في سبيل الله نمضى .....نبتغى رفع الأخوة (الجزء الثالث)

تقليص
X
 
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة
  • ghofran2009
    النجم الفضي
    • May 2009
    • 1454

    شفتوا حلقة عمرو خالد النهاردة
    نقطة خطيرة لازم كلنا ناخد بالنااحذر إعانة الظالم على ظلمه:

    ويطبق البحر على فرعون، لكن ليس وحده، بل بكل جنوده، وقد يتسائل أحد، وما ذنب جنوده؟ نردعليه بأن أعوان الظلمة ظلمة مثلهم. يقول تعالى: " فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ" (القصص:40 ) والسؤال: أكلهم ظالمون؟ ليسوا كلهم لكن ينطبق عليهم مايردده البعض دومًا: أنا عبد المأمور، أنا ليس فى يدي شىء، أنا فقط أنفذ ما أؤمر به، فلنتذكر أن أعوان الظلمة ظلمة. وفي هذا الأمر هناك قصة تخص سعيد بن الجبير، وكان من علماء المسلمين، أخذه الحجاج، وكلنا نعرف ظلمه، فسجنه وعذبه، وسجان ابن الجبير كان رجل لديه قليل من الإيمان، ويؤدي الصلوات، ورغم ذلك يعذب ابن الجبير، فسأله يومًا: "يا إمام، هل تراني من أعوان الظلمة؟" فقال له ابن الجبير: "لا، أعوان الظلمة من يغسلون لهم ملابسهم، ويحضرون لهمم طعامهم، وهكذا" ، فسأله السجان: " هؤلاء أعوان الظلمة، فمن أنا" فرد عليه ابن الجبير: " أنت من الظلمة أنفسهم". لذا احذر أن تكون ممن يعين الظالمين دون أن تدري.

    منها

    تعليق

    • ghofran2009
      النجم الفضي
      • May 2009
      • 1454

      تعليق

      • بنت النيل 4
        مساعدة مشرفة روضة السعداء
        • Jul 2009
        • 9705

        ماما بنت النيل انا مرة كنت عازة اكتبلك فى ركنك اشتكيلك من نفسى فى الحكاية دى بس ائولت كفاية المشاكل الللى عندها هناك

        بس هى مش حكاية سواد قلب الحمد لله بس حكاية ان اى حاجة باثر فيه اوى وبحس بيها اوى مش بكبر يعنى ولا بمشى امورى مع الناس وخلاص فببئى مركزة اوى

        ولما جاهدت نفسى نجحت مرة وفشلت مرات لان مع اى موقف من الشخص يئووووووووووم مقلب المواجع كلها واعد افتكرله كل حاجة

        ربنا يصلح حالنا وحال قلوبنا امين يا رب[/quote]

        بسم الله الرحمن الرحيم
        العفو عند المقدره
        اذا حدث من قريب لك أو صديق أو أخ لك فى الله
        شئ عفوا ً أغضبك أو ضايقك بعض الشئ وتستعد لمواجهة
        الأمر ثم تدقق فيه
        وتفصله تفصيلا وتتأمل وتنظر ما أنت فاعل بذلك الذي
        كان بالأمس القريب صديقا ًعزيزا ًعلى نفسك واليوم بدر منه
        مابدر من لغوا في الكلام أو غير ذلك . وتمكث تعيد وتزيد فيما حدث منه ويكثر الكلام
        واخيرا يوحى لك أن تعد له خطة هجوميه
        فتبداء بمعايرته بفعله وتظل تضايقه
        وربما تسول لك نفسك ان تسبه وتشتمه أو تقوم بالإعتداء
        عليه ضربا ً وتظل هكذا لا ترحم ولا تغفر ولا تسكت .
        وكأن هذا المسكين الذي اخطأ
        بحقك عفوا ً قتل لك قتيلا ! أو إرتكب كبيرة من الكبائر!
        أو إنتهك حرمة من الحرمات !!
        فهذا يا أخي خطأ فالله سبحانه وتعالى يقبل التوبة عمن ظلم
        ويتجاوز عمن أساء ولو أساءوأخطأ الف الف مرة
        طا لما أنه في كل مرة يرجع ويتوب ويقلع عن الذنب
        بل ان الله تعالى يتجاوز عن الكافر
        يقول الله تعـالى
        { قل للذين كفروا ان ينتهوا يغفرلهم ماقد سلف }الأ نفال
        بعض النا س لا يغفرون ولا يقبلون عذرا ً
        مع أن الرسول صلى الله عليه وسلم
        ندب الى قبول العذر دائما فقال :
        { التمس لاخيك سبعين عذرا فأن لم تجد له
        عذرا ًفقل له عذرا ً}
        يعني أنك لابدفي آخر الأمر أن تقبل العذر.
        فأفسح اخي الطريق وأصفح لمن أخطأ عفوا ًبحقك إذا رايته يريد إن يتقرب إليك ويلاطفك الكلام ويريد أن يخرج من دائرة سخطك وغضبك فأفتح له المجال وأعطه الفرصة ليشرح لك وضعه
        ولا تتكلم فيما سلف ولا تعدد عليه أفعاله وأخطاءه
        أسأ ل المولى عزوجل أن يهدينا جميعا إلى
        مايحبه ويرضاه وأن يمنحنا سعة الصدر
        والــعفو عند المقدرة
        يا بنات والله الدنيا لاتستحق كل هذه المعاناه وان نحمل فى قلوبنا اى غل او ضعينه لأحد
        (ادفع بالتى هى احسن فأذا الذى بينك وبينه عداوة كانه ولى حميم)
        ولنا فى رسول الله اسوه حسنه
        طبعا كلنا عارفين اللى حدث له من قريش
        ولكن عندما فتح مكه ماذا قال : (اذهبوا فأنتم الطلاقاء)
        هل اجمل من دى اخلاق
        سيدنا يوسف طبعا كلنا عارفين حكايته مع اخوته ولكن عندما جمعهم الله وهو عزيز مصر وكان قادر عليهم ماذا قال: لاتثريب عليكم اليوم يغفر الله لكم وهو ارحم الراحمين
        يا بنات اذا كانت قراءة القرآن لا تصلح من قلبى ولا اعمل بها فسوف يشهد القرآن علينا اننا قرأناه ولم نعمل به واتمنى الا نكون كذلك ابدا
        التعديل الأخير تم بواسطة بنت النيل 4; 05-09-2009, 12:11 AM. سبب آخر: حذف

        تعليق

        • yasmine_ 2006
          جوري الروضة - شُعلة الثقافه "مُبدعة صيف 1430هـ"
          • Jul 2006
          • 5800

          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

          أزيكم يا أخواتى وأمى الحبيبة

          أتمنى تكونوا جميعاً بخير وصحة وسعادة

          شكراً لمشاركاتك يا غفران وأمى الحبيبة وكل أخواتى

          جزاكن الله خيراً كثيراً

          تعليق

          • yasmine_ 2006
            جوري الروضة - شُعلة الثقافه "مُبدعة صيف 1430هـ"
            • Jul 2006
            • 5800

            جوجوووووووووووو

            أنتى فتحتى موضوع مهم وبيلمس كتير مننا

            بس لازم كمان نتأكد إننا كمان مش ظالمين حد

            إحنا كتيرررررر مننا جرب أن يكون مظلوم وأنا معاكم والله

            بس كما قالت أمنا الحبيبة

            يا بنات والله الدنيا لاتستحق كل هذه المعاناه وان نحمل فى قلوبنا اى غل او ضعينه لأحد

            (ادفع بالتى هى احسن فأذا الذى بينك وبينه عداوة كانه ولى حميم)

            فعلا والله كلامك صح جدا يا أمى وبيكون ليه نتائج رائعة مع بعض الناس

            ولكن للأسف الشديد بعض الناس بتعتبر ده ضعف أو قلة حيلة وتزيد فى جبروتها

            وأكيد كتيررر مننا مر عليه الموقفين

            بس فى الآخر إحنا لازم نسامح ولا نستسلم لقسوة القلب التى تمنع عنا لذة العفو عند المقدرة

            يا أخواتى أنا بوجه الكلام ده لنفسى قبل أى حد

            لازم نسامح فى الدنيا علشان ربنا يسامحنا فى الآخرة

            فهو سبحانه وتعالى عادل و هيخلص لنا ممن ظلمنا


            يا أخواتى إحنا كلنا أخطاء ونفسنا ربنا يغفرها لنا ..

            ...
            يا أخواتى إحنا ممكن نغفر لشخص علشان ليه خاطر عندنا أو إكراماً لمعزة أو موقف معين

            فما بالكم لو سامحنا وغفرنا علشان ربنا..وعلشان ده خلق حبيبنا ونبينا محمد صلى الله عليه وسلم

            وصدقونى لو صدقنا النية لله وتركنا له سبحانه وتعالى التصرف ..بيتغير الحال وربنا بينصر عبده المخلص له على من ظلمه وبيعلى شأنه عليه

            .................

            معلش يمكن كلامى مش مترتب ..بس حبيت أختصر تجربتى لعل إحدى أخواتى تستفيد
            ..
            يا أختى كل ما تفتكرى الظلم ..إفتكرى إنك ممكن تكونى ظالمة ..وممكن يكون ما تحمليه فى قلبك أأكبر وأكثر مما تعرضتى له...ما هو حالك وقتها.

            إفتكرى ربنا وإفتكرى هدى نبينا وحبيبنا وجاهدى نفسك

            وأنا معاكم والله بحاول أجاهد نفسى وأنسى وأسامح

            وربنا يقدرنا ويوفقنا ويسامحنا ويغفر لنا جميعاً يارب
            ....

            تعليق

            • abeerbebo
              النجم الفضي
              • Feb 2003
              • 2074

              جزاكى الله خيرا يا امى على التذكرة المفيدة

              وجزاكى الله خيرا يا يا سووو على ردك ونصحيتك

              وفعلا زى مانتى قولتى الناس بتفتكر اللى بيسامح دا ضعيف فبيرجعو يظلمو تانى وتالت على اساس انه مش مشكلة دا هيرجعلنا بسهولة

              بس بردو الحمد لله زى ما ربنا رزقنى نقطة تتعبنى وانى بفضل فاكرة الاساءة رزقنى بنقطة بردو كويسة انى مجرد الانسان لما بيحاول يتقرب او يقول قولا حسنا بسامح وبعامله بطريقة ترضى ربنا

              صحيح اول ما بيقل باصله تانى بفتكر تانى بس اعتقد دا فى الناس كلها ولا ايه يا جماعة

              المهم بئة بمناسبة الحكاية دى عايزة اسال ماما بنت النيل و اسالكم كلكم سؤال يخص الموضوع

              احدى الشخصيات اللى اساءت لية فى السابق وسامحتها لمجرد انها رجعت تانى واتكلمت كويس وبعدها فسرت موقفها

              المهم للاسف سامحتها و بئو للاسف لانى رجعتى ليها ضرتنى وطلعت شخصية ربنا يهديها من جواها يعنى مش عارفة اوصف بايه المهم يعنى جانى من وراها ضرر كبير وتازم نفسى كبير

              فقررت البعد لا المواجهة ولا الشجار ولا اى شئ ولكن البعد عن هذه الشخصية الى بتضر اى حد يقرب منها واللى هى ظاهرها غير باطنها بالمرة

              المشكلة انها تمت الى بقرابة غير مباشرة عن طريق زوجى

              يا ترى انا مطالبة من ناحيتها باى واجبات
              يعنى لو مثلا حصل وسافرت وانا مرحوتش اسلم عليها يبئى فى علية شئ
              او لو انجبت مثلا حاجات من هذا القبيل

              ولا لان ربنا عارف بشخصيتها وانا قررت البعد ليه مش هيكون علية اى شئ فى قرار البعد دا واللى هيترتب عليه بعد بين الاسرتين اكيد

              يا رب تكونو فهمتونى

              تعليق

              • معمارية مصرية
                النجم البرونزي
                • Mar 2009
                • 619

                ثمانيه أعجبتني حتى أبكتني
                الأولى :
                أني نظرت إلى الخلق فرأيت كل واحد يحب محبوبا فإذا ذهب إلى القبر فارقه محبوبة فجعلت الحسنات محبوبي فإذا دخلت القبر دخلت معي.
                الثانية :
                أني نظرت إلى قول الله تعالى: " وأما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى فإن الجنة هي المأوى" فأجهدت نفسي في دفع الهوى حتى استقرت علي طاعة الله
                الثالثة :
                أني نظرت إلى هذا الخلق فرأيت أن كل من معه شيء له قيمة حفظه حتى لا يضيع فنظرت إلى قول الله تعالى: " ما عندكم ينفذ وما عند الله باق " فكلما وقع في يدي شيء ذو قيمة وجهته لله ليحفظه عنده.
                الرابعة :
                أني نظرت إلى الخلق فرأيت كل يتباهى بماله أو حسبه أو نسبه ثم نظرت إلى قول الله تعالى: " إن أكرمكم عند الله أتقاكم " فعملت في التقوى حتى أكون عند الله كريما.
                الخامسة :
                أني نظرت في الخلق وهم يطعن بعضهم في بعض ويلعن بعضهم بعضا وأصل هذا كله الحسد ثم نظرت إلى قول الله عز وجل: " نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحياة الدنيا " فتركت الحسد واجتنبت الناس وعلمت أن القسمة من عند الله فتركت الحسد عني
                السادسة :
                أني نظرت إلى الخلق يعادي بعضهم بعضا ويبغي بعضهم على بعض ويقاتل بعضهم بعضا ونظرت إلى قول الله عز وجل: إن الشيطان لكم عدو فاتخذوه عدوا " فتركت عداوة الخلق وتفرغت لعداوة الشيطان وحده.
                السابعة :
                أني نظرت إلى الخلق فرأيت كل واحد منهم يكابد نفسه ويذلها في طلب الرزق حتى أنه قد يدخل فيما لا يحل له ونظرت إلى قول الله عز وجل: " وما من دابة في الأرض إلا على الله رزقها " فعلمت أني واحد من هذه الدواب فاشتغلت بما لله علي وتركت ما لي عنده.
                الثامنة :
                أني نظرت إلى الخلق فرأيت كل مخلوق منهم متوكل على مخلوق مثله، هذا على ماله وهذا على ضيعته وهذا على صحته وهذا على مركزه. ونظرت إلى قول الله تعالى: " ومن يتوكل على الله فهو حسبه " فتركت التوكل على الخلق واجتهدت في التوكل على الله.

                اللهم أعصمنا بحفظك وثبتنا على أمرك

                تعليق

                • معمارية مصرية
                  النجم البرونزي
                  • Mar 2009
                  • 619

                  والله يابيرو ده حسب درجه قرابتها منك يعني لو يلزم صلة رحم ليها يبقى لازم تصليها
                  والله اعلم

                  تعليق

                  • BIBOOO
                    عضو نشيط
                    • Apr 2009
                    • 274

                    بيرررررررررررررررو ازيك وازي كل الاخوات يارب تكونوا كلكم بخير واحسن حال
                    بالنسبة لموضوع اللي انتي محتارة فية لو بس تقدري تعملي الواجبات الاجتماعية فقط معاها بحيث متدهاش فرصة لتذكرك بأي شي امام اي حد من الاقارب زي " شوفوا مجتش ومسلمتش ومعملتش الواجب والاصول ........ الخ "
                    يعني اعملي اللي عليكي بحيث محدش يعيبك بكلمة وحتتطلعي ياقمر انتي الاحسن والالطف و بنت الاصول وهي اكيد حتكسف من اللي هي بتعمله حتي ولو بينها وبين نفسها

                    تعليق

                    • بنت النيل 4
                      مساعدة مشرفة روضة السعداء
                      • Jul 2009
                      • 9705

                      المهم بئة بمناسبة الحكاية دى عايزة اسال ماما بنت النيل و اسالكم كلكم سؤال يخص الموضوع
                      أبنتى الحبيبه

                      احدى الشخصيات اللى اساءت لية فى السابق وسامحتها لمجرد انها رجعت تانى واتكلمت كويس وبعدها فسرت موقفها
                      جميل جدا فالعفو من شيم الكرام

                      المهم للاسف سامحتها و بئو للاسف لانى رجعتى ليها ضرتنى وطلعت شخصية ربنا يهديها من جواها يعنى مش عارفة اوصف بايه المهم يعنى جانى من وراها ضرر كبير وتازم نفسى كبير

                      فقررت البعد لا المواجهة ولا الشجار ولا اى شئ ولكن البعد عن هذه الشخصية الى بتضر اى حد يقرب منها واللى هى ظاهرها غير باطنها بالمرة
                      شوفى ياحبيبتى الناس 3 درجات ونتعامل معهم على هذا الاساس
                      1 الوالدين ومن فى غلاوتهم ودول مهما فعلوا لن نستطيع ان نغضب منهم لان سبحانه وتعالى قال : وان جاهداك على ان تشرك بى ماليس لك به علم فلا تطعهما وصاحبهما فى الدنيا معروفا
                      الاخوه والاخوات
                      معاملة الاخوه والاخوات هى معاملة متساويه بينك وبنهم يعنى لو حد منهم غلط فيك غلطه كبيره لابد من عتابه ووضع النقط على الحروف والتنبيه بعدم تكرار ذلك
                      ولكن دون قطيعه لانهم رحمك
                      واذا كان سؤ التفاهم كبير اخفف من زيارتى لهم ولكن كل اسبوع لابد من تليفون للاطمئنان عليهم

                      3 اهل الزوج والاصدقاء وزملاء العمل
                      ليس بينك وبينهم صلة رحم واذا حدث وكان ضررهم اكبر من نفعهم
                      نحن نعرف قاعدة لاضرر ولا ضرار وضرء المفسده اولى من جلب المنفعه
                      هؤلاء يكون التعامل معهم رسمى وتكون العلاقه فى المناسبات وكلمه ونص ازيكم عاملين ايه
                      ولاندخل معهم فى معاملات واذا أجمعتنا معهم فى مكان لاادخل معهم فى مناقشات لابالخبر ولا بالشر
                      واذا الضرر كان زائدا ممكن اقطع هذه العلاقه وابعد عن الشر


                      المشكلة انها تمت الى بقرابة غير مباشرة عن طريق زوجى
                      هذه من النوع الثالث طبقى عليها ما سبق
                      وطالما حدث ضرر اقطعى علاقتك بها ولن تندمى
                      هى ليست رحمك ولا انت مغصوبه على اى واجبات نحوها

                      يا ترى انا مطالبة من ناحيتها باى واجبات
                      يعنى لو مثلا حصل وسافرت وانا مرحوتش اسلم عليها يبئى فى علية شئ
                      او لو انجبت مثلا حاجات من هذا القبيل
                      والله لو نفسك سمحت وعايزه تعملى واجب علشان خاطر زوجك تبقى انتى كده فى درجة الاحسان يمكن ده يصلح من اخلاقها
                      مع ملاحظه ان رسولنا وصى المؤمن الا يكون امعه يعنى يمشى وراء الغير بدون فهم ولكن لابد ان يكون له موقف
                      ولا لان ربنا عارف بشخصيتها وانا قررت البعد ليه مش هيكون علية اى شئ فى قرار البعد دا واللى هيترتب عليه بعد بين الاسرتين اكيد

                      يا رب تكونو فهمتونى[/quote]
                      اذا كان الحال كما قلت ان اضرتك فليس عليك اى شئ
                      ولكن نفرض انها فى يوم استجارت بك فأجيريها لوجه الله يمكن ربنا يصلح نفسها ونفوسنا جميعا
                      التعديل الأخير تم بواسطة بنت النيل 4; 05-09-2009, 12:49 PM. سبب آخر: اضافه

                      تعليق

                      • بحر الوفار
                        عضو نشيط
                        • Aug 2009
                        • 167

                        جزاك الله خير

                        تعليق

                        • ghofran2009
                          النجم الفضي
                          • May 2009
                          • 1454

                          السلام عليكم
                          ماما بنت النيل جزاكى الله كل خير على ما تقدمينه لنا من نصائح غالية جعلها الله فى ميزان حسناتك
                          ياسو ربنا يباركلك على النصيحة انا برضه باقول لنفسى كتييير كدة ما يمكن انا كمان ظلمت حد
                          فاسامح اللى ظالمنى او اساء ليا
                          عشان اللى انا ممكن اكون ظلمته يسامحنى
                          وهى فى الاخر مجاهدة نفس ربنا يقدرنا عليها

                          بيرو متهيالى ماما بنت النيل كفت ووفت اعملى زى ما قالتلك وربنا يعينك ويجعللك ويجعلنا من الكاظمين الغيظ والعافين عن الناس

                          تعليق

                          • ghofran2009
                            النجم الفضي
                            • May 2009
                            • 1454

                            معمارية ما شاء الله مشاركتك جميلة .ربنا يبارك فيكى

                            يا جماعة حلقة عمرو خالد النهاردة كانت راااااااااااااااااااائعة
                            لازم اللى ما شافهاش يشوفها ان شاء الله

                            تعليق

                            • abeerbebo
                              النجم الفضي
                              • Feb 2003
                              • 2074

                              السلام عليكم

                              ماما بنت النيل كفيتى ووفيتى جزاك الله خيرا كثيرا ان شاء الله

                              انا همشى على النهج اللى رسمته لنفسى واللى حضرتك اكديهولى ولو حصل واحتاجتنى اكيد هتلائينى عندها وربنا يبعد عننا ويحمينا من شر الناس

                              بيبووووووو حمدالله على السلامة جزاك الله خيرا على النصيحة يا بيبوو وخليكى كدة معانا على طول

                              فوفو كل حلقات عمرو ماشاء الله عليها بجد الراجل دا ربنا يكرمه ويجازيه عننا كل خير

                              مرمر مشاركتك ما شاء الله ربنا يكرمك ان شاء الله

                              تعليق

                              • abeerbebo
                                النجم الفضي
                                • Feb 2003
                                • 2074

                                اللهم ارحمنا بالقرآن اذا أتانا اليقين وعرق منا الجبين واشتد الحنين والانين
                                اللهم ارحمنا اذا اشتدت السكرات وفاضت العبرات وتعطلت القوى والقدرات
                                اللهم ارحمنا اذا يئس منا الطيب وبكا علينا الحبيب واشتد البكاء والنحيب
                                اللهم ارحمنا اذا حملنا على الاعناق والتفت الساق بالساق الي ربك يومئذ المساق
                                اللهم ارحمنا اذا وارينا التراب وغلقت الابواب وانفض الاهل والاحباب
                                اللهم آآآآمين

                                تعليق

                                يعمل...