انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
عرض النتائج 11 الى 15 من 15

الموضوع: استفسار عن ماكينة الشعر براون

الردود
    167

clean

تعقيب كتبت بواسطة زومره عرض الرد
    شوفى يا حبيبتى انا مجربه ماكينة براون والله ما شاء الله كويسه جدا ومريحه بس الشفره الكبيره للأيدين والرجلين اما الشفره الصغيره للأماكن الحساسه انا استعملتها تحت الإبط كانت كويسه اما فى المنطقه الحساسه ما استحملتهاش بس ممكن تجربى وصفة القرنفل وزيت الزيتون للتخدير اللى مكتوبه فى المنتدى قبل استعملها فى المنطقه الحساسه وان شاء الله تكون كويسه
    الف شكر على الرد ولو سمحتى عايزةاعرف الوصفة لانى معرفهاش
    وجزاك اللة خيرا

الردود
    174
    أنا مجربتش ماكينة براون بس سمعت أنها رائعه أول ما تتعودي أستعمالها بتوجع أول مره بس لكن بعد كده المكان بيخدل ومبتحيسيش بأي ألم وتتعودي عليها .

عموما فيه طريقه ممتازه ونضيفه وعن تجربه شخصيه لسيده قريتها في أحدى المنتديات نقلتهالك:

شوفوا يا جميلات الحاجات اللي احنا محتاجينها:
    1- زيت قرنفل

2- سيتيال (مطهر)
    3- حلاوة (يفضل رقة المشاعر)
    4- ماكينة سيلكابيل
    5- ماء ورد
    6- نشا

الخطوات يا حلوات:
    1- التخدير: ودة عن طريق زيت القرنفل بتدهنيه على المنطقة كلها وتحطي كيس نايلون (عشان الهدوم متمتصوش ويعمل مفعول) وتلبسي الأندر لمدة 20-30 دقيقة لحد المنطقة ما تنمل.
    2- بعد مرور الزقت دة بتجيبي محلول سيتيال المطهر وتغسلي المنطقة كويس من الزيت وتنشفيها كويس بفوطة نضيفة.
    3- نبدأ بأة في الإزالة من منطقة البيكيني بالسيلكابيل (شفرة المنطقة الحساسة) واحنا شادين الجلد وواحدة واحدة لحد ما نخلصها.
    4- نجيب حتة حلاوة صغيرة جدا ونبدأ نشيل من منطقة الشفرتين حتة حتة لحد ما نخلصها. وانا بافضل حلاوة رقة المشاعر عشان هي كمان بتساعد في تخفيف الألم وبتقلل ظهور الشعر. بس في بعض الناس مش بتعرف تستخدمها لأن ليها طريقة خاصة.
    5- هنلاقي لسة في شعرات صغيرة وقصيرة وممكن لونها فاتح دي بنشيلها بالسيلكابيل لكن بحذر شديد عشان منتعورش. كدة نكون خلصنا الإزالة.
    6- بعد كدة نجيب نص كوباية مية ورد وعليها ملعقة نشا ونغمس فيها قطنة ونبدأ ننضف مكان الحلاوة كويس أوي ومنشطفش بمية غير بعد ساعة على الأقل.

بجد يا جماعة السر الكبير في الموضوع دة هو زيت القرنفل. بيخدر المنطقة تماما وبيخليكي تشيلي بدون ألم يذكر وممكن انتي لو معندكيش السيلكابيل تقضيها حلاوة.

وبجد حسيت بالفرق بين الطريقة ي وبين الحلاقة اللي كانت بتطلع الشعر بعدها بيومين غامق وتقيل ومنعكش وخشن وكانت بتسود المنطقة. لكن الحلاوة بجد بتنضف وتلمع والشعر بيطلع خفيف وناعم ومتأخر.

يا رب تكون الطريقة مفيدة وتنفعكم وتدعولي وكل اللي تجرب أي حاجة من تفاصيل الموضوع تقوللنا على النتيجة.

وخدوا بالكم ان في اختلافات من واحدة للتانية يعني ممكن النتايج تختلف أو حاجة تكون مش مناسبة لحد.
    الجزء ده منقول للأمانه

الردود
    174
    عندي كمان ليكي جدول بأنواع مكن براون المختلف ومميزات كل موديل (عني أنا شخصيا ناويه أشتري xpressive) أغلى نوع بس أستثمار في محله وعموما تقنية براون بتعتمد على نزع الشعر بالملاقيط وده أقرب حاجه للسويت أو الواكس بس اللي بيميز ماكينه عن التانيه عددهم وعجلات التدليك اللي بتخفف الألم
    ده الجدول :
    الصور المرفقة الصور المرفقة  

الردود
    167
    انا بصراحه استخدمتها وكل شعره تشيلها احسها تطلع من قلبي ومن تحت تجرح فصرت اشيل بالحلاوه واعيد عليها بالماكينه براون لانها بتشيل اصغر شعره لكن بما انك متزوجه اول مايبى يطلع شيلي مارح تتوجعي

الردود
    167
    تعقيب كتبت بواسطة Meshmesha772000 عرض الرد
    أنا مجربتش ماكينة براون بس سمعت أنها رائعه أول ما تتعودي أستعمالها بتوجع أول مره بس لكن بعد كده المكان بيخدل ومبتحيسيش بأي ألم وتتعودي عليها .

عموما فيه طريقه ممتازه ونضيفه وعن تجربه شخصيه لسيده قريتها في أحدى المنتديات نقلتهالك:

شوفوا يا جميلات الحاجات اللي احنا محتاجينها:
    1- زيت قرنفل
    2- سيتيال (مطهر)
    3- حلاوة (يفضل رقة المشاعر)
    4- ماكينة سيلكابيل
    5- ماء ورد
    6- نشا

الخطوات يا حلوات:
    1- التخدير: ودة عن طريق زيت القرنفل بتدهنيه على المنطقة كلها وتحطي كيس نايلون (عشان الهدوم متمتصوش ويعمل مفعول) وتلبسي الأندر لمدة 20-30 دقيقة لحد المنطقة ما تنمل.
    2- بعد مرور الزقت دة بتجيبي محلول سيتيال المطهر وتغسلي المنطقة كويس من الزيت وتنشفيها كويس بفوطة نضيفة.
    3- نبدأ بأة في الإزالة من منطقة البيكيني بالسيلكابيل (شفرة المنطقة الحساسة) واحنا شادين الجلد وواحدة واحدة لحد ما نخلصها.
    4- نجيب حتة حلاوة صغيرة جدا ونبدأ نشيل من منطقة الشفرتين حتة حتة لحد ما نخلصها. وانا بافضل حلاوة رقة المشاعر عشان هي كمان بتساعد في تخفيف الألم وبتقلل ظهور الشعر. بس في بعض الناس مش بتعرف تستخدمها لأن ليها طريقة خاصة.
    5- هنلاقي لسة في شعرات صغيرة وقصيرة وممكن لونها فاتح دي بنشيلها بالسيلكابيل لكن بحذر شديد عشان منتعورش. كدة نكون خلصنا الإزالة.
    6- بعد كدة نجيب نص كوباية مية ورد وعليها ملعقة نشا ونغمس فيها قطنة ونبدأ ننضف مكان الحلاوة كويس أوي ومنشطفش بمية غير بعد ساعة على الأقل.

بجد يا جماعة السر الكبير في الموضوع دة هو زيت القرنفل. بيخدر المنطقة تماما وبيخليكي تشيلي بدون ألم يذكر وممكن انتي لو معندكيش السيلكابيل تقضيها حلاوة.

وبجد حسيت بالفرق بين الطريقة ي وبين الحلاقة اللي كانت بتطلع الشعر بعدها بيومين غامق وتقيل ومنعكش وخشن وكانت بتسود المنطقة. لكن الحلاوة بجد بتنضف وتلمع والشعر بيطلع خفيف وناعم ومتأخر.

يا رب تكون الطريقة مفيدة وتنفعكم وتدعولي وكل اللي تجرب أي حاجة من تفاصيل الموضوع تقوللنا على النتيجة.

وخدوا بالكم ان في اختلافات من واحدة للتانية يعني ممكن النتايج تختلف أو حاجة تكون مش مناسبة لحد.
    الجزء ده منقول للأمانه
    الف شكر بجد استفدت منك كثيرا
    وجزاك اللة خيرا ويارب يحقق كل امانيكى

مواضيع مشابهه

1. ماكينة براون
    بواسطة nonosnana في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 11
    اخر موضوع: 02-03-2011, 05:51 PM
  2. آخر وأحدث نوع من ماكينة براون سيلك أبل ...
    بواسطة آيـة ~ في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 10
    اخر موضوع: 09-11-2010, 08:28 AM
  3. ماكينة براون سيلك بيل
    بواسطة ola2007-2007 في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 11
    اخر موضوع: 21-01-2009, 08:23 PM
  4. ماكينة براون الجديدة لإزالة الشعر
    بواسطة وردة الفل في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 8
    اخر موضوع: 05-12-2005, 10:06 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ