انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 107 من 108 الأولىالأولى ... 75797103104105106107108 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1,061 الى 1,070 من 1075

الموضوع: ريجيم النقاط متعة وصحة وحرية باذن الله ... همة ونشاط هالسنة باذن الله

الردود
    1,652
    ​السلام عليكم حبيباتي

شفوعة: كنت قرأت مقال لواحد امريكي هحاول انزلهلكم كتب عن الدهون وان من افضلها للجسم الدهون الحيوانية وانها هي التي تحمي من تصلب الشرايين والعكس في الزيوت ماعدا زيت الزيتون ... ولكن للأسف اولادي لا يستسيغوه في الأكل
    وبالنسبة للسكر اليوم بفضل الله هتشوفي يومياتي لم اشرب الا كويين شاي يعني ملعقتين فقط في اليوم

لؤلؤة: تيجي بالسلامة حبيبتي في انتظارك علشان نشجع بعض ونصل لهدفنا

أم عمار: يالا ياحبيبتي ابدأي معانا بسرعة ومش عايزين تسويف ماصدقنا بدأنا وربنا يسر لنا .. عايزين همة وحماسة وتشجيع من بعض

الردود
    1,652
    يوميات الثلاثاء :

بعد الفجر اخذت 3 لقمات بالعدد فول (ماتبقى من سحور زوجي) ونصف أتى.. لاني كنت مهبطة من بالليل وماسكة نفسي لبعد الفجر

الفطار :
    بعد الظهر لما صحيت أكلت ثمرة جوافة وبعدها بساعة تقريبا اخذت ربع رغيف صغير جبنة بيضاء

الغداء :
    ماأكلتش من طعام الغداء لأنه ثقيل .. واكتفيت ببيضتين مسلوقتين مع نصف رغيف صغير ( مايقرب من الثلث رغيف) وأتى ثم كوب شاي ب1م ص سكر

العشاء : اكتفيت باقل من كوب لب سوري ونمت من التعب ولماصحيت قبل الفجر أكلت نصف أتى وشربت كوب شاي ب1م سكر

الماء : حوالي 4 لتر ( رايحة جاية كل ما أحس بالجوع اشرب دورق ماء حوالي كوبايتين)

الرياضة: لسه للأسف بتحرك بالعافية وممكن على اول الاسبوع اشغل التريدميل وابدا مشي لانها الرياضة الوحيدة المسموح لي بيها

عندي مناسبة مهمة آخر الشهر ده وعلشان كده عارفة اني شادة على نفسي شوية فرصة مادمت متحمسة وبعدين بضبط يومياتي

شعب الجزائر مسلم:وإلى العروبة ينتسب:من قال حاد عن أصله:رام المحال من الطلب
    الردود
    2,722
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة الشفاعة عرض الرد
    ريونتي وفطووم واحلى كيوت وسليمة وكل البنات وينكم ليش هالغيبة ؟!
    تسأل عليكي العافية و الخير يا الغالية

ولله صارلي كثير غايبة الله لا يغيب عليكي أحبابك و اليوم طليت و قريت سؤالك عني

مع أني صايرلي دهر ما رجعت فالله يجزاكي من خير الدنيا و الآخرة فرحت قلبي بسؤالك

أسأل الله أن يجمعنا على خير في هذه الدنيا و تحت ظله يوم لا ظل إلا ظله فولله إني أحبك في الله يا غالية

أنا عني من يوم ما ولدت بنتي الله يحفظها و يحفظ أخوها من 3 سنوات ما دخلت و ما التزمت يعني ظروفي ماكانت تسمح

لكن كنت أعمل ريجيمات و محترمة نفسي يعني إلا في مرات يعني آكل بجهل الله يستر

المهم وزني الحمد لله محترم (بتحفظ) 70 كيلو لكني متمنية أعود و ألتزم معاكو و إن شاء الله خير

ادعولي أثبت لأني البداية أصعب شيء و ان شاء الله راح أفرحك

الله يحفظك و يحفظ أحبابك و أهلك

و ان شاء الله تتقبلوني معاكم يا جماعة الخير

شعب الجزائر مسلم:وإلى العروبة ينتسب:من قال حاد عن أصله:رام المحال من الطلب
    الردود
    2,722
    التكريم
    (أوسمة)
    و مشكلتي الآن أو يعني كل فترة و فترة أني أستانس (أنس بضم الألف) بالأكل يعني و ما يصير عندي احساس بالشبع طول

لكن اللى يصبرني أنو يومياتي كلها تبدلت و نظام حياتي مقلوب كلو إلى الصحي

يعني كل ما طبخت شيء مثلا بالدقيق أكيد أزيد فيه النخالة و الشعير و الزيت و السكر تقريبا منقوص للنصف

يعني عندي قرف من وصفة أشوفها مو صحية اللهم لك الحمد و أظن هذا كثير مهم بالنسبة لمشوار حياتنا كلها و مو للريجيمات فقط

الشفاعة's صورة
    الشفاعة غير متواجد مشرفة ركن الصحة والتغذية - النجمة الفضية 2012م
    الردود
    15,303
    التكريم
    • (القاب)
      • شعلة العطاء
      • بسمة النزهة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة -لؤلؤة الزمان- عرض الرد
    اهلين فيكم يا بنات نورتو
    شفوعة انا الحين عند الماما
    ولما ارجع اكتب يومياتي باذن الله
    بالسلامة ان شاء الله ربي يحفظها سلمي عليها..
    ومو ناسية اني افتح موضوع جديد بس اخلص امتحاناتي هاليومين بفتح مجموعة باذن الله

تعقيب كتبت بواسطة راجية لقاء ربي عرض الرد
    ​السلام عليكم حبيباتي

شفوعة: كنت قرأت مقال لواحد امريكي هحاول انزلهلكم كتب عن الدهون وان من افضلها للجسم الدهون الحيوانية وانها هي التي تحمي من تصلب الشرايين والعكس في الزيوت ماعدا زيت الزيتون ... ولكن للأسف اولادي لا يستسيغوه في الأكل
    وبالنسبة للسكر اليوم بفضل الله هتشوفي يومياتي لم اشرب الا كويين شاي يعني ملعقتين فقط في اليوم

لؤلؤة: تيجي بالسلامة حبيبتي في انتظارك علشان نشجع بعض ونصل لهدفنا

أم عمار: يالا ياحبيبتي ابدأي معانا بسرعة ومش عايزين تسويف ماصدقنا بدأنا وربنا يسر لنا .. عايزين همة وحماسة وتشجيع من بعض

غريبة!! الكل مجمع ع ان السمن الحيواني مضر جدا.. في الزمان الحالي لانو مصنع وليس طبيعي!
    طبعا لو كان مثل قبل اللي بيعملوه اجدادنا الطبيعي كان عادي مافي مشكلة.. وكمان اللي بيتحرك كتير وعندو نشاط دايما عادي ممكن ناخد منو.. لكن احنا للاسف بالزمان اللي قل فيه الحركة والنشاط

يوميات الثلاثاء :

بعد الفجر اخذت 3 لقمات بالعدد فول (ماتبقى من سحور زوجي) ونصف أتى.. لاني كنت مهبطة من بالليل وماسكة نفسي لبعد الفجر

الفطار :
    بعد الظهر لما صحيت أكلت ثمرة جوافة وبعدها بساعة تقريبا اخذت ربع رغيف صغير جبنة بيضاء

الغداء :
    ماأكلتش من طعام الغداء لأنه ثقيل .. واكتفيت ببيضتين مسلوقتين مع نصف رغيف صغير ( مايقرب من الثلث رغيف) وأتى ثم كوب شاي ب1م ص سكر

العشاء : اكتفيت باقل من كوب لب سوري ونمت من التعب ولماصحيت قبل الفجر أكلت نصف أتى وشربت كوب شاي ب1م سكر

الماء : حوالي 4 لتر ( رايحة جاية كل ما أحس بالجوع اشرب دورق ماء حوالي كوبايتين)

الرياضة: لسه للأسف بتحرك بالعافية وممكن على اول الاسبوع اشغل التريدميل وابدا مشي لانها الرياضة الوحيدة المسموح لي بيها

عندي مناسبة مهمة آخر الشهر ده وعلشان كده عارفة اني شادة على نفسي شوية فرصة مادمت متحمسة وبعدين بضبط يومياتي
    يارب يهنيكِ دايما باجمل المناسبات يارب

بس الاكل جدا قليل انتي حتنزلي اول اسبوع او 2 وبعدها حيثبت وزنك ويبلش الجسم يحس بمجاعة ويعوض من الدهون المخزنة! وكمان حتملي وتيأسي وتتفجعي ع الاكل.. انتبهي لصحتك ياقلبي
    وخليكِ في الاعتدال والتخفيف العادي بدون مبالغة .. بلاش الحرمان

تعقيب كتبت بواسطة ريونتي عرض الرد
    تسأل عليكي العافية و الخير يا الغالية

ولله صارلي كثير غايبة الله لا يغيب عليكي أحبابك و اليوم طليت و قريت سؤالك عني

مع أني صايرلي دهر ما رجعت فالله يجزاكي من خير الدنيا و الآخرة فرحت قلبي بسؤالك

أسأل الله أن يجمعنا على خير في هذه الدنيا و تحت ظله يوم لا ظل إلا ظله فولله إني أحبك في الله يا غالية

أنا عني من يوم ما ولدت بنتي الله يحفظها و يحفظ أخوها من 3 سنوات ما دخلت و ما التزمت يعني ظروفي ماكانت تسمح

لكن كنت أعمل ريجيمات و محترمة نفسي يعني إلا في مرات يعني آكل بجهل الله يستر

المهم وزني الحمد لله محترم (بتحفظ) 70 كيلو لكني متمنية أعود و ألتزم معاكو و إن شاء الله خير

ادعولي أثبت لأني البداية أصعب شيء و ان شاء الله راح أفرحك

الله يحفظك و يحفظ أحبابك و أهلك

و ان شاء الله تتقبلوني معاكم يا جماعة الخير
    تعقيب كتبت بواسطة ريونتي عرض الرد
    و مشكلتي الآن أو يعني كل فترة و فترة أني أستانس (أنس بضم الألف) بالأكل يعني و ما يصير عندي احساس بالشبع طول

لكن اللى يصبرني أنو يومياتي كلها تبدلت و نظام حياتي مقلوب كلو إلى الصحي

يعني كل ما طبخت شيء مثلا بالدقيق أكيد أزيد فيه النخالة و الشعير و الزيت و السكر تقريبا منقوص للنصف

يعني عندي قرف من وصفة أشوفها مو صحية اللهم لك الحمد و أظن هذا كثير مهم بالنسبة لمشوار حياتنا كلها و مو للريجيمات فقط

اهلا ريونة الغالية.. اكيد بتذكرك ومابنسى احبابي انا

ماشاء الله عنك رغم مسؤلياتك وانشغالك نزلتي من زونك وهذا وحده انجاز كبير برافو عليكِ بطلة ماشاء الله
    واهم شيء انك وصلتي لمرحلة تجنب الاكل الغير صحي تبارك الله هذه نقطة مهمة بالطريق السليم
    احنا بانتظارك تجي معنا وتتشجعي وتشجعي البنات وتشوفي وزن جميل يفرحك

اللهم انصر اهل غزة وسوريا و العراق واليمن و مصر
    و افغانستان وبورما و الشيشان ....
    اللهم انهم مظلووومون فانتصر لهم ياحي ياقيوووم .....

الرجاء الرد من الاخوات فقط

الردود
    1,652
    السلام عليكم

شفوعة ... أنا ما أستعمل السمن الصناعي أبدا ... انا بتكلم عن الطبيعي بتاع اجدادنا
    بس أنا اللي بعملها بأيدي بدل جدتي وبرده مش بستخدم منها الا قطرات علشان السمنة مش علشان تصلب الشرايين

وبالنسبة للأكل القليل أنامش هاستمر على ده بس قلت 3 أو 4 ايام كده حتى يستجيب جسمي ويحس بالتقليل .. لأن مشكلتي اني اكلتي خفيفة من 3 سنين من ساعة ما كنت خليتها نظام حياة وحتى لما بنسى نفسي مش بتجاوز كثير ومع ذلك كنت ازيد تدريجيا وببطء لغاية مارجعت ال15 ك اللي نزلتهم وكل ده بسبب عدم الحركة بسبب التهابات العظام اللي عندي وليس بسبب كثرة الأكل علشان كده حبيت اقلل الكمية شوية خاصة اني فعلا مش بحس اني جعانة والكمية دي بتكفيني .. بس دعواتكم جسمي يستجيب لأني بنزل بصعوبة .. وبإذن الله من أول الاسبوع اضبط نظامي صحي بالخمس وجبات والله المستعان

حبيبتي انت بتمتحني الأيام دي ؟؟ انت لسه بتدرسي ؟؟
    طيب احنا كده بنعطلك .. ممكن ننتظر لغاية ماتخلصي وبعدين ننتظم في كتابة اليوميات

الشفاعة's صورة
    الردود
    15,303
    التكريم
    • (القاب)
      • شعلة العطاء
      • بسمة النزهة
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)
    السلام عليكم

شفوعة ... أنا ما أستعمل السمن الصناعي أبدا ... انا بتكلم عن الطبيعي بتاع اجدادنا 😉 بس أنا اللي بعملها بأيدي بدل جدتي 😂 وبرده مش بستخدم منها الا قطرات علشان السمنة مش علشان تصلب الشرايين

هههههههه ضحكتيني.. ماشاء الله عنك.. طيب علميني كيف بتعمليها يمكن اعرف اعملها بنفسي..

وبالنسبة للأكل القليل أنامش هاستمر على ده بس قلت 3 أو 4 ايام كده حتى يستجيب جسمي ويحس بالتقليل .. لأن مشكلتي اني اكلتي خفيفة من 3 سنين من ساعة ما كنت خليتها نظام حياة وحتى لما بنسى نفسي مش بتجاوز كثير ومع ذلك كنت ازيد تدريجيا وببطء لغاية مارجعت ال15 ك اللي نزلتهم وكل ده بسبب عدم الحركة بسبب التهابات العظام اللي عندي وليس بسبب كثرة الأكل علشان كده حبيت اقلل الكمية شوية خاصة اني فعلا مش بحس اني جعانة والكمية دي بتكفيني .. بس دعواتكم جسمي يستجيب لأني بنزل بصعوبة .. وبإذن الله من أول الاسبوع اضبط نظامي صحي بالخمس وجبات والله المستعان

حبيبتي انت بتمتحني الأيام دي ؟؟ انت لسه بتدرسي ؟؟
    طيب احنا كده بنعطلك .. ممكن ننتظر لغاية ماتخلصي وبعدين ننتظم في كتابة اليوميات
    انا بدرس بعد ماجبت 4 اطفال هههه لاني تزوجت صغيرة ومادرست جامعة للاسف.. وحاليا سنة تانية شريعة.. دعواتك لي ان ربي يتقبل مني وينفعني فيها
    لكن انتوا مو معطليني عن دراستي ابدا الحمد لله بدخلكم بعد مايخلص يومي ودراستي..
    لاتقلقي علي مسيطرة على الوضع وقربت اخلص الفصل وعندي اجازة بعدها 3 اسابيع او شهر ان شاء الله..
    لاتنسوني من صالح دعائكم.

الا وين ام عمار ؟ عندك علم ؟

الشفاعة's صورة
    الردود
    15,303
    التكريم
    • (القاب)
      • شعلة العطاء
      • بسمة النزهة
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)
    بالنسبة لمفاصل سلامتك الف سلامة ياارب..
    طيب موضوع المفاصل هل المرض مزمن ؟ يعني مابيتعالج ؟ لا بعمليات ولا بغيرو ؟
    شغل البيت والمشي متعب حتى الحركة البسيطة ؟
    ربي يشفيكي ويعافيكي ويجعلها كفارة للذنوب يارب

الردود
    715
    السلام عليكم حبيباتى وأخواتى
    جزاكم الله خيرا راجية وأختى شفاعة على سؤالكم عنى
    معلش عندى امتحانات هذه الأيام وهتخلص باْذن الله يوم السبت يا رب على خير
    وللاسف كنت متأخرة فى المذاكرة من ايام رمضان فكل المذاكرة اتكومت عليا حتى بعمل الاكل بالعافية
    بس بحاول اقلل الاكل عن الكميات المهولة إللى كنت بأكلها لان مشكلتى مع الاكل نفسية افرح اوى او أزعل أفضل اكل وبحس انى مش بشبع للأسف ولما أكون متوترة او قلقانة برضه وياريت باكل خضار ولا فاكهة للأسف اغلب اكلى نشويات ودهون ما بحس انى شبعت الا لما اكلهم
    طبعا انا عارفة ان كل ده غلط جدا وخطر خصوصا انى عندى الكولسترول عالى بس حاسة انى محتاجة أحب نفسى واخاف عليها عشان انتبه للى بعمله فيها ده خصوصا انى جربت لما الواحدة جسمها بيبقى رشيق ومتناسق ولما يبقى العكس
    نهجان منظر مش حلو وجوزك يتكسف من شكلك طبعا بنكبر فى السن مهما لبست أحسن حاجة بتبقى وحشة على الجسم المليان ما فيش ثقة بالنفس خصوصا لما تشوفى حواليك فى كل مكان الرشيقات الشقراوات ده انا بيلفتوا نظرى ما بالك الرجال نسال الله السلامة انا عمالة بكتب كل إللى جوايا دلوقتى عشان أفكر نفسى معاكم بصوت عالى
    واسأل الله العظيم أن يشفينا جميعا من هذا الداء ولا يسلط علينا شهواتنا
    اللى مأثر فيا انى عارفة برضه ان الروح فى الجسد بتبقى خفيفة جدا عندما نقلل الاكل والروحانيات والايمانيات والطاعات بتبقى حاجة تانية والله قبل ما تحسى بجسمك خفيف
    مرة قرأت ان الشيطان يكون اقرب للإنسان عندما تزيد عنده شهوة البطن او بيدخل للإنسان منها نسأل الله السلامة
    بعد الخطبة الطويلة العريضة دى باْذن الله هحاول انتظم فى الكتابة واليوميات
    ويارب ترجع لى الهمة بتاعة زمان ءامين
    وربنا يبارك فيكم ويجازيكم عنا كل خير فى الدارين.

الشفاعة's صورة
    الردود
    15,303
    التكريم
    • (القاب)
      • شعلة العطاء
      • بسمة النزهة
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)
    ام عمار دايما اتكلمي وفضفضي بترتاحي واحنا اكيد حنسمعلك ونساعدك باي طريقة منقدر عليها..
    ربنا يشفيكِ وكل مريض من الكلسترول وغيرو ياارب
    انا معاكِ انا باكل كتير لو كنت مرتاحة نفسيا للاسف..
    لكن وقت الزعل بتنسد نفسي ع الاخر وبتعب سبحان الله..
    وفعلا اللي حولينا ومنشوفو وخاصة بالزمان اللي احنا فيه زمان الفتن والاجسام واللبس المفتوح والبنات صارت ماتستحي للاسف..
    انا عن نفسي عايشة بامريكا والوضع هنا مزري.. النساء عارية ومافي لادين ولا اخلاق.. وكنت انقهر جدا من نفسي ووضعي لحد ماوقفت وقفة حازمة مع نفسي وقلت خلاص ولدت وخلصت لازم ارجع زي زمان وما استسلم لان هالشي اثر على نفسيتي ..
    والحمد لله ماستسلمت ابدا صح كانت تجيني اوقات ضعف وتعب وملل لكن كنت دايما اذكر نفسي بالحلم الجميل واللبس ووو...
    وحتى وضعي كان اصعب منكم وزني ماشفت بحياتي اعند منو والله كنت ملتزمة اكثر من اي وحدة هنا.. بدون تخبيص ولا عزايم ولا طلعات وكتيير ايام الغي اليوم الفري ورياضة يوميا بشكل يومي لاتقل عن 40 دقيقة الى ساعة يومييا ومسابقات بالمنتدى وشديت ع نفسي لمدة 3 سنين واكثر
    وكنت ما اشوف الا كم جرام نازل ع الميزان بطلوووع الروح
    وحتى في اول شهر التزام مانزلت غير 2 كيلو بشهر!! مع اني كنت بلشت جديد المفروض نزولي يكون كبيير.. مع ان زيادتي ماكانت الا 15 كيلو او 20 .. كان وزني بعد ولادتي 75 وهادا اكبر وزن وصلتله بحياتي!! مع التزامي التام كان المفروض تخلصت منهم بسنة 1 فقط!! لكن اخد الوقت معاية 4 سنين!! وماصابني اليأس ابدا.. استمريت وقلت اكيد في نزول هو بس الميزان بيخذلني وطنشت الميزان واستمريت لاني عارفة اني لو استمريت بالاكل اكيد مارح استفيد الا الاحباط و الزيادة بالوزن وخراب النفسية..
    الحمد لله نزلت كل الكيلوات وعمري ماكنت بحلم اوصل لوزن مثل وزني الحالي حتى قبل الزواج كان وزني اكبر!!
    بعد 4 اولاد بفضل الله صرت خفيفة ورجعت احسن من قبل . ووزني حاليا بالخمسينات!
    و كل اللي حواليا بيقول اللي بشوف بنتك عمرها 13 سنة مابيعرف انك امها ولا في فرق بينكم !! هههه.
    وهي تجربتي الصعبة.. كتبتها قلت يمكن تتشجعي وتعرفي ان كل شي بالدنيا صعب ومابيجي بسهولة ابدا. ولابد من التعب وجهاد النفس.
    وحابة اقول ان العبادات لاتتحقق كما يجب بوضعكم الحالي انتبهوا حبايبي..
    النبي عليه الصلاة والسلام كان يستعيذ من الكسل وهي من ضمن الاذكار.. اذكار الصباح والمساء..
    وسيدنا عمر رضي اللي عنه كان يستعيذ من السمنة ويقول انها شر.. وتجيب الكسل.

يلا بانتظارك ام عمار انا متاكدة انك قوية وقادرة تتغلبي ع النفس والشيطان وحتلبسي احلى لبس وتصيري احلى رشيقة

مواضيع مشابهه

1. الردود: 994
    اخر موضوع: 30-12-2015, 07:47 PM
  2. ريجيم النقاط متعة وصحة وحرية باذن الله ... التسجيل مفتوح للجميع :)
    بواسطة الشفاعة في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1014
    اخر موضوع: 11-10-2015, 01:50 AM
  3. رجيم النقاط متعة وصحة وحرية باذن الله (اهلا وسهلا بالجميع )
    الردود: 1009
    اخر موضوع: 05-02-2015, 10:23 AM
  4. ريجيم النقاط متعة وصحة و حرية باذن الله
    الردود: 1014
    اخر موضوع: 21-02-2014, 11:59 AM
  5. [مجموعة] ريجيم النقاط متعة وصحة و حرية باذن الله
    الردود: 1002
    اخر موضوع: 26-04-2013, 05:12 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ