انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

منزل انيق نضيف وشيك

1. mero17
    mero17
    المشكلى اللى عندى السوس اللى بيبقى فى الفول والبقوليات انا بشيل الحاجات ديه فى دولاب الخزين فى المطبخ والصيف جاى يعنى هلاقى سوس هلاقى سوس اعمل ايه عشان ما يطلعش تانى انا بضطر اشيلهم فى التلاجة وطبعا بتتملى على الفاضى ياريت حد يقولنا علىحاجات ليه حاجة كمان بلاش تحطوا ورق جرايد فى المطبخ لانها احلى مكان الصراصير بتعيش فيه
  2. --ايمي--
    --ايمي--
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
  3. --ايمي--
    --ايمي--
    المجموعه جميله جدا ويارب نفيد ونستفيد ام تسنيم بالنسبه لتنظيف السجاد ماما بتعمله بنفس الطريقة دى بالظبط ويوميا والله سجادها بقاله سنين وتقولى لسة جديد السجاد من عمري انا والله بس هه كل يوم الصبح تعمله وفعلا الجاز ده خطير للحيطة اللي بتبقا ورا البوتجاز في ثوانى ومن غير دعك ولا حاجه تحطى شوية جاز على اسفنجه تغسلي الحيطة وكمان مياة مسح السيراميك او البلاط تحطى معاها شوية جاز بيبقا السراميك بيبرق من اللمعه والبلاط كمان اختى ميرو بالنسبة للسوس انتى اهم حاجه تنضفى دولاب التخزين يعنى مايبقاش فية سوس وتحطى حاجات جديدة اكيد هتسوس بس فعلا اهم حاجة البقوليات كلها احسن مكان لها الفريزر او درج التلاجه ولو فضلت سنه مش هيجرالها حاجة
  4. --ايمي--
    --ايمي--
    الاخت فرح بالنسبة للاماكن اللي فيها صراصير تحطى عليها مياة مغلية عشان تموت البض بتاعها لانك انتى بتموتى الصراصير بالمبيد لكن البض مش بيجراله حاجة فا المياة المغلية باتقضي علية ولو تقدري تغسلس مطبخك غسيل بالمياة المغلية وتحطية ف الشمس لحد مايجف خالص يكون افضل والامبوبة اهم حاجة والله بتجيب البلاوي من الشارع واحزروا من الكراتين اللي فى المطبخ بردة لانها بتعيش فيها وربنا يزيحها من عندك بس انتى حاولى تقاوميها قبل ما يدخل الصيف وبردة البلاعهبتاعة الحوض كل يوم بليل حتى السداده عليها او علبة فيها مياة عشان بيعيشوا فيها وربنا معاكى تخلصي منهم بلا رجعه
  5. سَوَدة المسلمة
    سَوَدة المسلمة
    ميرو أحسن شئ علشان تخزين البقوليات هو وضعها في الثلاااااااااااااااااجة لا كيس ولا علبة بينفعوا أنا بحطهم في أكياس واكتب على الكيس وارصهم فوق بعض في باب الثلاجة لكن لو كمية كبيرة زي الفول مثلا بحطها في برطمان كبير فوق درج الخضار مثلا
  6. --ايمي--
    --ايمي--
    ياجماعه لو انتى عايزة ريحة البيت تبقى حلوة هاتى زجاجه بخاخ وحطى فيها فنجان كلور وفنجان كمفورت وفنجان ديتول وكملى الزجاجه مياة واي حاجه عايزة تمسحيها بفوطة ورشي من الزجاجه دى هتلاقي ريحه البيت جميلة ونظيفة علطول وكمان بتوفرلك فى ادوات النظافة دى ونصيحة اي حد بيعصر مثلا لمونة بتقسيميها نصين خدى بعد ما تعصريها وادعكى بيها رخامة المطبخ الليمون معقم رهيب واى بقعه بيشيلها لو افتكرت حاجه هقولها
  7. wbaby
    wbaby
    الله يعينك يافرح عالصراصير

ربنا معاك
  8. النفس المطمئنة
    النفس المطمئنة
    كان ليا سؤال يا جماعة بالنسبة لموضوع الجاز دا ... انا خايفة تكون ريحة الشقة جاااز بعد كا المع مثلا بيه السيراميك...وهل الجاز ممكن انظف بيه البوتاجاز ...عيونه يعني او الحاجت اللي عليها دهون ولا ايه ... وعجبتني اوي يا ايمي فكرة البخاخ دي ...ان شاء الله هاجيب بخاخ واعمها ... وبالنسبة للسجاجيد ماما فعلا كتير بتعملها ... وانا ان شاء الله هجربها بس لما اغسلها الاول غسلة محترمة ... وبعدين ان شاء الله هابقى اعملها زي ما قولتم ... الف شكر للجميع على المعلومات القيمة ...
    وهاجرب موضوع الخل دا على عيون البوتاجاز ...
    امنية حياتي ان البوتاجاز يرجع نظيييييفففف زي ما جبته ...
    وانا فعلا بحط كتير عليه ورق فويل ... بس مش على طول الصراحة ... بس بفكر والله استخدمه دايما او اشوف الورق الافرخ المخصوصة اللي بتتباع بتاعته ... افتكر هتفرق وهتفضل محافظة عليه ... ربنا يسهلها على الجميع ...
    وبجد جزاكم الله خيرا كلكم .......
    وان شاء الله يا فرح حاولي تجربي طريقة ايمي يمكن تنفع ...وتفيدك ... واديكي جربتي كل حاجة ... فجربي دي كمان ... وان شاء الله يارب هتفيدك ...
    صحيح بالنسبة لموضوع السوس انا اعرف ان ماما بتحط ملح في شوال الرز مثلا عشان ميسوسش وهكذا ... فمش عارفة بقى الصراحة ...
    عامة فعلا الصيف بيجي وكل الحاجات المستخبية للاسف بتطلع ... ربنا يلطف بينا جميعا يااااارب اللهم امين
  9. اميرة الامرات
    اميرة الامرات
    السلام عليكم كيفكم يا اخواتى الغالين اتمنى ان اكون ضيفه بسيطه وحلوه ممكن ادخال معاكم لو سمحتم
  10. --ايمي--
    --ايمي--
    النفس المطمئنة اولا ازيك ثانيا الجاز طيار يعنى ريحته بتروح بسرعه ونتيجته هايلة وهو بيستخدم لأي حاجه فيها دهون بيشيلها بسرعه انا اختى بتمسح بيه ضلف المطبخ تخيلي بتحط على قماشة وتمسح وتفتح الشبابيك شوية وبالنسبه للسجاد فعلا اغسلية الاول وبعد كدة دازمى ع الطريقة دى بس مش كل يوم زى ماما لان ماما موسوسة وفعلا داومى على الفويل للبوتجاز لانه بيحافظ علية فترة وكمان مش بيتوسخ قوى زى ما بيكون مكشوف وكل يوم وانتى بعد ماتخلصي الاكل مع تشطيب المطبخ امسحى البوتجاز حتى لو مفروش قصدير كدة بتحافظى ع القصدير انا بردة بحط مع اي بقوليات شوية ملح خشن بس دايما هى فى التلاجة او الفريزر
عرض النتائج 31 الى 40 من 899
لكِ | مطبخ لكِ