انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 23

الموضوع: تجمع لبنات القاهره لنجد حل مشكله خنقنتى

الردود
    1,622

تجمع لبنات القاهره لنجد حل مشكله خنقنتى

السلام عليكم ورحمته وبركاته

انا مشكلتى كبيره نفسى اخس باسرع وقت وفى نفس الوقت من كتر الرجيمات مفيش اراده يبقى ايه الحل الجرى على الدكتور الفلانى هنزلنى مش عارفه كام كيلو بس فوجئت بحاجه وقولت لازم نتكلم فيها يمكن انا غلطانه مبدائيا انا هتكلم بصراحه شديده بدايتى فى الرجيمات كانت مع الدكتور راضا بهنوس وخالد دراهم كنت اول مره دفعت كشف 60 وكل مره 10 جنيه بروح مرتين فى الاسبوع والدكتور التانى بهاء الدين ناجى اول مره 100 جنيه وكل مره 40 جنيه المهم الدكتور بهاء مكملتش معاه طبعا لانى لقيت بقى فى حمل عليه فى الفلوس ومش عارفه اعمل سبته واخيرا لقيت انى عندى الغده الدرقيه خامله جدا فبدا فى علاجها ومش هقول الاسعار بتاعت الدكتوره وكمان تحاليل لان الجانب ده مرضى واخيرا رشحتلى دكتور اسمه عمرو مطر فى مستشفى الجارم وقالتى راجل سنى وبتاع ربنا والخ قولت خلاص اروح احجز فوجئت ان الكشف الاول 180 جنيه بيقيت اكلم نفسى يعنى الدكاتره بيتاجروا بينا حرام بجد مش عارفه اعمل ايه قولت اسالكم يمكن انا غلط وللعلم انا اولاد والتزامات كتيره جدا ياترى ايه الحل مع الجشع وفى نفس الوقت محتاجه المساعده فى نزول الوزن يارب ماكون طولت عليكم وانا عارفه ان المشكله ديه بيعانى منها جزء كبير من البنات تحياتى

الردود
    1,123
    ازيك يا شذى
    ما تتخنقيش ولا حاجة احنا جسمنا من كتر الرجيمات اللى عملناها خلاص تعب ومش قادر يحرق زى الاول لازم نعترف بالموضوع ده
    انا كمان تابعت عند دكاترة كتير بداية من مصطفى سارى وخالد دراهم واخيرا الدكتور فاروق شاهين وانا باتابع مع الدكتور فاروق من شهرين وخسيت 11 كيلو

الردود
    1,622
    وياترى ياهنى نظامه المادى ايه كمان فاروق شاهين وخسيتى 11 كيلو بس فى شهرين ليه قليل كده

الردود
    1,123
    الدكتور فاروق نظامة اول مرة 120 جنيه وبعد كده المتابعة كل اسبوع 40 جنيه بتفضلى تروحى له لمدة شهر كل اسبوع مرة وبعد كده بيرضى تروحى كل اسبوعين مرة
    وان شاء الله الشهرين هيكملوا يوم السبت الجاى وعندى امل اخس 3:2 كيلو تانى

الردود
    1,123
    على فكرة نسيت اقول لك يا شذى اننى اما كنت عند خالد دراهم خسيت فى اول شهر 13 كيلو وبعد كده خسيت حوالى 7كيلو فى شهرين يعنى فى 3شهور 20كيلو والكلام ده كان من سنتين
    وبعد ما سبته وزنى زاد جدا ورجعت زدت 30كيلو بدل 20 واكيد طبعا الزيادة والنقصان ده بيقلل معدل الحرق
    بس بصراحة الدكتور فاروق شاهين انا ما شفتش دكتور احسن منه هو اول ما بتروحى اول مرة عنده دكاترة بياخدوا مقاسات الجسم علشان يشوفوا بعد كل فترة بتنزلى اد ايه فى المقاسات وبعد كده فى كل مرة بيقيسوا الضغط وبيوزنوا
    زيادة على كده بتدخلى لوحدك كل مرة وكمان هو اسلوبه حلو قوى وبتحسى فعلا انه استاذ كبير
    وبعدين يا شذا اوعى تستعجلى النزول السريع اسالينى انا مع النزول السريع مفيش فايدة هترجعى هترجعى
    وانا ساعات باقول له عايزة دايت سريع شوية بيدينى اسبوع واحد احس اننى نزلت شوية وبعدين الدكتور ده بيديكى اكل حلو ومن اللى انتى بتحبيه عشان كده مش بتزهقى من الرجيم
    وربنا معانا جميعا ونخس كلنا
    آخر مرة عدل بواسطة @honey@ : 27-04-2009 في 05:54 PM

الردود
    233
    شذا إزيك إيه اخبارك يارب إن شاء الله كلنا نخس ونوصل للهدف
    بالنسبه للدكاتره كلامك صح 100% لان موضوع الرجيم ده اصبح تجاره وانا كمان رحت لدكاتره كتير وانا كمان متابعه مع الدكتور فاروق شاهين زي هاني ده لاني مشيت لوده فتره بس لقيتني مش عارفه اخس بس علي فكره ده حاجه انا إكتشفتها في موضوع الدكاتره ده لما تيجي تروحي بلاش تروحي لبتوع العلاج الطبيعي والجلسات والحاجات دي لان أن من وجهة نظري كل ده كلام فاضي واهم حاجه الدايت أنا فضلت تقريبا متابعه مع دكتور إسمه أسامه حجازي( بييجي علي قناة الخليجيه) وكان ماشي نظام جلسات وإبر صينيه 3 مرات في الإسبوع وكل مره 25 جنيه بس بصراحه أنا ما حستش انه بيجيب نتيجه معايا فعلشان كده مارحتلهوش تاني
    ولو حسبتيها 3 مرات في الإسبوع يعني 75 جنيه والدكتور فاروق كل مره بدفع 40 جنيه يعني كده الدكتور فاروق أرخص مع إنه نار علي علم وفعلا أستاذ واضف إلي ذلك إنه كان مدير معهد التغذيه وفعلا هو عارف بيعمل إيه ورجيماته حلوه جدا ومش بيعقد الدنيا زي دكاتره كتير وخلي بالك بلاش حكاية إنك عاوزه تخسي بسرعه دي عموما فيه دكاتره كويسين كتير وسمعتهم معروفه
    وعلي فكره فيه كمان الدكتور محمد حجاج ده عيادته في الزمالك وبيروح مسجد مصطفي محمود أنا ما جربتهوش بس أسمع انه كويس اهم حاجه إنك تمشي مع دكتور مايزهقكيش في الدايت علشان تستمري وتقدري تكملي لكن الرجيمات بتاع التخسيس إللي بسرعه ده بيخليكي تزهقي ومش بتلتزمي وبالتالي بتبوظي الدايت ويبقي كده كأنك يا أيوزيد ما غزيت فهماني يا شذا يعني أنا كنت قابلت واحده عند الدكتور فاروق كانت بتقول إنها كانت ماشيه مع الدكتور محمد ابو الغيط وبعد كده سابته وتابعت مع الدكتور فاروق ولما سألتها ليه بالرغم من إن الدكتور محمد أبو الغيط ممتاز قالت لي إن نظامه كيميكال فلازم تلتزمي بيه بالحرف وإلا مش بتخسي وطبعا إحنا عمرنا ما بنلتزم حرفيا بالدايت لازم بنلخبط وعلشان كده البنت دي خست كويس مع الدكتور فاروق اكتر من الدكتور محمد أبو الغيط
    يارب اكون افادتك وربنا يوفقك وعلي فكره إنت ممكن تروحي للدكتور فاروق مره كل إسبوعين بس مش في الاول بعد كده بتقولي له عاوزه أجي كل إسبوعين

الردود
    608
    بصى انا مش هقدر افيدك بالكم اللازم (لانى اصلا شبه القلم الرصاص)بس اهم شئ الرياضة يعنى مثلا ممكن تتمشى فى شارع زى شارع فيصل بشرط تكونى مش شايله حاجة ونفسيتك كويسة (مش تشغلى بالك بأشياء تسبب ضغط ,فكري بأشياءتسعدك زى استرجاع زكريات الطفولة)وتمشى بخطوات متوسطة ومتساويه
    آخر مرة عدل بواسطة lolita elgmila : 27-04-2009 في 09:16 PM

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

حبيباتى

اكيد طبعا ما تتكلموا عنه مشكله حقيقيه مش بس فى مصر لأ فى الدنيا كلها بس بجد وامانه كل اللى بتقولوه ده مش الحل لانزال الوزن مش القصه الدكتور الفلانة ولا الدكتور العلانى

الموضوع كله بيتطلب منك تحددوا هدفكم وسبب زياده الوزن من الاساس

وشويه تعديل للعادات الغذائيه عمر وزنكم ما ح يبقى زايد ولا عمركم ح تشتكوا من رجوع الوزن

محدش يفهم كلامى ده انى ضد ان الناس تروح لدكاتره لأ بس التغذيه تحتاج منا القراءه جبدا واتباع نظام بسيط يتماشى وعادتنا احنا الشخصيه
    مش حته ورقه ناخدها ونعلقها على باب التلاجه كل وجبه نلف وندور يا ترى ح ناكل ايه النهارده لأ طبعا

يعنى اللى ح يقوله الدكتور الخاص ح يقوله دكتور معهد التغذيه ح يقوله الدكتور اللى فى المستشفيات التعليميه فالموضوع مش مستاهل دفع كل ده
    معليش ده مصروف جنب المصروف ربنا يكون فى عونكم

شذا قلت لك لو لسه عندك الغده متجيش على نفسك كده الموضوع محتاج منك شويه صبر واما الغده تخف ح تلاقى نفسك لوحدك وزنك نزل

وانا تحت امركم فى اى سؤال
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    1,123
    المشكلة يا راجية فينا احنا
    انا عن نفسى مش بامشى فى الدايت كويس الا مع دكتور واخيرا توصلت ان اللى بيخلينى اتخن تانى هو اننى باحرم نفسى فى الرجيم فبمجرد ما تركه بارجع اكل تانى
    بس اما تابعت مع الدكتور فاروق شاهين واكيد انتى عارفاه لقيته بيدينى رجيمات حلوة فعلا يعنى مش باحس اننى محرومة زى الرجيمات اللى فاتت وهو بيخلينى احس اننى باكل كل حاجة وانا عاملة رجيم واعتقد ان هو ده الرجيم الصحى
    هو صحيح ان انا مش باخس بنفس سرعة الرجيمات اللى كنت باعملها قبل كده بس كفاية اننى حاسة بالرضا وعدم الحرمان
    وللاسف انا واحدة من الناس مش باعرف اعمل رجيم الا مع دكتور لاننى بالخبط لو مش مع دكتور بس الدكتور فاروق قاللى اننى اما اوصل للوزن اللى انا عاوزاه هاثبت وهيدينى نظام امشى عليه لمدة سنة

الردود
    2
    انا بردو خلاص زهقت من اللف على الدكاترة بداية من مها لمصطفى لخالد لا احمد ومحمود لم تعبت واللهى ومفيش نتيجة اروح للدكتور وادفع وبعدين معملش حته الرجيم مش عارفه من ايه ممكن تدونى عنوان دكتور فاروق شاهين

مواضيع مشابهه

1. سؤال لبنات القاهره
    بواسطة مميزه باسمي في السياحة والسفر
    الردود: 6
    اخر موضوع: 04-02-2009, 10:06 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ