انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: ساعدونى جزاكم الله خيرا انا فرحانة وخايفة !!

الردود
    65

byebye ساعدونى جزاكم الله خيرا انا فرحانة وخايفة !!

السلام عليكم
    ازيكم يا بنات ويا امهات ولله العظيم ما تتصوروش انا فرحانة بيكم اد ايه وبوجودى معاكم فى المنتدى الرائع والهادف ده.
    انا عندى 22 سنة مخلصة كلية تربية وجربت المدارس اشتغل فيها ومعرفتش كنت بتعب وحسيت انها مسئولية كبيرة فقررت اشتغل فى حضانة وقدمت فى حضانات كتير واخييييييرا واحدة فيهم اتصلت بيها ورحت واشتغلت بقالى يومين لحد دلوقتى.
    المشكلة بقى انى بحب المكان اوى واصحابه ناس كويسين جدا بس فيه بنات هناك بيعاملوا الاطفال بطريقة وحشة وبيضربوهم وانا مش عايزة اتكلم دلوقتى لانى عرفت ان فيه بنات منهم حيمشوا بعد رمضان ده غير انى لسه جديدة ومش عايزة اعمل مشاكل دلوقتى وبتكلم معاهم براحةوبيعاملونى بطريقة وحشة ومستتقلين دمى ومش مرحبيين بيا جدا بس انا بستحمل وحستحمل علشان ربنا يكرمنى ويساعدنى انى احقق هدفى.
    وبعدين انا عرفت انى ممكن اخد ثواب لو غيرت نيتى ناحية الاطفال دول وعاملتهم كأنهم اولادى ان شاء الله نيتى وهدفى : (( انى اطلع جيل واثق فى نفسه ومعتز بدينه وعنده مبادىء وقيم متمسك بيها وعارف دينه كويس اوى )) بس مش حينفع اعمل كده لوحدى محتاجاكم تساعدونى انا لسه جديدة فى الموضوع ده وخايفة عايزة حد يوجهنى برضه ويقولى اتصرف معاهم ازاى؟؟ نفسى اطلع صلاح الدين تانى او عمرو خالد او مصطفى حسنى او اى شخصية تقدر تأثر فى المجتمع بشكل ايجابى ويارب اقدر اقدم حاجة لدينى وبلدى قبل ما اموت وربنا يتقبل منى ويرضى عنى وعن كل واحدة تقدر تساعدنى ويكرمها ويحقق لها كل اللى نفسها فيه امييييييييين يارب .
    انا رفت انى ممكن احكيلهم قصص دينية حلوة بطريقة بسيطة يتعلموا منها قيم ومبادىء واكلمهم عن ربنا كتير واسال كل واحد هو عايز يبقى ايه لما يكبر لو واحد مثلا قالى مهندس اقوله يا باش مهندس واديلهم اهتمام ورعاية لانى عرفت ان دكتور احمد زويل مامته كانت بتعمل كده معاه وهو صغير وكتبت على باب حجرته دكتور احمد زويل واديكم شايفين ما شاء الله بقى ايه دلوقتى ولازم طبعا يببقى فيه اتصال بينى وبين اولياء امورهم .
    ارجوكم يا بنات ويا امهات ساعدونى انى اربى الاطفال دى صح واقدر اقدم لهم حاجة محتاجة معلومات كتير فى الموضوع ده ومحتاجه احس ان فيه ناس بتحبنى وبيساعدونى وواقفين جنبى .
    وجزاكم الله عنى الف خير احبـــــــــكم فى الله.

الردود
    22
    انا بجد سعيده انى اول واحده ترد عليكى
    اول حاجه جزاكى الله خيرا على تفكيرك وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
    تانى حاجه بما ان ابنى فى حضانه اسلاميه فهم بيدوهم قران وقصص الصحابه وقصص اسلاميه بطريقه مبسطه ولذيذه وده منهج ليهم يعنى مش عشوائى لان اهم حاجه انك تحكيلهم من كتاب موثوق فيه وبعدين تباى تحفظيهم احاديث وده هايخليهم يروحوا يقولوا الاحاديث فى البيت.يعنى انا ابنى مره كان قاعد بيقول المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده .صوموا لرؤيته وافطروا لرؤيته .فواحده سالتنى هو بيقول ايه قلتلها الحديث.واظن انتى صح فى موضوع تصبري شويه على اللى شغالين معاكى لحد ماتشوفى مين اللى هايقعد ومين اللى هايمشى وادعيلهم لان الدعاء بيألف القلوب ماعرفش ازاى الله اعلم جربيها وشوفى.
    وان شاء الله الاخوات فى الركن يفيدوكى.

الردود
    3,217
    التكريم
    (أوسمة)
    مرحبا بك أختنا الغاليه وكل عام وأنتي بخير جزاكي الله خير علي تفكيرك الجميل وبجد نفسي كل واحدة تعمل في مجال الاطفال يكون عندها ضمير لانهم أمانه ستسأل عنهم يوم القيامه

أولا كوني صبورررررررررررررة جدا لان الاطفال الصغار لهم معامله خاصه

كوني حنونه صبورة بشوشه أقتربي من عالمهم مرة بالمرح والتنطيط معهم مرة بتقليد أصوات عرائس يحبون مشاهدتها مرة بالغناء الاغاني التربويه الجميله ستجدين منها في موقع بنين وبنات قسم الصوتيات

لما يكونوا مؤدبين أحكي لهم حدوته عن الامانه والصدق والنظافه وأربطي كل حدوته بحديث نبوي كريم أحكي لهم عن رسولنا الكريم بطريقه تجعلهم يحبونه بقوة

في نهايه اليوم علميهم قيمه تربويه مثلا الصدق وأربطي ذلك مع الامهات وأكيد كل أم هتساعدك عندما تأتي أم منهم تمدح سلوك طفلهاا شجعيه بهديه بسيطه مع جعل الاطفال يصفقون له مما سيحفز كل طفل أن يعمل شيء يرضي والديه لينال أستحسانك وتصفيق أطفاله وأعانك الله

الردود
    178
    Thanks

الردود
    178
    وي اسفة لخبط في الكلام

الردود
    27
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ربنا يبارك فيكي يا سوزانا

بالنسبة للناس دي ممكن بلباقة تكلمي مديرة الحضانة و تفهميها لأن صدقيني كل يوم بيمر على الطفل في الحضانة و هو بيتلقى معاملة مش كويسة بيأثر فيه

من بعيد كلمي المديرة و قولي لها إنك لاحظتي البعض بيعامل الأطفال بقسوة و إن أكيد و أختك او اخوكي الصغيرين مش هترضي لهم كدة
    و ان الناس بتدخل ولادهم حضانات خاصة علشان يطمنوا على ولادهم
    و عرفيها إنك كان ممكن تتكلمي معاهم بس مش عايزة تعملي خلافات في المكان و عايزة تحافظي على العلاقة بينك و بين المشرفات اللي في الحضانة و كمان كلامها مسموع بس كلامك هيكون مجرد كلام
    و عرفيها إنها ممكن تلاحظ ده بنفسها علشان مايبقاش في حساسيات بينك و بينهم

بالنسبة للأطفال عامليهم على إنهم كبار من ناحية الاحتياجات ...
    و لو لقيتي طفل زعلان حاولي تخليه يحكي لك و تواصلي مع أهله ..ده كبداية إن شاء الله هيخلي علاقتك بالأطفال أقرب

أما عن الأطفال فمحتاجين حاجات كتير بس انتي كتربوية ما شاء الله هتقدري تعمليها معاهم بأسلوبك

الأطفال محتاجين يلعبوا و يمرحوا .. طول ما الطفل مبتسم و بيلعب مع الأطفال التانيين بشكل سوي يبقى في الأمان

الطفل محتاج دعم ...حب... أمان....و محتاج حد يدي له ثقة بنفسه و بقدراته
    المسابقات بتنمي الطموح عند الأطفال و بتشجعهم يستوعبوا
    أي نصيحة في شكل حدوتة بتوصل و بتثبت بس ما تكونش خفية لدرجة ان الطفل ما يفهمهاش

كمان من الأشياء بتنمي مهارات كتير قوي عند الطفل الحدوتة اللي تحكيها و تخليهم يكملوا أحداثها
    مثلا تبدئي بإن كان في مرة غابة فيها ..و كل طفل بدوره يقول حاجة ..و بعدين كان الأسد ماشي و فجأة.....
    هما يتخيلوا المواقف
    المواقف اللي هتطلع من الأطفال هتساعدك تفهمي طبيعة كل طفل و مخاوفه و الحاجات اللي بيحبها

حاولي تقرئي منهج نور البيان ..المنهج ممتاز و حتى لو الحضانة مش بتدرسه انتي ممكن تعلميهم عن طريقه و هتلاقي نتايج حلوة إن شاء الله

لأن المنهج عربي و انجليزي و أحاديث و قرءان و أناشيد و حساب

ممكن تحكي لهم حدوتة عن صحابي و توضحي محاسنه و تعرفيهم بعد الحدوتة إن اللي هيعمل كذا هنسميه النهاردة باسم الصحابي ده
    و كارت صغير عليه اسم الصحابي تضعيه على ملابسه هيخليه سعيد و دايما متحمس يعمل اللي بتقوليه

في المدرسة زمان و احنا صغيرين كانت اللي بتجيب درجة كويسة بيتعلق لها نيشان لمدة يوم و تسلمه تاني يوم
    بس ما تتخيليش تأثيره و الحافز اللي بيديه للي أخدته أو اللي ما أخدتهوش

علمي القرءان للأطفال على قدر استيعابهم مش سنهم و حاولي ما تمليش ممكن يطلع على إيدك إن شاء الله جيل خاتم للقرءان في صغره

ساعديهم يعبروا عن نفسهم حتى لو بأفكار مش سليمة علشان تقدري تعدلي الأخطاء دي و تقوميها
    و ساعدي كل واحد يبقى قائد في حاجة كل يوم زي الترتيب او اللعب ..اي شيء متاح و لو بسيط

كلمة لا بتعجز الطفل و بتحبط إمكانياته .. في كلمات تانية كتير تغير المسار الخطأ منغير ما تسبب العجز
    يعني الإجابة الخطأ مايكونش ردها لا او غلط.... بس ممكن "فكر شوية كمان ..انت قربت.. لونها كذا....تفتكر ده صح"
    ساعديه يتعلم يبحث عن الإجابة بنفسه

خلي ليكي علامة غضب بوجهك و طريقة تعرف اللي يشوفك منهم انه عمل خطأ و خليه يراضيكي بشكل كويس منغير إذلال.. هيتعلموا يتابعوا وجهك و وجوه الآخرين و بكدة تنمي عندهم الفراسة و الحس الاجتماعي و هيعودهم يرقوا بنفسهم لمستوى أعلى من الصراخ و الضرب و إن التفاهم ذو جدوى

تخيلي دايما رسول الله صلى الله عليه و سلم إذا في الموقف كان ممكن يعمل ايه و حاولي تعمليه
    و ثقي إن المعلم البشوش المتفائل أقرب للطفل من غيره
    انتي ما شاء الله مش محتاجة توصية لأنك طالما عايزة تربيهم زي أولادك يبقى هتحاولي تعملي معاهم اللي تتمني حد يعمله مع اولادك و هتتجنبي اللي ماتحبيش حد يعمله معاهم

ربنا يبارك فيكي ويقويك ..... و يا رب تكوني موفقة و يجعل صلاح كل أطفال الحضانة في ميزان حسناتك

الردود
    65

flower2

جزاكم الله عنى الف خير
    دعاء ناجى وسكون الخريف وomrody2005
    ربنا يخليكم ليا ويكرم كل واحده فيهم ويجبر بخاطرها ويحقق لها اللى نفسها فيه
    امييييين يارب

الردود
    65

heart2

على فكرة البنات اللى فى الحضانة طبعا مش بيحاولوا يعملوا اى حاجة غلط فى حالة وجود اصحاب الحضانة ولو قاعدين بيقوموا يشتغلوا على طول وبيكونوا كويسين مع الاطفال فمش حينفع اقول لصاحبة الحضانة راقبيهم بنفسك لانها مش حتشوف حاجة!!
    ادعوا بس معايا ربنا يهديهم ويصلح حالهم علشان دى كارثة وملهاش حل غير انهم يا اما يتعدلوا يا ام يمشوا خالص وانا مش عايزة اقطع عيشهم ربنا يقدرنى واتحمل اذاهم واكون صاحبتهم وادخلهم من باب المعلومات يعنى مثلا احكيلهم حاجات عن الدين وحاجات قابلتها فى حياتى وحاجات عن تربية الاطفال واللى انا واثقة منه ان كلنا فينا خير وكويسين من جوانا بس ساعات الشيطان والنفس الامارة بالسوء يركبونا ربنا يهدينا جميعا.
    وياااااااريت يا بنات تتابعوا معايا الموضوع ده ما تنسونيش ربنا يكرمكم واى واحده عندها حاجة جديدة ما تبخلش عليا بيها .
    ربنا يكرمك يا ام ودى موقع بنين وبنات تحفة وعجبنى جدا ما شاء الله حينفعنى كتييييير اوى جزاكى الله عنى الف خير.

سكون الخريف انا بحاول انزل منهج نور البيان ربنا يكرمك يااااااارب

GalB o5taha's صورة
    GalB o5taha غير متواجد كبار الشخصيات "نبض وعطاء""ريحانة الحوار"
    يارب رحمتك وسعت كل شيء (وأنا شيء) فأدخلني في رحمتك ..
    الردود
    2,849
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

suzanaaa
    أهلاً بكِ بيننا ..

سعيدة بوجود معلمة و(مربية) مثلكـ ،،
    أسأل الله تعالى أن يعينك على مهامك ومسؤولياتك و(أهدافك السامية) ،
    وييسر لكِ جميع أمرك،
    ويبارك لكِ،
    ولا يحرمكِ الأجر العظيم ..

وفقكِ المولى ..
    { ولم أكن بدعآئك،ربِ شقيًا} ..

الردود
    65
    الله على الدعوة الحلوة دى ربنا يخليكى ليا ياgalb o5taha
    فعلا محتاجالها اوى اوىاووووووووووووووى البنات معاملتهم معايا بتسوء يوم عن التانى واتخنقت بجد وبدأت اكره شغلى واكره المكان ربنا يستر عليا وما اسبش الحضانة
    ادعولى يا بنات ربنا يقوينى وما اضعفش واستحمل
    استغفر الله العظيم واتوب اليه
    لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
    ربى انى قد مسنى الضر وانت ارحم الراحمين
    رب اشرح لى صدرى ويسر لى امرى واحلو العقدة من لسانى يفقهه قولى.

مواضيع مشابهه

1. ساعدوني جزاكم الله خيرا
    بواسطة mulan في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 19-07-2008, 11:23 AM
  2. ساعدوني جزاكم الله خيرا
    بواسطة تسنيمم في نافذة إجتماعية
    الردود: 9
    اخر موضوع: 20-11-2007, 06:07 AM
  3. ساعدوني جزاكم الله خيرا
    بواسطة rachidah في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 10
    اخر موضوع: 12-01-2007, 07:46 PM
  4. ساعدونى جزاكم الله خيرا
    بواسطة المن والسلوى في الأطباق الرئيسة
    الردود: 6
    اخر موضوع: 08-10-2006, 12:01 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ