انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 108 من 108 الأولىالأولى ... 85898104105106107108
عرض النتائج 1,071 الى 1,075 من 1075

الموضوع: ريجيم النقاط متعة وصحة وحرية باذن الله ... همة ونشاط هالسنة باذن الله

الردود
    715
    الإسم:  image.jpeg
المشاهدات: 981
الحجم:  97.4 كيلوبايت

الشفاعة's صورة
    الشفاعة غير متواجد مشرفة ركن الصحة والتغذية - النجمة الفضية 2012م
    الردود
    15,303
    التكريم
    • (القاب)
      • شعلة العطاء
      • بسمة النزهة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)
    اللهم آمين آمين آمين...
    الله ملاحظة جميلة ولم انتبه لها من قبل.. جزاكِ الله خير ام عمار

اللهم انصر اهل غزة وسوريا و العراق واليمن و مصر
    و افغانستان وبورما و الشيشان ....
    اللهم انهم مظلووومون فانتصر لهم ياحي ياقيوووم .....

الرجاء الرد من الاخوات فقط

الشفاعة's صورة
    الشفاعة غير متواجد مشرفة ركن الصحة والتغذية - النجمة الفضية 2012م
    الردود
    15,303
    التكريم
    • (القاب)
      • شعلة العطاء
      • بسمة النزهة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
      • ناصحة متألقة
    (أوسمة)
    يلا ياحبايب فتحت مجموعة جديد.. لان المجموعة هنا تجاوزت عدد الردود المسموحة

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=855151

اللهم انصر اهل غزة وسوريا و العراق واليمن و مصر
    و افغانستان وبورما و الشيشان ....
    اللهم انهم مظلووومون فانتصر لهم ياحي ياقيوووم .....

الرجاء الرد من الاخوات فقط

الردود
    1,652
    تعقيب كتبت بواسطة الشفاعة عرض الرد
    انا بدرس بعد ماجبت 4 اطفال هههه لاني تزوجت صغيرة ومادرست جامعة للاسف.. وحاليا سنة تانية شريعة.. دعواتك لي ان ربي يتقبل مني وينفعني فيها
    لكن انتوا مو معطليني عن دراستي ابدا الحمد لله بدخلكم بعد مايخلص يومي ودراستي..
    لاتقلقي علي مسيطرة على الوضع وقربت اخلص الفصل وعندي اجازة بعدها 3 اسابيع او شهر ان شاء الله..
    لاتنسوني من صالح دعائكم.

الا وين ام عمار ؟ عندك علم ؟
    ربي يوفقك حبيبتي وتخلصي شهادة على خير يارب وتنعمي بالصحة والعافية مدي الحياه .. وربنا يجعل تعبك هنا في ميزان حسناتك يارب

بالنسبة لمفاصل سلامتك الف سلامة ياارب..
    طيب موضوع المفاصل هل المرض مزمن ؟ يعني مابيتعالج ؟ لا بعمليات ولا بغيرو ؟
    شغل البيت والمشي متعب حتى الحركة البسيطة ؟
    ربي يشفيكي ويعافيكي ويجعلها كفارة للذنوب يارب
    ءامين ءامين ... ايوة حبيبتي التهاب المفاصل ناتج عن زيادة نشاط الغدة الجاردرقية وتسبب تآكل في العظام ويلازمه التهاب في جميع المفاصل خصوصا اللي بيكون عليها مجهود ولها عملية بس انا خفت منها ورفضت بشدة لأنها في الرقبة واخترت العلاج البطيء وسبحان الله نصف العلاج ده التخسيس والنصف الاخر ادوية ومسكنات ... وفعلا لما خسيت 15 كيلو في ال3 سنين مع الانتظام في العلاج تحسنت صحتي بشكل ملحوظ .. ولكن تعرضت لصدمة نفسية من 3 سنين وبعدها فض رابعة والنهضة اللي دمرني نفسيا اهملت العلاج وتركت النظام الصحي وضيعت اللي انجزته في 3سنين فالثلاث سنين اللي بعدها .. ودلوقتي ببدأ من الصفر في العلاج والدايت .. واسألكم الدعاء بالشفاء

تعقيب كتبت بواسطة OM AMMAR عرض الرد
    السلام عليكم حبيباتى وأخواتى
    جزاكم الله خيرا راجية وأختى شفاعة على سؤالكم عنى
    معلش عندى امتحانات هذه الأيام وهتخلص باْذن الله يوم السبت يا رب على خير
    وللاسف كنت متأخرة فى المذاكرة من ايام رمضان فكل المذاكرة اتكومت عليا حتى بعمل الاكل بالعافية
    بس بحاول اقلل الاكل عن الكميات المهولة إللى كنت بأكلها لان مشكلتى مع الاكل نفسية افرح اوى او أزعل أفضل اكل وبحس انى مش بشبع للأسف ولما أكون متوترة او قلقانة برضه وياريت باكل خضار ولا فاكهة للأسف اغلب اكلى نشويات ودهون ما بحس انى شبعت الا لما اكلهم
    طبعا انا عارفة ان كل ده غلط جدا وخطر خصوصا انى عندى الكولسترول عالى بس حاسة انى محتاجة أحب نفسى واخاف عليها عشان انتبه للى بعمله فيها ده خصوصا انى جربت لما الواحدة جسمها بيبقى رشيق ومتناسق ولما يبقى العكس
    نهجان منظر مش حلو وجوزك يتكسف من شكلك طبعا بنكبر فى السن مهما لبست أحسن حاجة بتبقى وحشة على الجسم المليان ما فيش ثقة بالنفس خصوصا لما تشوفى حواليك فى كل مكان الرشيقات الشقراوات ده انا بيلفتوا نظرى ما بالك الرجال نسال الله السلامة انا عمالة بكتب كل إللى جوايا دلوقتى عشان أفكر نفسى معاكم بصوت عالى
    واسأل الله العظيم أن يشفينا جميعا من هذا الداء ولا يسلط علينا شهواتنا
    اللى مأثر فيا انى عارفة برضه ان الروح فى الجسد بتبقى خفيفة جدا عندما نقلل الاكل والروحانيات والايمانيات والطاعات بتبقى حاجة تانية والله قبل ما تحسى بجسمك خفيف
    مرة قرأت ان الشيطان يكون اقرب للإنسان عندما تزيد عنده شهوة البطن او بيدخل للإنسان منها نسأل الله السلامة
    بعد الخطبة الطويلة العريضة دى باْذن الله هحاول انتظم فى الكتابة واليوميات
    ويارب ترجع لى الهمة بتاعة زمان ءامين
    وربنا يبارك فيكم ويجازيكم عنا كل خير فى الدارين.
    حبييتي أم عمار يارب يوفقك حبيبتي ويعينك على تحقيق هدفك معنا ويحفظكم من الفتن ماظهر منها وما بطن انت وجارتك شفوعة طلعت عايشة معك في امريكا ...وكلنا لنا نفس معاناتك ولكن مع التحدي بالإرادة القوية بإذن الله تكون المرة الأخيرة والحاسمة

ام عمار دايما اتكلمي وفضفضي بترتاحي واحنا اكيد حنسمعلك ونساعدك باي طريقة منقدر عليها..
    ربنا يشفيكِ وكل مريض من الكلسترول وغيرو ياارب
    انا معاكِ انا باكل كتير لو كنت مرتاحة نفسيا للاسف..
    لكن وقت الزعل بتنسد نفسي ع الاخر وبتعب سبحان الله..
    وفعلا اللي حولينا ومنشوفو وخاصة بالزمان اللي احنا فيه زمان الفتن والاجسام واللبس المفتوح والبنات صارت ماتستحي للاسف..
    انا عن نفسي عايشة بامريكا والوضع هنا مزري.. النساء عارية ومافي لادين ولا اخلاق.. وكنت انقهر جدا من نفسي ووضعي لحد ماوقفت وقفة حازمة مع نفسي وقلت خلاص ولدت وخلصت لازم ارجع زي زمان وما استسلم لان هالشي اثر على نفسيتي ..
    والحمد لله ماستسلمت ابدا صح كانت تجيني اوقات ضعف وتعب وملل لكن كنت دايما اذكر نفسي بالحلم الجميل واللبس ووو...
    وحتى وضعي كان اصعب منكم وزني ماشفت بحياتي اعند منو والله كنت ملتزمة اكثر من اي وحدة هنا.. بدون تخبيص ولا عزايم ولا طلعات وكتيير ايام الغي اليوم الفري ورياضة يوميا بشكل يومي لاتقل عن 40 دقيقة الى ساعة يومييا ومسابقات بالمنتدى وشديت ع نفسي لمدة 3 سنين واكثر
    وكنت ما اشوف الا كم جرام نازل ع الميزان بطلوووع الروح
    وحتى في اول شهر التزام مانزلت غير 2 كيلو بشهر!! مع اني كنت بلشت جديد المفروض نزولي يكون كبيير.. مع ان زيادتي ماكانت الا 15 كيلو او 20 .. كان وزني بعد ولادتي 75 وهادا اكبر وزن وصلتله بحياتي!! مع التزامي التام كان المفروض تخلصت منهم بسنة 1 فقط!! لكن اخد الوقت معاية 4 سنين!! وماصابني اليأس ابدا.. استمريت وقلت اكيد في نزول هو بس الميزان بيخذلني وطنشت الميزان واستمريت لاني عارفة اني لو استمريت بالاكل اكيد مارح استفيد الا الاحباط و الزيادة بالوزن وخراب النفسية..
    الحمد لله نزلت كل الكيلوات وعمري ماكنت بحلم اوصل لوزن مثل وزني الحالي حتى قبل الزواج كان وزني اكبر!!
    بعد 4 اولاد بفضل الله صرت خفيفة ورجعت احسن من قبل . ووزني حاليا بالخمسينات!
    و كل اللي حواليا بيقول اللي بشوف بنتك عمرها 13 سنة مابيعرف انك امها ولا في فرق بينكم !! هههه.
    وهي تجربتي الصعبة.. كتبتها قلت يمكن تتشجعي وتعرفي ان كل شي بالدنيا صعب ومابيجي بسهولة ابدا. ولابد من التعب وجهاد النفس.
    وحابة اقول ان العبادات لاتتحقق كما يجب بوضعكم الحالي انتبهوا حبايبي..
    النبي عليه الصلاة والسلام كان يستعيذ من الكسل وهي من ضمن الاذكار.. اذكار الصباح والمساء..
    وسيدنا عمر رضي اللي عنه كان يستعيذ من السمنة ويقول انها شر.. وتجيب الكسل.

يلا بانتظارك ام عمار انا متاكدة انك قوية وقادرة تتغلبي ع النفس والشيطان وحتلبسي احلى لبس وتصيري احلى رشيقة
    ما شاء الله عليك شفوعة .. يارب يقويك وتحافظي على اللي وصلتيله .. فعلا قصتك محفزة وقريبة من تجربتي ببس ربنا يعافيك وماتزيدي تاني أبدا ... وربنا يحفظكم في غربتكم انت وام عمار وباقي اخواتي المغتربات من كل الفتن ويردكم الي بلادكم سالمين يارب .. ويارب يعيننا على شهواتنا ويرزقنا الصحة والنشاط والرشاقة

الردود
    715
    كلامك جميل جدا اختى شفاعة جزاك الله خيرا وربنا يسعدك حبيبتى يا رب
    فعلا قصتك فيها عظة وتحدى جميل ربنا يرزقنا الهمة يا رب
    ان شاء الله أبدأ بهمة عالية نسأل الله العون والثبات
    وأنت فى أى ولاية بأمريكا أختى ربنا يحفظكم ويحفظنا جميعا وكل الأمة الاسلامية
    راجية حبيبتى ربنا يشفيك ويعافيك يا رب من كل سوء وجزاك الله خيرا انك عرفتينى بشفاعة العسل ربنا يسعدكم يا رب ويحقق كل امانينا ءامين
    بإذن الله ابدأ بما تبقى من اليوم وأمسك نفسى فيه بارك الله فيكم��❤️��

مواضيع مشابهه

1. الردود: 994
    اخر موضوع: 30-12-2015, 07:47 PM
  2. ريجيم النقاط متعة وصحة وحرية باذن الله ... التسجيل مفتوح للجميع :)
    بواسطة الشفاعة في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1014
    اخر موضوع: 11-10-2015, 01:50 AM
  3. رجيم النقاط متعة وصحة وحرية باذن الله (اهلا وسهلا بالجميع )
    الردود: 1009
    اخر موضوع: 05-02-2015, 10:23 AM
  4. ريجيم النقاط متعة وصحة و حرية باذن الله
    الردود: 1014
    اخر موضوع: 21-02-2014, 11:59 AM
  5. [مجموعة] ريجيم النقاط متعة وصحة و حرية باذن الله
    الردود: 1002
    اخر موضوع: 26-04-2013, 05:12 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ