مرحبا بك في منتديات لكِ النسائية. إذا كانت هذه هي زيارتك الأولى، فيمكنك الإطلاع على الأسئلة المتكررة بالضغط على الزر اعلاه. قد تحتاج للتسجيل من هنا
قبل أن تتمكن من كتابة مواضيع جديدة.
مقتطفات الفصلى الثانى عشر والثالث عشر
**********************
..... : لو قلت عليها ماشيها بطال كل حقوقها هتسقط .....
فارس : ده مكتب محاماه مش شقة دعاره ...
**********************
نورا: وقفت العربية ليه
رامى : أصل أنا معرفش أسوق وأحب فى نفس الوقت ..
************************
فارس : القاضى بشر القضاء مهنة زى أى مهنة فيها الكويس وفيها الوحش ...
بلال : هاتهالى بكره .. بس يكون والدها معاها
عبير :مش هكشف مش هكشف انا عاوزة أمشى روحنى يا بابا
**********************
... :انا عاوزاك تكتب كتابك على دنيا فى اقرب وقت
عزة : عمر أنا اسفه أنت فهمت غلط
بصى يا ام اميمة هاحل لك يا ستى موضوع الوقت ده
انا عندى الوقت عكسكوا
الساعة دلوقتى 10 صباحا عندى
مشيت اروى عى المدرسة ولسه باقى الاولاد وزوجى نايمين وانا قاعدة معاكوا
اما ام القادة انا مستغربة صحيح لان توقيت بلدها تقريبا نفس توقيت المنتدى
بتدخل امتى وتخرج امتى وتطبخ امتى مش عارفة ههههه
ماشاء الله عليكي يا مشاعركل جزء فيه موعضه وعبر حقا اعجبتني عبير واعجبني عمرو في موقفه مع المديره وفارس وموقفه مع نورا واضحكتني البنوته مهره كثيرا وانا حاسه انو شيخ بلال سوف يخطب عبير واتمنا ذلك
بصى يا ام اميمة هاحل لك يا ستى موضوع الوقت ده
انا عندى الوقت عكسكوا
الساعة دلوقتى 10 صباحا عندى
مشيت اروى عى المدرسة ولسه باقى الاولاد وزوجى نايمين وانا قاعدة معاكوا
اما ام القادة انا مستغربة صحيح لان توقيت بلدها تقريبا نفس توقيت المنتدى
بتدخل امتى وتخرج امتى وتطبخ امتى مش عارفة ههههه
ربنا يبارك لكي في أوقاتك حبيبتنا أم أروي ويوفقكم في الغربه يا رب وتسلمي يا طيووووووووبه علي الشيبسي والايس كريم لمشاغبه الفصل أم أروي هههههههههه
المشاركة الأصلية بواسطة ام القادة
استمتعي بأكل الشيبس والآيس كريم من عند أم أروى لأنو طيييييييييييب وأما لعندنا موكثير حلو ولذيييذ
ولكن مارأيكي في هذه الباقة
علها تهدأ نفسك برائحتها الفوااحة وترضين
الله ...الله كل هذا الدلع شيبسي وايس كريم وكمان بوووووووكيه ورد لام أميمه
حظها وقعت في أيد عضوات حنوناااااااااات الله يديم الحب بيننا
.كانت أمرأة فى العقد الرابع من عمرها شارف الزمان على طوى نضارة شبابها ولكن من الواضح أنها تعانده بشده وتصر على محاربة الايام بالازياء الحديثة التى لا تليق بعمرها والزينة المُتكلفة التى هى سلاحها الدائم فى هذه المعركة و من الواضح أنها قاتلت فيها باستماته فلم تخسر منها الكثير...
رررررررررررررررررررررررررررروعه رووووووووووووووووووووعه يا مشاعر وصفك لكل فكره روووووووووووووووووعه سلمت يمناك
وخرجت سريعا وكأنها تهرول من بيته ..لا بل تهرول من صدى صوته التى مازال يتردد على مسامعها بكلماته التى أغضبتها وجعلتها تحسم أمرها سريعاً ..فلم تعد فى حاجه الى أن تستمع لرأيه فى شأن خطبتها من عمرو ..لقد أجابها دون سؤال
سؤال :
ايييييييييه رأيكم يا بنات في المقوله اللي طبعا بتقوول ههههههههه
خدي اللي بيحبك ومتاخديش اللي بتحبيه
يا تري صح أم خطأ
من الاكيد سيحدث أعتياد وألفه وترى المرأة زميلها فى صورة متالقه غير التى ترى بها زوجها فى البيت يوميا وكذلك سيفعل الرجال سيرون زملايتهم فى ابهى صورة يوميا.. من الملابس وطريقة المعاملات واسلوب الكلام غير التى يرى بها زوجته فى المنزل رغم أن الفارق كبير ..فهذه فى عملها وهذه بأطفالها ومسؤلياتها ولكن
الشيطان لن يقول لهما هذا... أنما سيجمل زميلته وزميلها فى عينيهما وسيصور لهما أنهما الافضل والاجمل وسيطفى عليهما صفات خياليه أخرى تجعل الالفه والاعتياد لهما مفهوما اخر
رسااااائل منك صحيحه قووووووووووووووي يا مشاعر
فعلا الزملاء في العمل بيرسموا الاخر بشكل غير اللي موجود عليه في بيته
نظرت والدتها إليها وقد خرجت من الغرفه ثم ألتفتت الى الهاتف الملقى على الفراش وشردت تماما ولاول مره تشعر بالقلق حيال تصرفات ابنتها
هددددددديه غاليه من رجل غررررررريب لابنتك وكل اللي حصلك قلق فقط أكيييييييد لديك من الخبره ما يكفي لتعرفي ما وراء هذة الهديه
سترك اللهم
- بناتى ..انا بناتى أتجوزوا من زمان يا حبيبتى مفيش واحده فيهم قعدت لبعد العشرين ..عقبالك انتى بقى
صمتت عبير ولم ترد فقد شعرت فى نبرة المرأة شىء غير مريح فآثرت الصمت حتى لا تحدث مشكله تعكر صفو خطبة اختها ولكن المرأة لم تصمت ولم تتوقف وقالت:
- الا أنتى عديتى التلاتين ولا لسه يا عبير
فيه كده لا حول ولا قوة الا بالله حصلت معايا أختي الصغيره خطبت قبل مني
لا يا بنات مش يروح دماغكم بعيييد
كان بيأتيني عرسان الحمد لله بس مش كانوا نصيبي لله الحمد
ففي يوم خطبتها قالت لي ما يشبه ما قالته هذه الصخره بس كان رد فعلي عليها كده أصل الجددددع اللي يعرف يزعلني هههههههههه
- كشف وشى ؟؟
- طبعا أومال هيفوقك ازاى
شهقت عبير وهى تضع يدها على وجهها وبدأت فى البكاء وهى تسترجع قائله:
- إنا لله وإنا إليه راجعون لا حول ولا قوة الا بالله
هو بصحيح البنات اللي لابسه نقاب بتشعر بكده يا غالياتي
يعني أحراج ام خوف من الله ؟
وقف ينظر اليها وكل خلجه من خلجاته تنطق بالحب ليس نظراته فقط وما كانت عيناه الا وابه ليمر الحب من بينهما وينساب بدون أن يشعر اليها ليسكن فى عينيها عندما ترفع عينيها اليه لترى سبب صمته الذى طال فأخفضت عينيها حياء منه ومن نظراته وهى تقول بخفوت :
- فى حاجه يا بشمهندس
قال بنفس خفوتها وابتسامته تملىء وجهه :
- على فكره أنا اسمى عمرو ..هه
قالت دون ان تنظر اليه :
- فى حاجه يا عمرو
خفق قلبه لنطقها اسمه وابتسم فى سعاده و ...قاطعت نظراته وافكاره ورفعت راسها فجأه وقالت بجديه:
- على فكره مينفعش تبصلى كده ..عن اذنك
تراجع للخلف بدهشه وأغلقت هى الباب وسمعته يقول من خلفه :
- يخرب عقلك قطعتى لحظه رومانسيه بنت لذينه
خدوا بالكم انا قاعدة لكم
التعديل الأخير تم بواسطة omrody2005; 14-06-2013, 01:53 AM.
تعليق