تعقيب كتبت بواسطة ~~زهرة المدائن~~ عرض الرد
المسالة اكبر مننا نحن,,احكيلك شي
انا من ما وعيت عالدنيا لقيت انتفاضة وضرب وجيش ومنع تجول وما كان يمر اسبوعين الا الجيش يداهم بيتنا
ويتعارك مع امي وياخذ اخواني الشباب وكانوا يضربوهم ويسجنوهم,, بصراحة الموضوع صار عندي عادي وكانة شي من الحياه مثل الهوا والمي والاكل,,,وصوت الرصاص ما عاد غريب ولا يرعب ابدا
وكنت ادرس بمدرسة تخضع لسلطة الاحتلال ممنوع منعا باتا يذكر شيء اسمة فلسطين. واذا صدف وقلنا فلسطين او رسمنا علم نتعاقب من المعلمة او المديرة..
حتى صارت كلمة فلسطين بالنسبة لي كلمة بذيئة عيب تقوليها,,,
بعد شوي وعيت اكثر وحسيت فعلا كم نحنا مظلومين وكم نعاني,, ولما تزوجت صرت اخاف على زوجي وكان كثير يتعرض للخطر بحكم شغلة
وايام كثير يلاحقة الجيش , مرت علينا ايام صعبة جداا وكنت حاسس اني اكرة بلدي من التعب والقلق.والنفسية المدمرة,,
اخر شي
ايقنت وامنت من داخلي
انة ( لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا)
الان
لا اهتم بالوضع والاحوال. ولا بالاحتلال , وما بفكر بالمستقبل بقلق وتعب خلاص سايبها لرب العالمين ومتوكلة على الله,,
وانتي اتركي عنك التفكير
وقولي
حسبي الله لا الة الا هو علية توكلت وهو رب العرش العظيم

عذراا للاطالة
يمكن يكون كلامك كله صح واكيد كنا بنتوكل على الله وبنقول حسبى الله ونعم الوكيل واكيد اكي لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا

بس حالنا فى مصر مختلف تماما عن حالكم اختى فى فلسطين انتم مغلوب على امركم لانكم تم اغتصاب ارضكم ووطنكم اصبحتم غرباء داخل بيوتكم

والاحتلا مش هيخرج فى يوم وليله ومفيش حاجه فى ايدك تعمليها لان ما انتم فيه يتحمله من يدير البلاد وكل الشعوب العربيه

وما انتم فيه الان ناتج من تفرق المسلمين وعدم توحدهم وناتج من عدم وجود جيش عربى مسلم واحد يدافع عن كل دوله عربيه محتله من اى كافر

وامريكا واسرائيل تريد ان يحدث هذا فى باقى الدول العربيه واذا نظرنا على الساحه العربيه الان هنلاقى مفيش حد حاله يسر ان لم يكن محتل فعليا هتلاقيه محتل فكريا

للاسف الغرب بيفكر ازاى يخلل قوتنا وتوحدنا بالفتن التى ينشرها بيننا

وللاسف للاسف بيقدرو يعملوا ما يريدوه على يد الخونه الذين استطاعوا ان يشتروهم بشوية فلوس ناس باعوا دينهم ووطنهم علشان انفسهم همه دول الى يجب ان نقول عليهم حسبى الله ونعم الوكيل

مش هقدر اسكت واقف متفرجه وخصوصا انى فى مجال التدريس بيخرج من تحت ايدى طلبه كتير

رغم انى مدرسة لغه انجليزيه الا انى يحدث بينى وبين الطلبه مناقشات كثيره فى احوال البلد وبحاول افهمهم واوعيهم واوقات بقف عاجزه عن بعض تساؤلاتهم

لانهم للاسف بيكنوا متربين على فكر خاطئ

كلنا بنستعين بالله فى كل امور حياتنا وخصوصا التى نقف عاجزين عندها

لكن الان احنا فى مصر لسه فى بداية التغير ويجب ان نكون اجابين ونساعد ونشارك بكل ما اوتى لنا من قوة حتى لا نعود الى الوراء

يمكن المشوار يكون صعب وطويل بس مش هيكون اصعب من السنين السابقه فى ادينا فرصه ولازم ننتهزها والفرصه دى ربنا كرمنا بيها لاننا خلاص كنا وصلنا لاخرنا

وكان نفسنا نعيش بحريه التى انعم الله علينا بها

كل ما نحتاجه ان نقف مع بعضنا البعض الى مش فاهم نفهمه نتحاور بك احترام نرشد بعضنا للصح وما يجب ان نفعله

انا منكسفتش لما قلت انا مش فاهمه حاجه انا محتاجه افهم لانى عايزه اعمل حاجه حاسه انى اقدر اعمل حاجه بس مش عارفه ازاى

محتاجه اتعلم وافهم كل حاجه صح لانى لن اكون سلبيه تانى ابدا لان نحن من نخرج الاجيال التى ستنهض بالبلد ان شاء الله

اشكرك اختى زهره على حوارك الهادف ان شاء الله ربنا هينصر اخونا فى فلسطين ولكن لن يأتى النصر الا بعد توحدنا جميعا بأذن الله سيحدث هذا قريبا وهيتحرر المسجد الاقصى وكل البلاد المسلمه .......