انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 6 من 40 الأولىالأولى ... 234567891016 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 51 الى 60 من 393

الموضوع: جميع الامهات الجدد.. دعوة للتناقش في امور الرضاعة والعناية بالطفل

~✿~ Flying between the THREE HEARTS of mylife ~✿~
    الردود
    23,929
    تعقيب كتبت بواسطة amurra عرض الرد
    كل مره انسي اقولكم
    ولدت سلمي 20 بولبو
    يااااااي وانا ولدت 20-7

تعقيب كتبت بواسطة نونةالمجنونة عرض الرد
    دكيرلي
    انقذيني بهالتحاميل
    اسمها نيو هيلار.. ممتازة.

تعقيب كتبت بواسطة موني 29 عرض الرد
    في الاول عادي قلة النوم وبتحسي بتعب .والله انا ابني مستقصدني بيكون نايم اول ما احط الاكل علشان اكل بيصحى ويديها صراخ وبكاي لغاية ما اسيب كل اللي في ايدي و اشيله وارضعه وانسى الاكل خلاص .ولا النوم لما احب اغفى شوية بعد الغدا بيصحى ويقول نوم ايه اللي انت غاية تقولي عليه ما فيش نوم .
    وانا نفس الوضع.. بكون نايم وبس احط الاكل بصحا وبصير يصرخ ويبكي
    وطبعا بنسى الاكل وبصير ارضعه...

[quote=mano83;4211145]ساعدوني .. ليلي يمر عليها يوم ما تسوي الكبيرة ومن بكره يجيها اسهال يطلع لبره الحفاظة على ملابسها .. شسوي لها ؟؟
    والله يا مانو نفس الشي بصير مع فارس.. كان بالاول يعمل نونو كل يوم بس بعدين صار يوم ورا يوم وبس يعملها بتطلع برا البامبرز وبتصير كل اوعيه كاكا!!!
    بس احسن انها ماتعمل نونو كل يوم عشان تستفيد من الحليب اللي بتشربه.

اعطيكي السر اللي استعملته عشان انظم نوم ليلي .. الحمدلله تنام من الساعه 12 - 9 الصبح .. لما تقوم الصبح اغير حفاظتها وارضعها ونقعد انا وياها نلعب واقعد اسولف معها (وهذا جاب نتايج .. ما شاء الله تبارك الله بنتي تغاغي وتقول أمه وأبه لاني كله اقولها ماما والعب تحت فمها باصبعي واقولها اغه فتوم تطلع اصوات معاي) حتى احطها بالمرجيحه اللي اشتريتها لها (انصحكم كلكم تشترونها) ماركة fisher price أو Graco بس ما عجبتني الوانها كئيبة شوي احطها فيها وانسدح بالصاله جنبها واشغلها وتقعد تهزها وتطلع اغاني وفيها العاب تتحرك من فوق ولمبات وتنام عليها .. اذا صار الظهر وقامت اسبحها وارضعها وتنام الى العصر بعدين ارضعها وتقعد لها ساعه كذا بعدين ارجع ارضعها وتنام من المغرب الى الساعه 9ونص تقريبا (لاني قمت اعطيها حليب صناعي غير قايل للارتجاع فيشبعها وتطول بالنومة) .. بعدين اخليها تقوم ونقعد نلعبها انا وابوها ولما تصير الساعه 11 ونص اغير لها ملابسها وحفاظتها وعلى ال12 ارضعها صناعي وتنام الى الفجر واكون مجهزة الرضعة جنبي فبس اسمعها تتنهوص اقوم اعطيها الحليب بدون ما اكلمها بس افتح نور صغير (ينباع بالمكتبات عشان تعلقينه على صفحات الكتاب لما تقرين بالليل) وتنام الى 8 وشوي واعطيها المصاصه اسكتها الى ال9 وبعدين خلاص تبدى كل خمس دقايق ترمي المصاصه وتصيح (مسكينه تكون جاعتا ) ..
    ماشاء الله عنك منظمة ونوم بنتك منظم
    فارس جنني عم بنام بس 45 دقيقة وبصحا.. برضعه وبراجع وبنام كمان 30 دقيقة وبرجع يصحا
    يعني اليوم صحي على 7 رضعته وغيرت اواعيه ونام على 8 بعدين صحي على 11 ولهلأ لسا صاحي شو اعمل معه؟؟؟؟؟

الردود
    4,431
    والله طويلة الفترة اللي يقعد فيها صاحي .. ماما تقولي ان الاطفال بهالعمر النوم لهم صحة وافيد لهم عشان ينمون ..

حاولي ما تكلمينه اذا كان قايم لانك كذا تخلينه يصحصح .. او حمميه علشان يدوخ ويجيه النوم ..

الردود
    2,180

byebye

السلام عليكم ..

اهلا كيرلى ..حمد الله على سلامتك والف مبروك البيبى اسمحى لى ان اشترك كعاكم .. انا عندى بنت اسمها جومانا اتولدت 1/11/2006 عندها 10شهور تقريبا

سؤالك عن الخياطة انا كنت كدا والخيط داب لوحده بس اهم حاجه انك تحافظى على نظافه الجرح اوى ودايما التشطيف بالماء الدافئ .. وان شاء الله كونى بخير ...

انا الحمد لله بنتى منظماها فى النوم كويس بتنام من 10 مساء الى الساعه 11 الصبح والساعه 7 الصبح بتاخد الرضعه الصناعى بتاعتها .. وابتديت اكلها من الشهر 6 وشربتها مياه من الشهر 3 وكمان ابديت اكلها اكلنا العادى مع تنقيص الملح والسكر لغايه ما تتم الشهر ال12 ابتدى اكلها الأكل العادى بتاعنا .. ارجو ان اكون افدتكم بشئ ..

الردود
    3,112
    ساعدوني .. ليلي يمر عليها يوم ما تسوي الكبيرة ومن بكره يجيها اسهال يطلع لبره الحفاظة على ملابسها .. شسوي لها ؟؟

نفس ابني بالضبط يا مانو
    عاااااااادي جدا
    آخر مرة عدل بواسطة مشتاقة للأمان : 27-08-2007 في 08:24 PM

الردود
    1,244
    غريبة انه ما يعمل كاكا يوم ويوم لا مع العلم انه المفروض البيبي في الاول بيعملها 3 مرات في يوم وتبتدي تنقص لما يبتدي ياكل انتم بترضعوا طبيعي ولا صناعي لاني بسمع في بعض حليب صناعي بيعمل نوع من الامساك .

الردود
    23,929
    تعقيب كتبت بواسطة mano83 عرض الرد
    والله طويلة الفترة اللي يقعد فيها صاحي .. ماما تقولي ان الاطفال بهالعمر النوم لهم صحة وافيد لهم عشان ينمون ..

حاولي ما تكلمينه اذا كان قايم لانك كذا تخلينه يصحصح .. او حمميه علشان يدوخ ويجيه النوم ..
    وبعدبن نام على 7 المسا تخيلي !!!
    يعني 8 ساعات صاحي متواصل!!!
    وبالنسبة للحمام ما بحممه كتير بخاف يرشح!!
    كل كم يوم لازم احممه؟؟
    ياربيييييي مش عارفة شو اعمل معه فكرك اغيرله نوع الحليب الصناعي؟؟

تعقيب كتبت بواسطة قطة شرسة عرض الرد
    السلام عليكم ..

اهلا كيرلى ..حمد الله على سلامتك والف مبروك البيبى اسمحى لى ان اشترك كعاكم .. انا عندى بنت اسمها جومانا اتولدت 1/11/2006 عندها 10شهور تقريبا

سؤالك عن الخياطة انا كنت كدا والخيط داب لوحده بس اهم حاجه انك تحافظى على نظافه الجرح اوى ودايما التشطيف بالماء الدافئ .. وان شاء الله كونى بخير ...

انا الحمد لله بنتى منظماها فى النوم كويس بتنام من 10 مساء الى الساعه 11 الصبح والساعه 7 الصبح بتاخد الرضعه الصناعى بتاعتها .. وابتديت اكلها من الشهر 6 وشربتها مياه من الشهر 3 وكمان ابديت اكلها اكلنا العادى مع تنقيص الملح والسكر لغايه ما تتم الشهر ال12 ابتدى اكلها الأكل العادى بتاعنا .. ارجو ان اكون افدتكم بشئ ..
    اهلا قطة والله يبارك فيك
    يلا منيح ماشاء الله بنتك كبيرة بنستفيد منك.. كيف عودتيها على تنظيم نومها ومن اي عمر بدا نومها يتنظم؟؟
    ومن اي عمر بتعطيها حليب صناعي وشو نوعه؟

تعقيب كتبت بواسطة موني 29 عرض الرد
    غريبة انه ما يعمل كاكا يوم ويوم لا مع العلم انه المفروض البيبي في الاول بيعملها 3 مرات في يوم وتبتدي تنقص لما يبتدي ياكل انتم بترضعوا طبيعي ولا صناعي لاني بسمع في بعض حليب صناعي بيعمل نوع من الامساك .
    موني فارس كان يعمل نونو كل يوم بس بعد الصناعي لاحظت انه صار يوم ورا يوم.. شكلع السيميلاك بعمل امساك؟؟ بس لما يعمل نونو ما بتكون ناشفة بتكون على كل ماء يعني سائلة!

الردود
    1,244
    انت بتديه كم رضاعة حليب صناعي في اليوم

الردود
    23,929
    احيانا 2 واحيانا وحدة..

الردود
    1,244
    تعقيب كتبت بواسطة كيرلي عرض الرد
    احيانا 2 واحيانا وحدة..
    كذا بتضمني انه يستفيد اكثر من الحليب الطبيعي كذا.وانا نهار دا اول يوم بعطيه حليب صناعي وخايفة انه يفضل الرضاعة على الثدي او يعمل له غازات الحليب اللي استعملته هوlemiel confort 1صالح لغاية ما يكمل 5 اشهر وقد نصحني طبيب اطفال.

الردود
    2,180

اهلا كيرلى ... الله يخليكى ... انا عودتها من الشهر الرابع لأنها طبيع بأت تنام بقيت بعد الظهر منيمهاش يعنى هى بتنام لغياه 11 الصبح وبعدين بتنام 1ونصف هنا بقيت منيمهاش لأنها تانى بتنام 3 ونصف فمن هنا بتيجى على 9 او 10 بالليل تنام لغايه الصبح وهى مرتاحه اما عن الرضاعه انا رضعتها صناعى من بعد الأربعين لآن لبنى الطبيعى كان ضعيف ومش مكفيها للأسف انا بديها بيبى لاك 2 وهو كويس معاها .....

مواضيع مشابهه

1. الردود: 787
    اخر موضوع: 27-07-2008, 05:08 PM
  2. الردود: 304
    اخر موضوع: 20-01-2008, 09:17 PM
  3. الردود: 327
    اخر موضوع: 31-12-2007, 07:25 PM
  4. الردود: 318
    اخر موضوع: 09-12-2007, 09:28 PM
  5. الردود: 359
    اخر موضوع: 03-11-2007, 10:06 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ