انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 5 من 5

الموضوع: هل ألتحق هذا الترم بمدرسة القرآن؟

الردود
    2,362

هل ألتحق هذا الترم بمدرسة القرآن؟

السلام عليكم ياأخوتي

أنا أحببت أن أكتب موضوعي هنا لأنكم سوف تقدرون جدا أهمية الالتحاق بمدرسة القرآن ومتابعة الحفظ معهم وتعلم التجويد
    ولكن المشكلة هنا أن الدار التي أذهب اليها تمنع تواجد الاطفال لأن يوجد بها حضانة وفي السنة الماضية استأذنت المدرسة في أخذ ابنى معي لأنه كان صغيرا جدا وأخاف عليه من الحضانة
    والمشكلة في الترم ده موضوع انتشار الأوبئة فأخاف عليه ان اتركه في الحضانة ومعتقدش انهم يوافقوا تاني أن أخذه معي في الفصل
    ابنى عمرة الآن سنة واربع شهور وهو لايفهم شئ لكي يحافظ على نفسه من الامراض وكنت عملت استخارة الاسبوع الماضي على هذا الموضوع ورحت اسجل في المدرسة وركبت اتوبيس المدرسة علشان يعرفوا مكان البيت واخذت ابنى معي وطبعا الاتوبيس مكيف فمش فاتحين النوافذ وفي نفس هذا اليوم مرض ابنى وجاله برد مع التهاب في الحلق
    فأنا مش عارفة هذه نتيجة الاستخارة ام انها مصادفة
    وهل التحق بالدار أم أؤجل الترم ده
    ساعدوني في اتخاذ القرار فأنا محتاجة مشورتكم واسفة للاطالة

لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا (أدخلو مصر ان شاء الله آمنين)
    الردود
    3,257
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بصراحة موضوعك محير بس هيبقى صعب عليكى تتعلمى وتاخدى طفلك معاكى مش هتعرفى تركزى منه فى حاجة وهيتعب منك دايما من تغير الجو
    ممكن تتعلمى اللى انتى عايزاه وانتى فى البيت لحد ما يكبر شوية وتقدرى تروحى
    انا جربت مع ابنى وذهبت فعلا بس كان يصرخ وتعبنى جدا وكان بيضايق الناس هو ما قولوش حاجة بس انا خفت عليه لان كان بيتحرك وبيخرج برا
    بعد كده قعدت فى البيت وبعدها بفترة اما كبر شوية بقيت اسيبه عن ماما واروح اتعلم
    ربنا يوفقك بس طالما عندك النية تتعلمى ان شاء الله هتتعلمى وانتى فى بيتك ومحافظة على ابنك
    ربنا يوفقك للى فيه الخير

وأخشى أن تلهو بي الحياة وأنسى حفرة سأكون بها يوما
    الردود
    2,503
    يعني بصراحة الأخت جنى كفت ووفت

حبيبتي ام مباسل أنا مقدرة وضعك الله يعينك حبيبتي صدقيني طول ما انت عندك نية تتعلمي ربنا راح يكرمك وينولك اللي فبالك بس انت اعتمدي عليه في كل امورك ووكلي امرك لله سبحانه وتعالى هو اللي بينفعك وهو اللي برفع الضرر عنك وعن ابنك الله يحميه

حبيبتي بالنسبة لموضوع الاستخارة والله انا ما بقدر أحدد لك اجابة على سؤالك لانه انا حسب علمي انه الاستخارة انت عملتيها وانت اللي بتحسي بنفسك اذا مرتاحة للموضوع او لا

واذا بدك رأيي انا حاسة انك بدك تتعلمي وبنفس الوقت مش مأمنة على ابنك في الحضانة معاك حق لاننا دايما نسمع انه الحضانات بضروا اكتر ما بينفعوا
    يعني لو تحاولي انك (مثلا) تجيبي مدرسة عالبيت تعلمك وبهيك تكوني تتعلمي في بيتك مع ابنك

او

اذا ما قدرتي تحاولي تتعلمي عالنت لكن تأكدي انك زي ما بتؤجري على تعلمك لأحكام الدين والتجويد كمان تؤجري على رعايتك لابنك وربنا باذن الله ما بضيعلك تعب ان شاءالله

والله انا ياام باسل (ومعلش طولت بالكلام عليك بس انت فتحتي جروحاتي) بقولك انت ذكرتيني بحالي قبل ما اتزوج كنت مقضية حياتي كلها بالمسجد من المدرسة للبيت للمسجد واحس كل راحتي وسعادتي فيه احفظ واسمع واتشارك مع كل اخواتي اللي انا الآن كتير مشتاقة ومفتقدة للجمعات والرحلات اللي كنا نطلعها والمسابقات اللي كنا دايما نقعد ونتآزر مع بعض الله يفتح علينا وينجحنا

لكن بعد ما تزوجت الوضع اختلف وصرت ممنوعة حتى اني اصلي التراويح بالمسجد من الاولاد لانهم صغار حتى بالبيت لما اجلس عالنت اسمع واحفظ يادوب بلاقي وقت منهم

ودعواتي الك ربنا يعينك ويصبرك على تربية ابنك ودايما احكي بصلاتك(اللهم ارزقني علما نافعا ورزقا واسعا وعملا صالحا)
    وان شاءالله ربنا يرزقك بالعلم اللي انت بدك اياه وينولك الرجات العليا في الدارين

ربي يحشرني معك ومع كل الأحبة آمين يارب العالمين

أحبك في الله

اختك سنابل

وأبقى غريبة's صورة
    وأبقى غريبة غير متواجد زهرة لا تنسى - متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ
    الردود
    3,588
    حبيبتي أم باسل
    كتييير بيكون في بالنا أشياء نفسنا نعملها بس بيكون أحيانا صعب ننفذها لظروفنا المحيطة بنا
    ومتل مافهمت إنو صعب عليك تاخذي ابنك لدار القرآن
    لذلك لا تتوقفي بل اسلكي طريقا آخرقا متاحا لك
    بإمكانك الحفظ عن طريق الانترنت بالاتفاق مع أخوات والاستماع للقراءة من أشرطة القراءات أو النت
    صح بدار القرآن بتتلتزمي أكتر
    بس لما تكون النية والهمة موجودة صدقيني رح تتلزمي أيضا
    بالنسبة للاستخارة
    استخيري مرة أخرى وتوكلي على الله لعل الأمور تسير كما تريدين
    وربنا يوفقك لما يحب ويرضى
    بإمكانك حبيبتي طرح موضوعك في"النافذة الاجتماعية" رح تجدي إن شاء الله ردود أكتر
    موفقة
    []]

الردود
    2,362
    أشكركم كثيرا على ردودكم
    وان شاء الله حعمل استخارة تاني وحجرب كده أخده معايا في الفصل واشوف ايه الحال

جزاكم الله كل خير

مواضيع مشابهه

1. روضة القرآن بمدرسة الجوهرة النسائية‎
    بواسطة مدارس التحفيظ في ركن المصليات ودور التحفيظ
    الردود: 1
    اخر موضوع: 29-06-2011, 10:12 PM
  2. [ استفسار ] أستفسار عن التقديم في الترم الثاني
    بواسطة نعيمة2 في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 9
    اخر موضوع: 21-11-2010, 01:11 PM
  3. طلب.. مساعده بأفكاركم وابداعاتكم في عمل حفلة اخر الترم
    بواسطة بنوته كيميائيه في ركن المصليات ودور التحفيظ
    الردود: 6
    اخر موضوع: 20-08-2010, 03:09 PM
  4. طلب.. مساعده بأفكاركم وابداعاتكم في عمل حفلة اخر الترم
    بواسطة بنوته كيميائيه في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1
    اخر موضوع: 28-03-2010, 11:07 AM
  5. الردود: 5
    اخر موضوع: 20-06-2007, 06:44 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ