انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 4 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرالأخير
عرض النتائج 31 الى 40 من 65

الموضوع: *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى ( بيئه العمل او المطبخ ) ·´ღ`·*✿*

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    [quote=lonle;5343859]
    تعقيب كتبت بواسطة الراجيه عفو ربها عرض الرد

لا يمكن اعداد طعام صحى دون ان تكون بيئه العمل صحيه وهنا المقصود التخلص من كل ما هو مرغوب فيه فى المطبخ وابقاءه مكان لاعداد الطعام فقط

افضل دائما ابقاء الكاونتر خالى ونظيف

اى منظفات او مبيدات حشرات اعملى لها رف فى الحمام حتى لا تلوث الطعام ولو عرضيا

يوجد خزانه فى الحمام تظم كل هذه الامور من منظفات وصابون وكل ما يخص التنظيف

هناك اماكن بالمطبخ يجب ان ننتبه لها

خشبه التقطيع هذه وحدها ممكن ان تلوث طعام قبيله لابد ان يكون هناك خشبه للاطعمه التى تؤكل نيئه واخرى للتى تؤكل مطهيه او بالاخص اللحوم

والاخيره تغسل ولا تستخدم الا للحوم ويفضل وضعها فى غساله الصحون من حين لاخر لتعقيمها ( على ان تكون خشب وليست بلاستيك حتى لا تتلف بالحراره)

استخدم اللوح الخشبى للحوم
    وبلاستيكى للخضار لكن ساغيره باخرخشبى او زجاجى
    وبعد غسل اللوح الخشبى اضعه بالشمس لاضمن جفافه وعدم وجود اى روائح
    وقبل استخدامه من جديد اقوم بغسله

قبل لمس اى طعام اغسلى يديك مرارا وتكرارا ( معليش يديك تشققت لا تدعى على البسى قفازات ) لا تخجلى اذا كان هناك من تساعدك اجعليها تغسل يدها وباصرار لو الوالده او والده زوجك بارك الله فيهم اطلبى منهم بالراحه لا تقولى عملنا مشكله

اغسل يدى دائما

اثناء الطهى لا تتذوقى الطعام بنفس الملعقه اكثر من مره هى مره وارميها فى الحوض واستخدمى غيرها

انا لا احب تذوق الطعام واذا تذوقته لا اعيد الملعقه للطعام

الزيت للتحمير مره واحده فقط تخلصى منه بعدها ( وهنا اقصد اكملى كميه البطاطس او السمك واذا برد الزيت لا تستخدميه مره اخرى )

زيت البطاطس اعيد استخدامه اى زيوت اخرى اتخلص منها

سله القمامه اغسليها من الداخل والخارج جيدا وجود اى قذاره عليها تعد من ملوثات المطبخ

اغسلها دائما واقوم بتجميع القمامه فىنهايه اليوم والتخلص منها

ليفه المواعين او فرشاه المواعين تخلصى منها كل مده معينه لانها تحتوى كم لا بأس به من البكتريا والملوثات ولن تكلفك كثيرا شراء جديد منها

اتخلص منها كلما احتاج الامر

اى طعام يظهر فيه التسوس او العفن تخلصى منه برميه فى القمامه

لم تصادفنى والحمدلله

ما شاء الله عليكى

بس تخيلى انا كمان اكره تذوق الطعام عارفه معيار كل توابلى وملحى اضعهم واذوق بالعافيه

[quote=lolo nor;5348312]

بيئه العمل او المطبخ

لا يمكن اعداد طعام صحى دون ان تكون بيئه العمل صحيه وهنا المقصود التخلص من كل ما هو مرغوب فيه فى المطبخ وابقاءه مكان لاعداد الطعام فقط

انا عمللها دولاب خاص تحت الحوض

خشبه التقطيع هذه وحدها ممكن ان تلوث طعام قبيله لابد ان يكون هناك خشبه للاطعمه التى تؤكل نيئه واخرى للتى تؤكل مطهيه او بالاخص اللحوم

والاخيره تغسل ولا تستخدم الا للحوم ويفضل وضعها فى غساله الصحون من حين لاخر لتعقيمها ( على ان تكون خشب وليست بلاستيك حتى لا تتلف بالحراره)

انا عامله واحده للحوم واغسلها بالكلوركس وواحده للخضراوات اما بالنسبه لغساله الصحون اواجه معها مشكله لانها تعطينى كل شى مجير ولااعرف السبب لذلك
    قبل لمس اى طعام اغسلى يديك مرارا وتكرارا ( معليش يديك تشققت لا تدعى على البسى قفازات ) لا تخجلى اذا كان هناك من تساعدك اجعليها تغسل يدها وباصرار لو الوالده او والده زوجك بارك الله فيهم اطلبى منهم بالراحه لا تقولى عملنا مشكله

اكيد طبعا
    اثناء الطهى لا تتذوقى الطعام بنفس الملعقه اكثر من مره هى مره وارميها فى الحوض واستخدمى غيرها

انا لااحب ان اتذوق اى شى اقوم بطهيه
    الزيت للتحمير مره واحده فقط تخلصى منه بعدها ( وهنا اقصد اكملى كميه البطاطس او السمك واذا برد الزيت لا تستخدميه مره اخرى )

انا بتخلص من الزيوت بعد التحمير اما بالنسبه للبطاطس فلااتخلص منه من اول مره
    سله القمامه اغسليها من الداخل والخارج جيدا وجود اى قذاره عليها تعد من ملوثات المطبخ

اكيد طبعا بالمياه الساخنه والكلوركس
    ليفه المواعين او فرشاه المواعين تخلصى منها كل مده معينه لانها تحتوى كم لا بأس به من البكتريا والملوثات ولن تكلفك كثيرا شراء جديد منها

انا بغيرها كل يومين

اكيد طبعا بيتم التخلص منه فى الحال

اختى غساله الصحون تحتاج منك كل فتره ان تقومى بعمل خطوات للصيانه منزليه اولا لها 3 اضافات مسحوق ( يضاف عند كل غسله ) وملح للغساله (مره فى الشهر تقريبا استخدم ) وزيت للغساله ( تأكدى من وجوده مره فى الاسبوع ) غالبا عدم اضافه الزيت والملح يعمل التجيير الذى ذكرتيه
    انا استخدم للثلاث انواع ماركه اسمها finish
    وكمان نظفى الفلاتر حتى لو كانت فى نظرك نظيفه احيانا لو وضعتى برطمان عليه ورقه او فضلات الطعام تسد الفلاتر فكيها كما فى الكتالوج وضعيها تحت الماء وبعدين اغسليها بليفه او فرشاه المواعين

شغلى دوره بدون مواعين وبدون مسحوق ضعى ملعقه خل وشغليها لتنظيف المواسير من اى دهون تعمل مره فى الشهر (الان شغليها دون زياده اى من مواد الغساله )
    واذا لم تعمل معك بعد كل هذا اقرى الكاتالوج جيدا
    كل يومين تغيرى الليفه كتير ليه كفايه اسبوع الى 10 ايام وممكن مع استخدام الغساله شهر لانك تقريبا مش ح تستعمليها
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    12,428
    [quote=smsmy;5351122]

بيئه العمل او المطبخ

ان شاء الله اول ما اولادى يكبروا علشان اول ماادخل المطبخ بيجيبو العده والعتاد من اللعب والعرايس والدباديب الخ ويقعدوا تحت رجليه بس بخلاف ذلك بتخلص منه

دواليبى ماشاء الله معلقه فى السقف باطولها بالعافيه وعامله للمنظفات دولاب خاص بعيد جدا عن نسانيسى قصدى اولادى وعن اى مواد غذائيه

عندى النوعين هخصص كل واحده للمناسب ليها من الاطعمه
    ماعنديش غسالة صحون بس بانقعها فى الكلور وبشطفها كويس بماء مغلى
    الحمد لله باعمل كده وحماتى كمان اكتر منى شويه
    كنت اتذوق بملعقه واحده بس ان شاء الله اغيرها كل مره وربنا يعيننى على الغسيل بعد لما اخلص
    اهى دى بقى اللى مشكله لانى احمر بطاطس كتير بمعدل يوم ويوم وطبعا باحط نصف زجاجة الزيت علشان البطاطس تطلع مقرمشه زى مابيحبو لو رميته كل مره اخاف زوجى يفتكر انى باشربه ولا حاجه هههههههه
    بس اى قليه اخرى سمك او خلافه باتخلص من الزيت على طول
    حطاها خارج الشقه وباتخلص من اى قمامع فيها على طول
    كانت بتقعد عندى بالشهور لانى كنت باختار انواع متينه بس خلاص هاابدلها على طول ان شاء الله

طيب كنت سالت حضرتك فى موضوع السوق وما بعده عن البههارات والدقيق وهى لم تنتهى صلاحيتها بيبقى فيها ساعات حاجه عامله زى خيوط العنكبوت بس مافيهاش سوس ولا دود انا باتخلص منه بس باخاف يكون اسراف ياترى دى علامه على انه فسد
    والمطلوب تحديد عمل قمتى به فى السابق ومن خلال هذا الشرح اكتشفتى انه خطر على الصحه
    تم تحيد كل الاخطاء وتداركها فى المستقبل ان شاء الله
    لمزيد من المعلومات
    الرجاء قراءه هذا الموضوع °•°• لأجل تحضير الطعام الآمن في المنزل ( منقول ) •°•°

وفقكم الله لما يحب ويرضى
    وفقنا واياكم
    جوزيتى عنا كل خير

احلل نقل الموضوع مع ذكر المصدر ولا احلل اى رد غير متخصص عن اى سؤال متخصص عن الموضوع

سأحاول الا اتأخر فى الرد ولكن لو حدث اعذرونى النيت مش مساعد
    الظاهر ان النت كله صحته مش ولا بد اليومين دول
    جزاك الله كل خير

اختى جزانا الله واياكى

ربنا يكرمك فيهم الحال من بعضه ( دلوقتى كبروا شويه ) بس لله الحمد مطبخى من محاسن ضيقه دلوقتى اما نمشى او يحطوا اللعب
    بس مهم جدا لو ح تشتغلى على البوتجاز او الفرن انك تطلعيهم بره لول حتى بالقوه الجبريه ( شكلك انتى اللى ح تتطردى من المطبخ ) بجد مهم لانه خطر عليهم وعليكى اعاقتهم طريقه وممكن كمان تتكعبلى فى القنابل بتاعتهم

وانا كمان باطول رف المنظفات بالعافيه مش مشكله يمكن نطول شويه

انا امى هى اللى شويه موسوسه وانا بالنسبه لها معفنه وقذره بس هي زياده شويه داخل عامل انها بتقرف من كل حاجه مغطكى على الناحيه الصحيه
    البطاطس زيتها استعمليه مرتين او ثلاثه طالما لم يدخن عادى
    وانا جوزى لما اشترينا القلايه الكهربا واكتشف انها تحتاج 2 لتر فى المره ( وطبعا قليه مره وارمى الزيت ) حطها تانى فى الكرتونه
    موضوع الخيوط الحقيقه انا مش متأكده منه بس على ما اذكر انها المرحله السابقه لتكون الحشرات بالطعام ارميه على طول

[quote=سالى الجلالى;5351384]

بيئه العمل او المطبخ

فعلا كلامك جميل
    ومشكورة علي هذه الدورة الرائعة
    وفي هذا الجزء اعلن فشلي واخطائى الكثيرة للاسف
    احاول اصلح

لها مكان خاص مغلق وبعيد في المطبخ هذا للمنظفات
    اما المبيدات ان وجدت ولا استعملها بكثرة في رف بعيد في الحمام

للاسف عندي اتنين خشب وبلاستك وباستعملهم عادي للخضار واللحمة دون تخصيص ولكن بغسلهم كويس بعد الخضار للحمة او بعد اللحمة للخضار
    ان شاء الله لن اكرر هذا الخطألم اكن استوعب مدي خطورته ربنا يستر

بغسلها بالمسحوق والماء المغلي فقط

فعلا ده اللي بيحصل اغسل وانشف باستمرار

معني كدة ن الحوض سيمتلئ ملاعق يصراحة بحب تذوق الطعام يمكن اكثر من الاكل الاساسي
    ويمكن ده سبب نحافتي
    لاني بشبع من تذوق الطعام ههههه
    وبصراحة لا اغير الملعقة ما كنتش اعرف اضرارها طالما انها خاصة بي فقط احاول اقلل التذوق حتي لا استهلك عدد كبير من الملاعق
    باستعمل زيت قلي البطاطس اكثر من مرة واحيانا اقلي وراها الطعمية او الباذنجان
    لكن غير كدة يرمي بعد اول قلية

حاليا ما عنديش استعمل كيس للقمامة والزبال ياخده اول بأول بيكون تحت الحوض
    اكيد ده خطأ لكن ريحني من غسيل سلة القمامة

كل فترةكل ما يستدعي الامر

طبعاكان ممكن استعمل الارز او الدقيق لو فيه سوسة او اتنين
    لكن درست مدي خطورة ذلك وكيف ان السوس يفرز مواد مسرطنة
    او ما اشوف سوسة ارمي علطول

والمطلوب تحديد عمل قمتى به فى السابق ومن خلال هذا الشرح اكتشفتى انه خطر على الصحه
    كتير
    ومشكورة علي التوعية
    كفاية القطاعات وملا عق التذوق

لمزيد من المعلومات

وفقكم الله لما يحب ويرضى

احلل نقل الموضوع مع ذكر المصدر ولا احلل اى رد غير متخصص عن اى سؤال متخصص عن الموضوع

سأحاول الا اتأخر فى الرد ولكن لو حدث اعذرونى النيت مش مساعد

ممكن اسأل سؤال انا تابعت جزئين فقط من هذا الموضوع الخاص بقائمة المشتروات وهذا الجزء
    فين الجزء الثالث؟

حبيبتى عادى هل تعتقدى ان المعلومات كلها كنت اعرفها طول عمرى لأ ساعه ما بنعرفها بنكون عمرنا سمعنا عنها المهم نعمل بيها

الماء المغلى ممتاز للتنظيف بس خصصى كل قطاعه منفصله ويبقى ممتاز

حتى مع كيس القمامه اغسليها من وقت للتانى الامر ما يسلمش ان احيانا تلقط اى قذاره

وفعلا تذوق الطعام المفروض يكون فى الاخر لانه الملح يضاف فى اخر الطبيخ وده ح ييجى بعدين ان شاء الله فى الدروس الجايه

دروس الدوره ( ح اضيفهم فى اول رد لاجل عيونك )

**·´دوره كيف تعدين طعام صحى ( اولا قائمه الشراء ) ·´`·**

**·´`· دوره كيف تعدين طعام صحى ( فى السوق وما بعده ) ·´`·**

احبكم فى الله

. تيوليب***'s صورة
    . تيوليب*** غير متواجد مشرفة النافذة الاجتماعية-نجمة الأطباق الرمضانية
    الردود
    17,916
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • مبدعة صيف1429 هـ
      • متألقة الحرف
    (أوسمة)

اختى الراجيه عفو ربها
    افتقدناكى

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة rorofun عرض الرد
    الراجيه عفو ربها
    انت مبدعه ومميزه ومتألقه ديما
    جزاك الله خيرا على مواضيعك القيمه
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

تصدقى وحشتينا جدا

يا احلى ام يوسف ( اللى طبعا احلى من امه )

جزانا الله واياكى يا قمر
    احبكم فى الله

الردود
    1,357
    [quote=الراجيه عفو ربها;5356103][quote=smsmy;5351122]

اختى جزانا الله واياكى
    ويخليكى لينا ياقمر
    ربنا يكرمك فيهم الحال من بعضه ( دلوقتى كبروا شويه ) بس لله الحمد مطبخى من محاسن ضيقه دلوقتى اما نمشى او يحطوا اللعب
    ويخليلك اولادك وينبتهم نباتا حسنا امييييييييين
    بس طبعا يحطو اللعب وبلا ه المشى
    بس مهم جدا لو ح تشتغلى على البوتجاز او الفرن انك تطلعيهم بره لول حتى بالقوه الجبريه ( شكلك انتى اللى ح تتطردى من المطبخ ) بجد مهم لانه خطر عليهم وعليكى اعاقتهم طريقه وممكن كمان تتكعبلى فى القنابل بتاعتهم
    والله فعلا ربنا يستر ربنا بيسترها معايا دايما الحمد لله والبركه فى الاذكار

وانا كمان باطول رف المنظفات بالعافيه مش مشكله يمكن نطول شويه
    هههههههههه املنا فى ربنا كبير مش بعيده
    انا امى هى اللى شويه موسوسه وانا بالنسبه لها معفنه وقذره بس هي زياده شويه داخل عامل انها بتقرف من كل حاجه مغطكى على الناحيه الصحيه
    ربنا يخليهالك هى وامى وامهات المسلمين اميييييييييين
    البطاطس زيتها استعمليه مرتين او ثلاثه طالما لم يدخن عادى
    ايوه كده معقول ربنا يخليكى على البحبحه دى
    وانا جوزى لما اشترينا القلايه الكهربا واكتشف انها تحتاج 2 لتر فى المره ( وطبعا قليه مره وارمى الزيت ) حطها تانى فى الكرتونه
    ههههههههههههههه هيعملو ايه ياعينى عليهم مش زجاجة الزيت بقت ب8 جنيه تقريبا يعنى يدوب يشتغلو علشان يوفرلنا الزيت
    موضوع الخيوط الحقيقه انا مش متأكده منه بس على ما اذكر انها المرحله السابقه لتكون الحشرات بالطعام ارميه على طول

خلاص نعمل بالاحوط وربنا يستر
    مشكوره على اهتمامك ياقمر وعلى وقتك اللى بتقتطعيه من زوجك وحبايبك الصغيرين علشان تردى علينا ربنا يوفقك لما يحب ويرضى
    واحب اقوللك على حاجه كويسه اوى قبل ماتنامى تسبحى 33 وتحمدى 33 وتكبرى 33 يكون باذن الله بمثابة خادم وتلاقى وقت كتير تلحقى تردى على كل الاسئله

um almajd's صورة
    um almajd غير متواجد كبار الشخصيات
    "نبض وعطاء " "مجموعه الابداع فى ركن الديكور"فنانة المقبلات""ذوقي راقي"
    الردود
    13,007
    غاليتي الراجيه .. يعطيكي الف عافيه حبيبتي
    ان شاء الله متل ما قلت لوح واحد للحوم .. وهو الزجاجي الموجود عندي
    والليفه الحمدلله مش موجوده من اول ما تجوزت هههه .. لالا بغيرها كل فتره زي ماقلت
    بس حبيت أسألك سؤال ما الو علاقه في موضوع الدرس
    الخميره .. وين أحسن مكان الها .. في الثلاجه او في الفريزر او خارج الثلاجه
    وزوجي بيضل يحكيلي انو مافي وقت للخميره عشان تخرب .. بس أنا مش مصدقه الصراحه
    وحابه أتأكد يا قمر .. بارك الله فيكي حبيبتي

الردود
    3,112
    لا يمكن اعداد طعام صحى دون ان تكون بيئه العمل صحيه وهنا المقصود التخلص من كل ما هو مرغوب فيه فى المطبخ وابقاءه مكان لاعداد الطعام فقط هذا ما أفعله الحمد لله

اى منظفات او مبيدات حشرات اعملى لها رف فى الحمام حتى لا تلوث الطعام ولو عرضيا لها رف في الحمام و لا أضع شيء منها في المطبخ

خشبه التقطيع هذه وحدها ممكن ان تلوث طعام قبيله لابد ان يكون هناك خشبه للاطعمه التى تؤكل نيئه واخرى للتى تؤكل مطهيه او بالاخص اللحوم نعم لدي واحدة بلاستك للخضار و واحدة خشب للحوم

قبل لمس اى طعام اغسلى يديك مرارا وتكرارا ( معليش يديك تشققت لا تدعى على البسى قفازات ) لا تخجلى اذا كان هناك من تساعدك اجعليها تغسل يدها وباصرار لو الوالده او والده زوجك بارك الله فيهم اطلبى منهم بالراحه لا تقولى عملنا مشكله طبعا أكيد أغسل يدي قبل لمس الطعام

أنا أتذوق الأكل و اضع الملعقة في الصحن قد أتذوق بها مرة أخرى و لكن أغلب الأحيان لا أتذوق إلا مرة واحدة و لكن من الآن فصاعدا لن أتذوق ثانية بنفس الملعقة

أفعل ذلك مسبقا

تغسل بشكل يومي

ليفه المواعين او فرشاه المواعين تخلصى منها كل مده معينه لانها تحتوى كم لا بأس به من البكتريا والملوثات ولن تكلفك كثيرا شراء جديد منها أغيرها كل أسبوع

أكيد

لمزيد من المعلومات

تمت القراءة

وفقكم الله لما يحب ويرضى
    جزاك الله خيرا

الردود
    2,883
    مشكورة حبيبتي
    ربنا يبارك فيكي
    ويجزيكي كل خير
    وجعل الله ما تفيدينا به في ميزان حسناتك

الردود
    31

احنا وشو نسوي بالزيت "؟

نقلي فيهـ وبعدين نحطة في علب

حق المره الثانيهـ .. ؟؟

تصدقين

يعني مو زين كذا ؟؟

الردود
    2,893
    التكريم
    • (القاب)
      • متألقة صيف 1432هـ
      • مبدعة مجلة محمد قدوتي
      • متميزة صيف31
      • 1430هـ
      • إبداع ريشة
    (أوسمة)
    السلام عليكم

أختي مارديتي على مشاركتي
    ليش ؟؟؟؟؟؟
    أتمنى تردي عليها

وليسَ سواكَ لي سَنَدٌ
    فقدتُ الأهلَ والسندا

مواضيع مشابهه

1. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى ( انواع الطهى وطرقه والصحى منها) ·´ღ`·*✿*
    بواسطة چيهان أبو الغيط في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 75
    اخر موضوع: 07-11-2009, 07:06 PM
  2. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى ( استخدام الهرم الغذائى لتخطيط الوجبات ) ·´ღ`·*✿*
    الردود: 33
    اخر موضوع: 02-07-2009, 07:42 PM
  3. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى (الشروط لعمل مخطط غذائى للاسره ) ·´ღ`·*✿*
    الردود: 76
    اخر موضوع: 02-07-2009, 07:36 PM
  4. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى ( الاحتياجات تبعا للمجموعات الغذائيه ) ·´ღ`·*✿*
    الردود: 33
    اخر موضوع: 30-03-2008, 01:15 PM
  5. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى (كيف تصممين وجبات باستخدام السعرات ؟) ·´ღ`·*✿*
    الردود: 43
    اخر موضوع: 04-03-2008, 01:39 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ