انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 7 الأولىالأولى 123456 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 67

الموضوع: ممكن مساعده بالتريكو

الردود
    706
    تعقيب كتبت بواسطة tata عرض الرد
    شكرا لكى على الشرح بس لازم اقفله من الامام لو فيه شال يقفل من الجتب اكون شاكره لكى
    هو انت لما تلفيه حسب الصورة يعني قفلتيه وتخيطيه من تلك الناحية وتتركي مسافة تناسب لدخول الراس تكون الفتحة للرقبة ..انظري للصورة وان شاء الله تفهمي مااقصده,,ثم تثبتي ابرة التريكو في هذه الفتحة لحياكة الياقة ويفضل بابرة دائرية ..وان لم تتمكني من ذلك ممكن بابرتين عادية وتخيطي النهاية.. جربي ان تمسكي بورقتين مستطيلة وجربي طريقة اللف بها ثم تتضح لك الرؤيا

الردود
    773
    السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة كيف حالكم اخواتى هذة اول مشاركة لى فى المنتدى مع انى مسجلة من مدة طويلة بالنسبة لفكرة الشال الذى طلبتة الاخت انا نفذت شال كالاتى عملت 141غزة ووضعت دبوس شعر فى الغرزة 71اى فى منتصف العددوبعدين بدات الشغل كلة مقلوب الى ان وصلت الغرزة رقم70واشتغلت70 و71و 72 مع بعض اى اخذت الثلاث غرز اللى في المنتصف مع بعض وانقل دبوس الشعر الى الغرزة الجديدة حتى يظل غرزة المنتصف متعلمة واكمل باقى السطر عادى والسطر اللى وراة اشتغلة مقلوب ايضا السطر الثالث اكرر السطر الاول وهكذا عددالغرز يقل كلما طول الشغل احدد الطول اللى عايزاة والافضل اعمل الظهر والامام مع بعض يصبح عندك مثلثين اشبكهم من الجنبين جربى الفكرة فى عينة صغيرة وخللى العدد يقبل القسمة علىاثنين واضيف غرزة ارجو ان اكون افدتك

الردود
    2,662
    اختى توتو اولا مرحبا بك ثانيا ارجو منك التوضيح اكثر ولو بالشرح والصور يجازيكى الله خير يكون افضل معلش انا باثفل عليكى

الردود
    2,662

تعقيب كتبت بواسطة wajeeha عرض الرد
    هو انت لما تلفيه حسب الصورة يعني قفلتيه وتخيطيه من تلك الناحية وتتركي مسافة تناسب لدخول الراس تكون الفتحة للرقبة ..انظري للصورة وان شاء الله تفهمي مااقصده,,ثم تثبتي ابرة التريكو في هذه الفتحة لحياكة الياقة ويفضل بابرة دائرية ..وان لم تتمكني من ذلك ممكن بابرتين عادية وتخيطي النهاية.. جربي ان تمسكي بورقتين مستطيلة وجربي طريقة اللف بها ثم تتضح لك الرؤيا
    اختى والله انا جربت ومش عارفه او انا مش فاهمه لو ممكن توضحى اكثر بالصور او ممكن لو فيه ورشه معلش يا جماعه استحملونى

الردود
    773
    السلام عليكم الاخت العزيزة tata انا معرفش انزل الصور للاسف لسة مبتدئة فى المشاركة فى المنتدى انا نفذت الشال دة لبنتى وطلع جميل شوفى اعملى عينة من21 غرزة تريكو ثم علمى الغرزة الوسطى ببنسة شعر ده السطر الاول معاية السطر الثانى اشتغلية كلة مقلوب وهى دي الغرزة اللى هنشغل بيها على طول يعنى الشغل دايما غرزة مقلوب البنسة زى ماهى يعنى اشتغل وهى معلقة فى الشغل وكانها مش موجودة السط الثالث اشتغل اول 9غرز مقلوب طبعا الغرزة 10 و11 و12 اشتغلهم مع بعض واشيل البنسة واشبكها فى الغرزة دى واكمل بقية الشغل مقلوب عادىالسطر الرابع كلة مقلوب السطر الخامس اكررالثالث يعنى اشتغل السطر حتى اصل الى الغرزة اللى قبل البنسة واشتغلها هى واللى بعدها واللى بعدها 3غرز مع بعض واشيل البنسة واعلم بيها الغرزةالجديدة واكمل السطر مقلوب يا رب اكون وصلتها لك هاتى الخيط والابر ونفذى بالترتيب وانشاءاللة الفكرة توصل

الردود
    773

flower3

السلام عليكم اختى tata ثانى مرة اكتب الرد لانى بعد ماكتبت ضغطت زر خطا راح الرد المهم شوفى احضرىالخيط والابرنفذى الخطوات اعملى 21 غرزةبدايةثم اشتغلى السطر الاول كلة مقلوب وعلمى الغرزة رقم11 اشبكى فيها بنسة شعر اودبوس اشتغلىالسطر الثالث كلة مقلوب بدون تحريك البسة كانها مش موجودة اشتغلى السطر الرابع مقلوب الى ان تصلى الى الغرزة رقم10 واشتغلى غرزة 10 و11و12 مع بعض واسحبى بنسة الشعر واشبكيها فى الزة المجمعة دى وكملى باقى الغرز مقلوب لانها غرزة الشغل السطرالخامس كلة مقلوب السطر السادس اشتغل الى ان اصل الى الغرزة اللى قبل المجمعة ثم ااشتغها هى والمجمعة واللىبعدها مع بعض يعنى غرزة رقم9 و10 و11 مع بعض ثم اشيل البنسة واشبكها معالغرزة المجمعة انا ان العملية ملخبطة بس هى سهلة جدا لو فهمتيها اعذرينى مش بعرف انزل صور يارب اكون افدتك ولو عندك اى استفسار انا تحت امرك ولك تحياتى

الردود
    1,088
    مشكورة توتو.. جازاكي الله كل خير..

الردود
    2,662
    معلش اختى توتو ممكن توضحى السوال ده يعنى اعمل 10غرز واضع الدبوس على الغرزه ال11 ثم الف الابره واشتغل ال10 غرز الى فاته واكمل فوقهم واترك ال10غرز بعد الدبوس ولا لا؟ ممكن توضحى

الردود
    773
    السلام عليكم لايا اختى اكملى نفس السطر هو اللى بيحصل انى اشتغل دائما الثلاث غرز الوسطى مع بعض فيعطى شكل 7 فى النهاية وهو شكل الشال بس اضمهم فى سطر والسطر الثانى اشتغلة عادى يعنى سطر وسطر

الردود
    2,662
    طيب ال7 دى تبقى فين حول الرقبه؟

مواضيع مشابهه

1. (مساعده) ممكن مساعده من الخبيرات ضرورى
    بواسطة ياظالمنى في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 5
    اخر موضوع: 24-09-2011, 06:01 PM
  2. ممكن مساعدتي في عمل شوز للبيبي بالتريكو؟
    بواسطة نوارة11 في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 13
    اخر موضوع: 16-01-2010, 03:16 AM
  3. بنات ممكن طريقة عمل الضفيرة بالتريكو
    بواسطة ميلار في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 12
    اخر موضوع: 22-03-2009, 10:06 PM
  4. ممكن طريقة عمل البونشو بالتريكو
    بواسطة لـgggجي في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 5
    اخر موضوع: 05-05-2008, 07:23 PM
  5. بليز ممكن مساعده من فضلكم -ممكن أشكال لستاره بسيطه
    بواسطة لينا 10 في الديكور الداخلي والخارجي
    الردود: 11
    اخر موضوع: 03-07-2006, 04:05 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ