اخواتي الغاليات اريد مشورتكم كالعادة يارب ما تتأخروي علي
انا مغتربه ومعي طفلين 6 سنوات و4 سنوات ولينه لسه شهرين
عمار الكبير دخل المدرسة منذ اسبوعين فقط عندما يسر الله لنامدرسه مناسبه
لكن بعد مرور الاسبوعين اكتشفت ان في ولد دائما يضرب ابني وهو يقول لي من باب انه اقوي ولد وبيضرب الولاد
مش عارفة اعمل ايه مع ابني افهمه ازاي انه لا يسمح لاحد ان يضربه بدون ان اعلمه سلوك خاطئ
على فكرة عمار مع الاسف حتي في البيت دائما يضرب من اخيه الاصغر اربع سنوات ودائما اشجعه واقوله لا تقف تتفرج وهو يضربك دافع عن نفسك ابعد يده بعيد عنك لا يفعل اي من كلامي يضحك لاخيه وكانها لعبة لكن انا الاحظ منذ فترة دائما لا يعرف ان يدافع عن نفسه ودائما يضرب من اخيه الاصغر على الرغم انه ممكن يستفزه او يضربه على غفله لكن لو فيه مواجهه بينهم دائم الصغير يضربه
حاولت كتير ان اعلمه وهما بيلعبوا مع بعض ازاي يدافع عن نفسه بإن يمنع يد اخوه من ان تلمسه
لكن هو مع الا سف يعطي له ظهره ويبدا اخوه في الضرب وهو يضحك ويحاولي ان يخبي وجهه بيده
وطبعا المشكلة ابتدت كمان تضايقني اكتر لما عرفت ان في ولد في المدرسه يضربه ايضا ويلوي له ذراعه
طبعا كتير حيقولوا اذهبي للمدرسة وكلمي المدرسة انا سأفعل ذلك لا للضرب فقط لكن يوجد امور اخري في الدارسه
لكن اني اكلم المدرسه تنتبه افتكر مش ده الحل الجذري انا نفسي هو يتعلم يدافع عنه نفسه ومش عارفة ازاي
يارب مكونش طولت عليكم وتفيدوني اعمل ايه
وجزاكم الله خيرا