انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123
عرض النتائج 21 الى 29 من 29

الموضوع: عاوزة تتبيلة فراخ مميزة تشرفنى قدام اهل زوجى

قدرى غربة.. عذاب وفرقة.. دموع بحرقة ..وعجبى
    الردود
    2,597
    اهلا بيكى حبيبتى مره اخرى معاحترامى للاخت ام توته الاورجانوا مش هو الزعتر خالص الزعتر هو ناتج عن الاورجانو يعنى بيجيبوا الالورجانوا ويطحنوه ويزودو عليه سمسم وبعض البهارات الخاصه فا يبقى زعتر اللى شكله كده

لكن الاورجانو هو رقه الزعتر الاصليه بدون اى اضافات او تعديلات اخرى
    وده شكله وهو جاف من مطبخى

والطعم بين الزعتر اللى فوق والاورجانو بيختلف كتير فى الاكل ارجو اكون وضحت ليكى

الردود
    5,296
    حبيبة قلب أمها
    المصطلحات بتختلف من بلد لبلد
    الزعتر اللي في الصورة اللي فوق اللي هو دقة الزعتر مش معروف لمعظم الناس عندنا بمصر
    ولذلك اعتدنا نقول على الأوريجانو زعتر
    ولما بنشتريه من عند العطار بنقول له عايزين زعتر

الردود
    703
    تعقيب كتبت بواسطة لالالالالالا عرض الرد
    همس الدعوةاشكرك حبيبتى على النصيحة بس انا محبش الفشل ابدا وباحاول للاحسن ان شاء الله
    حبيبةقلب امها اذيك على فكرة دعيتك لك بظهر الغيب وربنا يرزقك الجنه يارب امين
    ام توته
    ايوه ياجميل انا باحب الحاجات المعقدة هبل عاوززة ابتدى من الصعب باصعب على نفسى مش عارفة ليه بس عشان انا اشتريت الصوصات دى كلها عاوزة استخدمها بس دى كل الحكايه
    وانتى بتتفرجى على الشيف يسرى انا زهقت من برامج الطبخ كلها وشيف حسن مشى ليه متعرفيش
    لا صدقينى كل ما تزوديها الاكل بيبوظ احلى اكل هو الابسط حطى حاجة واحدة او اتنين تلاته بالكتير لحد ما تعرفى ايه بيتجانس مع ايه وتحترفى
    انا بشوف يسرى بس اصلا حسن ده مكنتش بحبه بس الشيف يسرى نضيف كدة وبيعمل الحاجات الاجنبية المعقدة اللى انتى عاوزة منها ههههه

تعقيب كتبت بواسطة حبيبة قلب امها عرض الرد
    اهلا بيكى حبيبتى مره اخرى معاحترامى للاخت ام توته الاورجانوا مش هو الزعتر خالص الزعتر هو ناتج عن الاورجانو يعنى بيجيبوا الالورجانوا ويطحنوه ويزودو عليه سمسم وبعض البهارات الخاصه فا يبقى زعتر اللى شكله كده

لكن الاورجانو هو رقه الزعتر الاصليه بدون اى اضافات او تعديلات اخرى
    وده شكله وهو جاف من مطبخى

والطعم بين الزعتر اللى فوق والاورجانو بيختلف كتير فى الاكل ارجو اكون وضحت ليكى
    الف شكر على توضيحك معاكى حق طبعا
    انا عارفة ان الاوريجانو غير الزعتر
    بس احنا فى مصر ولا نعرف ده و لا ده فانا كان قصدى اسهل لها انا بعمل كدة اى وصفة فيها اوريجانو بحط زعتر واى وصفة فيها زعتر بحط اوريجانو حسب الموجود وعادى مش بندق اصلا احنا فى مصر مش بنميز طعم الزعتر اوى يعنى
    لو جبتيلنا شاى اخضر عادى ممكن ناكله ونقولك زعتر ههههههههههههه

تعقيب كتبت بواسطة roza1 عرض الرد
    حبيبة قلب أمها
    المصطلحات بتختلف من بلد لبلد
    الزعتر اللي في الصورة اللي فوق اللي هو دقة الزعتر مش معروف لمعظم الناس عندنا بمصر
    ولذلك اعتدنا نقول على الأوريجانو زعتر
    ولما بنشتريه من عند العطار بنقول له عايزين زعتر
    مرسى يا روزا على توضيحك
    يارب لالا تكون فهمت مننا حاجة بعد ده كله

الردود
    99
    شكرا على توضيحكم كلكم بحبكم والله يارب تدخلوا الجنه
    بس انا قتلت بحثا عن موضوع الزعتر والاوريجانو ده

بسم الله هشرح لكم ايلى وصلت له

بالنسبه للزعتر هما نوعين زعتر بلدي وده بيتزرع في فلسطين وبلاد الشلام واسمه بالانجليزي ثايم thyme وهتلاقي منه الأخضر الطازج في مصر في السوبر ماركت وأوراقه خضرا رفيعه ومدببه وطعمه وريحته قويه وكمان فيه المجفف هتلاقيه في قسم التوابل أو عند العطار أو المشاتل مزروع في اصيص وده بيستخدم في التتبيلات المختلفه للحوم والدواجن والأسماك سواء كان طازج او مجفف
    والنوع المجفف ده هو اللي بيطحن ويضاف له السمسم أو مكسرات زي اللوز والجوز ( رفاهيه ) في بعض البلدان العربيه زي سوريا ولبنان وده بيتاكل مع زيت الزيتون أو بيعمله منه مناقيش الزعتر.
    أما النوع التاني وهو الزعتر البري وده هو الأوريجانو oregano
    والنوع ده جبلي أو بري وعلي حسب علمي مش بيتزرع في بلادنا ومش هتلاقيه الا في قسم التوابل في السوبر ماركت الكبيرة زي كارفور مثلا في برطمانات ومكتوب عليه أوريجانو أو زعتر بري
    ويستخدم في التتبيلات أيضا وبخاصه في البيتزا والمكرونه وتتبيلات السلطات وخاصه السلطه اليونانيه والايطاليه ويستخدم كثيرا في ايطاليا واليونان ودول اوربا عامه وأنا عن نفسي مشفتش منه غير المجفف ومش موجود عند العطارين
    يعني الصراحه فيه اختلاف في الطعم والشكل بينه وبين الزعتر البلدي
    وعندنا في مصر العطارين ماشاء الله معظمهم مش عارفين الفرق بينه وبين الأوريجانو
    آخر مرة عدل بواسطة ياسمينا% : 03-11-2010 في 09:06 PM

الردود
    99
    الخلاصه يعنى مش موجود الا معلب فى برطمانات السؤال بقه محدش جابه يورينى شكله او شكل البرطمان انا مدمنة بهارات وباحب اقتنى كل انواعها

كمان الطرخون بسأل عليه العطارين يبصوا لى باستغراب اكنى من كوكب تانى
    والبابريكا المدخنة مش موجوده بردو وهى غير البابريكا الحلوة والحارة

ياريت اخواتى ايلى فى الامارات او السعودية لو عندهم التوابل دى يقولى لى بتباع فين وشكل البرطمان

الردود
    99
    اه نسيت اقولكم على حاجة كمان يابنات
    لو روحتوا لاى عطار تقولى له زعتر هيقولك زعتر ليبى ولا لبنانى ولاا تركى ويتوهك
    اخيرا توصلت ان دقة الزعتر ايلى هو الزعتر البلدى مطحون مع السمسم بيسموه زعتر لبنانى
    والزعتر الليبى ايلى هو الزعتر البلدى بتاعنا العادى
    اما التركى ده لسه معرفتوش

الردود
    1,919
    أبسط
    تتبيلة وعن تجربة ...

" ليمونتين + فلفل أسود وملح + توم كتير مفروم + ملعقة صلصة صغيرة + بهار+ ملعقتين كبار صويا صوص مالحة + " مع مراعاة تقليل الملح عشان الصويا صوص .. ملعقتين زبادى ... وبسسسسسسسسسس

تتبل على الأقل ساعتين وتشوح على النار من فوق وتغطى بالفويل وزتوضع بالفرن وفى الأخر ريحة فحمة محترمة

وبالهناااااااااااااااااا والعافية

الردود
    99
    بسم الله هشرح لكم ايلى وصلت له

بالنسبه للزعتر هما نوعين زعتر بلدي وده بيتزرع في فلسطين وبلاد الشلام واسمه بالانجليزي ثايم thyme وهتلاقي منه الأخضر الطازج في مصر في السوبر ماركت وأوراقه خضرا رفيعه ومدببه وطعمه وريحته قويه وكمان فيه المجفف هتلاقيه في قسم التوابل أو عند العطار أو المشاتل مزروع في اصيص وده بيستخدم في التتبيلات المختلفه للحوم والدواجن والأسماك سواء كان طازج او مجفف

والنوع المجفف ده هو اللي بيطحن ويضاف له السمسم أو مكسرات زي اللوز والجوز ( رفاهيه ) في بعض البلدان العربيه زي سوريا ولبنان وده بيتاكل مع زيت الزيتون أو بيعمله منه مناقيش الزعتر.
    أما النوع التاني وهو الزعتر البري وده هو الأوريجانو oregano
    والنوع ده جبلي أو بري وعلي حسب علمي مش بيتزرع في بلادنا ومش هتلاقيه الا في قسم التوابل في السوبر ماركت الكبيرة زي كارفور مثلا في برطمانات ومكتوب عليه أوريجانو أو زعتر بري
    ويستخدم في التتبيلات أيضا وبخاصه في البيتزا والمكرونه وتتبيلات السلطات وخاصه السلطه اليونانيه والايطاليه ويستخدم كثيرا في ايطاليا واليونان ودول اوربا عامه وأنا عن نفسي مشفتش منه غير المجفف ومش موجود عند العطارين
    يعني الصراحه فيه اختلاف في الطعم والشكل بينه وبين الزعتر البلدي
    وعندنا في مصر العطارين ماشاء الله معظمهم مش عارفين الفرق بينه وبين الأوريجانو

الردود
    99
    ياريت اخواتى ايلى فى الامارات او السعودية لو عندهم التوابل دى يقولى لى بتباع فين وشكل البرطمان

مواضيع مشابهه

1. رجاااااءلليبيات.انا عروسة ونبي ننستر قدام اهل زوجي
    بواسطة هومولولو في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 2
    اخر موضوع: 27-04-2010, 11:27 PM
  2. زوجي جرحني قدام الناس
    بواسطة حكايات القمر في نافذة إجتماعية
    الردود: 32
    اخر موضوع: 07-01-2010, 04:48 PM
  3. بنات عاوزة تتبيلة باربكيو بسررررررررررررررررعة
    بواسطة شيرين المصرية في الأطباق الرئيسة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 27-09-2008, 01:40 AM
  4. عاوزة تتبيلة شوى الكفتة زى الكبابجية
    بواسطة يويو من مصر في الأطباق الرئيسة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 26-08-2006, 12:52 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ