انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 33 من 37 الأولىالأولى ... 23293031323334353637 الأخيرالأخير
عرض النتائج 321 الى 330 من 367

الموضوع: تجمع امهات التوائم ولكافة الاعمار

الردود
    632
    ان شاء الله بنسافر الليلة دعواتكم استودعكم الله

الردود
    913
    التكريم
    (أوسمة)
    مسافرة ؟؟ لوين ؟؟؟
    الله ييسرلكم وتروحي وترجعي بالسلامة الله معك
    تبقي طمنينا عنك

الردود
    1,164
    السلام عليكمورحمة اله وبركاته
    كيفكم الجميع
    ام ماهر وليندا يارب يكون معك ويخليلك الحلوين
    حسنا ان شاء الله
    كيفك وكيف الاهل
    ام العبدين توصلو بالسلامه
    والباقين كيفكم يارب الجميع يكون بخير
    والي بيحكي مع ام يزيد امانه يوصل الها سلامي

الردود
    1,922
    كيفكم
    احنا بخير الحمدلله
    و امي طلعت سبب دوختها التهاب بالاذن الوسطى و مع الدوا صارت احسن

الردود
    979
    انا عندي توام عمرهم 10 شهوور...ممكن تساعدوني وتقوللي ايه ممكن ياكلو الفتره ده.....بجد البنت عندي عايزه اكل جديد كل يومين.....
    معلش بقى كام سؤال كده انتو مهمهات قدام شويه.....
    اجيب مشايه ولا لاه....اشغلهم التكيف وكده بأذيهم وبوظ عظامهم زي جوزي ما بيقول.....
    امتى اعلمهم البوتي يعني افضل وقت.........ربنا يبارك في ابنائكم ياااااااااارب

مع أحن زوج وأشغب ولد وبنت في درب التبانة حماهم لي الله
    الردود
    1,496
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة أم ماهرو ليندا عرض الرد
    كيفكن

مشتاقة والله للسعادة

يارب تفرجها يالله
    وناخد بناتي مشاوير
    لهلأ ما بيعرفو شو هاي الطلعة من البيت
    بس عنا لقاح بعد 10 ايام
    الله يستر ونروح ونرجع بدون ما يصرلهن شي
    والله يعلم شو ردة فعلهم من الخروج للشارع
    أكيد حيستغربو كتيييييييييييير
    ويبكو أكتر ههههههه
    هم فعلا في الفترة دي بيبقو كده لو شافو اي حد غريب يعيطو عياط هيستيري معلش فترة وتعدي ان شاء الله......
    تعقيب كتبت بواسطة shreef2020 عرض الرد
    ان شاءالله بنسافر الليلة دعواتكم استودعكم الله
    استودع الله دينك وامانتك وخواتيم عملك...ابقي طمنينا عليكي
    تعقيب كتبت بواسطة أم ماهر و ليندا عرض الرد
    مسافرة؟؟ لوين ؟؟؟
    الله ييسرلكم وتروحي وترجعي بالسلامة الله معك
    تبقي طمنينا عنك
    ام العبدين مصرية مقيمة في السعودية وهي مسافرة اجازة لمصر
    تعقيب كتبت بواسطة hasna1976 عرض الرد
    كيفكم
    احنا بخير الحمدلله
    و امي طلعت سبب دوختها التهاب بالاذن الوسطى و مع الدوا صارت احسن
    الف سلامة عليها حبيبتي وربنا يطمنكم عليها ان شاء الله
    تعقيب كتبت بواسطة بسبس... عرض الرد
    انا عندي توام عمرهم 10 شهوور...ممكن تساعدوني وتقولليايه ممكن ياكلو الفتره ده.....بجد البنت عندي عايزه اكل جديد كل يومين.....
    معلش بقى كام سؤال كده انتو مهمهات قدام شويه.....
    اجيب مشايه ولا لاه....اشغلهم التكيف وكده بأذيهم وبوظ عظامهم زي جوزي مابيقول.....
    امتى اعلمهم البوتي يعني افضل وقت.........ربنا يبارك في ابنائكم ياااااااااارب
    اهلا بيكي بسبس معانا معلش انتي جاية بس في وقت الجروب نايم فيه قوي وكله مشغول بنفسه.....بالنسبة للاكل مدام كملو 9 شهور فهم ممكن ياكلو كل حاجة بس مهروسة او مطحونة لغاية عمر سنة كده بعد سنة تبدأي تخشينيلهم الاكل بالتدريج....يعني دلوقتي ممكن تهرسيلهم صفار البيضة مع جبن كيري او لبنة ممكن وجبة شوربة خضار مع حتة صدر فراخ مضروبين في الخلاط وحطي لشوربة الخضار قرع حتبقى معسل وحيحبوها قوي ان شاء الله ممكن مهلبيةاو كسترد بس تبقي انتي اللي عاملاه في البيت مش البودر ممكن تضربي اي فاكهة في الخلاط مع الحليب بتاعهم ولو افتكرت حاجة تانية حبقى اقولهالك ان شاء الله......

بالنسبة للمشاية انا جبتها بس من عمر 6 شهور واول مابدأو يمشو خطوتين منعتها على طول عشان مايعتمدوش عليها وحسيت انها فاديتهمومأثرتش على رجلهم ولاحاجة لكن فيه رأي بيقولانها بتأثر على رجلهم وبتأخر مشيهم انا مشيو في آخر الشهر ال 11 وده كان كمان عشان هم سننو بدري يعني يعتبرو ماتأخروش في المشي الحمدلله فانتي عندك الرأيين وانتي ليكي القرار....

والتكييف مفيش غنى عنه في الصيف حتلاقيهم قريفو خالص وزهقانينانتي بس اهم حاجة خدي بالك من النقلة من التكييف لبرة والعكس خليها بالتدريج بقدر الامكان عشان هي دي اللي بتعمل العيا......وبالنسبة لتأثيره على عظامهم اول مرة اسمع بالموضوع ده بصراحة...

والبوتي معانااااااااااااااااااااه مع التوأم متفكريش قبل سنتين اغلبنا هنا سبقناكي وحاولنا بس مفيش نتيجة حقيقية قبل سنتين

الردود
    81
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ازيكم وحشتوني
    بصراحة انا جهازي كان ضربه فايرس عشان كدة بطلت ادخل وفي الشغل الايام الفاتت كانت زحمة وصعب الدخول الا للعمل
    ولسه الجهاز وUSP بعافية شوية بس يارب الامور تتصلح الفترة اللي جاية

الردود
    152
    التكريم
    (أوسمة)
    كيفكم يا حلوات شو اخباركم هالييومين الوسواس بلعب في
    خايفة يكون اولادي تعبانين لانهم لسا ما بحكوا كتير
    وعمرهم سنتين و3 شهور
    طمونوني اولادكم متى تكلموا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الردود
    979
    تعقيب كتبت بواسطة ام حبيبة الله عرض الرد

اهلا بيكي بسبس معانا معلش انتي جاية بس في وقت الجروب نايم فيه قوي وكله مشغول بنفسه.....بالنسبة للاكل مدام كملو 9 شهور فهم ممكن ياكلو كل حاجة بس مهروسة او مطحونة لغاية عمر سنة كده بعد سنة تبدأي تخشينيلهم الاكل بالتدريج....يعني دلوقتي ممكن تهرسيلهم صفار البيضة مع جبن كيري او لبنة ممكن وجبة شوربة خضار مع حتة صدر فراخ مضروبين في الخلاط وحطي لشوربة الخضار قرع حتبقى معسل وحيحبوها قوي ان شاء الله ممكن مهلبيةاو كسترد بس تبقي انتي اللي عاملاه في البيت مش البودر ممكن تضربي اي فاكهة في الخلاط مع الحليب بتاعهم ولو افتكرت حاجة تانية حبقى اقولهالك ان شاء الله......

بالنسبة للمشاية انا جبتها بس من عمر 6 شهور واول مابدأو يمشو خطوتين منعتها على طول عشان مايعتمدوش عليها وحسيت انها فاديتهمومأثرتش على رجلهم ولاحاجة لكن فيه رأي بيقولانها بتأثر على رجلهم وبتأخر مشيهم انا مشيو في آخر الشهر ال 11 وده كان كمان عشان هم سننو بدري يعني يعتبرو ماتأخروش في المشي الحمدلله فانتي عندك الرأيين وانتي ليكي القرار....

والتكييف مفيش غنى عنه في الصيف حتلاقيهم قريفو خالص وزهقانينانتي بس اهم حاجة خدي بالك من النقلة من التكييف لبرة والعكس خليها بالتدريج بقدر الامكان عشان هي دي اللي بتعمل العيا......وبالنسبة لتأثيره على عظامهم اول مرة اسمع بالموضوع ده بصراحة...

والبوتي معانااااااااااااااااااااه مع التوأم متفكريش قبل سنتين اغلبنا هنا سبقناكي وحاولنا بس مفيش نتيجة حقيقية قبل سنتين
    جزاك الله خيرا على ردك عليه...انا عارفه ان التجمع نايم تمتومه قالتلي انكم كلكم على الواتس اب.....طيب معلش يا ام حبيبه...انا كنت عايزه اعرف امتى افطمهم من الرضاعه الليليه...هم بيرضعو مره واحده بس وهم نايمين....وكمان ابتدي ابتدي اعلمهم ينامو لوحدهم مثلا في السرير..اصلي انا بنام جنبهم على الارض بخاف يقعو من على السرير.....طيب معلش التكيف بردك عادي ينامو فيه وبغطيهم بغطا خفيف ولا كده ممكن اذيهم..ومعلش بقى استغلال انا بقرا ملفاتكم القديمه كل يومين كده اقرا صفحتين قلت استفيد من خبراتكم وقريت انك بتعملي زبدة الفول السوداني في اليبت ممكن تقوللي ازاي؟؟؟وممكن تقوللي انت كنت بتدي الاولاد الكاسيوم بانتظام اصل ساعات بنسى؟؟معلش بقى تقلت عليكي
    آخر مرة عدل بواسطة بسبس... : 23-06-2012 في 03:48 PM

الردود
    963
    بسبس
    ازيك يا حبيبتي عامله ايه ازاي اولادك ربنا يحفظهم يا رب
    مش عارفة انتي فاكراني ولا لأ
    واخيرا لقيت حد ولاده سنهم قريب من سن اولادي انا يحيي وحبيبة عندهم سبع شهور
    بصي بالنسبة للاكل انا باكلهم سيريلاك وساعات شوربة خضار ومضروبة في الخلاط وساعات بضيف عليها فراخ واحيانا فاكهة زي التفاح مسلوك ومضروب في الخلاط وبضيف ليه معليقة سيريلاك علشان يشبع

بس نفسي اعمل حاجات جديدة
    وبالليل بردة بيرضعو مني كذا مرة ومش عارفة امنعها ازاي وخايفة لو قللتها يرفضو الرضاعة مني بعد كدة وانا عارفة انها مهمة وبتديهم مناعة

وعلي فكرة انا بنيم ولادي في التكيف عاديبس مبخليهوش سائع اوي علشان بخاف يبردو بالليل بس ملوش دعوة بالعظم

ياريت نتابع مع بعض بما ان اولادنا قريبين في السن من بعض وننعش الملف من جديد وياريت اهل الخبرة بردة يخليهم معانا طبعا منستغناش عنهم  

مواضيع مشابهه

1. تجمع امهات الأطفال التوأم ولكافة الاعمار
    بواسطة ام مرمر و ليلو في الأمومة والطفولة
    الردود: 1000
    اخر موضوع: 10-02-2012, 09:09 PM
  2. تجمع امهات التوائم الي نسين النوم 34
    بواسطة hasna1976 في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 2
    اخر موضوع: 15-05-2010, 08:31 PM
  3. تجمع امهات التوائم الي نسين النوم 33
    الردود: 221
    اخر موضوع: 15-05-2010, 05:22 PM
  4. تجمع امهات التوائم المشاكسين 31
    الردود: 227
    اخر موضوع: 26-04-2010, 11:18 PM
  5. تجمع امهات التوائم ( الجزء التالت )
    بواسطة ام حمودي وأيوتي في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 223
    اخر موضوع: 19-09-2009, 11:12 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ