السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ....
مش عارفه من فين ابدأ مشكتي ، أرجوكم تعيننوا لو بدعوة
انا بنت عايشة مع اهلي ، أمي و أخين و 3 أخوات ، والدي متوفي من حوالي 9 سنوات ، كنا عايشين على قدنا و حامدين ربنا ، طبعا بعد وفاة الوالد ( الله يرحمه ) اختلفت حياتنا ومستواها لاننا ما كملنا دراستنا الجامعية حالنا حال ناس كتير غيرنا و الوالد كان بشتغل بدائرة حكومية و وضعه المادي جدا ممتاز ، اخواني حاولوا قد ما قدروا يوفروا طلبات البيت و كنت اساعدهم قد ما اقدر ، سواء اني اشتغل لو لقيت شي مناسب لفترات بسيطه او اني اوفر المصروف و ارتب كل شيء على حسب المتوفر ، و الله مش اني بأمن على اهلي لكن كل من عرفنا شاف قديه تعبت معاهم ، الله يسامحها الوالدة ما كانت راضية عن شي و دايما تحسسنا انها متفضلة علينا انها عاشت معانا مع ان و الله قد ما نقدر نلبيلها طلباتها ، مرت السنين و بعد مشاكل مش عادية مع الوالدة اخويا طلب يخطب و يتزوج لان عمره صار 35 سنه و كنت اول واحده تأيده و تساعده لان بعد شغل 14 سنه صار قادر انه يقوم بطلبات بيتين ، خطب اول مره و فسخ بسبب الوالده ( قرنت رضاها عليه بفسخ خطوبته ) هو كان جدا رضي فيها مع انها جلست تتحايل عليه سبع شهور علشان يقتنع فيها ففرت انها تضحك عليه بإنها حابه تخطبله و تدور ويشوف لكن تخليه زي المره الاولى يفسخ ، بعد فتره خطب التانيه و حصلت المشاكل كالعاده لكن صمم ما يتركها لكن حظه في البنت كان سيء ، و طبعا لاني كنت اسانده غضبت عليا امي ، بعد ما اتفسخت الخطوبة رضيت عليه تاني و دورت تاني لانه كان بحالة صعبة و حاول الانتحار وخطب البنت و وصل لمرحلة عقد الزواج بصعوبة و طبعا المشاكل زادت و في نفس الوقت ساعد اختي الصغيرة انها تنخطب ( امي كان همها الاكبر اخويا يتركها قبل الفرح )
بعد الفرح اخت العروسة و امها ( ردحولي ) لاني ما دخلت معازيم اكتر ( العدد 100 منهم بس 15 لنا و وصل العدد ل 250 ) كان اخويا قبل الفرح اتبلغ ان الشركة استغنت عنه ، كملنا و فكرنا ان بعد الفرح ربنا بيغير الحال ( كان بيعرضوا عليه شغل برواتب اعلى ) لكن الان له 8 شهور ما بيشتغل و اتقلب حاله حتى معانا و ممكن تقولوا صار بيكرهنا ، اخر دفعه للايجار اتحملها اخويا التاني مع انه بيقسط لسيارته و راتبه ضعيف و اخد سلفه ، و الاول و لا همه ، خلى خطيب ختي يعطيه ن مهر اختي علشان يجدد اقامتها بدون علمها مع اني اعطيته فلوس التجديد لنا كلنا ، لكن خطيبها ما خصم شي ، من شهرين طلب مني اتصل على تجار و اطلب منهم يساعدوني بالإيجار حتى بإيجار بيته لكن ما احد رد عليا ف اتصلت على شخص نعرفه من زمان علشان يدلني ايش اعمل ف عرض عليا شقه في مكه لكن طلعت في مطقه قريبه من مكه ( غرفتين ) و طبعا وافقنا على وعد من اخويا انه يكون معانا لكنه تركنا بعد ما اتاكد اننا استقرينا ( لما كان بيتدعي ان ما معاه فلوس نجد 3 طقوم كنب لاهل زوجته و عزمهم كم مره برا و في بيته و استأجر كباين من السلف للناس )
مرض و نزلنا مع سياره من الطريق ( ما نعرفه ) لان قلبنا ما طاوعنا نتركه و امي شافته و راحت عند صاحبتها مع اختي الكبيرة من غير ما تقولنا و اخويا طردنا من المستشفى و يبغانا نرجع لمكه في الليل زي ما جينا ( 3 بنات ) لان اخويا التاني هرب من مشاكل امي معاه علشان الفلوس
تعبت و مش عارفه كيف اتصرف و حتى الزواج مااقدر اتزوج لان امي ما حترحمني و مافي احد يحب يتحمل المشاكل من اولها
دلوني ايش اعمل ؟
ادعولي و أسفه على الاطاله