انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 56 الأولىالأولى 1234561252 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 559

الموضوع: ! ஜ .¸¸ ﬗm تجمع أروع أمهات في المستقبل القريب إن شاء اللهmﬗ ¸¸. ஜ

الردود
    4,070
    مشكورة انجى ربنا يكرم ان شاء الله

الردود
    5,814
    التكريم
    (أوسمة)

openion رأأي الشخصي والله اعلم

تعقيب كتبت بواسطة angelena عرض الرد
    معلش يا مشمش ربنا كبير .. و ان شاء الله يجبر بخاطرك ياااااااااااااااااااارب و تحملي و تفرحي زوجك و تغيظي الاعادي يااااااااااااااارب ..

مايا سبحان الله .. الواحد مهما سمع من هالكلام .. مستحيل يتعود عليه .. لازم يضل يتنكد و يترفع ضغطه اكتر مهو مرفوع .. كان الحكايه ناقصاهم هم كمان .. حاجه تنرفز .. ما بقدر اقلك خلي اذن من طين و اذن من عجين .. لان الواحد غصب عنه راح ينقهر ..
    الله يجبر بخاطرك انتي كمان و تشوفي طفلك بين ايديكي و تتباهي فيه قدام الكل.. يااااااااااااارب ..
    والله شو اعمل الله كريم بس مابعرف ياانجي اول مره احس اني ناقصه بجد وامس والله دمعت من داخلي كأني بلوم نفسي واكره انو متزوجه ويعني تعرف الشيطان شاطر كيف لما الواحده بتزعل وبالاخص لما الدورة تكون عليها بتكون شوي بعيده عن ربها والحمدالله انو مابعتله امس ماسيج ع الموبايل لكان الله ستر بس الحمدالله طلع زوجي عاقل ومتفهم لحالتي

يارب يجي ه اليوم الي احمل فيه وفعلا اجيب احلى تواءم واتباهي فيهم
    والله كريم يارب والله يتمم حملك ع خير ياانجي
    تعقيب كتبت بواسطة شيمه الحب عرض الرد
    مايا ربنا يخليكى يارب ربنا يرزقنا جميعا وكل المنتظرات يارب
    انجى الحمد لله قدر الله وماشاء فعل
    بس والله يا بنات حاسه انى فى مشكله لازم تتحل احنا مش عارفينها ربنا يهدينا لها لو احساسى صحيح او يعافينا منها يارب

بنات يجول خاطر فى نفسى منذ ايام انى البس النقاب بس فى ناس بتقولى يأيدك ويكتف حريتك وفى ناس تانيه تقولى عشان شغلك ايه رايكم
    يارب تطلع ه الدورة اخر الدورات والله يرزقك بالحمل الثابت والسليم عاجلا غير آجلا يارب
    انا ف رأي بلا النقاب (هلأ راح تزعل مني منى زوجه الحسن الله يذكرها بالخير ) بس لانك مهندسه مدنيه فصعب عليكي انو تكوني لابسه النقاب وانتي ف المواقع وحاولي تدرسي الموضوع مره تانيه يمكن هلأ بتحكي هيك انك بدك تلبسي لانك ف حاله نفسيه سيئه يعني كتير زعلانه بس الاهم لربنا هو التقرب اليه بالاعمال وليش بالمظاهر
    وهاد رأأي الشخصي للعلم اني محجبه بلبس عبايه وشيله(يعني حجاب ) بس بدون نقاب والله يهدي الجميع

وحاولي تفكري كتير حتى تكوني مقتنعه ولاترجعي ف رأيك يوم من الايام

الردود
    4,070
    مايا ربنا يخليكى ربنا يهدينا جميعا للى يحبه ربنا

الردود
    603
    السلام عليكم ازيكم يابنات وحاشيني موووت

أم عمر حمدلله على سلامتك ياقمر ماجبتيش سيرتي في كلامك سحلانة

الشيماء ربنا يرزقها بالخير ويتمم لها عمليتها على خير .. هي هتبدأ امتى ان شاء الله ؟

مايا صلي على النبي وسقعي دماغك على رأي الناس الروشة هو الزعل هيعملنا ايه يعني " إنما النجوى من الشيطان ليحزن اللذين آمنو " يعني من ضمن أهداف الشيطان انه يزعلنا لأن ده بيأثر على حياتنا بالسلب واحنا طبعا ناصحين وشطورين ومش بنسمع كلام الشيطان هههه صح ؟

تعرفي يامايا عمري ماحسيت بالزعل اللي بتقولو عليه ده مش عارفة يمكن ده برود ولا ايه ههههه

بس يمكن عشان أنا من صغري من الإعدادية تقريبا أو من الثانوي وأنا حاسة اني مش هخلف بسهولة وبقى الإحساس ده عندي عادي بقى و قديم

حماتي تقولي روحي اكشفي يمكن يكون عندك حاجة مع اني كنت متجوزة من 3 شهور بس

وحماي يقولي كلي كويس عشان بنات اليومين دول ضعفاء يعيني مابيعرفوش يحملو

ولما سلفتي تحمل ألاقي حماتي تقولي انت بقى الشهر ده قصدها دورك بقى يلا خلصي هههههه

ومرة تقولي بدعيلك بالحمل انت وفلانة .. وفلانة دي بقالها 8 سنين .. يعني أنا دلوأتي زي دي ؟ بتدعيلنا مع بعض ياعيني صعبانين عليها ههههه

وأنا لسة لغاية دلوأتي ماكملتش 5 شهور على بعض مع زوجي .. امال لما أقعد معاه سنة كاملة هيقولو ايه ؟

بس بضحك وعادي ولا بيهمني ارمي ورا ضهرك يابنتي بلا وجع قلب

دنيا وعايشينها بالطول ولا بالعرض ماتقلقيش هنخلف في الجنة هههه اه والله في خلفة في الجنة عادي زي الدنيا

شيمة خيرها في غيرها ياقمر ولا تزعلي نفسك الدورة نعمة برضه امال أنا اعمل ايه لاحمل ولا دورة شوفي بلاوي الناس عشان تهون عليكي بلوتك ههههههه

والنقاب مممممم مش عارفة والله أقولك ايه أنا بلبسه في الكويت بس مش بلبسه في مصر وأنا في رأيي التدرج في العبادة .. يعني أجيب فروضي كويس وعلى أكمل وجه وبعدين السنن الكبيرة اللي فضلها كبير زي قيام الليل مثلا والصيام التطوع والإكثار من الذكر وقراءة القرآن وصنائع المعروف والصدقة وبعدين السنن اللي أقل أعمل منها على أد طاقتي .. لو أقدر ألبس النقاب ألبسه

مروة نجيب .. حبيبتي ربنا يكرمك في العملية ويرزقك أفضل نتايجها يارب وتفرحينا بخبر حملك وولادتك

زوجة الحسن .. فينك من التجمع من زماااان وحشتينا .. انت حملتي من ورانا ومابقيتيش خلاص تدخلي ؟؟

الردود
    3,069
    مبارك التجمع الجديد و الله يجعله تجمع خير و بركة على كل الي فيه
    و يتملي باخبار حمل كل البنات يارب
    مايا الله يرزقك بالحمل قريبا يارب و الله يتمم لاخت زوجك بالف خير و عقبالك و عقبال لكل مشتهية يارب
    و انت رايحة للحج و دي اعظم نعمة و ادعي الله يوم عرفة و ان شاء الله ماراح تشوفي دورتك غير و البيبي
    في حضنك قادر يا كريم
    ام عمر حمدالله على سلامتك و سلامة عمر يتربى في عزكم و مستنيين صورة القمر
    الله يحفضه و يباركلكم فيه و يجعله ذرية صالحة يارب
    ميمي الله بجعلها اخر الحقن و تحملي الشهر دا يارب
    شيمة الله يجعلها اخر الدورات و ما تشوفيها غير و في حضنك ابنك يارب
    شيماء الله يكتبلك في كل خطوة سلامة و العملية تتكلل بالنجاح يارب
    مروة نجيب الله يسهل أموركم و ينور طريقكم و يجعل العملية دي اخر العمليات و تجيبي منها
    احلى توام يارب و يعوضك ربي على صبرك السنين الي فاتت
    سوسو يارب يكون كل الأعراض الي حساها حمل يارب و يكون حمل تابت يارب
    و حتى لا قدر الله و مكنش حمل بالله عليك ما تزعلي و خلي املك بالله و أكيد حيرزقك قريبا
    و خففي على نفسك و اطلعي اتفسحي و زوري صحباتك و خلي ايام انتضارك شهر عسل متجدد دائما
    و أكيد نفسيتك حتتحسن و يارب يسهل عليكم و يرزقكم ببيت لوحدكم و ان شاء الله كلشي
    حيتغير للاحسن
    منى حبيبتي إيه الغيبة دي وحشتيني و يارب تكوني بخير و يرزقك من فضله و كرمه لأنك
    طيبة و تستأهل كل خير و كل البنات الي في التجمع الطيبة مليانة قلوبهم بالخير و يارب يرزقهم
    بكل خير و كل وحدة فيهم بالي تتمناه و اول حاجة الحمل التابت يااااااارب
    انت الحياة الله يتبت حملك و يفرحك بحملك و يمر على خير و تشوفي ابنك او بنتك في حضنك
    و هو باتم صحة يارب
    انجلينا و مروة و كنزى و د أيمي و أميرة و رغد و فجر و كل الحوامل الله يتبت حملكم و يرزقكم ولادة سهلة منسية يارب
    ملكة الإحساس كيفك ياقمر و الله يجازيك خير على المعلومات القيمة و الله يجعلها في ميزان حسناتك
    و يارب يرزقك بالحمل التابت قريبا يارب
    مروة شاهين و دودو و لميس و تيتة و ام عمر وحشتوني يارب تكونو بخير و يسهل أموركم و تحملوا قريبا يارب
    إيمان الحمدالله انه التحليل طلعت كويسة و يارب تحملي قريبا يارب
    و ان شاء الله ما كون نسيت حد و يارب يسهل على جميع و يرزقكم الحمل التابت قريبا يارب

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • مبدعة النافذة الاجتماعية
      • مبدعة دورة تعليم الأمهات اللغة الانجليزية
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)
    صباح الخير يا بنات

مبارك التجمع الجديد علينا ويارب نسمع كل اخبار حلوة فية عنكم كلكم

الردود
    2,479
    السلام عليكم
    الله يسمع منك يا يارا يارب والله يهون علينا كل صعب
    شيمه انت عملتي تحليل وعرفتي ايش السبب الي مخلها تنفجر
    ادعولي بكره ان شاءالله موعدي والله كريم

الردود
    1,563
    فتوى للشيخ عبد العزيز بن عبدالله بن باز حمه الله

بالنسبة سماحة الشيخ للبس النقاب، حيث أنني سمعت بأن بعض الناس يقولون بأنه غير جائز، فما قول سماحتكم في هذا؟

لبس النقاب لا بأس به للمرأة إذا كان النقب بقدر عين واحدة أو بقدر العينين والباقي مستور، إلا إذا كانت محرمة بحج أو عمرة فلا تلبسه حتى تحل، الرسول الله نهى المحرمة أن تنتقب, أما إذا كانت حلال ما هي بمحرمة فلا بأس أن تنتقب لكن لا يظهر إلا العين فقط أو العينان وإن سترتها بالخمار أو نحوه كان أكمل وأبعد عن الفتنة

http://www.binbaz.org.sa/mat/8907

الردود
    1,563
    السلام عليكم فضيله الشيخ اردت ان اسئل هذا السؤال وهو كالتالى ماهو حكم لبس النقاب هل هو فريضه ام سنه لانى لااريد ان افعل شيئا يغضب الله عز وجل وهذا السؤال ملح على فاريد وارجو اجابتك والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اختكم فى الله روميساء

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله علية وسلم وبعد الراجح من أقوال اهل العلم أن النقاب واجب و>لك لأن المرأة كلها عورة من ظفرها الى شعرها كما قال صلى الله علية وسلم " المرأة عورة " وه>ا عام يعم كل المرأة وقال تعالى " ياأيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبيهن >لك أدنى أن يعرفن فلا يؤ>ين ..." الأية والأدناء الم>كور في الأية فسرة عبد الله بن مسعود بأنة أخ> طرف عمامتة وغطى وجهه وأبدى عينا واحدة وقال ه>ا هو الأدناء وأدلة وجوب النقاب كثيرة في الكتاب والسنة أرجو مراجعة رسالة الحجاب للشيخ العلامة بن عثيمين رحمة الله تعالى . والقول الثاني لأهل العلم وهو قول الجمهور أن النقاب سنة وليس واجب وعمدتهم في >لك حديث أسماء حيث دخلت على النبي صلى الله علية وسلم بثياب صفيقة " خفيفة " فقال لها صلى الله علية وسلم يا أسماء ا>ا بلغت المرأة المحيض لا يظهر منها الا ه>ا وه>ا وأشار للوجة والكفين وتلك الحديث ضعيف سندا ومتنا لأن راوي الحديث عن عائشة هو خالد بن دريك وهو لم يدرك عائشة أصلا وعلى ه>ا الحديث يكون من منقطع كما أن فية راوي ضعيف كما أن المتن فية نكارة وهو أن أسماء بنت الصديق تدخل على رسول الله بثياب كاشفة وعلى ه>ا تكون أقوال أهل العلم في النقاب أما الوجوب وأما الأستحباب والراجح الوجوب أما ما ظهر في تلك الأيام ممن يقولون النقاب بدعة أوعادة فرعونية أو كبت للمرأة وحريتها فئولائك هم الرويبضة كما ح>ر منهم صلى الله علية وسلم سفهاء القوم يتكلمون فى أمر العامة فلا يلتفت لمن مرض قلبة وطفح >لك على قولة قال تعالى " ولتعرفنهم في لحن القول " وقال تعالى " أم حسب ال>ين في قلوبهم مرض أن لن يخرج الله أضغانهم " فلا تلتفتوا بارك الله فيكن الى ه>ا الك>ب على الله ورسوله وأرجو من الأخوات أن يهتموا بالتفقة في تلك المسألة لأن حجاب المرأة من الأهمية بمكان فهو سبب لنصرة المسلمين أو انهزامهم وصلى اله على محمد واله وصحبة وسلم .</B></I>

الردود
    1,541
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ام جنااوعمر عرض الرد
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    ازيكم ياحبايبى عاملين ايه كلكم وحشتونى جدا والله ومهم اقول والله كنت محتجاكم جدا الفترة اللى فاتت
    رغم انكم نستونى بس انا عارفه انى انا اللى مقصرة معاكم
    بس والله لما عرفت اللى حملوا واللى ولدوا والله فرحت جدا وقلت ربنا كريم جدا جدا
    الحمد لله الحمد لله
    ايمى وحشتينى جدا جدا الف مبروووووووووووووك ياروحى وربنا يتتمم بخير ان شاء الله وتفرحى بالبيبى فى حضنك وتنسى الدنيا كلها لما تشوفيه
    اسالينى انا وهتنسى النوم برضو والدلع بقى والراحه والفراغ كل دة تنسيه لما البيه او الهانم يجوا بالسلامه طمنينى عليكى على الايميل وبالنسبه لموضوع اللبن دة حاولى غصب عنك ان شالله تسدى انفك اشربيه
    مش هتحسى بقيمته الا فى الشهر التامن والتاسع انا كنت بقوم من النوم عضمى مكسر كنت بحسب برد بس طلع من قله اللبن مع انى كنت باخد الكالسيوم كنت بحس ان صوابعى مش قدره افردها حتى اسمعى كلامى
    لولو الف شكر ليكى ياحبيبتى على توصيلك الخبر وخليتينى اقرا الكلام الجميل دة كله ربنا يتمملك بالخير وتقومى بالسلامه انتى كمان وعلقه تفوت ولا حد يموت انا قولت لنفسى كدة متخفيش
    زوجه ميدو مبروك الحمل ولو انها متاخرة شويه وانت الحياة كمان ربنا يقومك بالسلامه يارب ويسعدك بالبيبى
    وفجر الف مبرررررررررررررروك مع انى لسه متعرفه بيكى بس كفايه انك اختنا فى التجمع وان شاء الله ربنا يقومك بالسلامه شوفتى تجمعنا وشه حلو علينا
    شيمه الحب ياحبيبتى وحشتينى جدا وربنا يهديلك زوجك ويفرج كربك يارب كل الرجاله كدة لسانهم طالع لبرة على طول
    مايا وميمى عاملين ايه وحشنى والله اخبار الرجيم ايه انا لازم ارجع تانى للرجيم من ساعه الولادة وانا مببتطلش اكل ولا شرب مايا بقينا بنغير اربع جوارير ميه فى اسبوع شوفتوا الافترى عقبالكم كدة لما يجلكم اللى يخلص الاكل والميه ماشاء الله
    مروة نجيب يارب تنزلى بالسلامه وتفرحينا بخبر حملك على طول اول مترجعى مصر
    سوسو ياحبيبتى يارب ربنا يكرمك الشهر دة ومتحطيش فى دماغك اى اعراض خليها كدة على الله معظم الناس مبتحسش باى اعراض وبيطلعوا حامل ربنا يكتبهالك قريب ان شاء الله ياااااار الف حمد لله على السلامه ايه السكر دة لوكنت اعرف كنت حططلك صورة عمر بس على طول نايم مش عارفين نصوره ههههههههههه
    ربنا يبارك فيها يارب
    روبى رفيقتى فى الحمل انا عاملتها قبل منك ربنا يباركلك فى مونه وتشوفيها عروسه يارب
    بنت الرمادى وعصفورايه وملكه الاحساس والشيماء وحشتونى جدا ونفسى اطمن عليكم كلكم يارب ربنا يكرمكم ويطعمكم مايحرمكم ابدا يارب

كفايه كدة دلوقت ونكمل بعدين عندى كلام كتير عايزة اقوله معاكم
    الف شكر لكل اللى سأل واللى مسألش برضو سلام
    دينا حبيبتي حمد لله على سلامتك
    ياريتك تفضلي معانا
    بس صحيح انتي في مصر ولا في جده
    ربنا يبارك لك في عمور
    والله يبارك فيكي يا قمر تسلميلي و ادعيلي كتير
    وان شاء الله نتقابل على الميل بس مش باشوفك موجوده خالص تقريبا
    بس ان شاء الله نتقابل قريب

مواضيع مشابهه

1. ஜ .¸¸ ﬗm تجمع أروع أمهات في المستقبل القريب إن شاء اللهmﬗ ¸¸. ஜ
    بواسطة ام سهيل في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 396
    اخر موضوع: 10-08-2011, 12:10 AM
  2. ஜ .¸¸ ﬗm تجمع أروع أمهات في المستقبل القريب إن شاء اللهmﬗ ¸¸. ஜ
    الردود: 410
    اخر موضوع: 21-07-2011, 05:11 PM
  3. ! ஜ .¸¸ ﬗm تجمع أروع أمهات في المستقبل القريب إن شاء اللهmﬗ ¸¸. ஜ
    الردود: 401
    اخر موضوع: 10-08-2010, 01:44 PM
  4. ! ஜ .¸¸ ﬗm تجمع أروع أمهات في المستقبل القريب إن شاء اللهmﬗ ¸¸. ஜ
    الردود: 473
    اخر موضوع: 30-04-2010, 05:43 PM
  5. ! ஜ .¸¸ ﬗm تجمع أروع أمهات في المستقبل القريب إن شاء اللهmﬗ ¸¸. ஜ
    الردود: 407
    اخر موضوع: 07-03-2010, 05:39 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ