انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 8 من 8 الأولىالأولى ... 45678
عرض النتائج 71 الى 73 من 73

الموضوع: كل أم عانت من تأخر نطق طفلها تدخل تفيدنا( موضوع يستحق النقاش)

الردود
    4
    iالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حبيبتي ام ياسين مكن اشاركك باني حاحكيليك مشكلتي مع ابنييمكن تفتكريني وانتي بتدعي لابنك وتدعيلي
    انا عندي نفس ظروفك بالظبط بس ابني عبد الله بدا طبيعي جدا في عمر السنة كان بيقول بابا و ماما وعند السنة و النص كان بيقول 10 كلمات
    ومن عمرالسنتين لدلوقتي عنده 3 سنوات و 3 شهورمافيش تقدم خالص في الكلام غير نادر مع زيادة في العنف والشقاوة لانه مش بيعرف يعبر عن نفسه
    كنا الاول بنحرج مع مجموعة اصحاب لذيذه كل يوم جمعة والاولاد يلعبوا مع بعض بس السنة دي كل حاجة اتغيرت انا حملت وجبت بنوتة عندها 4 شهور و الاصحاب اتفرقوا و شغل زوجي زاد جدا بقينا بنخرج قليل ولو خرجنا بنبقا لوحدنا بخليه يلعب مع اولاد الجيران لكن اكبر منه و بحس انهم بيتهربوا منه لانه بيتكلم بلغة غريبة مش فاهمينهاو مقدما له في المدرسة لما نرجع من الاجازةبس خايفة موت منها يحس انه اقل من زملاءه لان الكلاس فيه اولاد اكبر متهوانتي عارفة اجازتنا في مصر شهرين مش عارفة دكتور التخاطب يقدر ينجز معاه كل اللي يشوفه من اصحابنا يحسسوني بالفرق بين ابني واولادهم من غير ما يقصدوا لانه كلامه مش مفهوم خالص ساعات بغرق في الحزنمن خوفي عليه بعد كده

الردود
    198
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا كمان ابنى سنه ونص دلوقتى ومش بينطق اى كلام خااااااااااااااااااااالص
    كان زمان بيقول باى لما بنخرج دلوقتى حتى معدش بيقولها وبقى كل حاجه بالاشاره
    يا اما يشدنى من هدومى ويودينى عند الحاجه اللى هو عايزنى اعملها له سواء بقى ان كان عايز يشرب او افتح له شباك او اجيب له لعبه
    انا بدات اقلق عليه اوى وخصوصا ان فى ولد فى نفس سنته وما شاء الله بيقول كلام كتير اوى وعارف كل قرايبه يعنى بيقول ماما وبابا وتيته وعمتو وخالتو ما شاء الله عليه
    انا بس عايزه اعرف اتصرف معاه ازاى وخصوصا انه مش بيرضى يكرر الكلام يعنى سواء انا او بابه او حتى جدته لو قلنا له كلمه معينه يبص لنا ومش يرضى يرددها ابداااااااااااااااااااااااااااا
    مش عارفه هو بيعند معانا ولا هو فعلا مش عارف ينطقها
    ياريتى تفيدونى انا كمان وحد يقولى المفروض اعمل معاه ايه علشان اساعده ينطق

مدينة الصبر أسميها .......... الله ربي حاميها
    الردود
    1,533
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أختي الغالية ام ياسين دخلت الموضوع وحبيت اكتب للامهات بعض النصائح التي لربما قد تخفض لديهن القلق نوعا ما جراء وجود مشكلة التاخر اللغوي لدى اطفالهن.
    ومن النصائح ما يلي:
    أولا :أختي العزيزة اياك ان تقارني طفلك بأي طفل آخر في نفس سنه وذلك لوجود فروق فردية وفسيولوجية واجتماعية ونفسية وبيئية بين كل طفل والطفل الآخر رغم اتفاق العمر .
    ثانيا :لابد للأم اولا من الانتباه للمشكلة وعلاجها مبكرا لانه كلما تم اكتشاف المشكلة مبكرا كان العلاج أسهل واسرع حتما .
    ثالثا: لابد من عرض الطفل أولا وقبل كل شي على طبيب مختص لقياس كل من التالي: اختبار السمع عند الطفل+الكشف عن صحة وسلامة جهاز النطق واعضاء النطق عند الطفل+فحص وقياس نسبة الذكاء عبر قياس واختبار نفسي للطفل يجريه متخصصون بالمجال ..ولو سالتوني ليه نعمل كل ده ..راح أقولك لأنو أي اضطراب لغوي او نطقي عند الطفل يتعلق بثلاثة أجهزة رئيسية وهي (الجهاز العصبي و الجهاز السمعي وجهاز النطق )معا فلابد من التأكد من صحة وسلامة الاجهزة الثلاثة هذه.
    رابعا: لو تم الفحص وعلاج الاشكالية العضوية ان وجدت لابد للأم بأن تتجه الان نحو العلاج الخاص بالنطق وهو عبارة عن عدة كورسات من جلسات العلاج التخاطب ليتمكن الطفل من نطق الحروف وتعويد جهاز النطق على يسر اخراج الحروف من مخارجها بطريقة سهلة وسريعة .
    خامسا : انتبهي أيتها الام أن العلاج هذا يحتاج الى وقت طوييييييييييل فلا تيأسي من مجرد 4 جلسات أو 5 ولربما لا يظهر التحسن بالنسبة لنا لكن للطفل لربما يحدث دون اشعار من حوله فبهذه المرحلة يقوم الطفل باختزال وحفظ الكلمات والحروف لكن لربما لا يستطيع النطق بها لوجود عائق بيئي أمامه .(يعني لا تقلقوا ولا تستعجلوا بمشاهدة أثر العلاج بسرعة بل بياخد وقت معه لانه يتم التعامل مع جهاز عصبي ونطقي وسمعي فالموضوع معقد ليس سهلا .
    سادسا :أنا اطمئنكم بأنكم مع المداومة على الجلسات العلاجية سوف تلاحظون مستوى التحسن يظهر فجأة ..فقد تستغرب الام ان طفلها طوال عامين ونصف لا يتحدث وفجأة انطلق بالحديث فهالشي محتمل كبير يحدث لان الطفل يخزن المعلومات لديه بعملية الاختزال .
    سابعا: انصح كل الامهات اللي عندهم طفل متأخر لغويا التعامل مع المشكلة بهدوء وروية دون انفعال لأن الحالة النفسية المضطربة للأم على خوفها على طفلها حتما ستؤثر على طفلها وتزيد المشكلة لديه ولربما يخاف الطفل من النطق لأن الاهل يشعرون الطفل بوجود مشكلة لديه .
    ثامنا :للأم دور هااااااااااااام للتخلص من المشكلة وهو الاكثار من التحدث مع الطفل وليس شرطا أن تنتظر الام الاجابة من الطفل او تبكي امامه ان لم يحدثها لا هذا خطا بل عليها الحديث معه كثيرا كأنها طريقة غير مباشرة لحل المشكلة لديه ستجده الام شيئا فشيئا يشاركها الحديث .

تاسعا: اللعب له فااااااااائدة كبيرة في علاج اضطرابات النطق عند الاطفال (دراستي حول موضوع اللعب وعلاقته بخفض اضطرابات اللغة لدى الاطفال ) عشان كدة أنا بقول عن أهمية اللعب (اجلسي مع طفلك في غرفة الالعاب واجعله يعرف مسميات الاشياء ويلعب بها ليحدثها واتركيه على راحته حتى لو تم اللعب بالرموز ليس بالكلام فله فائدة كبيرة .
    عاشرا : الاناشيد واختلاط الطفل مع الاخرين من سنه ومع من هم أكبر منه شئ مهم جدا وحضور الطفل احتفالات للأطفال شئ مهم جدا

كذلك لابد من الاهتمام بالعوامل النفسية للطفل والنظر في العديد من الامور فلربما التدليل الزائد للطفل واسلوب التربية المستخدم معه له أثره على احداث المشكلة لدى الطفل

واوضح لك اختي أم ياسين أن لربما وجودك في غربة مع طفلك بعيدا عن الاقارب والاخرين وعدم وجود اخوة لياسين كونه الطفل الاول هذا عامل هام لابد من اخذه في الاعتبار
    اذا الظروف البيئية هي العائق في مشكلة ياسين والحمد لله أن كل اموره تمام من الناحية العضوية وهذا شئ مطمئن .
    وانا أرى ان المشكلة باذن الله لديه لن تطول ان شاء الله
    أسأل الله أن يفرج همكم ويسعدكم دنيا وآخرة
    ام ميدو

مواضيع مشابهه

1. لماذا ؟**موضوع يستحق النقاش**
    بواسطة نور العيون123 في نافذة إجتماعية
    الردود: 32
    اخر موضوع: 20-01-2011, 07:05 PM
  2. الردود: 21
    اخر موضوع: 28-07-2010, 07:11 PM
  3. الهلوين - موضوع يستحق النقاش -
    بواسطة صفاالزمن الصعب في الأمومة والطفولة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 04-11-2009, 07:37 AM
  4. أحبك أختي..موضوع يستحق النقاش
    بواسطة ام رماز في الملتقى الحواري
    الردود: 22
    اخر موضوع: 29-03-2009, 12:24 AM
  5. الردود: 21
    اخر موضوع: 21-03-2008, 07:24 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ