انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 35

الموضوع: زوج محترم .......ولكن

الردود
    584
    تعقيب كتبت بواسطة emy266 عرض الرد
    انا كنت ساكنة فى بيت والدى بمنطقة راقية جدا وانا والحمد لله جميلة وفى صفات كتيرة كانت بتخلى اى انسان يحب يتقرب منى انا بحكلكوا بس عشان تفهمونى لكن اعوذ بالله من كلمة انا.

من وسط كل الرجال لاقيت انسان اتقدملى اخلاق ومحترم وبيحبنى جدا بس مستواه المادى على اده وبيشتغل فى شركة كويسة وعنده شقةايجار قديم فى منطقة شعبية .

استخرت ربنا وتم الزواج بقالى 3 سنين ونص رغم ان الكل كان مستغرب وكانوا متخيلين انى هتجوز مليونير مثلا لكن انا كنت دايما بقول انى مهتمة بالاخلاق فقط

المهم هو فعلا انسان كويس بس المشكلة انى مش طايقة المنطقة اللى ساكنة فيها وكل اما اروح بيت والدى احس انى زعلانة وانى ليه اتنقلت النقلة ديه

هل فعلا البنت لما تفكر فى الزواج تفكر فى الشاب المحترم اللى يحبها بس ولا تفكر فى الماديات كمان هل انا كنت غلط ولا صح ياريت تقولولى

واهم حاجة لو كنتى بنت بيجيلك عرسان من مستويات عالية وجالك واحد على اده بس محترم وبيحبك ممكن توافقى عليه وتتنقلى لحى اقل من الى انتى عايشة فيه؟ ياريت كلكوا تجاوبوا على السؤال ده
    هوه غلط بس مش اوى غلط لانك بتعيشى اقل ما انتى متعوده بالتالى استحاله ترتاحى ومش اوى لان البنى ادم اللى معاكى لو كويس بيهون عليكى يعنى لما تاخدى واحد ماديا مش اوى بس كويس افضل من العكس بمراحل ..

تانى حاجه المفروض يا قمر ترضى بالربنا كتبهولك لان مفيش حد بياخد كل حاجه مش هتلاقى انسان كامل فلازم تختارى كنتى تحبى العكس انك تاخدى واخد ماديا زيك بس مثلا مش حنين معاكى او مش مهتم بيكى او فيه عيب وحش فى اخلاقه او بتاع بنات يعنى متسبيش نفسك للاوهام قولى الحمد لله انا اه عايشه فى منطقه شعبيه بس مبسوطه غيرى عايشين فى قصور ومش مبسوطين وبعدين يا قمر استحاله هتفضلى كدا شويه بس وربنا يرزقه وتحسنه من نفسكم لازم تعرفى كدا انه مش طول عمرك هتعيش كدا بس هوه هيقدر وقفتك معاه بس طبعا اوى تكونى كل شويه تقوليله انا ضحيت عشانك انا ضحيت عشانك وطبعا ميبقاش الفرق بين السما والارض لا يبقى معقول الى حدا ما وهم من مستواه المادى مستواه الاجتماعى انه يكون نضيف وشيك وبيعرف يتعامل ويتكلم بشياكه وابن ناس ومستواه المعيشى معقول

السؤال التالت ؟ الفرق بين المستوى المادى والاجتماعى ؟
    المستوى المادي يا قمر الفلوس بنكم ميبقاش فيه فرق بين المستوى اوى اما الاجتماعى بقه يعتبر المستوى البيبئى والمعيشى ازاى متربين ومستواه عشتكم والمكان اللى عايشين فيه وبتاكله ازاى وبتتكلمه ازاى يعنى بمعنى اوضح لو واحد شعبى اوى وفقير اوى وفجأه ربنا اداله زى مثلا شعبان عبد الرحيم هههههههه اهوه بقه غنى جدااا يعنى مستواه المادى عالى لكن الاجتماعى ممكن لو قرنتيه بحد اقل منه ماديا يبقى الاقل منه ماديا اعلى منه اجتماعيا انا مبعرفش اشرح اوى يارب اكون افادتك ولو احتاجتى تفهمى حاجه انا موجوده يا قمر
    وعايزة كمان اعرف ايه الفرق بين التوافق فى المستوى الاجتماعى و التوافق فى المستوى المادى؟

اخر سؤال لو جالى عريس ماديا مش عالى بس كويس واخلاق وبيحبنى طبعا اوافق عليه واستحلمه واقف جنبه لحد ما يبقى حاجه كبيره بس خدى بالك لازم يكون كويس واخلاق وبيحبنى مهو مش هيبقى من كله

الردود
    1,259
    اختى الغاليه طالما بيحبك وبيحترمك وبيحترم اهلك دا بلدنيا وما فيها يا ما فى ناسعايشين فى ارقى الاماكن بس معندهمش لا اخلاق ولا احترام بلشكل دا تروح الامناطق الراقيه مع الف سلامه بس يبقى الاحترام والود وانا شايفه ان دا كله مظاهر اهم شئ لما بيتقفل عليا البيت انا وهوا بيعاملنى ازاى بحب وود ولا انسان مش محترم ...

الردود
    1,180
    تعقيب كتبت بواسطة emy266 عرض الرد
    انا كنت ساكنة فى بيت والدى بمنطقة راقية جدا وانا والحمد لله جميلة وفى صفات كتيرة كانت بتخلى اى انسان يحب يتقرب منى انا بحكلكوا بس عشان تفهمونى لكن اعوذ بالله من كلمة انا.

من وسط كل الرجال لاقيت انسان اتقدملى اخلاق ومحترم وبيحبنى جدا بس مستواه المادى على اده وبيشتغل فى شركة كويسة وعنده شقةايجار قديم فى منطقة شعبية .

استخرت ربنا وتم الزواج بقالى 3 سنين ونص رغم ان الكل كان مستغرب وكانوا متخيلين انى هتجوز مليونير مثلا لكن انا كنت دايما بقول انى مهتمة بالاخلاق فقط

المهم هو فعلا انسان كويس بس المشكلة انى مش طايقة المنطقة اللى ساكنة فيها وكل اما اروح بيت والدى احس انى زعلانة وانى ليه اتنقلت النقلة ديه

هل فعلا البنت لما تفكر فى الزواج تفكر فى الشاب المحترم اللى يحبها بس ولا تفكر فى الماديات كمان هل انا كنت غلط ولا صح ياريت تقولولى

وعايزة كمان اعرف ايه الفرق بين التوافق فى المستوى الاجتماعى و التوافق فى المستوى المادى؟

واهم حاجة لو كنتى بنت بيجيلك عرسان من مستويات عالية وجالك واحد على اده بس محترم وبيحبك ممكن توافقى عليه وتتنقلى لحى اقل من الى انتى عايشة فيه؟ ياريت كلكوا تجاوبوا على السؤال ده
    بصي يا جميل انا و الحمد لله مواصفاتي تقريبا زيك كدة و ماما ساكنة في مدينة نصر عند النادي الاهلي كدة

بس انتي عارفة لما اتجوزت أتجوزت فين ؟

في مركز تبع محافظة الشرقية اسمة بلبيس طبعا انتي عارفة فرق مدينة نصر من مركز تابع لأي محافظة

يمكن انتي قاعدة في القاهرة او في نفس البلد مع مامتك بس انا لا بعيدة عنهم شوية

و بعدين يا حبي خلي مامتك تحكي لك كدة زمان هي كافحت مع باباكي قد اية عشان يسكنوا في حتة زي دي

ها تلاقيهم تعبوا كتير فا ما تحكميش على جوزك اللي لسة في بداية حياتة انة يعيشك في مستو

باباكي تعب سنين و سنين عشان يعيشكوا في شيء كويس

و مدام هوة محترم خلاص يا قمر انتي عاوزة اية واحد بيحبك و طيب و أخلاق و الله يا بنتي دي اهم حاجة

و سيبك من الناس عشان الناس و الله بتخرب البيوت بالكلام دة والست الناصحة هيا اليي

ما تسمحش لحد يدخل بينها و بين جوزها او يدخل حتى في حياتة و تطرد الشيطان لان الشيطان

كل همة انة يفرق الزوجين عن بعض ( و يتعلمون ما يفرقون بة بين المرء و زوجة )

انا كل ما حد يكلمني حتى من اهالي البلد اللي انا عايشة فيها و يقول لي حد ينقل نفسة النقلة

السودا دي ارد اقول لهم اهم حاجة اني مقتنعة بجوزي و بحبة و هوه كمان بحبني

و مسالة الشقة و المكان دي تدبر باذن الله لما ربنا يسهل و الحمد لله احنا عندنا فعلا شقة في اكتوبر

بس انا لو اتطربقت السما على الارض لا يمكن اقعد في اكتوبر اللي في اخر الدنيا دي

و الحمد لله اهو ربنا ممشيها و بنشتري اللي احنا عاوزينة واحدة واحدة اهم حاجة اننا مع بعض

و ربنا يخليهولي يا ر بو هو من نفسة وعدني ان اول ما الظروف تتغير ها ننقل من غير نقاش

لاني وافقت اقعد في البلد دي عشان والدتة الله يرحمها متعلقة بية وو عشان ما أكونش انا سبب

غضب قلبها علية و الحمد لله حماتي ماتت بعد شهر بالضبط من جوازنا و هيا بتعي لة و بتدعي لي

ربنا يوفقك و يبعد عنك الشيطان يا رب

الردود
    877
    الرضا الرضا الرضا يا اختي
    ومن نال من الدنيا كل شئ لابد من المنغصات
    ومن رضي فقد خاز على كل شئ

الردود
    1,028
    هالمشكلة تقع فيها الكثيرات

خلاص الزواج تم والرجل جيد ومناسب

ننتقل للنقطة الثانية ، مستواه المادي ضعيف ، والسكن غير ملائم

إذن انا امامي هدفين ، اساعده على رفع مستواه ، واحرص على الحياة في مكان راقي

وحدة اعرفها تزوجت رجل متزوج ، وعائلته الاولى عايشة في مكان بائس وكله بسبب وضعه المادي

الثانية ، كانت مقتنعة به كرجل لكنها ماتنازلت عن مستوى المعيشة الملائم ، كانت تسكن في بيوت

بالايجار لكن راقية وتأثثها أثاث مرتب ، الى ان بنت لها بيت راقي

الوحدة مالازم تعلق كل شي على الوضع المادي والظروف ، وساعات الرجل يقدر يدبر حاله لو وجد اصرار وتصميم

من المرأة ، لكن اذا قالت له : ( يا حبيبي انا راضية وصابرة والمهم راحتك ) فليش يعور راسه ؟

ثم ان الكثير من الرجال يفرحون لما يشوفون انهم نجحوا في الانتقال من البهدلة لحياة راقية ، وودهم يشكرون

زوجاتهم على الدور اللي قاموا به .

ارجو ان الرسالة وصلت

محباً لله ومحبا للحياه وادعو الله الثبات والغفران
    الردود
    2,739
    أختي الفاضلة الامر الذي ذكرتيه ليس مبرر مدامك مقتنعة بزوجك وانت سعيدة معاه ما تخلي نفسك أسيرة أفكارك يلي راح تخرب عليكي حياتك ومثل ما قالو بعض الاخوات القناعة كنز لا يفنى ولازم تشيلي هالموضوع من راسك عشان فكرك يرتاح ما يقعد يودي فيكي ويجيب واقري رد الاخت الحبيبة على قلوبنا جنة الطيور وراح تقتنعي تماما .

الردود
    36,171
    عزيزتي تزوجتِ من أكثر من ثلاث سنوات وتم الأمر، والحمد لله أن زوجك رجل خلوق، الماديات تاتي لاحقاً. تزوجت طالباً لا يملك حساباً في البنك لأني أحببته ووجدت فيه كل ما أتمنى في فارس الأحلام، لم يهمني ما لديه من مال أو دخل، أهم شيء لدي أنه متدين ومعروف بحسن أخلاقه. سبحان الله، لأنه مثابر ومكافح، رزقنا الله على مدى السنين وأصبح لدينا الأملاك واخترت بعدها البيت الذي أتمناه.
    صبرت معه ولم أشتكِ مرة، رغم أني كنت أسكن سكن الطلاب معه ولم يكن لدي طريقة للمواصلات لأشتري حاجياتي. ولكن من يصبر ينول. فما عليكِ إلا الصبر حتى يصبر زوجك في حال أفضل. وممكن أن تسأليه إن كان يرغب في يوم ما أن ينتقل إلى منطقة أفضل وإن كانت هذه فكرته مستقبلاً فما عليكِ إلا الصبر. ولكن لا تضيقي عليه وتشعريه بانه غير قادر على إعطائك ما تريدين.

الردود
    447
    الله يسعدك يا اختي ويوفقك
    والشخص باخلاقه وتعامله الراقي مو بالشكليات والمظاهر واحب اقول ما غير الناس وبعدو عن بعض الا منشان هالمظاهر التافهه
    فالانسان بالمعدن جوهرهه الاصيل امسكي زوجك قليل بهالزمن ذا الاجودي

الردود
    1,779
    ما دمتى سعيدة معة وهو انسان محترم ويحبك فهذا بالدنيا كلها ممكن تكونى اتجوزتى واحد غنى وعندة شقة فى مكان شيك ولكن يعاملك معاملة مش كويسة وتكونى تعيسة او بيكون انسان اتجوزك لجمالك فقط احمدى الله انه اعطاكى زوج بهذة الصفات ولا تشغى بالك ابدا وشكرا

الردود
    106
    حبايبى فعلا كلامكوا صحيح وده الكلام اللى كنت بقواه دايما بس الجيران اللى حواليا فى الحى ده هم اللى محسسنى ان انا مجنونة وكمان كل الناس مستغربة منى لان الحى بتاعنا هو ارقى حى فى مصر كلها والشقة كانت اضعتف شقتى دلوقتى فى المساحة والجمال

الحمد لله على كل شئ شكرا على ردودكم لانى فعلا كنت محتاجة حد يدعم وجهة نظرى لان كل الناس محسسنى انى فقرية ومجنونة شكرا ليكوا جدا

وانشاء الله هرد على كل واحدة لوحدها لان كل واحدة منكوا لمست جانب

آخر مرة عدل بواسطة emy266 : 19-01-2009 في 07:37 AM

مواضيع مشابهه

1. الي تعرف قروب محترم تدخل
    بواسطة فلوووووونة في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 0
    اخر موضوع: 31-08-2008, 07:59 AM
  2. عايزةشريط ايروبكس محترم....
    بواسطة الدين الحياة في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 19-12-2007, 01:08 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ