انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 33

الموضوع: لا تبخلو علي من شان عيد ميلاد بنتي

الردود
    276
    السلام عليكم يااختي انا بحتفل في عيد ميلاد بنتي كمان دايما بس انا وزوجي وبنتي بس لا غناء ولاشي مجرد كيكه وبنجيبلها احنا هديه اعتقد الطفل حيسال انو اذا مافرحتيه ليش اصحابي اهاليهم بيعملوا عيد ميلاد وانا لاء
    انت اعملي عيد ميلاد بس من دون عزيمه ناس ورقص وغناء ومن هل الكلام وبما انك لحالك انت وزوجك وبنتك مااعتقد فيها شي والله اعلم عموما
    ياختي انا جبتلك من احدى الاخوات كيكه عن الشيف اسامه بس شكلها خرافي بس للاماني احدى الاخوات كاتبتها في المنتدى وهاي وصفتها

تورتتى بمقادير الشيف اسامه و كل خطوه بالصور

--------------------------------------------------------------------------------

دى المقادير كوب سكر=200 جرام الشيف اسامه عمل تلات ارباع الكوب + كوب وربع دقيق =200جرام بس مفيش واحده ذكيه تقيس السكر و الدقيق على اساس انهم نفس الوزن بنفس الكوب يعنى تقول دتقول السكر 200 جرام يبقى الدقيق كوب واحد يبقى 200 جرام زيه كمان ماشى فيه ناس كده <<<<<<<<<< انا كنت منهم + 5 بيض ويكون خارج التلاجه يعنى فى درجه حراره الغرفه + كيس فانيليا + م\ص بكنج بودر و بس وبعدين نخلط البيض و الفانيلياو السكربالمضرب الكهربائى لمده 10دقايق ممكن يكونوا 7 دقايق بس ماتقلليش لان كل ما تكون المده كتيره تطله هشه و احلى من اللى و ده شكلها

بعدين نحط الدقيق بامنخول مع البكنج بودر وياريت لما تحطيه بالمنخل تحطيه شويه شويه وتقلبى يخفه من تحت لفوق و كمان يكون الدقيق اتنخل مره كمان و ده الشكل لما اضفنا الدقيق و دمجناه مع الخليط

و بعدين نحطها فى الصنيه و فى الفرن الل احنا مسخنينو من ساعه البدأ فى تحضير التورته نحطها فى الرف اللى فى النص درجه حراره 180 لمده حوالى 40 دقيقه و ممكن تكون اكتر او اقل على حسب فرن كل واحده

لما تبرد خالص خالص نقطعها بالنص كده

و بعدين تجيبى الكريمه اللى هاتحشى بيها و لما هاتكون خلاص هاتتكون و هاتجمد تحطى عليها 5م\ك توفى ( تجيبى سكر و تسيحيه زى الكراميل و بعدين تحطى القشطه و تقلبى بسرعه و تفضلى تقلبى لغايه الكتل ما تروح و تسيبه يبرد و تحطيه فى التلاجه لغايه ما تستخدميه و تسيبى م\ك على جنب للتزين

على فكره السكر و القشطه الكميه اللى تناسبك انا عملت 5 م\ك سكر + 5 م\ك قشطه و بعدين و بعدين تجيبى ميه و سكر و ياريت ياخدوا غلوه على النار تسبيه يبرد و تمسحى بافرشاه بيه للكيكه الجزء اللى تحت و تحطى نص الحشوه و تفرديها كويس و تحطى نصف الكيكه التانيه و برضه تمسحى بالفرشاه المبلوله و تحطى باقى الحشو وتغطيها كويس و من الجوانب كمان

الاخت اللي نقلت الكيكه اسمها سائله الرحمن وانا جبتلك منها الطريقه وكل عام وهي بخير والف مبروك وتشوفيها عروس يارب

اختك موزي

يسلمو حبيبتي كثير على الكيكة بصراحة افكار الكيكة كثير عجبتني يسلمو يارب يا عسل انتي

الردود
    276
    اهلين يا الباجوري ماشاء الله عليكي يا غالية انا عجبتني كثير الكيك مش عارفة شو اختار بس ان شاء الله راح اساوي كيكة الاناناس ويسلمو ها الايادي يارب والله ما قصرتي

الردود
    276
    يسلمو كثير على كل وحدة ساهمت بمساعدتي بصراحة ماكنت عارفة والله كيف اختار ولا اساوي شيء

لكن الان من كثر ما عجبوني الكيكات الرائعة اللي قدمتموهن لي مش عارفة شو اختار بصراحة والله ما قصرتوا وبارك الله فيكم

الردود
    1,009
    اختي العزبزه
    انا جبت لك رابط ولست ادري هو من الروابط الذي جابوه لك الاخوات والا لا
    بس شوفي هذا هو الرابط http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=168456

والصوره الاولي سوف اشرحها لك لان صاحبتي عملتها وكانت روعه

شوفي لانها بنت فاكيد سوف تفرح بها وطريقها بسيطه
    اذا اعجبتك سوف اشرح لك الطريقه بالتفصيل ومنتظره ردك

الردود
    148

ومعليش ع تطفلي ليتك تقولي الطريقة

ويسلمووو مقدما

الردود
    276
    اختي العزبزه

اهلين فيكي اسهار طبعا بدي الطريقة انا عم بجمع اكبر حجم ممكن واخذ فكر متنوعة منكم وياريت ما تبخلي علي بالمزيد كمان وبارك الله فيكي بستنى الشرح

الردود
    276
    اختي العزبزه

الله يسامحك لسا انتي بدك مني الرد من غير رد طبعا انا حابة المزيد والمزيد والمزيد ....... والمزيد حابة اعرف كل كيكة كيف اساويها ياريت تقوليلي الطريقة لك مني جزيل الشكر

بس شكل اللعبة اللي موجوجة مش كاملة صح ؟!! يعني الله اعلم بس الوجه والاطراف هههههههههههههه

الردود
    1,009
    اختي العزيزه كيف حالك
    وشوفي الشرح واذا لم تفهمي انا في الخدمه ومستعده اوضح اكثر
    اولا اللعبه تجيبيها كامله باربي او اي عروسه تشبهها لان باربي غاليه تستطيعي ان تجيبي اي واحده ثانيه بس شعرها طويل ههههههه
    ثانيا عندما تعملي الكيك تعمليم في 3 صحون مختلفه الحجم يعني كل واحد اصغر من الثاني وهذا سوف يكون الفوطه حق الفستان يعني افعلي الكيك مقاساتهم مناسبه لحجم العروسه
    وبعدين اعملي الكيكه الكبيره هي الاوله وبعدها الي اصغر منها وبعدها اصغر واحده واذا شفتيهم غير متناسقات بعني غير انسيابيات ممكن بالسكين تصلحيهم وتبعيدي الزوايد او في الخصر العروسه تضيفي قطع صغيره من الكيك الزايد
    ثالثا تكوني جهزتي الكريمه الحشو وكمان جهزي شراب للكيك علشان يكون رطب ولذيذ
    رابعا تحطي الطبقه الاولي وتشربيها وتدهنيها بالكريمه وبعدها الطيقه الثانيه وبعدها الطبقه الثالثه بنفس الطريقه بشربيهم وتدهنيعم ماعد اخر طبقه
    خامسا وهو الفن تجيبي العروسه وتخلسيها الثياب وتجمعي ارجله وتحاولي تدخليها في الوسط حتي تصل ارجلها الي اسفل او يكون خصرها عند الطبقه الاخيره من الكيك مثل الصوره بس انتبهي توسخي شعرها يمكن تغطيه راسها مؤقتا بييلاستك او قصدير
    سادسا تجيبي الكريمه التزيين وتتغطي الكيك تماما واختري اللون المناسب للكريمه واحسن لون للبنات هو الوردي الفاتح وحسب ذوقك التزيين اذا لقيتي ورود صغيره من حق التزيين ضيفي للفستان او اذا في حبوب مثل الصوره تزيني بها الفستان او ممكن تلاقي افكار كثيره حلوه عندما تشترين العروسه شوفي شكل الفوط وقلدي واحده
    سابعا تجيبي شريط وردي او علي لون الكريمه وتلفي به العروسه من فوق مثل الصوره وتعلمي فيونكه من وراها واذا اصلا البس الي كانت لبساه حلو خليها بنفس الثياب وحطيها تبرد
    ثامنا اخر حاجه شيلي القصدير او البلاستك من علي راسها
    وطمنيني فهمتي الشرح والا لا ؟؟

الردود
    4,873
    هلا الغالية
    بماانج بامريكا اتوقع تحصلين صواني حلوة تسهلج المهمة

مثل هذي الكيكة مثلا

يجيكي قالب زي هذا يعني بمقاسين وانتي تخبزين الكيك حتى لو الكيك الجاهز البيتي كروكر والكريمة الجاهزة هي مجرد افكار
    شوفي القالب (حتى ممكن تشترينه من موقع ويوصلج لبيتج بغضون 24 ساعة )
    هذا القالب وسعره مرة مناسب 14 دولار

شوفي هذي الكيكة

وهذي

وعدة طرق هذا القالب يجي معاه كتيب يحمل كل الطرق لي ممكن استخدامها بالقالب هذا
    طبعا تستوي بالقالب هذا

لا
    كان سعره 29 دولار حاليا ب16 دولار
    اذا حابة هذا هو الموقع
    /www.amazon.com

في ردي الثاني راح اكتبلج طريقة لكيكة اتمنى تعجبج سهلة ومايبغى ل ها وقت

الردود
    4,873
    تحتاجين الغالية القالب بيضاوي واذا ماعندج في جيكات تجي جزازها زي البايريكس يتحمل الحرارة راح يبان بالصورة ممكن تستخدميه للخبز

تحتاجين لكيكتين وتقصينهام بالشكل الواضح
    ثم تلصقينهم بالكريمة بهذا الشكل

تجيبين مرزيبان تلونينه باي لون تحبينه وتفردينه بالنشابة وعشان مايلزق معاج وانتي تفردين رشي سكر بودرة او افرديه احسن على ورق الزبدة وغلفي فيه الكيكة

وحطي فوق اللعبة لي بتحطينها طبعا هي تكون باربي بس مو الجيم كامل بس نصف الجسم وعود تعت عشان يرتكز بشكل كامل

شوفي صورة الباربي لي قبل مع الصينية وراح تعرفين نوع الباربي لي اقصدها
    بس بعدها سوي ورود بالمرزيبان ولصقيه بشوية ماي وزيني الفستان

هذي الفكرة الاولى وممكن تروحين لرابط موضوعي لي كان فيه طرق التزيين بالمرزيبان فيه كيف تسوين رورد بالمرزيبان واشكال ثانية ممكن تفيديج
    الفكرة الثانية راح تكون كيفية عمل كيكة القصر
    يتبع

مواضيع مشابهه

1. شوفوا صور حفلة عيد ميلاد بنتى .. عيد زواجى ... عيد ...
    بواسطة RAWAD في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 80
    اخر موضوع: 30-11-2011, 01:26 PM
  2. حفلة عيد ميلاد بنتي 7 سنوات
    بواسطة ام الحفظة في الحفلات والهدايا
    الردود: 1
    اخر موضوع: 14-10-2011, 07:22 PM
  3. ساعدوني فعيد ميلاد بنتي
    بواسطة ام اسراء- في الأمومة والطفولة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 24-08-2010, 04:31 AM
  4. عيد ميلاد بنتي ايش اسوي؟
    بواسطة cool^_^girl في الحفلات والهدايا
    الردود: 1
    اخر موضوع: 04-07-2009, 11:30 PM
  5. ساعدوني لاول حفلة عيد ميلاد بنتي
    بواسطة handm في الحفلات والهدايا
    الردود: 2
    اخر موضوع: 21-04-2005, 12:50 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ