اول شي دايمن بمسح وبعدين برتب يعني ببدا بالمي ولما ارجع الاغراض بفرز يعني لما بطلع اغراض البيت ما بترجع بنفس العدد بفرزها ويتخلص من اللي مو بحاجته فالمسح والمي بالاول وعموما التغبير والمسح ما بعمله مع تطليع الملابس عشان ما يكون البيت مليان غبره
    وببدأ بالمطبخ والحمامات يعدين بنتقل لباقي البيت الخزاين مهما كانت مكركبه ما بتاخذ وقت مثل الفرفكه
    الله يسعد رب البلاد ما احلاها بتلاقينا عاملين فياضانات بالبيت ومنكب مي ومنقشط هاد المسح ولا منتعرف عليه منتسلح بالقشاطات وبتلاقينا نسبح بالمي تقولي ماعنا مشكلة مياه بالاردن (حقيقه وواقع عنا مشكله) اما هون كلشي عالناشف وانا بكره شغل الناشف
    بس بدي اقوللكم من يوم جبت البيوريفاير الغبره عندي قليله الحمدلله كنت لما اشيك على ظهر التلفزيون والكمبيوترات الاقي غبره كانهم بالشارع مو جوا البيت هلأ بالاسبوع مره ويادوب كاني مبارح ماسحه ارتحت بصراحه
    شهوده لا تخلي ابنك يوسخ اواعيه لما ياكل حرام ما بيخرب الاواعي غير بقع الاكل لما ياكل لبسيه تيشيرت كبير لاخوانه او الك تيشيرت قديم نص كم او متل المدارس لما يلبسوهم قميص رجالي بالعكس الازرار لورى طبعا بامكاني اقولك بيب بس التيشيرت بينقذ الولد كله ما فيه شي بالغلط

tuta.'s صورة
    tuta. غير متواجد الفائزة الاولى فى مسابقة المرأة فى الإسلام
    الردود
    1,430
    التكريم
    (أوسمة)
    ههههههههههههههههههههههه مايا <<<< ذكرتيني بالاردن تلاقي كل الناس غاسلة و بتنظف يوم الاثنين ههههه.

انا معاكم لاني نظفت تنظيف شبه عميق للمطبخ بشهر 3 و حاسة البيت بده فرك.. بس شو نص ساعة باليوم ما بينفعوني لانه بالي طويل جدا يا ولدي.
    اليوم راح اعزل تعزيل سريع كالعادة و بكرة مش فاضية (half day بالمدارس و جايبة بنات اخوي يلعبوا مع الاولاد).
    خلف الغاز و الثلاجة ما راح المس لاني القيت نظرة امبارح بالليل و لسه نظيفين, منيح مني مرة بالسنة بعملهم.
    حيكون نظامي كالتالي:
    يوم الخميس: اعادة ترتيب خزانة الادوية و الجنك + خزانة الاحذية + خزانة الكتب.
    يوم الجمعة السبت <<< راحة (موعد دكتور الجمعة خلاص راح نهاري و السبت زوجي بالبيت مستحيل انظف و هو عندي)
    يوم الاحد <<< ترتيب غرفة الاولاد و غرفتي, الغرف الحمد لله نظيفة بس كنس و مسح غبرة و غسل شراشف و الخزائن ما بدها اعادة ترتيب بلكي الليلة او بكرة بفرجيكم نظامي فيها لحتى تشوفوا ليه بيضلوا مرتبين ان شاء الله.
    يوم الاثنين باذن الله <<< حيكون ترتيب للصالة و الداينينج روم يدخل فيه تنظيف باب البلكونة.
    يوم الثلاثاء >>>> تنظيف حزائن المطبخ و ما فوقها.
    يوم الاربعاء <<<< تنظيف عميق للغاز و الثلاجة و المايروويف و الحمد لله الغاز داخليا مش بحاجة لتنظيف فحيكون فقط من فوق>>> ارضية المطبخ بهاليوم.
    يوم الخميس <<<<< تنظيف الحمامات و انتوا بكرامة و غرفة الغسيل.
    يوم الجمعة او الخميس <<<< غسيل للسجادة (مفكرة هالمرة اجيب شركة تغسلها و اريح راسي)
    و بهيك بكون انهيت كل شي ان شاء الله.

كوسة وبط سابقا ....مصرية فى بلاد العم سام- أمريكا
    الردود
    7,847
    التكريم
    • (القاب)
      • همة نحو القمة
      • متألقة صيف 1432هـ
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    (أوسمة)
    هههههههه ضحكتونى كلكم أضحك الله سنكم يا حلوين

أنا أولادى صغار وبالتالى البيت على طول مكركب واللعب فى الأرض مهما زعقت وقلت لموا اللعب مفيش فايدة وهم زى الألف فى المدرسة أى حاجة يآخدوها ترجع مكانها بعد اللعب بيها وهنا العكس تماما ده غير الهدوم اللى فى الأرض والتلزيق اللى فى التلاجة وعلى أرض المطبخ و و و أفففف وإلا الحيطان اللى متخربشة ومكتوب عليها من الفنان الصغير شخبط شخابيط هههههه
    مهما عملت ومهما مسحت حاسة إن البيت عايز شغل ودعك وفرك بالذات إننا فى الأغلب مش راجعين هنا يعنى لازم أنضف كويس زوجى مش هيعرف ينضف كده قبل ما ينزل إن شاء الله
    نبدأ اليوم على بركة الله وشجعونى لأنى شايلة الهم

زورونى فى مدونتى .... مدونة مغتربـــــة

حكـــايتى فى الغـــربة .... من الــ ..... إلى الــ ...... ✿متميز✿الجزء 1

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إستخدام الكــــوبونـــات $$☆ الجزء 2 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... منين أجيب الكــــوبونـــات؟؟؟ $$☆ الجزء 3+ردود قيمة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... لعـــبة الصيدليـــــة؟؟؟ $$☆ الجزء 4 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إيه هو البرايس ماتش؟؟؟ $$☆الجزء 5 *تجربة ناجحة+ردود قيمة

$ رحلتى مع التوفيـر ..نصائح للتقليل من فاتورة الكهرباء ُ Energy Bill $ ج 6 ☆ردود قيمة

♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ المعجنـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ الحلـــويـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥أطباق من اللحم ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ وصفـــــات الفراخ ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ مقــدمـــــة ♥●♥
    .. بـــدائـــل لمنتجات الألبــان المتنوعة .... من معمل بطوطة ..
    ☆☆ الديــــــــكـ الرومــــــــيـ يـــــا جمالــــــــــه مــن بطوطــة ☆☆

⁂彡 كيــــك الكــــوكاكـــولا .... روووعة من مطبخى سااااااخنة بااااردة

الردود
    7,847
    التكريم
    • (القاب)
      • همة نحو القمة
      • متألقة صيف 1432هـ
    (أوسمة)
    بسم الله نبدأ

أول يوم تنضيف:

تصحى كده مفوقة ومروقة وتفطرى وتشربى كباية الشاى وتروقى حالك
    بعدها تلمى البيت بسرعة يعنى الطبيعى بتاعك نلم اللعب من على الأرض أو هدوم العيال وبالنسبة لى بأفضى غسالة الأطباق من غسلة إمبارح بالليل وبأعبيها تانى بحاجات الفطار مطرح الأولاد ومسحة خفيفة على رخامة المطبخ

هنتفق كل يوم يكون فيه دورة غسيل فى الغسالة وواحدة بتطبقيها واللى فى الغسالة تتطبق بكرة وهكذا علشان أغلس حاجة هى تطبيق الهدوم وتوزيعها فى الدواليب وخاصة لما بيكون عندك أطفال صغيرين زى حالاتى بيكون الغسيل مالهوش نهاية

الواجب اليوم الآتى : الدولاب بتاعك إنتى والباشا أبو العيال ...
    ١- نشيل الشتوى كله
    ٢- فرز الملابس ... أى قطعة لم يتم إستخدامها نتخلص منها على الفور ( ممكن تديها لحد محتاجها- ممكن تحطيها فى صندوق تلمى فيه حاجات علشان تبيعيها على كريج ليست أو على إى باى أو لو ممكن تعملى جراج سيل فى بيتك) أو تشوفى حد غلبان وتديها له أو مؤسسة من اللى بيجمعوا هدوم وحاجات ويبيعوها بمبلغ رمزى أو غيره المهم اللى مالهوش لازمة يتشال خالص وبلاش كراكيب
    ٣- بصى كويس فى الهدوم أى حاجة عايزة غسيل تتشال ونغسلها قبل ما تتخزن
    ٤- بالنسبة للى نازلين يا ريت بالمرة تجيبى شنطة سفر وإرمى فيها الحاجات اللى هتآخديها مش ضرورى يعنى تفضلى تلبسى فى هدومك لآخر لحظة سيبى لك طقم أو إتنين غيرى فيهم لغاية أما تنزلى واللى هتآخديه حطيه فى الشنطة من دلوقتى
    ٥- طلعى الهدوم الصيفى ليكى ولزوجك ( أكيد هتلاقى أغلبها برة) وبرضه اللى مالهوش لازمة يتشال على طول بلاش كركبة
    ٦- بالنسبة للى بتعزل شيلى الهدوم كلها وخلى بس طقمين تلاتة لكل واحد فيكم برة حاجات تكفى أسبوع مثلا ٧ قمصان وبنطلونين لزوجك وجلابية وبيجامتين كل دول هيتلموا فى الآخر قبل ما تمشوا فى شنطة واحدة أو كرتونة واحدة

الموضوع ده مش عايزينه يآخد أكتر من ساعة واحدة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... منين أجيب الكــــوبونـــات؟؟؟ $$☆ الجزء 3+ردود قيمة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إيه هو البرايس ماتش؟؟؟ $$☆الجزء 5 *تجربة ناجحة+ردود قيمة

$ رحلتى مع التوفيـر ..نصائح للتقليل من فاتورة الكهرباء ُ Energy Bill $ ج 6 ☆ردود قيمة

الردود
    138
    شهوود يسلمو على الشاهي ياعسل
    مسوووووووووكه انا زيك قاعده الم البيت كله لانه احتمال كبير باذن الله ماارجع زوجي يرجع لحاله بس عارفه وش المشكله لمن اعبي كرتون مدر وين اورديه ماه مكان بالبيت يابنت خخخخخخخخ الحين عبيت ثلاث شنط وعبيت شنطه كبيره ملابس زوجي الشتوي وفظيت دولاب الاولاد وبعض اغراض المطبخ اللي ماراح احتاج لها بس ابتلشت بالكراتين مدري وين اوديها
    الشي الثاني شلون اغلف الكنبات والطراحات ببلاستيك؟ عندكم افكار؟ علشان عفشي حيروح ستوراج

الردود
    7,847
    التكريم
    • (القاب)
      • همة نحو القمة
      • متألقة صيف 1432هـ
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة موون لي عرض الرد
    شهوود يسلمو على الشاهي ياعسل
    مسوووووووووكه انا زيك قاعده الم البيت كله لانه احتمال كبير باذن الله ماارجع زوجي يرجع لحاله بس عارفه وش المشكله لمن اعبي كرتون مدر وين اورديه ماه مكان بالبيت يابنت خخخخخخخخ الحين عبيت ثلاث شنط وعبيت شنطه كبيره ملابس زوجي الشتوي وفظيت دولاب الاولاد وبعض اغراض المطبخ اللي ماراح احتاج لها بس ابتلشت بالكراتين مدري وين اوديها
    الشي الثاني شلون اغلف الكنبات والطراحات ببلاستيك؟ عندكم افكار؟ علشان عفشي حيروح ستوراج
    مون ... يا سلم لم على الشطارة والإستعدادات والهمة والنشاط
    بصى بالنسبة لتغليف العفش لو هتأجرى عربية تنقل العفش بعمال هيغلفوا لك العفش ببلاستيك كبير بيكون رول كبير شبة البلاستيك بتاع المطبخ لكن الحجم أكبر طبعا ... لو مش هتجيبى ناس أعتقد هيكون موجود الرول ده فى الستورز ممكن تشوفى هود ديبو؟ والله أعلم هأدور لك عليه ... أنا كما هأحط حاجاتنا فى ستوريج رصى الكراتين جنب مدخل البيت على أساس لو جيبتوا ناس تحمل يكون اسهل ولو إنتم اللى حملتم برضه راح يكون أسهل عليكم
    إحنا أجرنا الستوريج خلاص وهأحط كل شوية كراتين عند الباب وزوجى يبقى ينقلها بقى براحته أنا فى الحاجات دى ندلة جدا ومش بأشيل خخخخخخخ أنا قادرة أشيل نفس <<<< كسلانة

الردود
    1,340
    تعقيب كتبت بواسطة صاحبة الـ@ـسك عرض الرد
    بسم الله نبدأ

أول يوم تنضيف:

تصحى كده مفوقة ومروقة وتفطرى وتشربى كباية الشاى وتروقى حالك
    بعدها تلمى البيت بسرعة يعنى الطبيعى بتاعك نلم اللعب من على الأرض أو هدوم العيال وبالنسبة لى بأفضى غسالة الأطباق من غسلة إمبارح بالليل وبأعبيها تانى بحاجات الفطار مطرح الأولاد ومسحة خفيفة على رخامة المطبخ

هنتفق كل يوم يكون فيه دورة غسيل فى الغسالة وواحدة بتطبقيها واللى فى الغسالة تتطبق بكرة وهكذا علشان أغلس حاجة هى تطبيق الهدوم وتوزيعها فى الدواليب وخاصة لما بيكون عندك أطفال صغيرين زى حالاتى بيكون الغسيل مالهوش نهاية

الواجب اليوم الآتى : الدولاب بتاعك إنتى والباشا أبو العيال ...
    ١- نشيل الشتوى كله
    ٢- فرز الملابس ... أى قطعة لم يتم إستخدامها نتخلص منها على الفور ( ممكن تديها لحد محتاجها- ممكن تحطيها فى صندوق تلمى فيه حاجات علشان تبيعيها على كريج ليست أو على إى باى أو لو ممكن تعملى جراج سيل فى بيتك) أو تشوفى حد غلبان وتديها له أو مؤسسة من اللى بيجمعوا هدوم وحاجات ويبيعوها بمبلغ رمزى أو غيره المهم اللى مالهوش لازمة يتشال خالص وبلاش كراكيب
    ٣- بصى كويس فى الهدوم أى حاجة عايزة غسيل تتشال ونغسلها قبل ما تتخزن
    ٤- بالنسبة للى نازلين يا ريت بالمرة تجيبى شنطة سفر وإرمى فيها الحاجات اللى هتآخديها مش ضرورى يعنى تفضلى تلبسى فى هدومك لآخر لحظة سيبى لك طقم أو إتنين غيرى فيهم لغاية أما تنزلى واللى هتآخديه حطيه فى الشنطة من دلوقتى
    ٥- طلعى الهدوم الصيفى ليكى ولزوجك ( أكيد هتلاقى أغلبها برة) وبرضه اللى مالهوش لازمة يتشال على طول بلاش كركبة
    ٦- بالنسبة للى بتعزل شيلى الهدوم كلها وخلى بس طقمين تلاتة لكل واحد فيكم برة حاجات تكفى أسبوع مثلا ٧ قمصان وبنطلونين لزوجك وجلابية وبيجامتين كل دول هيتلموا فى الآخر قبل ما تمشوا فى شنطة واحدة أو كرتونة واحدة

الموضوع ده مش عايزينه يآخد أكتر من ساعة واحدة
    بداية ممتازة..
    بس انا يمكن احتاج اكثر من ساعة لاسوي كل هالشي.. دولاب كامل..

مو مشكلة

اتكلنا على الله .. بكرة الصبح نبدا يا صاحبة المسك

الردود
    1,307
    باختصار ..قبل ما يفصل الموقع ..
    انا بشترك معاك ...اووووف..ايه ده ..عدت 5 مرات..ويحدف
    شكله بينضف الردود اول باول

يـــارب يـــا رب يــــا رب
    جفت الحناجر و لن نقنط من رحمتك
    يـــاربـــــ
    *.:。✿*゚‘゚・✿.。.:* مـــلابـــس رجــالي نســائي و اطـــفال احلي مواقع امريــكي゚‘゚・✿.。.:*

الردود
    432
    \آآآآآآآآآآآىه

اليوم رتبت شنطتين لبنتي و ولدي في العصر 24 /4/2012

وفعلا طلعت لكل واحد لبست تلاته للاسبوع الباقي و حطيت ملابس على جمب

لاننا رايحين نيونيورك لمده خمسه ايام تقريا فحاتكون شنطه مستقله

و لسه باقي شنه للطياره و شنطنتي رتيب مشي حالك لازم اعيد عليها

و تخيلو كل ما قفلت الباب جا ولدي الصغير فرحان في نفسو لو يومين متعلم يفتح الابواب و طبعا يفتح الباب و يلعب في الاشياء لاني حاطه اشياء على الارض لاني ابغى احطها في شنطه تانيه و الشنطه في الاغرفه التانيه و زوجي جا و وقفت

آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآء

في النهايه قفلت الباب من جوه بالقفل و طلعت و بعدين فتحتو ببنسه

ووخلصت قصه حياتي ههههههههههههههههههه

ودحين الساعه 2 في الليل 25/4/2012

قاعده ارتب شنطه نيو يورك و شنطتي

احس الشنط اتعبت و العفش لسه باقي يالله يارب ساعدني

[url=http://tickers.lakii.com/][/url

ينام الحق احيانا و لكن لا يموت

احلى ترحيب لأحلى اخت غالية"

"candle_ light[/CENTER][/CENTER][/CENTER][/CENTER]

الردود
    12,298
    التدوينات
    1
    التكريم
    • (القاب)
      • إبداع وإبتكار
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • شعلة العطاء
      • شعلة العلم
    (أوسمة)
    الله يعينكن على التنظيف يارب
    خخط رائعة جدا واصلوا بنات هيا
    للتنظيف بالهمّة هيا

رح نعمل دوري تنظيف إن شاء الله

أنا رايحة أنظف السجاد بنتي أوقعت الصحن عليه
    وبعدين المطبخ والحمامات وبعدين البيوت
    وبعدين الفطور
    آخخخخخخخخ شكلي مش رح أخلص اليوم
    أصل عندي غسيل ملابس أيضا

الله يكون في العون يارب

أَسْتَوْدِعُكُمْ الله الّذِي لاَ تَضِيعُ وَدَائِعُهُ

مواضيع مشابهه

1. هبدا برنامج تخن وتكبير صدر ومؤخرة مين تشترك معايا
    بواسطة أم جني في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 89
    اخر موضوع: 12-04-2008, 08:48 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ