انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 6 من 41 الأولىالأولى ... 234567891016 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 51 الى 60 من 405

الموضوع: الامهات الجدد: تعالوا يالا

الردود
    1,190
    على فكرة كل الخبرات اللى بقولهالكم دى انا مالقتش حد يقولهالى بجد وابنى اول طفل ليا وكلها اخطاء وقعت فيها عشلان كدة بجد حابة انكم ما تقعوش فى الاخطاء دى تانىلانها مرهقة جدا خوصوا خطئن كبار وقعت فيهموهما
    1- كنت بشيل ابنى كتير من وهو صغير وفرحانة بيه واتعود على كدة وتاعبنى جدا لحددلوقتى
    2- الرضاعة الليللية وشوفت العذاب فيها
    اتمنى انكم تستفادو واى سؤال انا موجودة

الردود
    445
    رد سؤالك ياملك كانوا بيقولوا ان من كتر نوم البيبى على ضهره راسه بتتبطط فلازم تقلبيه على الجنبين بس زى ماقلتلك انا كنت باسيب بنتى نايمة براحتها وراسها ماشاء الله مفيهاش حاجة واللى سمعته عن نوم البطن انه ميكونش لمدة طويلة لتجنب خطر الاختناق بعد الشر اما عن موضوع الغازات فممكن تنيميه على بطنه 3 دقايق وتشيليه همس استنى على ابنك شوية يعنى لما يكمل 4 شهور ابداى قعديه دقيقة وشيليه 3 او 4 مرات فى اليوم كل يوم بس متطوليش عشان ظهره وحكاية النوم على البطن كنت باعملها لبنتى وهى صاحية احيانا كانت بترضى واحيانا لا فكنت باسيبها براحتها وهى لما كبرت حبة بقت تحاول من نفسها

الردود
    1,190
    نقاط صغيرة لكن مهمة فى موضوع الاكل

- ما تعوديش ابنك انك تلاعبيه وتهللى له علشان ياكل لانى عملت كدة ودلوقتى بجنى ثمار اللى عملته اتعود الباشا ان لازم نعمله سيرك علشان ياكل ولو انا قاعدة وحدى فى البيت مش بقدر بجد ااكله الوجبه بتاعته وتابعنى جدا جدا فى الموضوع ده- فا نصيحتى لاعبيه لما يكون معصلج خالص ومش كل مرة
    -عودى ابنك انه ياكل بالمعلقة على قد ما تقدرى
    -بلاش كل حاجة تتخلط باللبن وتتحط فى الببرونة لا خليه ياكل فى طبق وبمعلقة
    -عوديه يشرب ميه او عصاير او لبن فى كوباية الاطفال وبلاش الببرونة فى كل حاجة عشلان ما يتعلقش بيها

وكل ما هفتكر حاجة هاجى اقولهالكم بس طالبة منكم تدعولى ربنا يفك كربتى

الردود
    445
    معلش انا هخرجكوا شوية من موضوع الاكل والنوم انا عندى مشكلة كبيييييييييييرة وهى انى فى غربة والبلد اللى انا فيها صغيرة ومفيهاش نادى ولا مراجيح وخروجى محدود جدا ده غير ان مفيش حد خالص على حظى عنده اطفال فى سن بنتى وباباها طول اليوم فى الشغل مش بتشوفه غير بالكتير 2 او 3 ساعات طول اليوم فالنتيجة انها بتترعب من الناس وانا متاكدة اننا لما ننزل الاجازة هتقعد ماسكة فيا ومش هتعرف تلعب مع اطفال فى سنها...بجد الوضوع ده مضايقنى جدا وحاسة انى ظلماها مش عارفة اعمل ايه؟وهل وجودها مع باباها اهم ليها ولا تعودها على الناس وانها تتعلم التعامل مع الاطفال فى سنها اهم واحسن رايكوا ايه

الردود
    565
    lموضوع رائع بجد يا مللك
    كوين كلامك حلو اوى بجد
    وكله صح

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248
    تعقيب كتبت بواسطة 2-happy عرض الرد
    معلش انا هخرجكوا شوية من موضوع الاكل والنوم انا عندى مشكلة كبيييييييييييرة وهى انى فى غربة والبلد اللى انا فيها صغيرة ومفيهاش نادى ولا مراجيح وخروجى محدود جدا ده غير ان مفيش حد خالص على حظى عنده اطفال فى سن بنتى وباباها طول اليوم فى الشغل مش بتشوفه غير بالكتير 2 او 3 ساعات طول اليوم فالنتيجة انها بتترعب من الناس وانا متاكدة اننا لما ننزل الاجازة هتقعد ماسكة فيا ومش هتعرف تلعب مع اطفال فى سنها...بجد الوضوع ده مضايقنى جدا وحاسة انى ظلماها مش عارفة اعمل ايه؟وهل وجودها مع باباها اهم ليها ولا تعودها على الناس وانها تتعلم التعامل مع الاطفال فى سنها اهم واحسن رايكوا ايه
    ايووووووووووووووووووووووووووووووووووة
    بليز يا جماعه بالذات المصريات اللى عايشين برة
    يقولولنا نعمل ايه فى المشكلة دى
    يعنى مش عاوزة بنتى تخاف م الناس
    بس مبتشوفش غيرى وابوها فى الشغل ساعات تشوفه وساعات متصادفش تصحى وقت ما يرجع
    يعنى اقترحو كدة برنامج يومى اصللى كمان مش بعرف اعمل معاها ايه طول اليوم بحسسها بتزهق منى ههههههه يعنى افضل الاعبها ولا اسيبها مع نفسها شوية
    ولا اسيبها قدام التليفزيون بس بيقولو خطر الطفل يتعود ع التليفزيون؟؟؟؟

الردود
    257
    ملك موضوع رائع
    بس نفسى اعرف بنوتك اد اية ربنا يخليهالك
    انا بنتى يمنى عندها خمس شهور ونص

الردود
    5,248
    تعقيب كتبت بواسطة shamooo0 عرض الرد
    مبروك التجمع يا بنات
    واهلأ بالامهات الجدد يلي اتعرفنا عليهم

يا ينات شو المشكله بنومة البطن ابني ما بيرتاح الا عليها ومدحتلي ياها ممرضه لبنانيه قالتلي طالما ما بيستفرغ نيميه على بطنه خاصه بالليل لا غازات الحمدلله وبتدشى بعد الرضاعه وهو على بطنه
    اكيد انا وقت بيكون نايم ورايق بقلبو على ظهره وبيبقى نايم .. اما لو ضايج وممغوص لو نيمته على بطنه بينام على طول وما شاء الله بدون صحيان بالليل
    شامو خللى بالك بس
    انا بنتى كانت بتحب تنام على بطنها الاول وكانت بتعرف تقلب راسها فسيبتها بس بعد شوية بقيت احس انها بتنام على مناخيرها فخفت عليها
    خللى بالك كويس وطالما عدى مرحلة الغازات خللى يتعود بقى ينام على ضهرة او جنبه
    كمان مرة كان البامبرز مش محكوم جامد ولا ايه وصحيت لقيته سرب على بطنها وصدرها ياعينى وبلل كل هدومها

الردود
    257
    على فكرة انا كمان ساكنة فى مصر بس كانى ف غربة لانى ساكنة بعيد شوية عن اهلى
    بس الحل انى بنزل كل كام يوم انا وبنتى السوق وجارتى سلعات ادخلها عندى هية واولادها الاتنين
    عشان بنتى تتعود ع الناس ومتخافش منهم
    ولما بروح زيارة عند اهلى او اهل جوزى بشيلها بس وقت الاكل
    بالنسبالى دى الطريقة الوحيدة
    مرة واحدة بس اللى بكت فيها مع جدها لان كان بقالها شهرين ما شافتش حد غيرى انا وباباها
    ساعتها حسيت انى لازم اتصرف

الردود
    5,248
    تعقيب كتبت بواسطة queen2020 عرض الرد
    اهلا بكل الامهات انا بانى احمد 9 شهور وحابة اقولكم خبرتى
    قبل مووضع الاكل
    ابنى كان زى بنتك يا ملك ييجى اخر 3 ساعات قبل النوم ويبكى يبكى ويزن مع انه كان بيرضع منى وكمان بياخد صناعى بس اكتشفت السبب بعد ما بدا ياكل عارفين ايه هو انه جعاااااااااااااان واالبن مش مكفيه واتارى اللبن الصناعى كان مش عاجبه بياخده بس لما يكون جعان مووووووووووووت وطبعا لانه جعان مش قادر ينام وبيبقى عاوز ينام ومش قادر فا طبعا بيتعب جدا لانه صغير ويقعد يبكى يبكى لحد ما يتفلق وفى الاخر بعد ساعتنين او 3 بكى مسمتر بجد يتعب خالص ويرمى ينام- فا نصيحتى اكلو على الرابع وخصوصا للاطفال اللى عملو زى ابنى بكى كتير وعدم نوم كويس دا يبقى جعان فا حرام نسيبه كدة 3 شهور تانى لحد السادس
    كوووووووووووووووين ماشاءالله معلوماتك تحففففففففففففه
    الف شكر يا جميل ع الافادات دى كلها
    انا عارفة انها بتبقى جعانه بس مش بترضى ترضع بتقعد تتشنج عليا وتزيد فى العياط لو حاولت ارضعها بالعافيه بحس انها عارفة لو رضعت هتنام وهى مش عاوزة تنام بتقاوم النوم معرفش ليه
    تفتكرى ترضى تاكل ؟؟؟
    هحاول اكلها وهى رايقة قبل ما تدخل فى الدور وربنا يسهل ههههه
    انا بلحسها اكل بس مش بديها وجبات
    بس كمان اسبوع هتقفل الرابع وهحاول ابدا اكلها
    شكل الجميع متفقين على الاكل بدرى

مواضيع مشابهه

1. الامهات الجدد:يالا بينا هنا
    بواسطة om belal في الأمومة والطفولة
    الردود: 356
    اخر موضوع: 27-10-2009, 10:14 PM
  2. الأمهات الجدد : تعالوا يالا نتجمع هنا
    بواسطة Mera في الأمومة والطفولة
    الردود: 536
    اخر موضوع: 02-08-2009, 07:10 PM
  3. الردود: 1000
    اخر موضوع: 04-06-2009, 11:13 AM
  4. تجمع الامهات الجدد ( 17 )..
    بواسطة meme meme في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 0
    اخر موضوع: 11-09-2008, 04:10 PM
  5. الى الامهات الجدد
    بواسطة أم منارالمغربيه في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 0
    اخر موضوع: 23-03-2008, 11:17 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ