انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 13 من 157 الأولىالأولى ... 3910111213141516172363113 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 121 الى 130 من 1569

الموضوع: ركن الجمال المصرى ..(نرحب بالضيوف)

الردود
    160

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا مبسووووووووووووووووووووووووووووطه جدا انك رضيتى عليا ربنا يكرمك يارب وعاوزة اطمنك انى محجبه واصلا انشاء الله مش هقلع الطرحه طبعا ده غير انى مش هعمل فرح علشان لو عملت فرح عمره ما هيكون اسلامى وبالتالى قلته احسن .
    بصى ياستى انا انشاء الله بحط الزيت وانا الحمد لله رموشى طويله وبالنسبه للاماكن الغامقه هو انا كان عندى مشكله عويصه جدا بس الحمد لله ربنا رزقنى بدكتور كويس والعلاج بتاعه الحمد لله جاب نتيجه بس مقولكيش كان بيحرق موت بس المهم انه الحمد لله جاب نتيجه وانا انشاء الله هعمل حمام مغربى لزوم النظام انا عاوزاكى تبعتيلى على اميلى نصايح خاصه لاختك لو كان مينفعش تتكتب لاختلاف الموضوع
    حنان بجد شكرا واسفه على التأخير لانى زى ما انتى عارفه مشغوله اوى وبالله عليكم كلكم تدعولى انه ربنا يهدى سرى ويفرحنى ويجعل بيتى روضه من الجنه

ريهام

الردود
    202

حنان
    وصفات كلها جميلة وربنا يكرمك يارب على ما تقدميه للبنات
    عايزة اسالك امبارح عملت وصفة المايونيز على شعري وخلتها من الساعة 3.5 لحد الساعة 7.5 تقريبا ( على فكرة قلة فضا مش كان قصدي اخليها كل الوقت دا ) وبعدين غسلت شعري بشامبو ( اضفت للشامبو 2 بيضة ورجيت زي ماقلتي ) كان عندي باقى شامبو برت بلاس يعني ربع الزجاجة وحطيت البيض ورجيت ... وبس ماحسيتشي ان الشامبو كدة هينضف شعري خالص
    ايه رايك انا عملت حاجة غلط
    ياريت ياجميل نرجع للترتيب والنظام الجميل اللي كان في الاول ونهتم بحاجة حاجة
    عجبني جدا اللي انتي عملتيه لاختنا العروسة وانا ناوية اعمله صحيح انا كنت عروسة من القرن اللي فات بس وماله النظافة من الايمان
    اختي الغالية رضاك يارب
    ربنا يباركلك ياجميل وتكون فرحة العمر كله وزوج مبارك باذن الله وانا احييك على فكرة عدم عمل فرحة بس ياريت تكون فرحتك في اليوم دا انك تخرجي شيء لوجه الله ان شاء الله تكون بداية موفقة وخير يسبقك باذن الله الى الجنة انتي وزوجك وياحبذا لو اشترك معاكي في هذا الخير ماديا ومعنويا
    وابقى طمنينا عليكي بعد الفرح واي شيء احنا في الخدمة

الردود
    556

يياه يا حنونه وحشتينى حمدالله على السلامه وشكرا على ردك

الردود
    235
    حنان فاروق
    بارك الله فيكي يارب ورزقك الجنه اللهم امين

رضاك يارب
    الف مبروووووووك
    قوليلنا على اللي كتبهولك الدكتور عشان احنا كمان نستفاد

الردود
    688
    السلام علكيم ورحمه الله وبركاته
    اولا حمدلله على السلامه يا حنونه
    وثانيا والهل انا فعلا بشكلرك وربنا يكرمك انتى فعلا حاجه تفرح
    وربنا يجزيك خير على مجهودك معانا ويكثر من امثالك ويكفى دعاء البنوتات الحلوات
    ليكى علشان تعرفى اد ايه انتى فعلا عمله مجهود رائع ليهم

وثالثا حبيت استفسر عن وصفه كانت مكتوبه للتفتيح عامتا هى طلبتها كتير بس ناس كتير شكرو فيها جدا جدا جدا
    المقادير :
    1- صابون الغار
    2-ماءورد
    3- علبتين جلوسليد الاحمر حجم صغير
    4- علبة جليسرين السائل
    5- فنجال قهوه من ( زيت الزيتون + زيت الخروع + زيت اللوز المر )
    6- ملعقتين كبيره كركم للجسم مو للطبخ (وهذا بتلقونه عند العطار قولو كركم للجسم وهو بيعرف وش تبون )
    7- علبة فكس صغيره

واليكم الطريقه :

تبشرون الصابونه برش ناعم وبعدين تحطونها في كاس ماء ورد من الليل الى الصبح عشان يذوووووب الصابون في المويه وبعدين اذا اصبحتو تضيفون الجلوسليد والجليسرين السائل والزيوت وملعقتين كركم وعلبة الفكس الصغيره واخلطو المقادير جميعها في خلاط كهربائي عشان تختلط زين بعدين تحفظونها في علبه زجاج عشان تبقى نظيفه وتستخدمونها اطول فتره ممكنه وبعد كذا تحطونها على جميع مناطق الجسم (يعني الجسم كله حتى الوجه ) وتخلونها ساعتين وبعد كذا تجيبون ليفة الجسم اللي من بودي شووووووووب صايره على شكل قفازات احسن من الليفه المغربيه وتحطون عليها ملح خشن وتعصرون ليمون فوق الملح ويالله تبدأون بفرك الجسم فرك جيد والله يطلع لكم كل شي وتحسون بالنظااافه من اول استخدام وبعد كذا يبدأ التفتيح يوم ورى يوم وطبعا هذي الخلطه بشكل يومي واكيد اللي بيتزوجون مهتمين اكثر شي عموما نفسي اشوف رد على الموضوع بعد تجربتكم بصراحه انا انهبلت وشايفه حالي كثير وخصوصا على زميلاتي اللي يقولون اني اخلط كريمات وحركات خل سخريتهم تنفعهم ( شديده ) .:

ورب البيت يابنات حتى الاماكن الحساسه راحت جنان مادري وش اقول لكم بس اللي انا متاكده بتشكريني واااااااااااايد ع البياض الصارخ ترى حتى سمار الركبه والاكواع والاماكن الحساسه ماقول لكم تحسن اللون لا اقول اللون صار قشطه بياض وروعه وبشره موحدة اللون شي والله شي
    وترى بياض للابد بدون رجعه للسمار ......

وفى واحد تانيه
    نصف فنجان (المستعمل للقهوة التركية) عصير ليمون (مقشر و مبيض و مطهر للجلد)
    نصف فنجان كليسرين (مادة تخلط الزيوت مع الماء ... مادة مستحلبة)
    ربع فنجان زيت الخروع (يطري الجلد)
    ربع فنجان زيت اللوز (يجدد ا لخلايا الميتة)
    ربع ملعقة صغيرة مسك مطحون (مادة حافظة)

(من الممكن إستعمال أي مقياس مثل (الكوب و غيره) مع المحافظة على النسب بين المكونات)

و وزعت المحلول بعد رجه جيدا بواسطة القطن على الجلد المتلون (وأنتن أعلم بالأماكن) و على الكوعين والركب ليلا و نمت و بعد كل دخول للحمام (أعزكم الله).
    .
    .
    .
    .
    .
    .

وياريت اعرف من فين اجيب صابون الغار ده وهو فعلا صابون نبولسى اللى عندنا ؟؟

ايه رايك فيها لو فعلا حلوه يا ريت تقوليلى ولو مكنش ياريت تقوليلى واصفه حلوه للتفيتح وتكون طبيعيه لانى بخاف جدا من كريمات التفتيح

وجزاك الله خيرا يا قمر

الردود
    1,215

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا قريت فى منتدى اخر موضوع طويل عن التخسيس ببذرة الرجله ولو حابين انقل لكم الموضوع كله للافادة انا ما عنديش مانع

انا هنقل لكم جزء صغير بيتكلم عن بذرة الرجله والكلام الى هنقله على لسان الدكتور عبد الباسط محمد السيد وهو دكتور مصرى

د. عبد الباسط محمد السيد:
    طبعاً الخل وبذور الرجلة بالذات، يعني بذور الرجلة دلوقتي فيه بحوث كبيرة جداً عليها لأنها بتمنع امتصاص الدهون من الأمعاء، وفيها إنزيم (اللايبيز) اللي هو أساساً بيحلل الدهون يعني بينظم اللايبوجرام، يعني بيزود HDL الدهون الحميدة ويقلل الدهون الغير حميدة، وهي دي اللي بيعملها الصوم برضو، آليات الصوم بتعمل كده فلذلك عليه طبعاً بجانب المشي وبجانب النظام الغذائي زيت زيتون يومياً مع الخل معلقة، الأسماك مرتين في الأسبوع، الأسماك المشوية، استخدام بذور الرجلة.. بذور الرجلة ملعقة قبل الغذاء وملعقة قبل العشاء، في خلال شهر هيجد الدهون، ليه بقى؟ اللي هي بتعيق امتصاص الدهون من الأمعاء وفي الوقت نفسه بتغير.

هو طبعا كان بيتكلم عن بذرة الرجله لانها بذرة مباركه ودعا لها الرسول الكريم دعاء انها تنبت فى اى مكان
    ويا رب يكون وضح الموضوع وفائدة الرجله فى التخسيس

وااحب تقولى لى حواء لانى احب هذا الاسم وشكرا لك حبيبتى

الردود
    260
    اختي حنان فاروق : أولا جزاك الله كل خير عن كل حرف تكتبينه من أجل نفعنا .. و بارك الله في سعيك الملموس إلى إفادة الجميع بكل ما تملكينه من خبرات..
    لدي سؤالان أختي :
    هل لديك طريقة ناجحة فعلا في تكبير الصدر فأنا متزوجة و لدي عدد م الابناء و مازلت أعاني من مشكلة صغر حجم الصدر لدي .. فهل من حل ؟

السؤال الثاني : إذا كنت في رحلة إلى مصر فما هي الاشياء التي تنصحين بشرائها من هناك و لا توجد إلا في مصر .. من مواد تجميلية ؟

جزاك الله ألف ألف ألف ألف خيييييييييييييييييييييييير

الردود
    496
    بسم الله الرحمن الرحيم
    مرحب بكم اخواتى جميعا واشكركم على كلامكم الجميل اللى بيشجعنى .

رضاك يارب ....كم احس براحه عندما انطق هذا الاسم وكيف لا وكل مره انطق به اطلب الرضا من الله وربنا يرضى عنا جميعا .اختى ربنا يوفقك ويتمم لك على خير اللهم انى اعوذ اختى رضاك بكلماتك التامه من شر ما خلقت .اختى انا تحت امرك فى اى استفسار بس عليك السؤال وربنا يوفقنى لافادتك ان شاء الله .

ام سلمى ...اهنيك على موضوعك فى ركن السياحة وانا دخلت وشاركت ولكن انتى كنتى منفعله ومردتيش عليه .
    بالنسبه للشامبو انت ما عملتيش غلط ولا حاجه وممكن تشترى زجاجه جديده وتكمليها .واحب اشكرك على وصيتك الغاليه لاختنا العروسه والدال على الخير كفاعله.

كابر...والله انتى وحشتينى اكتر والله يسلمك من كل شر .

رحوبه ... احب اوصيك بلاش تستعملى كريم كينا كومب لانه فيه كورتيزون وخلينا فى وصفاتنا الطبيعيه لو كانت مش هتنفع مش هتضر وربنا يبعد عنك كل شر.

اختى يسر الرحمن ....اشكرك على كلامك الرقيق واللى بيشجعنى هو حبى لكم وبالنسبه للوصفات اللى انتى تفضلتى بها وطبعا انا بكلمكم بكل صدق وامانه الاولى بتاعه صابونة الغار اولا هى مكلفه جدا وقد ذكرت احدى الاخوات فى المنتدى ان الصابونه فى مول معين ب25جنيه والكميه لا تكفى لمدة 4مرات وانا جربتها والحق يقال انا لم ارى منها ما قالوا عنها الاحساس الوحيد كان النعومه فقط لكن طلع حبوب فى جسمى وكمان ريحتها الله لا يوريكى وبعدين بهدله وعايزه تستخبى الشويه اللى انتى حاطه الخلطه فيها يعنى خنقه اما الوصفه التانيه حلوه جدا وانا كتبتها من قبل
    للاخت رحوبه فقد كانت تعانى من اسوداد فى الاماكن الحساسه وقولتلها الوصفه التانيه وانا مجرباها.

اختى الحبيبه حواء اخيرا بقى فيه اسم اناديك به شكرا على وصفة بزر الرجله ونسيتى تقولى جبتى الكريم بكام وياريت تبقى تقولى على نتيجة بزر الرجله معاك ايه .

الردود
    688
    جزاك الله خيرا يا قمر والله انا كونت فعلا هعمل الوصفه التانيه لان الاخت اللى زكرتها شكرت فيها
    وبعد ما كونت نازله اشترى حاجتها لقيت الوصفه دى والبنات ايه بقى بيمدحو فيها جدا
    قولت وماله نجرب دى مع ان برضو الواحد كان شيفها مكلفه بس قولت يلاه مش مهم

بس خلاص والله انا استقريت على التانيه بذات بما انك مجربه الاتين وكمان انا شفت الاولى شويه غلبه

وربنا ما يحرمنى منك وصحيح هو لازم اجيب الحاجات بتعتها من حراز ولا ممكن من اى عطار عادى
    لو لازم حراز ياريت بقى توصفيلى هو فين بالظبط بالظبط علشان مش عارفه

وجزاك الله خيرا يا جميل
    والسلام عليكم

الردود
    496
    بسم الله الرحمن الرحيم
    الاخت الحبيبه وردة الفل اولا مرحب بك اخت عزيزه على قلبنا واشكرك ياختى على كلامك الرقيق وربنا يكرمك .اولا بالنسبه لموضوع تكبير الصدر انصحك يا حبيتى الا تفكرى فى اى طريقه لحساسية هذا المكان واليك هذا الرابطhttp://www.lakii.com/vb/showthread.p...1+%C7%E1%D5%CFاما بالنسبه لطلبك التانى بصراحه انا لا استعمل منتجات التجميل بكثره ولكن هنا فيه شركتين منتجات التجميل عندهم منتجات مش بطاله ايفون وارفيلام بس ايفون حاجتها ارخص والتانيه حاجتها افضل والله اعلم وياريت البنات الحلوين اللى عندنا يقدروا يفيدوك اكتر من كده .

اختى يسر الرحمن ربنا يوفقك لما فيه لك الفائده بس احنا اتفقنا من الاول ان كل حاجتنا هتكون بسيطه وغير مكلفه عشان الاسراف من الشيطان وعامة احب اطمنك ان الحاجات موجوده فى اى مكان مش شرط عند حراز وانا كل الحاجات اللى بجبها من عند عطار جنبى وقوليلى على النتيجه الله يكرمك.

مواضيع مشابهه

1. اخر اخترااعاتي.. الحمام المصري!!
    بواسطة الورد الاحمرر في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 34
    اخر موضوع: 20-08-2010, 01:38 AM
  2. الحمام المصري بالفريك
    بواسطة marwa1431 في الأطباق الرئيسة
    الردود: 18
    اخر موضوع: 13-12-2008, 11:10 PM
  3. كيف ترحبون بالضيوف
    بواسطة يوسف2007 في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 7
    اخر موضوع: 15-02-2007, 06:34 PM
  4. بناء على طلب حبايبى ( جميع وصفات ركن الجمال المصرى )
    بواسطة حنان فاروق في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 62
    اخر موضوع: 09-07-2006, 10:03 PM
  5. لنجمات الجمال المصري ضرووووووووووووووووووووري
    بواسطة Cindrella في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 1
    اخر موضوع: 15-02-2006, 03:39 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ