انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 49

الموضوع: ياناس أنا عانس

الردود
    2,282
    التكريم
    • (القاب)
      • أم ناجحة
      • صاحبة همسة مبدعة
      • أم قائدة
      • أنثى متميزة
      • بصمة متميزة
      • مثقفة ركن الاحتياجات الخاصة
      • كوميديا طفولية
    (أوسمة)
    حبيتي انتي مازلتي صغيرة و ما زالت لحياة قدامك احنا في بلادنا 25 سنة ما زالت صغيرة و ما بنعتوك بالعانس و زي مل قالك احدى الاخوات يمكن عدم اهتمامك بمظهرك هو الي يخلي اهلك ينعتوكي كدا و طبعا ماماكي ما تقصدش ذلك بس بتحاول تلهف انتباهك كي تهتمي بنفسك
    و الزواج قسمة ونصيب و ما فيش سن للزواج انما امرة اذا اراد شيء ان يقول له كن فيكون و بما انا اليوم دخلنا فة الايام العشرة من ذي الحجة نصيحتي ليكي تكثري من الدعاء + لاستغفار + الصدقة و الصوم و عن تجربة الالحاح في الدعاء مع حسن الظن بالله يحقق المعجزات
    اسال الله العظيم رب العرس العظيم ان يرزقكي انت و كافة بنات المسلمين بالزوج الصالح انه ولي ذلك و القادر عليه

الردود
    873
    ايه ده حرررررررررررررررام حاجه تخنق.............عانس ايه يابنتي

انا عندي 26 سنه ولسه متجوزه وعندي زمايلي مش اتخطبوا اصلا دول يولعوا في نفسهم باه؟

يا حبيبتي في عالمنا العربي كله سن الزواج اتاخر علشان ظروف كتير فحاولي تشوفي ظروفك وتحليها يعني مثلا:

اولا: حاولي تظهري بره البيت مش تحبسي نفسك طول الوقت علشان حتي الناس تعرف ان في بنت في البيت ده بس مش كل يوم يعني.......بعقل شويه

ثانيا: ياسلام لو اشتغلتي عالاقل هتتعرفي علي ناس جديده وكمان هتضيعي وقت ومش هتفكري غير فشغلك وهتنسي الناس

ثالثا: ممكن تخدي كورسات او تدرسي ان شاء الله تتعلمي مزيكا اي هوايه ليكي استغلي وقتك وابعدي عن الناس اللي بتضايقك في البيت بيها

رابعا: خلي عندك ثقه بنفسك شوفي ايه الحلو فيكي وحبيه ولو حسيتي بيه كل الناس هتحس ان فيكي حاجه حلوه حتي لو شكلك مش حلو اوي مثلا هتعرفي تشوفي الحلو جواكي وتقنعي الناس بيه

خامسا: لو بيتأدم ليكي ناس كويسه للجواز واهلك بيبالغوا في طلباتهم وكده خليهم يهدو في طلباتهم شويه

سادسا: الزواج رزق زيه زي اي رزق من ربنا وقت مربنا ياذن بيه هييجي

ربنا هب لنا من أزواجنا وذرياتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما
    الردود
    2,094
    تعقيب كتبت بواسطة الذاكره ربها عرض الرد
    عمري 25 سنه اهلي حكموا علي بالعنوسة اذا تخاصمت مع اي احد في البيت يقولي عانس حتى أمي تقولي حاولي تختفي عن انظار الناس بزعم أني عانس وحتى الزيارات تستحي تأخذني معاها انا خلاص مليت بديت أتعود على كلامهم احيانا اقول لولا وجود الله بحياتي وخوفي منه كان انتحرت وارتحت من هالكلمه بس سؤ الي انا عانس بالفعل الناس يشوفوا البنت الي في هالعمر عانس ارجوكم جابوني

حبيبتى انتى فى اجمل مراحل العمر وانضجها وظاهرة الزواج للفتيات باعمار كبيره دى بقت عالميه تقريبا واكيد لها عيوب ومميزات زى الزواج المبكر ليه عيوب ومميزات
    وتاكدى وثقى فى الله انه شايلك الاحسن والافضل وكل الامور اللى بتقابلك دى معوقات بس لحد لما يجى موعد زواجك اللى بعلم الله وكمان تذكرى ان الزواج رزق من ربنا نعمه زى نعمه الكتير مش عشان فلانه حلوه ولا فلانه وحشه .لااا... ثقى فى الله وادعيه كتييير قوى وتحرى اوقات الاجابه مثلا ايام العشر دى ويوم عرفه يوم رائع افضل يوم تطلع فيه الشمس وطلعى صدقه واكثرى الالحاح على الله
    واخرجى واشتغلى او ادرسى وتوكلى على الله مش هيضيعك
    وعلى فكره انا اتجوزت عمرى 26 وكمان ليا صديقات لحتى الان لم يتزوجواا توكلى على الله وحاولى اكلمى مع والدتك ان الكلام ده بيضايقك وان كل شئ بقدر انا عارفه ومقدرة خوف الاهل الاب والام على بنتهم كل يوم بيزيد بس انتى فهمى مامتك واكلمى معاها ان ده رزق وربنا يكتبلك الخير ويرزقك الزوج الصالح عاجلا غير
    اجل

الردود
    42
    حبيبتي استهدي بالله ولاتفكري انك عانس يللي قدك لسي ماعم يفكرو بالزواج بدي اسالك سوال هلا انتي لما عم يجيكي شخص يتقدملك بترفضي ولا شو ؟لانو احيانا امك بتقولك هيك لانك انتي عم ترفضي فكرة الزواج والله يرزقك بالزوج الصالح اامين يارب العالمين طمنينا عنك

الردود
    1,249
    ربي يحفظك ما تشوفي النافذة مليانة مشاكل وتقولي مضايقة
    والله كونك أنثى هذي نعمة وما تزوجتي أشوفهانعمة كبيرة ما راح تحسي
    بمكانتها إلا لما تفقديها
    لسة العمر بدري عليك عيشي متهنية وبلاش تفكير في شئ قد يكون سبب الشقاء الحقيقي
    وكلمة عانس أرحم من غيرها
    وعسى أن تكرهو شئ وهو خير لكم وعسى أن تحبو شئ وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون

الردود
    465
    باقي صغيييره ... لا تقولين هذا الكلام .. وعيشي حياتك وكل شي مكتوب

الردود
    86
    يعطيكم الف الف عافيه لكل من مر على موضوعي وكتب هذي الكلمات الجميله الي تثلج الصدر وكلماتكم طيبه وانشاللة تكون بميزان حسناتكم

الردود
    101
    ابدا حبيبتي انتي لسا صغيرة بس هذا مجرد خوف الام على اولادها ابعدي التفكير في الموضوع واكثري من الدعاء ان الله يرزقك بالزوج الصالح

الردود
    169
    حبيبتي انتي لسى صغيرررررررره والله وانا افضل يكون سن الزواج من 25 واكثر شوفي انا تزوجت 17 وعندي ولد وبنت والحين اقول ياليت عشت حياتي قبل الزواج والمسؤليه

الردود
    597
    سيبك منهم وحسبي الله ونعم الوكيل في الناس الرخمة

مواضيع مشابهه

1. عانس رغم عني !!!!!
    بواسطة وردة الاشواق في نافذة إجتماعية
    الردود: 34
    اخر موضوع: 05-05-2014, 08:18 PM
  2. عانس ولكن أحب!!!!
    بواسطة افديه بروحي في نافذة إجتماعية
    الردود: 13
    اخر موضوع: 21-12-2010, 03:48 PM
  3. لا لا لعبارة عانس 00 لا لا
    بواسطة الهام الخيال في نافذة إجتماعية
    الردود: 7
    اخر موضوع: 29-03-2007, 07:13 PM
  4. هذه عانس.........وهذا الرجل ايضا عانس؟؟
    بواسطة جورى في نافذة إجتماعية
    الردود: 6
    اخر موضوع: 05-10-2002, 11:02 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ