انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 104 من 106 الأولىالأولى ... 45494100101102103104105106 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1,031 الى 1,040 من 1053

الموضوع: [مجموعة] ريجيم النقاط متعة وصحة و حرية باذن الله (التسجيل مغلق )

فوق الأرض ! وغداً تحتها ! .. { ربي حسن الختام }
    الردود
    5,337
    شفوعة ياعسل أكيد عاذرينك وأنتِ ماشاء الله متابعتنا ومابتغيبي إلا لسبب منعك
    الله يسعدك ويوفقك ويصلح لك ذريتك

رفات تسلمي على النكشة الحلوة الي خلتنا نعرف قصة مسلمة ^^
    أما مسلمة بجد قصتك تحمس وخلتني أصر إني أكمل في رجيم النقاط
    الله يعطيكم العافية والصحة والرشاقة وكل شي حلوو
    يــــآرب
    بلغني مُرآدي ويسرلي أموري ..

الردود
    5,337
    يوميات الخميس :

الفطور : 2توست =2ن + شريحة جبنة ق د =1ن + خضار مقطعة + ك حليب ق د =2ن >> 5ن
    سناك : 3 تمرات =1ن
    الغداء : 1توست حب =1ن + علبة تونة 100 غرام =4ن + سلطة >> 5ن
    سناك : 2بسكوت نخالة لايت =2ن + قهوة
    العشاء : زبادي خالي الدسم =1ن + 1توست =1ن + تفاحة =1ن >> 3ن

مجموع النقاط 16 / 20
    (يمكن تقولي ليش النقاط أقل من المفترض ^^
    لكني كنت آكل الي يكفيني ويشبعني ولا أزيد الحمدلله )

الماء : لتر ونص و شوية
    الرياضة : 45 د مشي + 20 د ايروبك
    يــــآرب

الردود
    1,141
    السلام عليكم بنات

اتمنى لكم التوفيق يارب

شفوعة وهبهوبة وبحيرة البجع وكل البنات الحلوات اللي كنت معهم بالفريق اشتقتلكم كثيييييييييييييير وتوحشتكم بزاااااااااااااااااااااااااااااف ان شاء الله تكونو متذكرين الكلام المغربي ^^

والله اعذروني على التقصير بس انشغلت كثير مع ابني وتعب الحمل ومن اسبوعين ارتحت شويه مع قدوم ماما عشان قربت اذخل الشهر التاسع ادعولي بالولادة السهلة انا حامل ببنوته ^^
    دعواتي ليكم جميعا وربنا يفرحنا بالنصر في سوريا قريبا يارب

لكن كل الحب

الردود
    2,397
    السلام عليكم يا بنات مبروووك النزول وعقبال المثالي ان شا الله
    معليش شفوعه ما نزلت يومياتي انشغلت باخر اليوم أخدت نفاطي كلها والرياضة ٨٥ د مشي ورقص
    وزني السابق وبالميزان الجديد ٧٢،٣
    واليوم بنفس الميزان ٧٠
    معناها يا شفوعه فعلا وزني ذاد بعد المسابقه
    آخر مرة عدل بواسطة ام عبودي وعزو : 23-03-2012 في 07:02 PM

الردود
    522
    الســـلام عليكم

يوميآت الجمعه

الوزن السابق:54,6
    الوزن الحالي:55,6
    زدت كيلو.,. اظن انه الزيادة طبيعية بعد المرض

الفطور
    خياره=0+ 2توست بر=2+ 7 حبات تمر=3+ +شريحة جبن قليلة الدسم=1
    المجموع=6

سناك1+ غداء اخذتهم فرررري

سناك2
    برتقاله=1+ تفاحة=1
    المجموع=2

العشاء
    خضروات بالفرن=0+ بيضة =2+ 2 توست بر=2+ شريحة جبن قليلة الدسم=1
    المجموع=5

المجموع الكلي بدون الفري=13\22

الرياضه= 45دق على الجهاز

عدنا
    بسم الله ...والصلاة والسلام على رسول الله سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام
    بداية انا ما كنت احلم مجرد حلم ان وزنى ينزل ولا كنت افكر امشى على دايت من اساسه...بمعنى ان لما كنت اشوف اواسمع صاحباتى وهما بيتكلموا عن الدايت وواحدة تقول مش حاقدر اكل من ده لانى عاملة دايت كنت اتريق عليها واتريق على الدايت كفكرة اصلا وكنت معروف عنى انى ضد الرجيم وانى ما بحرم نفسي ابدا من اى اكل وان جسمى وشكله ما هم اكبر همى ..وانى قال يعنى واثقة من نفسى وشكل جسمى مش هاممنى ولا مأثر عليا من اساسه .
    المهم..انا كنت باخد مقاسات كبيرة اما اشترى ملابس ومش من محلات عادية زي اللى كل الناس بتدخلها وتطلع مبضعة اكياس هدوم ..لااا طبعا كنت باشترى من ايفانز وسىمى وقسم المقاسات الكبيرة فى سنتر بوينت...مش فاكرة اسمه دلوقت...حلو ...وكنت باخد ادوية للضغط ولدهون الدم (الكوليسترول) بداتها من حوالى سنة ونص ...ده غير نفسى اللى بيقطع لومشيت من اوضة لاوضة وحتى من غير ما اقوم من مكانى...لدرجة انى اما بارد ع التليفون وانا مكانى ما اتحركت كانوا يقولولى بتنهجى ليه ؟انتى جاية تجرى ...
    طبعا ما كنت اقدر اطلع سلم ولا حتى دور واحد من غير نهجان ...ولما اروح لدكتور الاسنان نفسى يتكتم لانى تقريبا بانام على الكرسى راسى مائل لاسفل من مستوى باقى جسمى

اقول لكم ايه عن ركبي وضهرى والالام اللى كنت باشعر بيها فى مفاصلى..لووقفت شوية اسوى حاجة فى المطبخ اواغسل مواعين ..طبعاا عشان امسح الارض بالمساحة ضهرى كان بيقف
    باختصار كنت شبه معاقة ..مع احترامى للمعاقين ...لانهم ما لهم ذنب فى اللى هما فيه ..وان شاء الله يؤجروا فى الاخرة على صبرهم وتحملهم
    اما انا فما لى عذر....
    طبعا ده غير انى كنت باكره اشوف صورتى فى المراية ..وكنت باتجنب وانا معدية من قدامها انى ابص على نفسي..ولو شفتنى فى مراية محل ..اقول مين دى من كتر مانا مصدقة ان دى انا ..خصوصا انى كنت جسمى كويس لغاية من 11 سنة فاتت ..ايوة انا مش رفيعة ونحيفة ..بس كان جسمى حلو ومع طولى كان متناسق وكنت الاقى مقاسى بسهولة.
    للاسف هنا بالسعودية ما فى تسليه غير الاكل والخروجات اكل وشرب وقهاوى وفاست فوود ..تقعدى فى البيت اسهل حاجة تقومى تدورى على وصفة معجنات او حلى تسويها وهكذا بالاضافة انك مستحيل تقدرى تخرجى وحدك تتمشى مثلا لازم معاكى راجل ...
    بداية اللحظة اللى عملت فيها اهاااااااااا لازم ااعمل حاجة فى نفسي هى لما كنت فى مكة فى محرم اواول صفر..كنا نازلين فى اوتيل وكان على جبل جنب الحرم والباص مش كل مرة بييجى بعد الصلاة مباشرة فكنا نطلع على سلم فى الجبل عشان نوصل الاوتيل ..طبعا كنت بامووووت وأاقف اريح 5-6 مرات فى النص فى حين اشوف الناس حواليا طالعين عادى ..وانا بس اللى بانازع
    ساعتها قررت لازم اغير حياتى عشان صحتى والا حاموت من السمنة وتوابعها ..طبعا الاعمار بيد الله بس لكل شىء سبب ..واحنا بنتخذ الاسباب .واذا كان مقدرلى اعيش كام سنة والاحتى ايام ...ليه ما اعيشهم بصحة واستمتاع بالحياة
    المهم ..عارفة انى طولت عليكى ...بس انتى اللى نكشتينى ههه
    المهم دورت فى النت وفكرت كتييير اعمل عملية الgastric sleeve اللى هى قص المعدة وتدبيسها ...والحمد لله انى ما عملتهاش وانى لقيت جروب النقاط بقيادة شوشو ..اللى عطانى دفعة زي اللى بتعطى للصاروخ لحظة انطلاقة ..واصعب حاجة البداية والشهرين الاولانيين..بعد كده كله بيمشى روتينى ....وانا دلوقت خلاص عارفة ايه اللى اكله وايه اللى اخد منه مجرد ادوق ..وايه اللى ما اعديش من قدامه
    طبعا النتيجة ظهرت عليا من اول 5-7 كيلو وباتت واضحة اكتر فاكتر مع نزول الوزن اكتر ..اهم حاجة

-بطلت ادوية الضغط والكوليسترول (وتكفينى هذه النعمة ..ما كنت اتخيل انى حاوقف الادوية دى)لدرجة اول ما كنت عند دكتور القلب وقال لى لازم تبداى تاخدى علاج للضغط قلت له لو نزلت وزني ممكن اوقف الدوا وما احتاجه ..قال ايوة ممكن طبعا ..بس فى كل المرضى اللى عالجتهم ماحدش قدرينزل وزنه ويستغنى عن دوا الضغط غير 6 مرضى فقط .

-مقاساتى تغيرت تماما .جيباتى وسعت على جدا ولازم حزام عشان البسها ..وفي حاجات حتى بالحزام ما عادت تتلبس

-بطنى صغرت كتير ..كان كل اللى يشوفنى يفتكرنى حامل ..وما باولدش......حتى البنت الفلبينية فى الكافيتيريا سالتنى مرة(انت في امتى ولادة مدام ).
    مقاس وسطى نزل حوالى 6 سم

-بقيت اقدر البس شوز عالى شوية من غير ما رجلى وضهرى يوجعونى ..وشكل الملابس بقى احلى على.

-تصالحت مع المراية ...مش قوى بس كتييير متقبلة صورتى فيها ..لسه شوية البطن

-بطلت انهج ...بقيت ولله الحمد اقدر اطلع السلم بدون ما اقع ميته بعد اول سلمتين ...

- كمان كان القولون عندى تعبان على طول ومعدتى حرقان وارتجاع بالمرىء ...والله وما لك عليا حلفان ..كل لاعراض ولله الحمد خفت كتييير عن الاول

-ضهرى ورجلى ما عادت تؤلمنى مع الوقوف والشغل بالبيت ...بقت بتؤلمنى من الرياضة ..هههه

-حتى وجهى صار يدى عمر اقل ودى حاجة مهمة جدا ..انا كل اللى يشوفنى كان يدينى 10 سنين زيادة على عمرى

-ده غير احساس الثقة بالنفس اللى الواحد كان مفتقد جزء كبير منه ..وكنت اخاف اكلم حد ما اعرفهوش . دلوقت كل اللى يشوفنى يبص بنظرة اعجاب ويقول لى نحفانة مرة ما شاء الله...

ادى يا صبوبة حكايتى ...انتى اللى نكشتينى واكيد بتقولى دى ما صدقت ...ارجو انى اكون عطيتك دفعة تشجعك ...وتحمسك ..والله حتقولى زيي انا ليه سكتت على نفسي كل ده ...بس فى الاول والاخر كل شىء نصيب وكله بأ وان

مسلمة .,.
    كل كلمة قلتيها تقريبآ مريت بمثل شعورج
    لما كنت سمينه كنت اكره شيء اسمه روحت السوق والسبب لاني بعاني لما احصل لي
    بدله تجي على مقاااسي + لما احصل شيء حلووو كثييير مافي إلا المقاسات الصغيره
    امااا الحيييين كل شيء اقدر البس من بعد ماكنت البس مقاس xxl الحين صرت البس m و s
    لما بمشي الحين ماصرت اخجل من نفسي .. امشي وكلي ثقة
    الرياضه وخصوصااا المشي صار شيء اساسي في حياتي مااتخيل يوم من الأياام اتركها
    بحس بحرية وثقة لما بسويهاااا.,.
    محد كان يتوقع من العايله انه يوم من الأيام بسوي رجيم وبوصل للي وصلت له الحين
    الكل منصدم مني .. حتى صديقااات كانوا قبل يقولون لازم اعمل رجيم
    وبعد ما جافوا الفرق الكبير كثييير اتفاجوء .,. بعضهم يقولون لي خلاص وقفي اختفيتي
    بس صراحة ما بسمع لكلامهم لانه الأهم انا اكون راضي عن نفسي وشكلييي
    الكلام مارضي يخلص .,. لوعلييي بظل اكتب واكتب ههههههه

الردود
    522
    تعقيب كتبت بواسطة آلاء أحمد عرض الرد
    السلام عليكم بنات

اتمنى لكم التوفيق يارب

شفوعة وهبهوبة وبحيرة البجع وكل البنات الحلوات اللي كنت معهم بالفريق اشتقتلكم كثيييييييييييييير وتوحشتكم بزاااااااااااااااااااااااااااااف ان شاء الله تكونو متذكرين الكلام المغربي ^^

والله اعذروني على التقصير بس انشغلت كثير مع ابني وتعب الحمل ومن اسبوعين ارتحت شويه مع قدوم ماما عشان قربت اذخل الشهر التاسع ادعولي بالولادة السهلة انا حامل ببنوته ^^
    دعواتي ليكم جميعا وربنا يفرحنا بالنصر في سوريا قريبا يارب

لكن كل الحب
    الله يسهل عليييج ويقومج بالسلامة انتي والبيبيي =)

الردود
    5,332
    التكريم
    (أوسمة)
    شاطرة يا صوفي ... اهم حاجة انك انت تكوني راضية عن نفسك .. مالكيش دعوة باللي بيقولوه الناس طالما انك بتاكلي اكل صحي متوازن وبتعملي رياضة معتدلة ... خلاص ان شاء الله تكوني علي الطريق الصحيح وتنولي اللي يرضيكي باذن الله

بس سؤال يا صوفي ... اول ما بدأت رجيم كان وزنك كام؟
    آخر مرة عدل بواسطة muslema : 23-03-2012 في 09:38 PM

الردود
    522
    تعقيب كتبت بواسطة muslema عرض الرد
    شاطرة يا صوفي ... اهم حاجة انك انت تكوني راضية عن نفسك .. مالكيش دعوة باللي بيقولوه الناس طالما انك بتاكلي اكل صحي متوازن وبتعملي رياضة معتدلة ... خلاص ان شاء الله تكوني علي الطريق الصحيح وتنولي اللي يرضيكي باذن الله

بس سؤال يا صوفي ... اول ما بدأت رجيم كان وزنك كام؟
    والله كلام الناس بيدخل من اذن وبيطلع من الأذن الثانيه.,.
    بعضهم يحاولوا انهم يحبطون بدل ما يشجعون او تجيهم الغيره

آول ما بديت كان وزني 80 كيلووو وانا صغيره عمري 19 سنه
    البنات الي في عمري بيلبسوآ وبيستانسوآ وانا كااان وزني وشكلي مخجلني حتى كنت شبة انطوائيه ماابحب اخرج من البيت
    فيوم جفت الرقم على الميزان قلت لنفسييي خلاص لمتى راح استمر كل ماله ووزني يزيد
    البداية كااانت جدآ صعبه بس الحين كل شيء سهل صآآر
    حتى الحين خلصت 9 شهوووور وقاعده احااول اثبت وزني
    مااتخيل نفسي ارجع للشكل القدييييم ابدآآآآآآآ

الردود
    5,337
    بنات ممكن أسألكم بحكم تجربتكم في رجيم النقاط
    كم أدنى شي ممكن أنزل خلال أسبوع إذا كنت ملتزمة بالنقاط المتاحة لي ؟؟ خاصة في البداية
    أنا زايدة عن المثالي 20 كيلو تقريبا
    لأني ماودي أحط في بالي شي وبعدين أتحطم :/
    الله يسعدكم أتمنى كلكم تجاوبوني عشان أشوف مختلف التجارب
    يــــآرب

الردود
    5,337
    يوميات الجمعة

الفطور : 3تمرات =1ن + 2توست حب =2ن + م ك لبنة ق د =1ن + م ك عسل =نصف ن + ك حليب ق د =2ن >> 6ونص ن
    سناك : لايوجد (لأني صحيت متأخرة شوي)
    الغداء : ربع رغيف أبيض بلب =4ن + نص صدر دجاجة مشوي =2ن + 3لقمات لحمة مشوية صغيرة جداً مع كشنة طماطم عليها م ك جبنة موزاريلا =3ن (حسبت كل لقمة بنقطة) >> 9ن
    سناك : شاي أخضر
    العشاء : 7تمرات =2ن + زبادي ق د =2ن >> 4ن

المجموع : 19ونص / 20

الماء : لتر ونص
    الرياضة : 40 د مشي + 15 د تمارين متنوعة
    يــــآرب

مواضيع مشابهه

1. [مجموعة] ريجيم النقاط متعة وصحة و حرية باذن الله (التسجيل مغلق )
    بواسطة الشفاعة في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1002
    اخر موضوع: 18-01-2012, 08:40 PM
  2. الردود: 1001
    اخر موضوع: 31-12-2011, 07:40 PM
  3. الردود: 401
    اخر موضوع: 08-10-2011, 08:26 PM
  4. [مجموعة] ريجيم النقاط متعة وصحة و حرية باذن الله (يامرحبا بالصيف )
    الردود: 402
    اخر موضوع: 05-09-2011, 06:46 AM
  5. [مجموعة] ريجيم النقاط متعة وصحة و حرية باذن الله (يامرحبا بالصيف )
    الردود: 398
    اخر موضوع: 24-07-2011, 11:09 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ