انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرالأخير
عرض النتائج 41 الى 50 من 62

الموضوع: مقهى الامهات .. الاسبوع الثانى(ردود مميزة)

الردود
    1,508
    التكريم
    (أوسمة)

من باب التغيير فقط

الإسم:  1623714_638907299509072_698481097_n.jpg
المشاهدات: 20732
الحجم:  62.0 كيلوبايت

anapella's صورة
    anapella غير متواجد مساعدة مشرفة ركني الطفل والتغذية - محررة في موقع لكِ
    الردود
    3,644
    التكريم
    • (القاب)
      • الناصحة المتالقة
      • اجمل مقال اجتماعي 2014
      • شمعة مضيئة
      • ياقوتة ركن الصحة والتغذية والرجيم
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • مثقفة ركن الاحتياجات الخاصة
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ام القادة عرض الرد

من باب التغيير فقط

والله على اد ما ضحكتنى على اد ماخوفتنى ..
    فى عيال بيفكرو كده فعلا ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

الردود
    3,941
    التكريم
    • (القاب)
      • بصمة مبدعة
      • لؤلؤة عيد الطفولة
    (أوسمة)

فعلا قدوم بيبي جديد لللاسرة يعمل غيرة بين الاولاد و يصير امر متعب للوالدين خاصة الام

انا لسا ما مريتش بمشكلة الغيرة دي مع انه وضع مؤقت فقط لاني قريبا سارزق بمولود جديد ان شاء الله

لكن لاحظت صعوبة الامر من العيلة وكيف يتغير سلوك الطفل تغير جذري بمجرد انه اجاه اخوه او اخته

هو الطفل الاول يصاب بالغيرة نتيجة خوفه ان سيفقد مكانته في اسرته ويقل حبهم ليه و اهتمامهم

خاصة لما يشوف امه مشغولة عنه بالبيبي الجديد بعد ماكان هو محور الاهتمام الكبير

فيصير يعمل حركات وسلوكيات لجذب الاهتمام و يصير يتصرف تصرفات مزعجة حتى يلفت نظر امه وابوه

يصير يتبول اراديا و يصير يخبص في الكلام ويحاول يضرب البيبي الجديد ويصير عصبي و يصرخ كتير و و و ...

و على الوالدين انهم ما يزيدوا الطين بلة و يعنفوا الطفل و يبينوا ليه انزعاجهم منه او يضربوه

بالعكس لازم يحاوطوه برعايتهم واهتمامهم وحبهم اكثر ليه و يمهدوله قبل الولادة انه فيه بيبي حيجي وحيكون اخوه او اخته

وانه هذا البيبي يحبه كتير عشان كدا لازم هو اي الطفل يحب البيبي

و بعد الولادة يخلو الطفل يشارك امه في الاهتمام بالبيبي و تطلب منه انه يحضر لها لوازم البيبي حتى يحس بالاهتمام

ولازم الام تكون دائما منبهة لتصرفاتها امام طفلها لما تكون شايلة البيبي او ترضعه حتى لا تثير فيه الغيرة

بالعكس دائما تبدا رعاية طفلها الاول ثم البيبي

و كمان لا تخلي الاهل انهم ياثروا على طفلها بكلامهم غير الراشد قدامه لما يصيروا يمدحوا في البيبي على حسابه

هو فيه كدا ناس ربنا يهديهم يلعبوا باحاسيس الطفل حتى بالمزاح

و الطفل لسا ما يميزش فيتاثر بسرعة بكلامهم و تزيد فيه الغير اكثر

خلاصة القول انه على الوالدين وخاصة الام انهم يصبروا ويتحملوا غيرة طفلهم

حتى يتعود على البيبي الجديد و تمر هذه الفترة على خير و سلام

ولازم يعملوا كل الاحتياطات حتى يحافظوا على طفلهم من تاثير هذي الغيرة
    آخر مرة عدل بواسطة MUM : 06-03-2014 في 12:05 PM السبب: ^_^
    اللهم لك الحمد لجلال وجهك و عظيم سلطانك

الردود
    3,941
    التكريم
    • (القاب)
      • بصمة مبدعة
      • لؤلؤة عيد الطفولة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ام القادة عرض الرد

من باب التغيير فقط

صورة معبرة حبيبتي ام القادة تسلمي

على قد ماهي مفرفشة بس تخوف ايضا

يمكن يكون هذا فعلا تفكير الطفل و احساسه لما يعرف لنه فيه اخ جديد قادم للاسرة

anapella's صورة
    الردود
    3,644
    التكريم
    • (القاب)
      • الناصحة المتالقة
      • اجمل مقال اجتماعي 2014
      • شمعة مضيئة
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)
    ام ايودى جت اخيرااااااااااا
    طيب ياستى استفيدى بقى عشان اما ربنا يقومك بالسلامة تعرفى تتصرفى مع ايودى ههههههههه
    ربنا يحفظ لك ابنك ويرزقك بالذرية الصالحة يارب

الردود
    3,941
    التكريم
    • (القاب)
      • بصمة مبدعة
      • لؤلؤة عيد الطفولة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة أم آدم وفاطمة عرض الرد
    بسم الله الرحمان الرحيم
    حياكن الله جميعا*
    الصراحه الموضوع راءع جدا
    انا لي ححكيلكو عن الغيره وام الغيره وهبال الغيره وسنينها
    بعيش اصعب ايام حياتي كلها مع الغيره بين بنتي وابني
    انا جبت بنت ماشاء الله عليها بعد 7سنين انتظار الحمد لله وبعد سنه ونص اجا اخوها الله يحفظهم الاثنين
    بحكم السنين الطويله لي انتظرتها كونت علاقه قويه جميله جدا مع بنتي وهي لازالت في بطني كتبتلها مذكره كنت بحكيلها فيها كل الخطوات وبحكي معاها في بطني المهم علاقه قويه وجميله بجد
    ويوم ماعرفت انو حامل مره تانيه كانت يادوب كملت سنه وبديت احكيلها انو في مين حييجي يلعب معاك وينام معاك في نفس الغرفه وتتسلو مع بعض ووووو
    حتى لما بدأ بطني يكبر كنت بفهمها انو في بيبي زي البيبي لي عندها كلعبه ووو المهم حسيت انو بدأت تفهم ( وبنتي تبارك الرهمان كانت ذكيه جدا ماشاء الله وسابقه سنها في كل حاجه مشيتها كلامها حركاتها فهمها) وكنت بنيمها في غرفه لوحدها بس بقرب غرفتي يعني ادنى حركه بسمعها وبعد مده قصيره حتى قبل ما اولد بدأت الغيره
    البنت لي كانت بتحب تخرج مع ابوها وتلعب مع ابوها بقت مش عايزه حد تاني عير ماما
    انام مع ماما وماما لي تعملي كول حاجه حتى لو كانت مرىضه او مش قادره لدرجة انو تاخذ غطاء النوم تيجي وتنام على الارض قربي لما بكون آكل او مشغوله في المطبخ
    اتولد البيبي اليومين الاوليين خليتها مع صحبتي لما كنت انا في المستشفى وتعجبت انوصحبتي بتقولي حرام عليكي البنت زي القمر وهآآآآآآآديه وانت على طول بتشتكي منها قلتلها ياماما ده لي بتعملو معايا مبتعملوش مع حد تاني غيري
    المهم لا مشافت اخوها فرحت طبعا في الاول ما فهمتش بعد كذا يوم عرفت انو جاء اللذي خافت منو ،، جاء من ياخذ ماماها!!!!!!!!!
    غييييييره آخر مودييييييييييييل مشفتش زيو في حياتي من فوق ماهي متعلقه في ومش عاوزه حد تاني لا باباها ولا جدها ولا جدتها لي جاءو بعد الولاده عندي ولاحد تاني غير ماما انام مع ماما توكلني ماما تلبسني ماما ماما وبس
    حتى انو اخوها لما برضعو هي كانت بترمى السكاته (او اللهايه لي بيحطوها في بق البيبي) وتقولي خذيها وحتيهالي في فمي اعملها المره الاولى طبعا بعد ما افهمها انو ميصحش ازيل فم البيبي من صدري وكل هاجه بس بتكون مصره حتى في المره التانيه والثالثه بتبقى مصره إصرار عجيب وبتبكي وتصرخ وتقوم الدنيا
    مش لازم اشيل البيبي مش ضروري اغيرلو خليه يبكي ولما يبكي شيليني انا ومتشيليش اخويا وكانت ماشاء الله عليها اتخلت على الحفاضه من قبل متكمل السنتين او ما آخذ البيبي ارضعو تقولي التواليت ياماما (اعزكم الله) آخذها وارجع للبيبي اول ما احطو على صدري التواليت ياماما بسرعه 3 4 حتى 5مرات ولما ياخذها ابوها بترفض وقالي ابوها خلاص ده كتييير رجعلها الحفاضه ورجعتلها وخليتها لما كملت السنتين
    البيبي ممنوع يتحط عل الارض او مكان توصلو
    واذا غفلت عنو دقيقه ا
    سمعو بيصرخ لانو الآنسه لعبت بصباعها في عينو ولا اذنو ولا فمو
    لما ابتدي اغير لاتنين علاش آخرج صراخ وبكاء حتي انو في عز الشتا والله كنت بعرق
    طبعا مفيش مدح للصغير
    المهم قلت اكيد لما يبتدي يكبر ويحبو حيتقربو من بعض وكبر الصغير بدأ يتحرك ويحبو فماذا حصل؟؟؟؟ التتمه في الحلقه القادمه ان شاء الله
    انا آسفه على التطويل و الاسلوب لانو عاوزه احكي وافصل بس معرفتش
    تعقيب كتبت بواسطة أم آدم وفاطمة عرض الرد
    شكرا انابيلا على اهتمامك وتعليقكبس ولا تعملي حاجه في بالك البيبي اصبح راجل ابو سنه بيتنرفز ويدافع عن حقو وابتدى يضرب هو كمان ماهو جوزي قالهالي من الاول قالي لما يكبر شوي حيشكلو عصابه هو واختو عليكي هههه وانا فيها
    الاقيها ممين ولا ممين؟؟؟؟ههههه
    المهم انا حكملكو الحكايه
    الولد كبر شوي وبدأ يحبو ولي معناه حيبتدي في لمس كووووووووووول حاجه بتوصلو ايدو ومن بينها لعب اختو طبعا والبنت في الاول كانت فرحانه وتقولي خليه ياماما في الارض العب معاه طبعا فرحتي بدوري انا بس إييييييييييييييييييييييييه،،،، كل ما إيدو تلمس حاجه تقولو لأآا دي بتاعي حتى لعبو هو بتاعها واي حاجه ورقه كرتون بلاستيك وتبدي تجمع تجمع في ايدها حتى تملى إيدها وتبتدي تحط عالتاوله ولا الكنابيه!!!!!!!!!!!!!!!!
    وشوي شوي تضربو تزقو ترمي عليه اللعب الخ
    وكان ايه ردة فعلي من كل ده طبعا النرفزه والاعصاب مش عارفه اشتغل في البيت ولا اكلم حد في التليفون ولا في نت (حتى انو دلوقت بكتب بصعوبه) وعلى فكره بنتي متعلقه بي كتيييير حتى وان كان اخوها نايم ولا حاجه دايما بتشغلني متلا:
    ماما عايزه ده ماما تواليت حاضر ماما آكل ماما العبي معاي ماما ارقصي معاي علي صوت الاناشيد ماما اديلي الحاجه لي في ايدك اعمل زيك ماماماماماماماماما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
    تفتكرو انو مع ولد صعب زي ابني يعني نومو خفيف ولحد يومنا ده وحيكمل سنه الاحد ان شاء الله لسه مبينامش الليل وبنتي بعنادها والاعصاب بالنهار 3 4 مرات بالليل تستيقظ مره ماما تواليت ماما كابوس ماما عاوزاكي تحضنين!!!!! الحمد لله اقول إيه
    طبعا متقولوليشي متتعصبيش لانو رغم كل محاولآآاتي باءت بالفشل انا ياعالم لسه من سنه مبنامش زي غيري ولله الحمد
    وده وحده بيخلي الاعصاب ترقص بالنهار ههههه
    المهم محاولاتي مع بنتي هو انو:
    محسسهاش انو اخوها اخذني منها
    انو هي احسن منو لانها كبيره وبتفهم وتاكل وحدها وتروح التواليت وحدها(اعزكم الله) وووووووووو
    بس إىه ردة الفعل؟؟؟؟؟
    البنت تغيرت كليا كانت بتنام لوحدها==== دلوقت لأ
    كانت بتاكل وحدها===== دلوقت لأ
    كانت لما نخرج بتحب تتمشى وحدها ====دلوقت لأ
    المهم عادت بيبي من اول وجديد
    حتى انو لما تعمل حاجه لاخوها وماكنش شفتها تيجي وتقولي ماما فاطمه عملت حاجه مش كويسه،،،،،،،:::::::::
    بس كككككككووووووووووول ده وانا على طول بحاورها ومبتعسبش إلا لما مبلاقيش نتيجه وتكون هي مصره على عنادهها والصراحه كانت ايام واسابيع وتهدى شوي وبعدين يعني بتفهمني انها كبرت وبتقولي انا كبيره وآدم اخوي ولازم اهتم بيه بس اسبوع او حاجه كده تنقلب زي العاصفه تضربو على طول تشيل اللعب من إيدو والخ
    والهدوء ده ابتدى من لما دخلتها الحضانه يعني من ء شهور كده بس إيه من لما دخلت الحضانه وانا بديت اشتغل شوي شعل البيت واديولو شوية وقت لآدم بس سبحان الله وصلت السنتين ونص وظهرت تمرد الاطفال في السن ده ولي هي كلمة (لآآآآآآآآآآآا)
    كل حاجه لأ
    اضربيها عاقبيها احرميها تبقى مصرها آخر اصرار!!!!!
    والله تعبت ومش لاقية حل معاها حتى زي ما اشرت اخوها بيمشي نفس خطاها بيتنرفز وبيرفض ياكل او ينام الا بالعافيه
    من بين غيرتها مبتاكلش الا من اكل اخوها وبتاخذلو السكاته وبتحطها في فمها وتقولي انا بيبي وكل شوي تقولي انا عاوزه السكاته زي اخوي انا معدتش طفله!!!!
    ودلوقت وصلت معاها الحاله انها بتتنرفز من ولا حاجه يعني هي لي تخلق الموضوع وتتعصب منو ولا تقعد تبكي من ولا حاجه رغم انو بنهتم بيها اكتر من اخوها سبحان الله
    اسأل الله العظيم ان يرزقني الحكمه والصبر وحسن التدبير قولو آمين
    والله تجربتك صعبة حبيبتي و كان الله في عونك

غيرة بنتك شديدة فعلا من اخوها

اسال الله ان يكون في عونك حبيبتي و يهدي اولادك و يجعلهم مثل ما تحبي

هي فترة رغم صعوبتها تعدي ان شاء الله

و كويس انك دخلتيها الروضة حتى تلاقي اطفال من سنها تلعب معاهم و تنساك شوية و تنسى اخوها

و تفرغ طاقتها في اللعب و الجري و النط

ان شاء الله شوية شوية حيتحسن مزاجها و تردع مثل ماكانت او احسن

و تعرفي خوفتني تجربتك لانه ظروفك تشبه طروفي رزقني ربنا بابني بعد صبر 6 سنين و نص

و الان انا حامل الحمد لله و لسا ابني عمره عامين و 4 شهور

وهو متعلق بيا كتير وانا كمان وخايفة عليه كتيييييييييير من الغيرة و تغير سلوكه

ربنا يهون علينا هذه الفترة وتعدي على خير ياااااااااااااااارب

الردود
    3,941
    التكريم
    • (القاب)
      • بصمة مبدعة
      • لؤلؤة عيد الطفولة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة anapella عرض الرد
    ام ايودى جت اخيرااااااااااا
    طيب ياستى استفيدى بقى عشان اما ربنا يقومك بالسلامة تعرفى تتصرفى مع ايودى ههههههههه
    ربنا يحفظ لك ابنك ويرزقك بالذرية الصالحة يارب
    ههههههههه واخيرا اجيت تسلمي حبيبتي انونة على دعواتك و لك بالمثل ايضا

الحمد لله انه موضوعك اجا في وقته حتى استفيد فعلا

اصعب شئ هو تربية الاولاد و كيفية التعامل معاهم

التربية مش ساهلة خااااااالص و لازم بحث و مطالعة و حوار حتى نتعلم اكثر و نتبع الطريقة الصحيحة

anapella's صورة
    الردود
    3,644
    التكريم
    • (القاب)
      • الناصحة المتالقة
      • اجمل مقال اجتماعي 2014
      • شمعة مضيئة
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)
    يا بنات ماتقلبوهاش دراما كده .. الدراما لسه فى الحلقة القادمة ..
    خلونا ندعى لولادنا جميعا
    الله يهديهم ويرزقهم الصحة والستر
    الله يكملهم بالدين والعقل وحسن الخلق
    اللهم اجعلهم قرة اعين لنا يارب
    اللهم اجعلهم من الذرية الصالحة وانفع بهم الاسلام والمسلمين
    اللهم امين

الردود
    2,282
    التكريم
    • (القاب)
      • أم ناجحة
      • صاحبة همسة مبدعة
      • أم قائدة
      • أنثى متميزة
      • بصمة متميزة
      • كوميديا طفولية
    (أوسمة)
    اللهم امين
    ا

عيذ ابنتي من كل عين لامة ومن كل شيطان و هامة<br>اللهم انى أسالك ان تنبت بنتى نباتا حسنا و تجعلها من الصالحات اللهم لا تجعلنا ممن ضل سعيهم في الحياه الدنيا وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا<br><br>
    اللهم اغفر لابي و ارحمه برحمتك الواسعة و ابدله دارا خيرا من داره و اجمعنا به في جنات النعيم يا رب استجب
    اللهم اني استودعك ابنتي و زوجي و كل ما احب و املك يا من لا تضيع عنده الودائع فاحفظهم من اعين الانس و الجن يا من لا تضيع عنده الودائع

http://www.shbab1.com/2minut

الردود
    1,508
    التكريم
    (أوسمة)

كنوزة أنا لما تكلمت عن إطعام الصغيرين قصدت يكونو مع بعض طبعا وعند نفس الطاولة وصدقيني والله أنا كمان مهدت لبنتي ووريتها صورة أخوها في السونار وتعرفي حتى لما كنا بنشتري حاجات

للمولود أشتري لها حاجات حتى ماتغار وكذلك كنت اجيب مشتريات واقول لها هذي هدية أخوكي ليكي ولم أسلم من غيرتها وطبعا ليست قاعدة ماذكرته وتجربة الغالية أم أروى خير مثال

كنوزة ربي يرزقك بنوتة عاجلا غير ويقوم أم أيودي وشروق وأم أروى بالسلامة ويرزق كل مشتهية يا رب

أم سهيل اضافة رااااااائعة بارك الله فيك

مواضيع مشابهه

1. .. مقهى الامهات .. الاسبوع الرابع ( ردود مميزة )
    بواسطة anapella في الأمومة والطفولة
    الردود: 65
    اخر موضوع: 19-03-2014, 01:01 PM
  2. .. مقهى الامهات .. الاسبوع الثالث ( ردود مميزة )
    الردود: 22
    اخر موضوع: 08-03-2014, 12:54 PM
  3. مقهى الامهات .. الاسبوع الاول (ردود متميزة)
    الردود: 76
    اخر موضوع: 05-03-2014, 09:47 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ