انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

ملتقى رياض الاطفال

1. بوبوس ام يوسف
    بوبوس ام يوسف
    عبير الطفولة كيفك يارب تكونى بخير
    بجد وحشتينى
    دول مش 4ايام دول 4سنين ترجعلنا بالسلامة يارب
  2. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اسعد الله اوقات الجميع بكل خير كيف حالكم انشاء الله طيبين ومشكورة اختي الغالية على قلبي ام يوسف على سؤالك ياعسولة الدنيا تلاهي وجدا اسفة على انقطاعي اللي دام اكثر من اربع ايام لكن انا الان عندي اختبارات الجامعة دعواتكم لي بالنجاح
    التقيكم قريبا باذن الواحد الاحد
  3. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    بوسيلي يوسف ياعسل
  4. kimo75
    السلام عليكم جميعا ياريت تقبلو انضمامى لمجموعتكم نونا ام يوسف
  5. shaimaa 78
    shaimaa 78
    السلام عليكم جميعا
    ممكن اشترك معاكم فى المجموعة ... بصراحة المجموعة موضوعها مهم جدا وانا محتجاكم مع ابنى ...

6. بوبوس ام يوسف
    بوبوس ام يوسف
    حمد الله على السلامة يا عبير نورتى المجموعة تانى وربنامعاكى ويوفقك يا رب

اهلالالالالالالالالا شيمو وراك وراك ياجميل احكى واش الله نقدر نساعدك وخصوصا خبيرتنا الجميلة عبير.
  7. am salm
    am salm
    السلام عليكم
    اتمنى تكونو جميعا بالف خير عبير اخبارك ايش ان شاء الله ربنا يوفقك في الاختبارات وتكون سهله وبسيطه عليكي بس لا تتاخري علينا ياقمر
    هلا كيمو منورة المجموعه هلا شيماءان شاء الله تلاقي ما يرضيكي
  8. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
    كيف حالكم جميعا انشاء الله بخير سعدت بانضمام الاخوات الجدد لمجموعتنا حياكم الله بيننا انشاء الله وبعونه اقدر اساعدكم في حل مشاكلكم مع اطفالكم مرة اخرى حياكم الله بيننا
  9. shaimaa 78
    shaimaa 78
    عبير الطفولة ... ام سلام ... بوبوس حبيبتى .. صباح الخير
    المجموعة جميلة وعندى اسئلة ليكى كتيير اوى يا عبير ... فى معلومات كتيير نفسى اعرفها عن الاطفال ... ياريت يكون عندك سعة صدر وانا عارفة انك بتتمتحنى ربنا معاكى
    اول سؤال هو انتى تخصصك اطفال ؟؟؟؟؟؟
    انا عندى ابنى علي 3 سنوات ونصف ... وحامل فى الشهر السادس
    انا فى حجات كتيير من اللى نصحتى بيها بوبوس انا بعملها وبتجيب نتيجة ... الحمد لله ابنى معندوش مشاكل صحية ولا نفسية ... بس فى حاجة مش قادرة اخليه يبطلها وهى الضرب
    على طوول بيضربنى انا وباباه وبيحدفنا باى حاجة ممكن تتخيليها ... رد فعلنا مش الضرب بنحرمة من الكمبيوتر والكارتون وساعات بنديله وقت عقاب فى الغرفة بتاعته او الكرسى بتاعه حوالى 10 دقائق ... وبعد كده اجيبة واسألة انت عارف الغلط اللى انت اتعاقبت عشانه يفضل يضحك اكلمه بحده لحد ما يعرف غلطه ... واسيبه
    فى غلطه باباه كان بيعملها معاه وهو صغير اوى ... هو ابنى شقى اوى ودماغة ناشفه ومش بيبطل عياط ولا زن مستمر فا كان باباه بيضربة .. ومكانش بيسمع كلامى انه يبطل يضربه اسوء فترة مرت معانا مع ابننا من وهو عمره سنتين لحد سنتين و6 شهور كان بيضرب كتيير من باباه وانا ساعات كنت بضربة ... بس الحمد لله فعلا ابنى ماضربش من حوالى سنه بطلنا الضرب نهائى
    العقاب والحرمان هو العقاب ... وكان ليه سؤال هو هيفتكر لما يكبر انه كان بيضرب فى السن ده انا والله بعيط لما بفتكر الفترة دى بيصعب عليا ... بس انتى عارفه الأب عقبال مابيتعود على الطفل الاول وانه فى حد مشارك امه فية كانت فتره صعبة عليا وعلى ابنى ... بس انا والله بعوضة
    بس ضميرى بيوجعنى جدا وبالأخص انى هاخلف تانى ومن تجاربى مع ابنى التانى مش هيتعرض للظروف دى يعنى كده ربنا هايحسبنى عشان التفرقة ... قوليلى حاجة تهدى ضميرى
    ابنى الحمد لله رب العالمين اجتماعى ... محبوب جدا بين الناس دمه خفيف زكى ربنا يحفظه
    اللى عايزه اقوله ان الفتره دى مأثرتش على شخصيته بالعكس شخصيته قوية
    وعنيد جدا... انا حكيت كل حاجة بامانة ... مستنيه الرد
  10. عبير الطفولة
    عبير الطفولة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته "
    اهلا وسهلا بك اختي في مجموعتنا التي زادت نورا وشرفا بانضمامك الينا :
    بالنسبة اي حاجة سواء معلومة او سؤال انا بالخدمة وتحت امرك ولايهمك وانا اساسا ماعملت هذه المجموعة الى لاانقل جميع خبرتي ومعلوماتي التي من الممكن ان تفبدكم في التعامل مع اطفالكم بكل يسر وسهولة وحب وتفاهم فاي شي تبغيه ياعسل انا موجودة وبالخدمة
    بالنسبة للسؤال اللي سالتيه عني ؟؟
    فاحب اقدم للجميع صورة تعريفية بسيطة ..
    فجوابي :نعم انا متخصصة في دراسة مرحلة رياض الاطفال من المهد الى مرحلة الطفولة المبكرة "منذ الميلاد الى عمر ست سنوات "وهذه الدراسة تختص بمعرفة جميع النواحي النفسية والاجتماعية والعقلية والجنسية والانفعالية الذهنية للطفل وجعل اللعب كوسيلة للتنفيس عن الانفعالات الضارة و المكبوتة داخلهم ومعرفة جميع الامراض التي قد تصيبهم نتيجة سوء التغذيه او عن طريق العدوى من امراض بكتيريه او فيروسيه وطرق الوقاية منها وعلاج الطفل المصاب ,اعداد وجبات غذائية صحية ومفيدة للاطفال ,كذلك كيفية رعاية الاطفال المضطربين عقليا وطرق علاجهم معالجة الانطواء والخجل الاجتماعي وعدم الثقة بالنفس ومشاكل بناء الشخصية
    اتمنى اني قدمت شرح وافي عن نفسي للجميع
    راح ادخل في صلب الموضوع على طول ياعسل :
    كثيرا مانرى طفل ليتعدى عمره 27شهرا ويتسم سلوكه بالعدوانيه والعناد يرفض مايطلبه الوالدين يضرب اخوته او حتى والداه يخربش نفسة اويقضم اظافره او شفتاه وممكن ان يحطم الاشياء او يبدا بالصراخ والزن اذا لم يقم احد بتلبية طلباته وكثير من الاباء يبادرون برد العنف بنفس طريقة الطفل مما يعقد الامر تماما ويؤدي الى تعقيدات نفسية لذى الطفل تستمر مع الطفل الى وقت متاخر
    فما الطريقة المثلى للتعامل مع الطفل العنادي او العدواني او الشرس ؟؟؟؟
    غالبا مايعتبر الاطباء النفسيون ان الطفل يلجا الى التعبير بجسده عما يعجز عن فعله بالاقوال ولكن لابد ان يحاط الطفل ببعض القيود من اجل البناء على النحو السليم يجب ان يكون الاباء اقوياء وعنيدون على قدر العناد الذي في طفلهم فمثالا اذا قال احد الوالين على شي لا فهو لا اما اذا تراخينا فسوف نكون بداية النهاية ..
    متى تبدا هذه الانفعالات لديه ؟؟
    تظهرر هذه الانفعالات لدى الطفل في مرحلة مبكرة من عمره فالطفل قبل السنتين لاتظهر لديه لانه يكون معتمد على الام في كل حاجانه وطلباته
عرض النتائج 71 الى 80 من 317
لكِ | مطبخ لكِ