انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

عرض نتائج الاستفتاء: هل تحبين حماتك ( أم زوجك)

المصوتون
145. لا تستطيع التصويت في هذا الاستفتاء
  • نعم أحبها

76 52.41%
  • لا ...لا أحبها

18 12.41%
  • لا احبها ولا اكرهها

39 26.90%
  • لا يوجد شعور اتجاهها

16 11.03%
استفتاء متعدد الإختيارات.
الصفحة 7 من 7 الأولىالأولى ... 34567
عرض النتائج 61 الى 70 من 70

الموضوع: هل تحبين حماتك ( أم زوجك )

الردود
    4,337
    طبعا بحبها الله يرحمها قطعت فيا جدا لما توفت بجد الله يرحمها ويسكنها فسيح جناتة كان جوزى ببيخاف يزعلنى علشانها لانه كان يخاف تعرف وتزعل منة لانها كانت تحبنى اوىىىى
    وبنتى الكبيرة كلها حماتى شكلها تصرفتها بالظبط ربنا يخليهالى
    مش بالضرورى تكون كل الحموات بتوع مشاكل بس زاى ما فى الوحش فى الكويس والحمد لله انها كانت تحبنى وكانت تتمنى زوجة لاولدها الصبيان مثلى الحمد لله دايما كانت تقول كدة

بيـــــــــ فىـــــــتى الصوغــــــــــنن
    الردود
    2,074
    تعقيب كتبت بواسطة aross عرض الرد
    كنت بحبها لكن بعد تصرفات كتير وتدخلات أكتر حابه اتجنبها وكفي الله المؤمنين شر القتال ومع كل تصرفاتها لا أكرهها لكن لا أحبها مثل الأول خاصة وأن أمي متوفية ولحق بها أبي وأعيش بالقاهرة وحيدة وأخوتي من محافظة أخري فلا أجد من أعتبرها أمي.... أحيانا أحن لأي سيدة كبيرة وأري فيها أمي التي كنت أتمني أن أجدها معي لأشكو لها وحدتي ولأبكي علي صدرها ولأجد معها الحنان الذي أفتقده كثيرا في كل من حولي
    فلو تحدثت معكن وحكيت مواقف يا من تشتكن من حماتكن لعرفتن أنكن في نعمة كفاية وجود الأم في حياتكم خاصة وأن حماتي لها معي مواقف لن تنسي مهما مر من وقت ولإني ضعيفة ولا أحب المشاكل أفضل الصمت لكن في النهاية الناس بتعتبره ضعف وأنا باحتسب ده كله عند ربنا وباقول لنفسي دايما عاملي ربنا متعمليش بشر ودايما ألوم نفسي إني حتي باشتكي علشان مضيعش ثواب صبري عليها وللأمانه إن لها معايا مواقف كويسه لكن أمام المواقف الأخري لا تذكر لكن برضه لا أنسي مواقفها الكويسة معي
    لكن باتمني تدعوللي ربنا يعوضني بصديقة أقدر أفضفض معها وأشتكي لها همي وشكرا علي الموضوع الجميل
    ربنا يعوضك بالصديقة الصدوقة التى تعوضك وتكون الاخت ليكى والام عند الحاجة وايضا ربنا يهدى لك زوجك ويكون العوض ليكى

اما حكايتك مع حماتك بتفكرنى بنفسى ولما ارييت من الاخوات انهم بيحبو حماتهم استغربت جدا لانى كنت فاكرة كل الحموات كدة فاكتشفت انه لا فدا فعلا ابتلاء والحمد لله على كل شئ

انا مش بكره حماتى لانى الحمد لله مش بعرف اكره حد بس مش بحبها
    وبتعمل مواقف معاية بتخنقنىىىىى جدا اقلها التدخلات فى كل شئ كل شئ دى اقلها

فى اول جوازى كنت ضعيفة جدا امامها لانى ماكنتش عايزة ازعلها بس مؤخرا اتعلمت اقول لا فدخلنا فى مرحلة الشد والجذب المستمر لانها بتحب ان رايها الى يمشى وخلاص

انا مش عايزة اطول عليكو بحكاوى حماتى بس انا ناوية اعمل موضوع مخصوص للحماة كلنا تشكى لبعض فيه

الردود
    147
    متشكرة جدا ليكي يا abeer bebo ويكفيني اهتمامك برسالتي وتعليقك عليها ومنتظرة موضوعك الجديد
    أنا لاقيت في كلامك عن حماتك وتعليقاتك عليها كثير جدا مني في الأول مكنتش بارفض لها طلب وكتير جدا جدا جيت علي نفسي علشان مزعلهاش ولدلوقتي باضغط علي نفسي وعلي أعصابي علشان ما أزعلهاش لكن حاسة أني خلاص حانفجر مش قادرة أتحمل تصرفات أكتر من كده
    واللي بيحسسني بالذنب إني دايما افتكر لها مواقف وأبكي علي هذه المواقف بالأيام وحتي مش قادرة أحكي لزوجي وفي الأخر باجيب ورقة وقلم واكتب اللي بيضايقني ويتعبني
    لكن الواحد مع الوقت أصبح عنده خبرة ومعرفة وأحيانا باقولها لا لكن في حدود
    معلش أطلت عليكي
    شكرا لكي مرة أخري

الردود
    720
    انا بحب حماتي كتير وبعاملها كامي بس انا مقهره منها بحاجه انها بخيله ودائما بتقولي انها عمرها مابخلت عحد وانها كريمه وبتحبش تدخر فلوس مع انو اولادها بدوها مصروف شهري بتدخروا ومابتصرفش منو حاجه
    اخواتي عمري انا وجوزي ماقصرنا بحقها كل شهر بيديها فلوس وكل ماانزل عالسوق اشتريلها هديه بس لما يحصل عندي مناسبه عمرها ماجبتلي حاجه عمرها ماجابت لبناتي حاجه ولدت تلات بناتى عمرها ماجبتلي حاجه اذا جوز بنتها عاطل عن العمل وبتداين من الناس عمرها مااتدها فلوس وحماي غني بس بكنز فلوس ومابيصرفش منهم خالص
    والله انا منغاظه من صفه البخل لانو انا وزوجي كرماء جدا واهلي كرماء جدافتربيت عالكرم والله اتمنى لو حماي او حماتي يكفلو يتيم اتمنى يصدقو اتمنى لو مايشكوش انهم معهمش فلوس تصورو حماي فصل تلفونهم البيت قال ايه :ليش ندفع فلوس عالكلام . ويقول والله لو بقدر استغني عن لكهربا لقطعتها وعشت عالمصباح تصوروا راح اموت من الغيظ افيدوني ماذا افعل اناقشهم اخاف ان يحقدوا علي ساعوني اطفئو ناري اخواتي

في قلب الغـــ M ــــــالي ... ربي لا تحرمني منه
    الردود
    4,266
    التدوينات
    2
    احبها
    كفاية انها ام زوجي حبيبي
    الله يخليها له
    ويخليه ليه
    فديت قلبك ثموووووولة
    اشكرك من القلب همومة

[/COLOR]

كوني بالقرب رفيقـــ الروح ــــة
    كود:

الردود
    650
    احبها من خوفي من الله والحساب واحبها لا نها ام زوجي فقط

ههههههههههههههههه

الردود
    7,888
    السلام عليكم
    تم الاستفتاء
    الله يهدى زوجات الابن والحموات يااااااارب

الردود
    170
    والله يا بنات انا بحب حماتي مع انه كان الها حركات بتزعلني زمان اخوات زوجي كان يزعلوني ويكبروا حكي علي ما كانت تتدخل بس هي اجمالا طيبة وكريمة كتير معانا بس مشكلتي انه حماي هو البلا لانه انا وزوجي حبيبي اخدنا بعض عن حب ما بعجبه انا عايشين مبسوطين ومتفاهمين واكتر شي بيقهره لما زوجي بيرضيني وبينكد عليها وعلينا وبيتدخل في حياتنا مع اني والله يا بنات عمري ما اسأتلهم ودايما بحترمهم وهي لو شو ما تعمل دايما بطنش ولو سمعتني كلام بعمل حالي مش فاهمة بس بحبهاو بحزن عليها لانها مش فاهمة حقوقها لانها كمان مظلومة معاه هو بخيل عليها وما الها شخصية عنده الزلمة بعقليته هو اللي ما بيسمع كلام مرته ولا بيرد عليها عقلية متخلفة يلا شو نعمل صابرة معاهم لاني ما بحب المشاكل يا ريت نفتح موضوع خاص للتعامل مع الحموات واهل الزوج

الردود
    632
    انا عن نفسى مش بحبها عشان انا ياما شوفت منها هى وعيالها عشان جوزى كان عايزنى وهما لا بس بعمل نفسى مش شايفه

الردود
    447
    ربي يشهد علي اني ما عمري حاولت ازعلها...وبحنن قلب زوجي عليها وعلى بنتها.....وياما عملت منيح
    بس حماتي بتحب تتدخل بكل شاردة وواردة........بتضل تسمعنا انا وسلفاتي انها مو مجبورة فينا وباولادنا وبس نروح عندها بتبلش نكد وبنفس الوقت ما بتخلي الوحدة فينا تعرف تربي اولادها.....ااااااااااااااااااااااخخخخخخخخخ
    حياتها نكد بنكد
    غيورة لابعد الحدود حتى م بنتها اللي عمرها 17 سنة بتغار
    ازا رحت مشوار انا وزوجي بتنكد علينا بس نرجع لانو ما اخدها
    واللي كمل الموضوع انها بتعرفني على الناس وفجأه بتصير بدها ياني اقطع علاقتي معهم.....وبتشكيني لزوجي
    يعني واقفتلي على الكلمة.......وانا والله عمري ماقصرت فيها وانا الوحيدة اللي كنت اسال فيها وعليها
    بس راح زمن الهبل........من اليوم عامل كما تعامل
    والله يهني كل وحدة بتحب حماتها وحماتها منيحة
    نياااااااااااااااااااااالكم

مواضيع مشابهه

1. تعلمى كيف تحبين حماتك فهذا سر سعادتك
    بواسطة nona982 في نافذة إجتماعية
    الردود: 4
    اخر موضوع: 15-04-2009, 07:42 PM
  2. هل تحبين حماتك؟
    بواسطة fatima162 في نافذة إجتماعية
    الردود: 11
    اخر موضوع: 28-03-2009, 03:15 AM
  3. استفتاااااااااء:هل تحبين حماتك؟؟وهل حماتك تحبك؟؟
    بواسطة زوجة ولي الفخر في نافذة إجتماعية
    الردود: 49
    اخر موضوع: 20-10-2008, 08:16 PM
  4. اسحري حماتك ( أم زوجك )......
    بواسطة لينا الأمورة في نافذة إجتماعية
    الردود: 19
    اخر موضوع: 22-11-2006, 05:02 PM
  5. كيف تكسبين حماتك ( أم زوجك ) .. ؟ :
    بواسطة SAHAB في الملتقى الحواري
    الردود: 0
    اخر موضوع: 25-12-2001, 01:20 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ