انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 15

الموضوع: التخلص من الدهون المحروقة على البوتاجاز

الردود
    865

التخلص من الدهون المحروقة على البوتاجاز

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أخواتى العزيزات .. ندخل فى الموضوع
    أنا تقريبا عروسة جديدة وكمان إن شاء الله أم جديدة فى الطريق
    بوتاجازى جديد لنج الحمد لله .. بس كان حصلى كام حادثة كدة فى المطبخ زى مثلا فوران اللبن وسقوط بعض الزيوت على البوتاجاز المهم أنا بنضفه على طول بس دايما بيكون حوالين عين البوتاجاز أثار وبتكون محروقة وسودة حاولت أزيلها كتير بالطرق العادية لغسيل البوتاجاز بس مش بتروح وبخاف إن الصابون أو المية يدخل لعين البوتاجاز
    معندكومش بقى طريقة طبيعية حلوة تزيل الأثار دى وليكم ألف شكر .. أو إسم مادة ممكن أشتريها للموضوع ده بس تكون موجودة فى مصر
    وجزاكم الله كل خير
    وإللى هتتأخر فى الرد تعرف إن لسه بوتاجازى مش نضيف بسببها هه
    هرمى بلايا عليكم

الردود
    44
    اوووووووووووعي ترمي بلاكي علينا ... لحسن نرمي عليكي بلاوي اكتر واكتر <<<< هههههه

شوفي حبيبتي .. اهم شي انك تنظفي البوتاجاز( احنا نسميه فرن (: ) باستمرار وخاصة اذا فار عليه الحليب او الزيوت لانها صعبة التنظيف بعد مده ..

نجي الحين للمنتظفات .. يارب تكون عندكم في مصر لاها في الرياض موجوده .. (موبي ) رائع جدا لتنظيف البوتاجاز والفرن من الداخل ..

كمان فيه ( جف ) مش بطال بس موبي عندي احسن ...

وانشالله اكون افدتك ياعروستنا الحلوه .. واذا صعب عليكي انتي بس نادينا كل عضوات المنتدى واحنا ندعكهولك .. يختي دانتي عروسه ولازم تتدلعي شويه ...

الله يوفقك ويسعد قلبك ويحفظ لك اللي في بطنك يارب ... وينظف بوتاجازك يااارب (:

الردود
    6,063
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

حياكي الله اختي .

بالنسبة لتنظيف عيون الغاز الأفضل ان يكون أول بأول وطريقتي اني دائما بضع بالقرب مني
    فوطة وبمجرد ما ينسكب على الغاز شي بقوم بتمسيحها مؤقتا ولما انتهي بنظفها تنظيف كامل .
    وكما قالت الأخت قمرهم كلهم جزاها الله خير بان هناك منظفات تباع بالأسواق مثل موبي وجف.

الردود
    865
    أهلا بقمرهم كلهم
    جزاكى الله كل خير على النصيحة وخلاص إتفقنا لو معرفتش أنظفه هبعتلكم تدعكهولى وأبقى أعزمكم على كباية شاى باللبن من إللى فار أصلى أستاذة فى تفوير اللبن ههههههههههه .. إنتى تنورينى يا عسل من غير دعك ولا حاجة

أختى الجميلة لوزة

جزاكى الله كل خير على المساعدة .. أنا بعمل زيك كدة وبمسح على طول بس العين نفسها بتكون سخنة وكمان عما الأكل بيكون خلص من عليها بتكون إتحرقت جدا وعما أشوفها بردت خلاص ألاقيها بقت صعبة جداا .. وعلى فكرة الحكاية دى عندى فى عين واحدة وكمان بقعة صغيرة تانية .. بس مضايقنى وعايزة أشيلهم

الردود
    10
    انت صعبت علي وقررت اساعدك ههههههه ...في ملح الليمون عند العطار خديه واغليه وانقعي عيون البوتجاز فيه...ده اولا ثانيا ابقي اغسلي البوتجاز بماء وصابون وخل ......وانشاء الله النتيجة تكون كويسة ...,تدعيلي

الردود
    10
    انت صعبت علي وقررت اساعدك ههههههه ...استخدمي ملح الليمون واشتريه من عند العطار
    واغليه وانقعي عيون البوتجاز فيه...ده اولا
    ثانيا ابقي اغسلي البوتجاز بماء وصابون وخل ......وانشاء الله النتيجة تكون كويسة ...وتدعيلي

الردود
    865
    جزاكى الله كل خير أاختى نسرين أنا دايما كدة مسيرة للشفقة فكرتك حلوة .. بس فى مشكلة مش عارفةقصدك بإنى أنقع فيه عيون البوتاجاز ... طيب إزاى فى جزء من عين البوتاجاز متحرك إللى هو بيسموه الكوشة وده نضيف إنما باقى دايرة العين هو إللى علية بقع وده أظن إنه ثابت وحتى لو كان بينفع يتفك بيتهيألى محدش بيضطر لكدة إلا إذا كان بيصلح البوتاجاز .. بيتهيألى ممكن أدعكهم وهما ثابتين وأسيبهم عليه شوية وبعدين أبقى أمسح مش فكرة برده أصلى زكية من يومى

الردود
    325
    ربنا معاكى فى خطواتك الاولى فى عش الزوجيه وفى الامومه
    دعواتى لكى بالسعاده
    انا برضه من مصر ويشرفنى انى اشوف خفة دم المصريين فى كل مكان
    اتمنى نظل اصدقاء
    اختك دندنه

الردود
    2,513
    هلا بالعروسة
    الحل اللي عندي سهل جدا هو انه تحطي شوية موية يعني مية عندكم المهم تحطي شوية عالمكان اللي فيه البقعة وتخليه شوية كدة وبعدين تتخلصي من الموية الويخة وتدعكيه باسفنجة فيها شوية سايل صحون وتمسحيها بخرقة مبلولة وبعدها بخرقة ناشفة وخلاص
    انا كدة اعمل لما تحرق الدهون ويصعب تنظيفها واحسن حل بعد ماتنظفي تفرشي قصدير عالبوتجازوتحطي الحديدة عليه والعيون على القصديرورق الالمنيوم

مــــــــــــــــــــــصـــــــــــــــــــــــــر
    الردود
    3,251
    مع انلا لسه فى بيت ماما و معرفش الحاجات دى انما راى انك تحطى ميه نار على البوتجاز هو هيحصل حاجه من اتنين يا اما البوتجاز هيتاكل يا ما ربنا ها يستر عليكى جربى و قوليلى

مواضيع مشابهه

1. حل رائع لتنظيف البوتاجاز
    بواسطة حبيبة السماء في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 23
    اخر موضوع: 01-12-2009, 09:50 PM
  2. الماء تفكك الدهون الزائدة في الجسم حملة ضد الدهون أهلا بكن
    بواسطة salmitta في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 59
    اخر موضوع: 04-04-2009, 11:18 AM
  3. للحلل المحروقة
    بواسطة أم منارالمغربيه في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 47
    اخر موضوع: 05-09-2008, 03:27 AM
  4. الردود: 3
    اخر موضوع: 06-04-2002, 12:37 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ