انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 10 من 33

الموضوع: حامل و مسؤوله عن حياه تانيه بداخلك؟؟؟تعالي...

Threaded View

الرد السابق الرد السابق   الرد التالي الرد التالي
    الردود
    98

flower1 حامل و مسؤوله عن حياه تانيه بداخلك؟؟؟تعالي...

في الحقيقه انا فكرت بيني و بين نفسي ...و شفت اني لازم اكتب هالموضوع ...و خصوصا انه عن خبره شخصيه...انصح بيه كل حامل معانا هنا في المنتدى...لانها ببساطه مسؤوله عن حياه تانيه بداخلها قدام ربنا....

النصائح اللي راح نقولها ..مرتبطه بالاكل بشكل اساسي...و طبعا فيه اشياء محتاجه دافع...و انا دافعي كان بنتي اللي كانت تكبر بداخلي....و حبي ليها...
    كان اول يومين صعبين و بعدين خلاااااااص صار روتين عادي جدا...

ما راح اطول اكثر :

***اول شئ...تاكدي من انك تاخدي مصدر للكالسيوم يوميا...جبن او حليب او زبادي.....

***تاني شئ...حاولي تبعدي على الخبز الابيض على قد ما تقدري ...خاصه لو كنت ناويه تنزلي وزن خلال الحمل ....(من وزنك من غير ضرر للبيبي)

***تالت شي....لو كنت طالبه متلا او موظفه في داوم محتاج غداء...خللي معاكي يوميا علبه صغيره فيها فااااااكهه...من بيتك..
    و لو مدام بالبيت...خليه دايما صحن فاكهه قدامك ...في اكتر مكان تتواجدي فيه ..المطبخ...حجره المعيشه.....

***عادات الاكل لازم تراقبيها ..يعني اكل سلطه ...خيار ....جزر .....الخ .....ع الاقل مقدار صغير يوميا قبل موعد الوجبه المطبوخه ع الاقل بنص ساعه....

صعب؟؟؟؟
    بسيطه...انت محضره السلطه عشان تاكلوها مع الغدا صح؟؟؟و حضرتيها قبل يجهز الغدا بشوي وقت صح؟؟؟كلي منها حتا و انت بتحضريها ...في المطبخ يعني ....

***الفاكهه ....خليها ببالك دايما....لا تاكليها بعد الاكل مباشره...لانها بالشكل هادا تتعفن في المعده و لا تحصلي منها ع الفائده بل الضرر...حماكن الله....
    اتركي وقت بينها و بين الاكل دايما...

***شرب الماء ...تقدري تحكي ماء جنبك بغرفه النوم؟؟؟؟لما تصحي بالليل تشربي ؟ و بالصبح اول ما تفتحي عيونك تشربي؟؟؟؟و بعده ع الاقل بنص ساعه تفطري؟؟؟؟جربي سهل...

***الفطور.....تقدري تشربي حليب قليل الدسم؟؟؟و تقللي من الزبد؟؟؟
    تقدري تقللي عدد البيض ل 2 او 3 كحد اقصي بالاسبوع؟؟؟
    تقدري تاخدي عصير طبيعي انت مسويته بدل المعلب؟؟؟
    تقدري تنوعي؟يوم بيض ...يوم مربي ..يوم كورن فليكس و هكدا؟؟؟؟
    كل هادا سهل صدقيني ....جربي...

***الحلويات....مشكلتنا كلنا اعتقد....خليها بعيده قدر الامكان ...يعني ما تشتري تشوكلات و بسكويت و تحطيها في درج المطبخ...يوم تطلعي للسوق و اجت في بالك....معلش اشتري وحده ....ماهي خساره...بس اتحكمي في نفسك...و اتذكري انه طفلك ماراح يكون سعيد بيها...

***التمر....للي تعاني من هبوط السكر...و للي كويسه تاخد حبتين او تلات في اليوم عشان تحافظ على مستواه في الدم...بس في الشهور الاخيره تزيد العدد ل 10 في اليوم...صدقوني انا اكلته من الرابع ..لاني عانيت من هبوط في السكر..و الدكتوره قالت لي كلي 5 حبات يوميا و ممكن تزيدي ل 10 و عملت بنصيحتها و الحمد لله ما اتكرر عندي الهبوط...

حاولت ألخص اهم الاشياء اللي ساعدتني على المحافظه على صحتي خلال الحمل و على صحه بنتي اللي كان وزنهاا و صحتها عند الولاده كويسين و الحمد لله..اتمنى تكون نصائحي خطوه اولى لكل حامل على طريق الصحه (و فقدان الوزن ان كانت تفكر فيه).....

اي سؤال اتفضلو....انشاء الله اقدر اساعد اكتر باللي اقدر عليه...

.و للي اتحس حالها استفادت مني و لو في نقطه وحده تقول ايش هيا ......

أدعولي و أدعو لاهلي. بالرحمه و المغفره دنيا و اخره...بارك الله فيكم و حماكم ...
    آخر مرة عدل بواسطة ورده زوجها : 19-07-2009 في 10:56 PM

مواضيع مشابهه

1. كل ما يتعلق بالحمل . حامل مش حامل تعالى
    بواسطة حلمى الامومه في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 08-10-2009, 11:20 AM
  2. حامل للمره ثانيه وخايفه
    بواسطة سكرة هانم في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 19-02-2009, 01:17 AM
  3. عايزه تعملى حاجه كبييره كل ثانيه ؟ تعالى
    بواسطة mm msh في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 18
    اخر موضوع: 13-05-2008, 03:24 AM
  4. الردود: 6
    اخر موضوع: 08-05-2006, 04:54 AM
  5. أناقة حامل (تعالي و انا أخليك أشيك حامل )
    بواسطة Endless-Hope في الأزياء والأناقة
    الردود: 10
    اخر موضوع: 27-01-2006, 04:39 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ