انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 16 1234511 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 155

الموضوع: صفحتى الخاصة *** يومياتى من اليوم لاخر يوم فية ريجيم***

الردود
    1,052

heart2 صفحتى الخاصة *** يومياتى من اليوم لاخر يوم فية ريجيم***

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    اولا احب اسلم على جميع اخواتى واصحابى اولا
    وكمان نفسى اسلم على الصحبة القديمة اللى مش بشوف حد فيهم خالص مالث
    ويا ريت لو حد شافهم فى المنتدى يقفشهم وبينا على القسم بقى
    eman for allah / maya/ذات العفاف/نور الهدى/فينا/سارة/ياسمين/
    فين الناس دى يا جدعااااااان راحو فى زلزال جوانتامو ولا اية
    المهم يعنى .... اهوة جارى البحث مع الشرطة مع هؤلاء المفقودين
    المهم بقى ... انا رحت النهاردة لدكتورة تغذية اسمها دكتورة ريهام عبد اللة هارون
    وهى فى مستشفى على بن ابى طالب اللى فى سموحة ودول طبعا يعرفوها البنات بتوع اسكندرية
    اصلى اسكندرانية عقبال عندكو هى قالتلنا شوية كلام كدة واكيد حكتية وعطتنا نظام غذائى كويس وحقولكم علية بردوا

اولا:النصائح
    1-منع السكر منعا نهائيا واى نوع من السكر يعنى متحاوليش سكر ابيض لا سكر بنى لا سكر فاكهة لالالا(وعلى راى سعد زغلول مفيش فايدة)

2-المشروبات:قهوة شاى نسكافية بس بدون سكر

3-المشروبات الحارقة ودى مهمة اوى ولازم نكتر منها وهى:الشاى الاخضر-بردقوش-نعناع-قرفة- زنجبيل-بابونج-ينسون-حشيشة ليمون

4-ملحوظة بالنسبة للقرفة قالتلنا جبوها قرفة عيدان وبلاش البودرة واغليها جامد اوى وحطيها فى التلاجة وحطى عليها لبن خالى الدسم وحتطلع معاكى مسكرة من غير سكر لانها نزلت كل عصارتها فى الغليان

5-ملحوظة بالنسبة لحشيشة الليمون هو نبات جديد طعمة رائع ومش محتاج سكر بيعلى معدل الحرق بصراحة انا معرفش اماكن بيعة فى البلاد العربية بس فى مصر حتلاقوة فى واحة سيوة او للى بيروحوا يصيفوا فى مطروح وحتلاقوة فى فتح الله ماركت مول وححاول اجبلكم صورتة

6-شرب ما لايقل عن 2 لتر فى اليوم

7-العشاء قبل النوم بساعتين(ولازم فى الساعتين دول كمان تتحركى متأنتخيش فى السرير يعنى)

8-بالنسبة للتوست قالت يا توست سن او لو جبتوا توست عادى يبقى توست اسمر طرىوالناشف لالالا

9-بالنسبة للزبادى لو حتجبيها ماركة زى جهينة كدة تبقى لايت لو حتجبيها عادية يبقى تشيلى الوش بتاعها(وطبعا كلنا حنجبها عادية احنا مش بتوع لايت والكلام الفارغ دة هوة احنا لاقيين ناكل)

10-فاكهة الريجيم:تفاح(واحدة)-برتقال(واحدة)-جوافة(واحدة)-برقوق(2حبة)-مشمش(4حبات)-فراولة(من5 الى 10 حبات)-بطيخ(2شقة)-شمام(نص واحدة)-كنتالوب(نص واحدة)

11-بالنسبة للسلطة:حطى فيها كل اللى انتى عاوزاة من خضراوات براحتك ماعدا البنجر ومتحطيش عليها زيت واحسن تحطى عليها خل او ليمون

12-بالنسبة للخضار المطبوخ:اطبخى عادى الخضار بصلصة وتوابل بس تجنبى السمن والزيت واطبخى بزيت زيتون افضل واصح

13-كل الخضار مسموح بية حتى البطاطس بس تكون مسلوقة محمرة لالالا والبسلة ممنوعة

14-بالنسبة للرياضة قالت بلاش جيم عشان لما بتسيبوة بترجع ريما لعادتها القديمة وقالت ساعة مشى فى اليوم ونط الحبل او رقص

15-ملحوظة :بالنسبة للينسون فهو مفيد جدا الايام دى بسبب انتشار الانفلونزات المختلفة (طيور وخنازير)
    وان المصل المعالج للانفلونزات دى مستخدم فية مادة اسمها (انسون) واللى هوا الينسون عشان كدة اشربوا منة كوب كل يوم

16-تجنبوا ادوية الريجيم تماما ودعى الواصفات اللى بتخديها من دى ودى بدون فايدة لانها بتهد مش بتبنى

17-واخيرا بقى المفاجاة الكبرى انا سألتها عن خطوط التشققات البيضاء والحمراء اللى بتطلع فى الجسم
    وعطتنى كريم كويس وقالتلى انهم بيبعوة هنا فى المستشفى ارخص من برة ب7 جنية يعنى هوة برة ب42جنية وهى بتبيعة ب35جنية هوا انا بصراحة مجبتهوش المرة دى عشان مكنش معايا فلوس كفاية(اية الاحراج دة)
    بس حعمل حسابى المرة الجاية واجيبوا وحقولكوا على طول اسمة اية ومعمول من اية هى قالتلى استخدمية شهرين وصددقينى كل الحاجات دى حتروح وعن تجربة مرضى كانوا معاها قبل كدة

نخش بقى على النظام

نظام غذائى يعطى 600 سعر يوميا

الافطار
    زبادى لايت+1توست سن +طبق جبن قريش بالطماطم(ربع كيلو)

بين الافطار والغذاء
    2ثمرة فاكهة

الغداء
    طبق جبن قريش(ربع كيلو)+سلطة خضراء
    او
    سلطة بطاطس+2قطعة لحم مشوى او مسلوق
    او
    علبة تونة مصفاة من الزيت+سلطة خضراء+1توست سن

بين الغداء والعشاء
    2ثمرة فاكهة

العشاء
    ثمرة فاكهة+كوب زبادى لايت

والى هنا ينتهى اللقاء
    انا كتبتة لتعم الفائدة واللى عايزة تعملة معايا اهلا وسهلا
    ويا ريت التشجيع يا بنات
    وانا كل يوم حكتب يومياتى
    وكل اسبوع حقلكم عملت اية مع الدكتورة واية المتغيرات
    ادعولى

bero333's صورة
    bero333 غير متواجد مُبدعة صيف 1430-1431 هـ-نبض وعطاء الشتاء
    الردود
    5,821
    التدوينات
    5
    التكريم
    (أوسمة)
    مس عسل
    بصراحة اسم علي مسمي انتي فعلا زي العسل و دمك شرباااااااااااااااااااااااااااااات انا مش حبيت أدخل من غير ما أكتب لك رد و أتمني لك توصلي لوزنك لولا اني ماشية علي ريجيم دكتور بهاء كنت مشيت معاكي و كله كوم و الزبادي كوم هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    ممكن أغلس عليكي و أسألك ليه التوست الناشف لا؟
    هو نظام حلو اوي و مش هتجوعي ما شاء الله
    بس بأقولك ايه انا هأتابعك من بعيد اوعي تعكي ياللا الأسبوع ده ان شاء الله لازم تسيبي التلات أرقام و تبقي رقمين بس في وزنك يعني
    انا في انتظار كل جديد منك يا عسل
    رغيت كتير بس ياللا معلش استحمليني

Haja غير متواجد "مجموعه العطاء لركن التغذيه والصحه"
    الردود
    3,413
    أهلا و سهلا يا مس عسل فكراني؟ اولا مبروك على التخرج من الثانوية العامة و ان شاء الله تخشي قسم الاثار.

انا رحت ادور مع على الناس الغائبة دي و لقيت لك اختنا ذات العفاف قبل كم اسبوع في ركن الاخاء و الترحيب و سلمت عليها و وزنها يا حبت عيني زاد عن الاول.
    و البنت ايمان (بنت ايه؟؟ دي تزوجت و بقت سيدة هههه) لقيتها في قسم نافذة اجتماعية.بس مفتكرش انها خست كانت دخلت هنا و عملت زمبليطة.

طب و انت ليه كده يا بنتي وصل وزنك للمئة مش كنت خسيت في رمضان اللي فات و بقيت تمام؟

ان شاء الله هذه المرة تكون الاخيرة انت بس خليك مواظبة و ربنا يسهل.

انا بقى (بسم الله ما شاء الله) بدأت هنا قبل سنة و سبعة اشهر تقريبا (بواقع) 95 كيلو و آخر مرة وزنت كان وزني و الحمد لله 72 و ان شاء الله مواصلة للـ60 (بإذن الله).

انا ح ادخل اشقر عليك كل يوم و التاني كده اطمئن عليك يا جميل.
    آخر مرة عدل بواسطة ادارة الموقع : 26-06-2013 في 04:05 PM

الردود
    1,052

heart2

تعقيب كتبت بواسطة bero333 عرض الرد
    مس عسل
    بصراحة اسم علي مسمي انتي فعلا زي العسل و دمك شرباااااااااااااااااااااااااااااات انا مش حبيت أدخل من غير ما أكتب لك رد و أتمني لك توصلي لوزنك لولا اني ماشية علي ريجيم دكتور بهاء كنت مشيت معاكي و كله كوم و الزبادي كوم هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    ممكن أغلس عليكي و أسألك ليه التوست الناشف لا؟
    هو نظام حلو اوي و مش هتجوعي ما شاء الله
    بس بأقولك ايه انا هأتابعك من بعيد اوعي تعكي ياللا الأسبوع ده ان شاء الله لازم تسيبي التلات أرقام و تبقي رقمين بس في وزنك يعني
    انا في انتظار كل جديد منك يا عسل
    رغيت كتير بس ياللا معلش استحمليني
    ميرسى يا بيرو اوى على الكلام الجامد دة (حنتغر كدة بقى)
    ومش مشكلة ريجيم دكتور بهاء ولا ريهام اهوة كلة ريجيم وكلنا بنشمى ولو علينا حنجرى كمان دة احنا ناقص نبيع هدومنا عشان نخس اصلا
    ويا ستى فى حاكية التوست دى بقى لانها قالت ان التوست الطرى 50 كالورى والناشف 110 كالورى
    وانا بصراحة ريحت نفسى وجبت توست سن وخلاص(انا لسة حروح اقولة عاوزة توست طرى حيقولى اجرى يا بت من هنا )
    ويا ريت يا جميل تتابعينى وتشجعينى وتدخلى تبصى عليا كدة وتجيبى فى ايدك كيلو جوافة وانتى جاية وابقى هاتى العيال اهم بردوا يلعبوا فى الصفحة
    وان شاء الله حكتبلك اية اللى حيحصل كل اسبوع وانتى كمان تكتبيلى اخبارك يا جميل

الردود
    1,052

heart2

تعقيب كتبت بواسطة Haja عرض الرد
    أهلا و سهلا يا مس عسل فكراني؟ اولا مبروك على التخرج من الثانوية العامة و ان شاء الله تخشي قسم الاثار.

انا رحت ادور مع على الناس الغائبة دي و لقيت لك اختنا ذات العفاف قبل كم اسبوع في ركن الاخاء و الترحيب و سلمت عليها و وزنها يا حبت عيني زاد عن الاول.
    و البنت ايمان (بنت ايه؟؟ دي تزوجت و بقت سيدة هههه) لقيتها في قسم نافذة اجتماعية.بس مفتكرش انها خست كانت دخلت هنا و عملت زمبليطة.

طب و انت ليه كده يا بنتي وصل وزنك للمئة مش كنت خسيت في رمضان اللي فات و بقيت تمام؟

ان شاء الله هذه المرة تكون الاخيرة انت بس خليك مواظبة و ربنا يسهل.

انا بقى (بسم الله ما شاء الله) بدأت هنا قبل سنة و سبعة اشهر تقريبا (بواقع) 95 كيلو و آخر مرة وزنت كان وزني و الحمد لله 72 و ان شاء الله مواصلة للـ60 (بإذن الله).

انا ح ادخل اشقر عليك كل يوم و التاني كده اطمئن عليك يا جميل.

ا
    يوة طبعا يا haja فكراكى كويس جدا.... طب كويس انك لقيتى الناس دى انا حعدلك ثانوية عامة تانى اودخلك كلية شرطة
    بالنسبة لماما ذات العفاف فهى تقريبا كان عندها مشاكل صحية بس يا ريت لو شوفتيها ابعتلها رسالة ولا حاجة توليلها اننا لسة عايشين
    والبت ايمان اتجوزت اة بس انا على اتصال بيها على التلفون ويا ريت تدعيلها لانها بجد عندها مشاكل كبيرة اوى وربنا يفرج عنها كل كرب
    انا يا ستى خسيت فى رمضان اللى فات اة بس مقولكيش بقى على الشهرين اللى قبل الامتحانات دول دمار شامل ومجاعات اهلية وكفاية احباط واطتئاب الامتحانات اصلا
    ومبرووووووووووك الف مبروووووووووك على وزنك والله فرحانة بس حافظى علية بقى عشان احنا كبرنا وبقينا اصحاب مرض بعد الشر عنك يا اوختى
    وابقى تعالى مع بيرو وهاتى العيال بردوا وطولى عليا كدة بس اوعى تدخلى عليا واديك فاضية ازعل منك
    ابقى هاتلنا متر لبان دايت نقعد ناكل فية (مجاعات ازلية حتى اللبان دايت)
    وابقى طلى عليا بالليل بقى
    آخر مرة عدل بواسطة ادارة الموقع : 26-06-2013 في 04:05 PM

الردود
    942
    وانا يا اوختى مدورتيش عليا ليييييييه
    يخونك ؟
    طبعا يا جماعه انا بهزر دانا و شيماء قاعدين ف ارابيز بعض من ساعه معرفنا بعض من لكى
    عموما الحمد لله ان الموضوع د اتعمل تانى عشان نرجع لايام زماااااااااااااااااااااان عشان انا رجع تخنت اوى تانى بس كالعاده مش حقول وزنىىىىىى
    المهم انا متابعه مع دكتور نظام تانى لحد يوم السبت و حنفضله مش حروحله السبت دا
    لانى حبتدى يوم الحد النظام بتاعك دا و اروحله السبت اللى بعده ويارب اكون خاسه

راجعلكم تانى بصفحه خاصه بيا برضه للى بعمله بالظبط

الردود
    1,052

heart2

تعقيب كتبت بواسطة M!ss Mahy عرض الرد
    وانا يا اوختى مدورتيش عليا ليييييييه
    يخونك ؟
    طبعا يا جماعه انا بهزر دانا و شيماء قاعدين ف ارابيز بعض من ساعه معرفنا بعض من لكى
    عموما الحمد لله ان الموضوع د اتعمل تانى عشان نرجع لايام زماااااااااااااااااااااان عشان انا رجع تخنت اوى تانى بس كالعاده مش حقول وزنىىىىىى
    المهم انا متابعه مع دكتور نظام تانى لحد يوم السبت و حنفضله مش حروحله السبت دا
    لانى حبتدى يوم الحد النظام بتاعك دا و اروحله السبت اللى بعده ويارب اكون خاسه

راجعلكم تانى بصفحه خاصه بيا برضه للى بعمله بالظبط
    يلهووووووووووووووووى
    فى البيت..... معايا
    فى الريجيم ...معايا
    فى المشى...معايا
    على التلفون ....معايا
    جاية كمان المنتدى ورايا ... اجرى يا بت من هنا حرش مية
    فاضل بس البت ايمان ونغنى احنا التلاتة سكر نباتة (لالا سكر اية محدش يجيب سيرة السكر احنا عاملين ريجيم)
    وحلوة حنفضلة دى يا بت(ويتلقى الدكتور زياد خيانة عظمى من احدى مريضاتة الانسة ماهى كانت هذة نشرة اخبار التاسعة)
    طيب يا اوختى ابقى تعالى اكتبى دايت دكتور زياد للبنات بردوا يمكن يعجب حد
    واكتبى اخبارك بقى

bero333's صورة
    bero333 غير متواجد مُبدعة صيف 1430-1431 هـ-نبض وعطاء الشتاء
    الردود
    5,821
    التدوينات
    5
    التكريم
    (أوسمة)
    أحلي عسولة
    خلاص انا هأجيب مؤمن يلعب لك في الصفحة بس لما يبقي كويس عشان هو عيان خالص
    بس ما ترجعيش تعيطي

انا كمان هأقولك علي أخبار ريجيمي و نتيجه غلاسة بقي لازم أقولك و لازم أسمع انتي عملتي ايه

بصي يا ستي انا بدأت من يوم السبت بعد مشوار عك محترم ههههههههههههههه

وزني يوم السبت كان 101.8 كيلو

انا ماشية علي نظام دكتور بهاء ناجي الأسبوع الأول
    و هأوزن يوم الخميس لأني مش بأعرف انزل الجمعة و لا السبت

و هأنزلك صورة الميزان عشان النصب ههههههههههههههههههههههههههه

علي فكرة انتي اسمك غير مطابق للريجيم
    ممنوع العسل
    هههههههههههههههههههههههههههههههه
    و بالنسبة لموضوع التوست انا ساعات أجيب ناشف و ساعات طري
    و ساعات بقي عيش بلدي علي حسب الميزانية هههههههههههههههههههههههههههه
    ياللا هأبق يأدخل أشقر عليكي كده و أجيب الواد مؤمن يلعب في الصفحة
    سلام يا عسل

الردود
    1,052

heart2

تعقيب كتبت بواسطة bero333 عرض الرد
    أحلي عسولة
    خلاص انا هأجيب مؤمن يلعب لك في الصفحة بس لما يبقي كويس عشان هو عيان خالص
    بس ما ترجعيش تعيطي

انا كمان هأقولك علي أخبار ريجيمي و نتيجه غلاسة بقي لازم أقولك و لازم أسمع انتي عملتي ايه

بصي يا ستي انا بدأت من يوم السبت بعد مشوار عك محترم ههههههههههههههه

وزني يوم السبت كان 101.8 كيلو

انا ماشية علي نظام دكتور بهاء ناجي الأسبوع الأول
    و هأوزن يوم الخميس لأني مش بأعرف انزل الجمعة و لا السبت

و هأنزلك صورة الميزان عشان النصب ههههههههههههههههههههههههههه

علي فكرة انتي اسمك غير مطابق للريجيم
    ممنوع العسل
    هههههههههههههههههههههههههههههههه
    و بالنسبة لموضوع التوست انا ساعات أجيب ناشف و ساعات طري
    و ساعات بقي عيش بلدي علي حسب الميزانية هههههههههههههههههههههههههههه
    ياللا هأبق يأدخل أشقر عليكي كده و أجيب الواد مؤمن يلعب في الصفحة
    سلام يا عسل
    ازيك يا بيرو اية الاخبار تمام يا عسل
    ومؤمن مش جاى لية دة انا كنت عاوزة عريس... سلامتة يا قمر ويقوم بالسلامة ومش حعيط متخافيش على قلبى زى العسل
    يا ستى انتى متحاملة اوى كدة لية الدار دارك قصدى الصفحة صفحتك اعملى فيها اللى انتى عاوزاة
    واو حتوزنى يوم الخميس يعنى بعد بكرة ... دة انا حقعدلك على باب الصفحة بالنبوت ولو طلعتى مخستيش حجرى وراكى بالنبوت وادام كل الناس انا معنديش ياما ارحمينى
    مستنياكى يوم الخميس بقى وبالصورة كمان دة اية الهنا اللى انا فية دة عشان يكون فى ادلة واقعية مرفقة مع ملف الجريمة للمتهمة بريمو وحنكم عليها بعدم الاكل 3 ايام
    مستنياك يا قمر اوعى تزووووووووووووغ منى

الردود
    1,990
    شيمااااااااااااااااااااء الحمد لله انك جيتي انتي كنتي فين حتي امسن مش عم تدخلي
    وحشتيني موووووت اكيد انا وحشتك
    انا من بومين بديت انقص من اكلي و ماشية كويس
    يمكن بكري ابتدي معاك في رجيمك
    هو كويس وان شاء الله نقدر نطبقوا
    وانا متاكدة انا حننجح لانا حنبقي سوي مش كل وحدة لوحدها
    انا وزنت من مدة لقيت وزني 62.3
    يعني مش كتييير
    وهدفي ابقي 58 وبعد كده اكمل للــ 50
    بي شوي شوي
    وخاصة اني رايحة السنة دي للجامعة
    باركيلي يا شيمو انا نجحت

مواضيع مشابهه

1. الردود: 70
    اخر موضوع: 07-07-2008, 12:44 AM
  2. صفحتى الخاصة لتسميع سورة مريم.....
    بواسطة ام مريم و حبيبه في دار لكِ لـ تحفيظ القرآن
    الردود: 40
    اخر موضوع: 02-03-2008, 11:04 PM
  3. صفحتى الخاصة (يومياتى فى الريجيم)كلاكيت تانى مرة
    بواسطة مس عسل في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 28
    اخر موضوع: 06-01-2008, 12:43 PM
  4. صفحتى الخاصة *** يومياتى من اليوم لاخر يوم فية ريجيم*** الجزء الثانى
    بواسطة مس عسل في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 428
    اخر موضوع: 09-08-2007, 03:32 PM
  5. صفحتى الخاصة *** يومياتى من اليوم لاخر يوم فية ريجيم***
    بواسطة مس عسل في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 629
    اخر موضوع: 28-07-2007, 03:15 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ