انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 13 من 54 الأولىالأولى ... 39101112131415161723 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 121 الى 130 من 536

الموضوع: تعالى نربيى ولدا صالح يدعوا لك - مشاركة قيمة - تستحق القراءة.

الردود
    9,705
    التدوينات
    17
    التكريم
    • (القاب)
      • درة الحوار
      • شمعة مضيئة
      • جليسة العلم
      • دُرَّة النزهة
      • سيدة منظمة
      • أبرار
      • محررة بمجلة انا ورحلة الامومة
      • الأم المثالية 1
      • حوارية مثقفة
      • وهج العطاء لركن الامومة
      • القلم المتألق
      • " أَلْمَاسَةُ النزهة "
      • رفيقة الصحابيات
      • بصمة مبدعة
      • باحثة متميزة في الصوتيات
      • مصنفة مبدعة
      • مبدعه النافذة الاجتماعية
      • متألقة ركن السياحة و السفر
      • متميزة مسابقة أدب الرسائل
      • بصمة أمل
    (أوسمة)

flower1 تعالى نربى ولدا صالحا يدعوا لك

تعقيب كتبت بواسطة أم جورى عرض الرد
    أولا جزاكى الله خيرا على ردودك الحكيمة جدا والتى استفيد منها وأطبق منها

الكثير

أنا عندى كذا حاجة عاوزة أتناقش مع حضرتك فيها

لما قولت على مشكلة الكرتون مع اولادى ونصحتينى أنا فعلا بفضل الله ثم

حضرتك حليت المشكلة وفعلا جزاكى الله ألف خير وجعله فى ميزان حسناتك

وأحب أقول التجربة يمكن حد يستفيد

فعلا أنا عارفة انى كنت السبب فى انهم بيتفرجوا كتير

أولا لأنى السنة دى ما اشتركتش فى أى رياضة فى النادى لظروف ولادتى القريبة

ولظروف تانية لوالدهم وانشغاله بالعمل والنقل لمكان سكن اخر

وده طبعا خلى فى فراغ كبير خصوصا انى أسكن بعيد عن والدتى وأقاربى

ومش بنروح غير يوم الخميس وطبعا طول الأسبوع فى البيت

بعد نصيحتك جبتلهم حاجات وعملت برنامج وجدول كنت قريته من أخت لينا فى

المنتدى جزاها الله ألف خير وهى أودى

جبت الوان وصلصال وقصة مولد الرسول صلى الله عليه وسلم حتى وفاته

بس للأطفال وقصص تلوين

وعملت كروت بأرقام مثلا رقم 1 و5 و10

عملتلهم زى حصص

حصة للكرتون وحصة للصلصال والتلوين وهكذا

وكمان طبعت من النت شجرة الصلاة الأسبوعية ولزقتها فوق سرير كل واحد

واللى يصلى يلون الورقة بالأخضر واللى مش يصلى يلونها بالأصفر

وعملت جوايز بالأرقام يعنى مثلا

اللى يصلى كل الصلوات ياخد كارت ب5 نقط

اللى يغسل أسنانه الصبح وبالليل ياخد نقطة

اللى ينضف حجرته وسريره ياخد نقطة وهكذا

والمفروض ان كل مجموع من النقاط ليه جايزة

يعنى 20 نقطة مثلا ياخد 10 جنيه

30 نقطة يختار أكله بيحبها وأعملهاله

50 نقطة يختار الديليفرى اللى هو عاوزه

وعملت حصة مسائية لما باباهم يكون موجود وهى قراءة سيرة الرسول

صلى الله عليه وسلم وانهم يركزا أوى وأنا بحكى علشان هعمل مسابقة

واللى هيجاوب صح خياخد نقط

وبجد بجد الحمد لله بنسبة كبيرة جدا الكرتون قل وكمان هما فرحانين أوى

بالبرنامج ده وعاوزين طبعا يجمعوا نقط كتير وبجد اللى أطفالهم فى سن يسمح

بالبرنامج ده يجربوه حلو جداااااااااااا

المشكلة انهم عاوزينى معاهم فى كل الحصص يعنى عاوزين افضل معاهم

أنا بشترك معاهم بس فى التلوين أو العب معاهم بالصلصال

هما عاوزين أكون موجودة أكتر من كدة وطبعا مش هينفع

حاجة كمان

انا البنت عندى هى الكبيرة 8 سنوات ونصف هى ما شاء الله مميزة وذكية ولبقة

واجتماعية لكن عندها مشكلة فظييييييييييييييييييييعة وأعتقد انى كنت السبب

بس بدون قصد

هى بتكدب فى حاجات

ولما اتكلمت معاها وقلتلها ليه بتكدبى قالتلى علشان بكون خايفة تزعأيلى

أنا مش بضربها نهاااااااااااااااااااائى لأنها حساسة أوى ولو شخطت بس فيها

بحس ان قلبها هيؤف

لكن انا بصراحة شديدة شوية معاهم لكن والله لما الموقف يتطلب شدة

لان باباهم مش بيضرب ولا بيزعأ كل اللى عليه يلاعب ويدلع فطبعا لو أنا كمان كدة

العملية هتبقى صعبة أوى

لدرجة انهم أول ما يدخل خلاص مفيش حاجة اسمها ماما

انا بلعب معاهم وبحاول أكون لطيفة فى تعاملاتى بس مش معقول ميبأش فى

شدة وتربية

أنا طولت عليكى بس بجد مضايقة أوى لأنى بكره الكدب جدا

أعمل ايه ؟؟ انا كلمتها براحلة وقلتلها ما تخافش من أى حاجة وتقول الصراحة

حتى لو غلطت وانا هفهمها بالراحة هى قالت ماشى هعمل كدة بس برضه بحس

انها عندها خوف وجبن على عكس الولد خالص حتى لو غلط بيقول

لدرجة انها لما تحب تطلب حاجة تقوله هو يقولى

نصايحك يا امى

بناتى العزيزات الامهات الصغيرات دعائى لكن ان تكون جهودكن فى تربية ابناءكن مقبوله عند رب العالمين ويجزيكن بها جنات تجرى من تحتها الانهار سبحانه هو السميع البصير
    أبنتى ألغاليه أم جورى
    لقد سعدت جدا بتصرفك الجميل لشغل فراغ اولادك اثناء الاجازه الصيفيه والعمل على أبعادهم قدر الامكان عن شاشة التلفويون عامة و عن افلام الكرتون خاصه
    الفكره جميله ولكن لى بعض الملاحظات :
    - اولادك ماشاء الله فى سن المدرسه ولذلك اريد منك ان يكون ضمن برنامجك هو مراجعة بعض ما سبق من المواد الدراسيه وخاصه المواد التى يعتبر الابن فيها ضعيفا حتى اذا دخل العام الدراسى الجديد يكون عقل ابنك حاضر ولم ينسى ما قد حصل عليه وقضى كل الاجازه فى التسليه
    -الجوائز جميله جدا ولكن لى وقفه عند أعطاء الابن مبالغ نقديه مقابل اداءه المطلوب منه ان هذا يرسب عند الصغير مبدأ الرشوه ويكون اساس لحياته فى المستقبل وهذا خطرا كبير نضعه فى اولادنا ونحن لا ندرى- - الافضل ان تكون الجوائز هى ما ذكرت بالاضافه لما يلى
    أعملى لائحة شرف وضعى فيها اسم من اتم عمله على اكمل وجه
    - مسألة انهم عايزينك معاهم طوال الوقت فله حل هو
    . الجلوس معهم فى اول الوقت نصف ساعه ثم قولى لهم انا رايحه اعمل كذا و جايه واتركيهم ساعه ثم عودى اليهم واجلسى نصف ساعه وقولى انا راحه اكمل الواجب بتاعى انا كمان لان لازم عند موعد الغدا لازم يكون فيه اكل و كمان بابا لما يرجع لازم يلاقى اكل لو ملقاش حيزعل منا كلنا وهكذا كل ساعه او اكتر ارجعى عليهم وقولى ملاحظاتك
    وهكذا تمر الاجازه بخير وسلام واستفاده
    وسف اتكلم معك عن الكذب فى رساله قادمه

اللهم إني وجهت وجهي إليك وأوكلت كل أمري إليك ،،، لا ملجأ ولا منجى منك إلا إليك
    الردود
    4,390
    أخيتي بنت النيل

جهودكِ طيبة مباركة
    جزاكِ الله خيرا

عندي تساؤل بسيط
    بنتي ربي يحفظها لي عمرها سنة
    أشعر بأنها خوّاااافة جدا لأي سبب مهما كان صغيرا

و ألاحظ أنها تخاف مني أيضا عندما ترتكب خطأ ،، حيث أكون معها حينها حازمة جدا جدا - - - لتتعلّم الصح من الخطأ
    فتخاف أكثر و أكثر

لا أريدها أن تكون خوافة جدا
    بل أريدها حازمة و قوية الشخصية في تعاملاتها اليومية

كيف أقضى على الخوف اللي بداخلها ؟؟
    و هل هناك خطوات أتّبعها من الآن ؟؟

الردود
    143
    اولا اسلام عليكم جميعا يا احلى امهات
    ثانيا ربنا يبارك فى اولادكم كلكم
    ثالثا انا بس عايزة اهنى احلى ام على التميز وعلى كل ارائها وربنا يبارك لها فى صحتها واولادها واحفادها ويجعل كل كلمة خير او نصيحة لام مننا فى ميزان حسناتها
    يا امنا بنت النيل

الردود
    9,705
    التدوينات
    17
    التكريم
    • (القاب)
      • درة الحوار
      • شمعة مضيئة
      • جليسة العلم
      • دُرَّة النزهة
      • سيدة منظمة
      • أبرار
      • الأم المثالية 1
      • حوارية مثقفة
      • القلم المتألق
      • " أَلْمَاسَةُ النزهة "
      • رفيقة الصحابيات
      • بصمة مبدعة
      • مصنفة مبدعة
      • بصمة أمل
    (أوسمة)

flower1 تعالى نربى ولدا صالح يدعوا لك

انا البنت عندى هى الكبيرة 8 سنوات ونصف هى ما شاء الله مميزة وذكية ولبقة

واجتماعية لكن عندها مشكلة فظييييييييييييييييييييعة وأعتقد انى كنت السبب

بس بدون قصد

هى بتكدب فى حاجات

ولما اتكلمت معاها وقلتلها ليه بتكدبى قالتلى علشان بكون خايفة تزعأيلى

أنا مش بضربها نهاااااااااااااااااااائى لأنها حساسة أوى ولو شخطت بس فيها

بحس ان قلبها هيؤف

لكن انا بصراحة شديدة شوية معاهم لكن والله لما الموقف يتطلب شدة

لان باباهم مش بيضرب ولا بيزعأ كل اللى عليه يلاعب ويدلع فطبعا لو أنا كمان كدة

العملية هتبقى صعبة أوى

لدرجة انهم أول ما يدخل خلاص مفيش حاجة اسمها ماما

انا بلعب معاهم وبحاول أكون لطيفة فى تعاملاتى بس مش معقول ميبأش فى

شدة وتربية

أنا طولت عليكى بس بجد مضايقة أوى لأنى بكره الكدب جدا

أعمل ايه ؟؟ انا كلمتها براحلة وقلتلها ما تخافش من أى حاجة وتقول الصراحة

حتى لو غلطت وانا هفهمها بالراحة هى قالت ماشى هعمل كدة بس برضه بحس

انها عندها خوف وجبن على عكس الولد خالص حتى لو غلط بيقول

لدرجة انها لما تحب تطلب حاجة تقوله هو يقولى

نصايحك يا امى[/quote]

تعقيب كتبت بواسطة بنت النيل 4 عرض الرد
    بناتى العزيزات الامهات الصغيرات دعائى لكن ان تكون جهودكن فى تربية ابناءكن مقبوله عند رب العالمين ويجزيكن بها جنات تجرى من تحتها الانهار سبحانه هو السميع البصير
    أبنتى ألغاليه أم جورى
    لقد سعدت جدا بتصرفك الجميل لشغل فراغ اولادك اثناء الاجازه الصيفيه والعمل على أبعادهم قدر الامكان عن شاشة التلفويون عامة و عن افلام الكرتون خاصه
    الفكره جميله ولكن لى بعض الملاحظات :
    - اولادك ماشاء الله فى سن المدرسه ولذلك اريد منك ان يكون ضمن برنامجك هو مراجعة بعض ما سبق من المواد الدراسيه وخاصه المواد التى يعتبر الابن فيها ضعيفا حتى اذا دخل العام الدراسى الجديد يكون عقل ابنك حاضر ولم ينسى ما قد حصل عليه وقضى كل الاجازه فى التسليه
    -الجوائز جميله جدا ولكن لى وقفه عند أعطاء الابن مبالغ نقديه مقابل اداءه المطلوب منه ان هذا يرسب عند الصغير مبدأ الرشوه ويكون اساس لحياته فى المستقبل وهذا خطرا كبير نضعه فى اولادنا ونحن لا ندرى- - الافضل ان تكون الجوائز هى ما ذكرت بالاضافه لما يلى
    أعملى لائحة شرف وضعى فيها اسم من اتم عمله على اكمل وجه
    - مسألة انهم عايزينك معاهم طوال الوقت فله حل هو
    . الجلوس معهم فى اول الوقت نصف ساعه ثم قولى لهم انا رايحه اعمل كذا و جايه واتركيهم ساعه ثم عودى اليهم واجلسى نصف ساعه وقولى انا راحه اكمل الواجب بتاعى انا كمان لان لازم عند موعد الغدا لازم يكون فيه اكل و كمان بابا لما يرجع لازم يلاقى اكل لو ملقاش حيزعل منا كلنا وهكذا كل ساعه او اكتر ارجعى عليهم وقولى ملاحظاتك
    وهكذا تمر الاجازه بخير وسلام واستفاده
    وسف اتكلم معك عن الكذب فى رساله قادمه
    [/right]
    أبنتى الحبيبه أم جورى ها قد عدت اليك بعد ان وضبت وجبة الغذاء لهذا اليوم حتى لاأقصر فى واجباتى نحو اسرتى فهم دائما فى اولى اولوياتى
    حبيبتى لقد ورد فى كلامك انك شديده مع الاولاد لانك المسئوله طوال اليوم عن تربيتهم نظرا لوجود الاب فى العمل ولا يعود الا فى المساء
    أحب أوجه نظرك أنه شعره بسيطه بين الحزم والشده فالاولى تحصلين على ما تريدين من اولادك عن حب و أقتناع ------- اما الثانيه فتحصلين ايضا على ما تريدين ولكن عن خوف وعدم رضا واحساس بالقهر
    خففى من شدتك واجعلى الحوار و التفاهم هو اللغه المشتركه بينك وبين اولادك ولا تعامليهم معامله الحياه العسكريه وهى تنفيذ الامر حتى لو دون فهم
    فى نفس الوقت تكونى حازمه كيف مثلا :
    احنا اتفقنا على أداء الصلوات فى وقتها ولا رجعه فى ذلك وقت الصلاه أوقفى كل شئ وخذيهم للوضوء ثم للصلاه
    لن يستطيع واحد منهم التهرب منك واذا حدث بأن أدعى النوم أو المرض امتنعى انت واخوته عن محادثته وبررى ذلك بان الله لا ينظر ولايحب من يترك الصلاه وقولى ياه وجهك مش منور لانك لم تصلى وأغضبت الله ونحن لا نتحدث مع من يغضب الله -- وهكذا فى كل الامور شرح ما تردين ولماذا نفعله ونتائجه و عاقبة المقصر وكونى حنونه وحببى اولادك فيك لدرجة انهم يتسابقوا لتنفيذ ما تطلبين لكى ترضى عنهم و علميهم ان رضاك من رضا الله وذلك سوف يكون اكثر ثأثيرا من الشده والامر والنهى
    أبنتى مشكلة بنتك مع الكذب ناتجه من خوفها الشديد منك وكذلك عدم شعورها بالامان وعدم معرفة قدرها عندك لذلك تلجأ عند أحتياجها لشئ ان توسط أخاها الاصغر عندك لأجابة طلبها لانها تحس انه الاقرب لقلبك وده احساس سئ جدا يدفعها مش بس للكذب ولكن لو استمر سوف بدفعها لاشياء أخرى خاصة انها على ابواب مرحلة المراهقه وهى سن خطر يتطلب من الام كل اليقظه حتى يمر بسلام
    الحوار والتفاهم مع ابنتك هو طريق الحل لمشكلة الكذب هذه
    -اريدك ان تعطى ابنتك احساس انها اغلى انسانه عندك وانك تتمنى رؤيتها اجمل واكمل بنت فى الدنيا والكذب عاده سيئه لا يقوم بها الا الجبان فلا تخافين وقولى الحق مهما كانت النتائج فلو كسرت شئ فأنت أغلى منه عندى والحمد لله انك لم تجرحى بس خلى بالك المره الجايه
    -أعطيها امثله انت بتحكى سيرة الرسول صلى الله عليه وسلم - ركزى على انه الصادق الامين وانه لم يكذب ابدا لذلك احبه الله وجعله نبيا و ان الصادق تكون له منزله كريمه عند الله ويرى الرسول فى الجنه اما الكذاب فيبعده الرسول عنه ويقول ابتعد لااحب الكذابين
    لالالالالا تنعتيها ابدا بالكذابه فهذا له اثر عكس وسوف تزداد ولماذا تمتنع لقد اصبحت فى نظرك كذابه
    لاتحاولى ان تميزى اخوها عليها واذا طلب شئ لها لا تنفذيه وقولى لازم تطلبيه منى انا لانك غاليه عندى زى اخوك بالضبط
    والاهم من هذا كله ان تنهناه عن الكذب و لامواخده تكذبين ولو كذب ابيض ولو انه لايوجد كذب ابيض ولااسود الكذب كذب حتى لو كان ذلك من غير قصد اثناء محادثه تليفونيه او حديث مع الاب وهكذا
    خلى بالك من ان الطفل قوى الملاحظه ولا يعدى عليه شئ ويقول فى نفسه ماما بتكذب الكلام ده ماحصلش طيب ليه بتقول لى لا تكذب
    انتى طبعا عارفه الحكايه المشهوره عندما (يرن جرس التليفون ونقول للطفل رد وقول ماما مش موجوده )
    عايزه أقولك كمان لا تستخدمى اسلوب المحقق مع ابنتك س و ج وتشهدى اخوها غليها هذا خطأ كبير يعطى الطفل احساس بالمهانه وانه افل احتراما من الاخرين ولكن قولى لها بصوت منخفض لايسمعك الا هى انا عارفه انك مش بتقولى الحق حتقول عرفتى ازاى قولى لها انت لما بتكذبى (ودانك بتتحرك ) بعرف على طول ان ده كذب
    اذا كان كذب بنتك خيالى يعنى بتألف أحداث لم تحدث فى الواقع اعطيها ورقه وقلم واجعليها تكتب ما فى خيالها يمكن تكون فى المستقبل مؤلفة قصص - يعتى وظفى الكذب عندها لشئ مفيد
    لا تذكريها كل يوم بالكذبه الفلانيه حتى لا يترسب عندها الشعور بالمذله
    ان شاء الله بكره تكبر وتعرف اكثر الصح والغلط وتقدر تميز بينهما
    أرجوا من الله ان تكون أبنتك ولدا صالح يدعوا لك

الردود
    14,510
    التدوينات
    7
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • الأم المثقفة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة أم يسورتي عرض الرد
    والله يا ريحانه الوضع من بعضه وعصبيتي انا كمان كبيرة جدا لكن ما بعرف من يوم ما إجا يسوره حسيت حالى تغيرت يعني تخيلي بيمسكني من شعري كل مسكة بحس قلبي من جوا انجرح والله بجي لأضربه لكن بطلع فيه وبقول حرام هذا لا حول له و لا قوة حرام وبعرف انه الشوق للاهل يعمل اكثر من هيك والله صرلي 3 سنيني ما شفتي اهلى ما تتخيلي وضعي بس الحمدلله على كل حال

الحال من بعضه يا ام ياسر

بعد شهر ساكمل سنتين ما شفت اهلي
    والله اعلم متى حشوفهم

ابنك لسة صغير

وانا ياسر عمري ما عصيت عليه لما كان صغير

كل الي بيحصلي معاه بعد ما بدأ يتمشى يعني كم شهر تقريبا !!!

لان لما بيتمشو غيييييييييييير جبيبتي على لما يكون بيبي وبيتحرك مكانه

لا بيوصل للاماكن الخطيرة
    مرات بيجنني كم مرة بيمد ايدو على اشياء خطيرة جداا

وهذه هي ما يسميها الامهات شقاوة

ما بتكون وهما بعمر ابنك

ربي يحفظلك يسورتك
    ويحفظ يسورتي وكل ابناء المسلمين
    اللهم بارك لي في ابنائي واجعلهم من الصالحين

أعيش بين يدي رب رحيم و بين أحضان زوج لا مثيل له و أكرمني الله بياسر (الحمدلله جبّار الخواطر)
    الردود
    1,850
    الله يسمع منك ههههههههههههههههههه الله يعين بكرة يا ريحونة
    أحبك في الله

الردود
    9,705
    التدوينات
    17
    التكريم
    • (القاب)
      • درة الحوار
      • شمعة مضيئة
      • جليسة العلم
      • دُرَّة النزهة
      • سيدة منظمة
      • أبرار
      • الأم المثالية 1
      • حوارية مثقفة
      • القلم المتألق
      • " أَلْمَاسَةُ النزهة "
      • رفيقة الصحابيات
      • بصمة مبدعة
      • مصنفة مبدعة
      • بصمة أمل
    (أوسمة)

flower1 تعالى نربى ولدا صالحا يدعوا لك

تعقيب كتبت بواسطة LOMA عرض الرد
    امنا الغالية بنت النيل 4 والله من زمان بدنا هيك نصائح مفيدة بتساعدنا على تربية اولادنا والله يكون بعون كل الامهات على هالجيل المهم امنا الغالية انا والله تعبانة مع ابني ومحتارة ومش عارفة اتصرف ولا عارفة انا على صح او خطا عمره 3 سنوات وبيت حماي تحتي متعلق فيهم وبحبوه كتير الحمد لله انهم الاثنين بيشتغلوا وبيغيبوا طول النهار عن البيت يعني ما بيقضي فترة طويلة عندهم احيانا كثيرة بيتركوه عندهم يعمل الي بده اياه وانا ما بحب هالشي وحكيت اكتر من مرة بس حماتي بتتجاوب وحماي لا وللاسف بتركه يتمادى حتى انه هاليومين تاركه يسب عليه ويضربه من باب اللعب وصار يسب علي انا ويضربني كمان لما يعصب بس عندي بالبيت بيفهم انه الاتشياء المسموحة عندهم عندي ممنوعة مرات بحس اني مش عارفة اسيطر عليه ولا عالوضع لازم ينزل عندهم كل يوم ساعة او اتنين انا مش مفكرة احرمهم منه ابداا بس لما اطلب منه يروح معي عالبيت ما بيطاوعني دائما بتمنى يصير مطيع اكثر احيانا بصير عصبي ونكد وما بيسمع الكلام مع اني الحمد لله ما بضربه وبحن كتير عليه عشان اكسبه لعندي ولما يضل يبكي وانا صابرة عليه بحس اني ضعيفة امامه ومش عارفة اسيطر عليه انا خايفة عليه وخايفة ما اعرف اربيه مثل ما بتمنى ارجوكي انتظر منك النصيحة
    أبنتى الحبيبه أرجوا من الله أن يمتد بك العمر لترى أحفادك مثلى اللى هم أعز الولد ولد الولد
    أن حماك وحماتك ليسوا هما اصل المشكله لانك بتقولى بيشتغلوا يعنى معظم الوقت ابنك فى حضنك 3 سنوات هذا سن لايجوز فيه الضرب ولكن تعليم الطفل ما تريدين يكون بالحنان والاحتواء
    طبعا انتى فى البيت منعه عنه بعض الاشياء لانك تعلميه ولكن الجد والجده الدلع هو شغلهم بدافع حبهم للحفيد ولو على حساب الادب هكذا الحياه
    فالجد يرى ان هذا الطفل ابن ابنه امتداد له وهو غير متأكد انه سوف يعيش طويلا حتى يراه رجلا مثلا فيريد ان يترك لدى الطفل ذكرى حلوه فيدلعه - وهكذا ثم ان الوقت الذى يقضيه معه ليس طويل ساعه او ساعتين فى اليوم عايزاه يبقى فيهم مدرس ده آه وده لا
    الجده تتفهم هذا جيداوتعلم ان التربيه فى مثل هذا السن من عمل الامهات لذلك هى متجاوبه معك ولحل هذه المشكله أنصحك بما يلى :
    - أعتبار هذا الجد (ابو زوجك ) هو اباك فهل كنت ستنهرينه عندما يدلع ابنك

- عليك احتواء ابنك ليكون اكثر قربا منك اكثر من اى شخص فى الدنيا وذلك بالحنان والتوجيه الهادئ

- اذا نزل ابنك عند جده لا تتركيه وحده ولكن كونى قريبه جدا وعندما يبدأ فى فعل اشياء سيئه مثل الشتم او الضرب انهريه بدون ضرب
    وخذيه واطلعى شقتك فورا . بس تكونى متفقه مع حماتك على ذلك حتى لا تحدث مشكله
    عندما تدخلى شقتك قولى له انت مش حتنزل تانى عند تيتا وجدو علشان انت بتعمل حاجات وحشه كذا و كذا سوف يبكى اتركيه حتى يسكت وانظرى اليه و قولى حتعمل كده تانى اللى يعمل كده يبقى ولد وحش وانت حبيبى وجميل - حيقولك مش حعمل كده تانى - قولى لما اشوف
    تعالى فى المعاد ولا تنزلى الا اذا طلب منك النزول وقبل النزول فكريه بتصرفاته امبارح ولو كررها حيطلع ومش نازل تانى
    - لو حاول يضربك او شئ من هذا عاقبيه بعدم مشاهدة الكرتون الذى يحبه - منع الحلوى التى يحبها عنه وهكذا يتم منع ما تشكين منه ولكن بالصبر والتصرف السليم لانك المسئوله عن تربيته وعندما يشتم احد سوف تقول الناس امه مش عارفه تربيه ولن يقولوا جده او جدته
    يابنتى أعلمى أن شعور الجد والجده تجاه الاحفاد شئ لاشعورى وخارج عن ارادتهم وليس عن سوء نيه ابدا فهما الخير والبركه
    ربنا يبارك لك فى ابنك ويجعله ولدا صالحا يدعوا لك

الردود
    3,718
    أمى الفاضلة

جزاكى الله خيرا وسأعمل بنصائحك حرف حرف وعجبتنى أوى ودانك بتتحرك

بس على فكرة انا بتناقش معاها وبنتكلم مع بعض ومش بميز أخوها عنها خالص

لكن أنا هقلل ان شاء الله من الحزم معاها بس بحذر

جزاكى الله خير الجزاء وأسأل الله أن يرزقنا واياكى حسن الخاتمة

الردود
    170
    أبنتى الحبيبه أرجوا من الله أن يمتد بك العمر لترى أحفادك مثلى اللى هم أعز الولد ولد الولد
    اشكرك امنا الغالية على تفاعلك السريع معي والله كنت انتظر ردك على احر من الجمر
    [أن حماك وحماتك ليسوا هما اصل المشكله لانك بتقولى بيشتغلوا يعنى معظم الوقت ابنك فى حضنك 3 سنوات هذا سن لايجوز فيه الضرب ولكن تعليم الطفل ما تريدين يكون بالحنان والاحتواء
    هو ساعات بيكون احلى منه ما في بس مرات ما بيسمع الكلام وبيعند وما بعرف شو اعمل معاه
    طبعا انتى فى البيت منعه عنه بعض الاشياء لانك تعلميه ولكن الجد والجده الدلع هو شغلهم بدافع حبهم للحفيد ولو على حساب الادب هكذا الحياه
    [فالجد يرى ان هذا الطفل ابن ابنه امتداد له وهو غير متأكد انه سوف يعيش طويلا حتى يراه رجلا مثلا فيريد ان يترك لدى الطفل ذكرى حلوه فيدلعه - وهكذا ثم ان الوقت الذى يقضيه معه ليس طويل ساعه او ساعتين فى اليوم عايزاه يبقى فيهم مدرس ده آه وده لا
    صح كلامك انا فعلا مقتنعة انه هالكم ساعة معهم مش رح كتير يأثروا عليه بس اللي متعبني كمان حكي الناس انه اهل جده خربوه مع انه سلوكياته مقبولة امام الناس الحمد لله ما بيضرب حدى ولا بيشتم تخيلي اخت زوجي متزوجة ومسافرة اجت زيارة ونصحتني انه ما اتركه كتير عند اهلها ورح يغلبني لما يكبر وكنت اسمعها تنهر امها وتحكيلها اتركيه يروح عبيت اهله متل ما حكيتلك الناس دايما بياخدوا فكرة عن الطفل المدلل من اهل ابوه انه بلا تربية
    الجده تتفهم هذا جيداوتعلم ان التربيه فى مثل هذا السن من عمل الامهات لذلك هى متجاوبه معك
    حماتي دايما بوصلها بطريقة لطيفة انه ما تتركه يعمل اللي بده اياه وما بحب ازيد بالحكي عشان ما تزعل مع انه بنتها بتحكيلي لا خليها تزعل تخيلي
    ولحل هذه المشكله أنصحك بما يلى
    [right]- أعتبار هذا الجد (ابو زوجك ) هو اباك فهل كنت ستنهرينه عندما يدلع ابنك
    لا مستحيل

[right]- عليك احتواء ابنك ليكون اكثر قربا منك اكثر من اى شخص فى الدنيا وذلك بالحنان والتوجيه الهادئ
    ابني لسه ما بينطق وبيفهم الكلمات بشكل جيد بغلب معاه في اساليب العقاب

[r- اذا نزل ابنك عند جده لا تتركيه وحده ولكن كونى قريبه جدا وعندما يبدأ فى فعل اشياء سيئه مثل الشتم او الضرب انهريه بدون ضرب
    [right]وخذيه واطلعى شقتك فورا . بس تكونى متفقه مع حماتك على ذلك حتى لا تحدث مشكلة
    للاسف انا ما بنزل عندهم دائما بوجود حماي وكمان حماي ما بيرد علي او على حماتي لو نهيناه عن فعل بعض الاشياء مع الولد وكمان عندي مشكلة اني مش بسهولة بطلع معي ابني لما انا بدي بيصير يبكي ويصرخ ما بده يطلع معي عالبيت الا لما يجي على باله او جدته تغريه بشوكلاته وتحكيله روح عالبيت
    [right]عندما تدخلى شقتك قولى له انت مش حتنزل تانى عند تيتا وجدو علشان انت بتعمل حاجات وحشه كذا و كذا سوف يبكى اتركيه حتى يسكت وانظرى اليه و قولى حتعمل كده تانى اللى يعمل كده يبقى ولد وحش وانت حبيبى وجميل - حيقولك مش حعمل كده تانى - قولى لما اشوف
    ]تعالى فى المعاد ولا تنزلى الا اذا طلب منك النزول وقبل النزول فكريه بتصرفاته امبارح ولو كررها حيطلع ومش نازل تانى
    لو حاول يضربك او شئ من هذا عاقبيه بعدم مشاهدة الكرتون الذى يحبه - منع الحلوى التى يحبها عنه وهكذا يتم منع ما تشكين منه ولكن بالصبر والتصرف السليم لانك المسئوله عن تربيته وعندما يشتم احد سوف تقول الناس امه مش عارفه تربيه ولن يقولوا جده او جدته
    [يابنتى أعلمى أن شعور الجد والجده تجاه الاحفاد شئ لاشعورى وخارج عن ارادتهم وليس عن سوء نيه ابدا فهما الخير والبرك
    ربنا يبارك لك فى ابنك ويجعله ولدا صالحا يدعوا لك
    [/quote]

الردود
    9,705
    التدوينات
    17
    التكريم
    • (القاب)
      • درة الحوار
      • شمعة مضيئة
      • جليسة العلم
      • دُرَّة النزهة
      • سيدة منظمة
      • أبرار
      • الأم المثالية 1
      • حوارية مثقفة
      • القلم المتألق
      • " أَلْمَاسَةُ النزهة "
      • رفيقة الصحابيات
      • بصمة مبدعة
      • مصنفة مبدعة
      • بصمة أمل
    (أوسمة)

flower1 تعالى نربى ولدا صالحا بدعوا لك

تعقيب كتبت بواسطة ...القنوعه... عرض الرد
    أخيتي بنت النيل

جهودكِ طيبة مباركة
    جزاكِ الله خيرا

عندي تساؤل بسيط
    بنتي ربي يحفظها لي عمرها سنة
    أشعر بأنها خوّاااافة جدا لأي سبب مهما كان صغيرا

و ألاحظ أنها تخاف مني أيضا عندما ترتكب خطأ ،، حيث أكون معها حينها حازمة جدا جدا - - - لتتعلّم الصح من الخطأ
    فتخاف أكثر و أكثر

لا أريدها أن تكون خوافة جدا
    بل أريدها حازمة و قوية الشخصية في تعاملاتها اليومية

كيف أقضى على الخوف اللي بداخلها ؟؟
    و هل هناك خطوات أتّبعها من الآن ؟؟

بناتى العزيزات الامهات الصغيرات دعائى لكن بالتوفيق فى تربية اولادكن ليصبحوا صالحين يدعون لكن .
    أبنتى العاقله القنوعه .
    بنتك تخاف لاتريدها خوافه --تريدها حازمه وقوية الشخصيه ! ! !
    والله ماأدرى ماذا أقول لك طفلتك عمرها عام واحد فقط هل تطلبين منها كل ذلك والله حرام
    هذه طفله صغيره لا تعرف من الحياه الا الاكل وقضاء الحاجه ! ! !
    الطفله فى مثل هذا السن لايمكن تعلمها الا اشياء بسيطه جدا مثل مسك الاشياء الوقوف ومحاولة المشى اللعب بلعبها حتى التحكم فى الاخراج لم يأتى وقته بعد
    خوف البنت من كل شئ انت السبب فيه لما تسبيبه لها من رعب وليس ( حزم ) كما تسميه انت فأصبحت تخاف منك ومن كل شئ يعنى زى مابيقولوا ( ربيتى لها الرعب ) والله حرام
    ياأبنتى ان ابنتك فى هذه السن تحتاج منك أكثر ما تحتاج للحب والحنان والعطف لا الى الامر والنهى والحزم ! !
    هذه ليست سن التربيه وتوصيل مثل هذه المعلومات لها( عايزاها قوية الشخصيه) لسه بدرى على ذلك عندما تتحكم فى الاخراج وتأكل وحدها تبدئى توصلى لها ما تريدين من معلومات ايضا عن طريق الحب والحنان وليس الحزم !
    خدى بنتك فى حضنك اكتر وأمسحى على شعرها وطبطبى على ظهرها وأبتسمى فى وجهها وهدهديها و زغزغيها وأضحكيها وأضحكى معها هذه متطلبات سنها
    هداك الله وجعلها لك ولدا صالحا يدعوا لك

مواضيع مشابهه

1. الردود: 49
    اخر موضوع: 14-03-2010, 04:44 PM
  2. الردود: 21
    اخر موضوع: 25-01-2010, 01:03 AM
  3. تعالى نربيى ولدا صالح يدعوا لك - مشاركة قيمة - تستحق القراءة.
    بواسطة بنت النيل 4 في الأمومة والطفولة
    الردود: 535
    اخر موضوع: 13-09-2009, 01:44 AM
  4. ما الذي تتوقعيه بعد العملية القيصرية - مشاركة قيمة تستحق القراءة-
    بواسطة جنـ أم ــى في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 13-07-2009, 04:32 AM
  5. بشرة طفلك في الصيف - مشاركة قيمة -تستحق القراءة
    بواسطة ...القنوعه... في الأمومة والطفولة
    الردود: 16
    اخر موضوع: 07-06-2009, 07:41 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ