انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

1. rania 9
    rania 9
    جزاء القرب من الله

ثم بين سبحانه سعة فضله وعظيم كرمه وقربه من عبده ، وأن العبد كلما قرب من ربه جل وعلا ازداد الله منه قرباً ، وقد أخبر سبحانه في كتابه أنه قريب من عبده فقال :{وإذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة الداع إذا دعان فليستجيبوا لي وليؤمنوا بي لعلهم يرشدون }( البقرة 186) ، وأخبر النبي - صلى الله عليه وسلم - أن ( أقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد فأكثروا الدعاء ) رواه مسلم ، ففي هذه الجمل الثلاث في هذا الحديث وهي قوله تعالى : ( وإن تقرب إلي بشبر تقربت إليه ذراعا ، وإن تقرب إلي ذراعا تقربت إليه باعا ، وإن أتاني يمشي أتيته هرولة ) ما يدل على هذا المعنى العظيم ، وهو أن عطاء الله وثوابه أكثر من عمل العبد وكدحه ، ولذلك فإنه يعطي العبد أكثر مما فعله من أجله ، فسبحانه ما أعظم كرمه وأجَلَّ إحسانه .
  2. ايمان مونى
    ايمان مونى
    السلام عليكم
    امول رونى ايمى نودة سنسن
    ازيكم يا حبايبى وحشتونى اوى يارب تكونو بخير
    جزاكم الله خيرا على دعاؤكم ليا ربنا يكرمكم ويبارك فيكم ويارب المشكلة تعدى على خير الا انا خايفة اوى وعايشة فى حالة ذعر دائم وبحاول اندمج شوية وافوق لان الموضوع نايم بس المشكلة لسة ماتحلتش وده مخلينى عايشة على كف عفريت
    وجزاكى الله خيرا يا رونى على الحديث الغير صحيح انا اصلا اول مرة اسمه وكويس انك قلتى عليه بس الحديث التانى بتاع حسن الظن ماتعرفيش عمل فيا ايه انا طبعا كنت عارفاها بس ذكرنى وفوقنى شوية انى اظن بالله خير ان الكرب هيفرح ويتحل ويارب بجد يتحل على خير بس انا مش عارفة اتفائل بجد انا محتاجاكم جدا تعينونى وتساندونى انى اصبر بعد ربنا سبحانه وتعالى
    انا خايفة اوى مش عارفة ليه وخايفة الحاجات الحلوة اللى فى حياتى تضيع منى ربنا يستر
  3. rania 9
    rania 9
    موني حبيبتي قلقتيني عليكي ...ان شاء الله كل اللي حيجيبه ربنا خير ليكي ,, و زي ما قلتي لازم نحسن الظن بالله و نلزم الدعاء و ان شاء الله حتفرج و ربنا حيراضيكي و يرضى عنك لانك انسانة جميلة و نقية و احسبك على خير و لا ازكيكي على الله .. و ابشرك بايه كريمة حبيبة جدا الى قلبي : ( و لسوف يعطيك ربك فترضى ) .. و ابقي طمنينا عليكي
  4. ايمان مونى
    ايمان مونى
    السلام عليكم
    ازيكم يابنات وحشتونى
    رونى
    جزاكى الله خيرا ياحبيبتى على دعواتك وكلامك وماتقلقيش ياحبيبتى ربنا هيعديها باذن الله على خير ادعولى بس ربنا يسهل
  5. هندام يوسف
    هندام يوسف
    السلام عليكم
    اموله وايمى ورونى كيف حالكم يارب تكون بخير
    مونى ربنا يفرج كربك
    ان شاء الله ادخل بعد الامتحانات
  6. rania 9
    rania 9
    ايه الحكاية يا جماعة ؟؟ احنا حنييجي نكمل نوم في المجموعة دي كمان ؟؟ امل و ايمي فينكم ؟؟ طب هند معذورة لسه ما خلصتش امتحانات الاولاد - ربنا يوفقهم و ينجحوا بتفوق ان شاء الله _ طب الباقي فين ؟؟؟
    امل انا بعت لك ايميل يا ريت تبصي عليه
  7. أطايب الجنة 2002
    أطايب الجنة 2002
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أين أنتم؟؟
  8. أطايب الجنة 2002
    أطايب الجنة 2002
    كل يوم هنكتب حاجة ونطبقها إن شاء الله من غدا أستغفار 100 مره على مدار اليوم يعنى قبل ما ننام لازم نكون خلصنا

ماشى الكلام
  9. أطايب الجنة 2002
    أطايب الجنة 2002
    رانيا سلمت يداك على موضوعك الجميل هيا فلنشمر على ساعدينا لنتقرب الى الله
  10. أطايب الجنة 2002
    أطايب الجنة 2002
    منتظرة ردودكم فى راعية اللله وحفظه
عرض النتائج 41 الى 50 من 96
لكِ | مطبخ لكِ