انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 9 من 9

الموضوع: يوميات بنت عايزة تخس

الردود
    2

يوميات بنت عايزة تخس

هاي يا بنات...ازيكو
    كل بنت حلوة في الدنيا نفسها تكون كمان رفيعه وجسمها حلو ..وساعات يقابلو ناس ..انا بسميهم (محبطين)عشان بيقولولهم (تخسي ايه يا بنتي بلا وجع دماغ انتي كده جميله ولوخسيتي هتبقي وحشه)وطبعا الكلام في اغلب الوقت بيتقال لما تبقي معزومه عند حد من القرايب او صحابك..
    يا جماعه اول حاجه عاوزه اقولوكو اني من الناس اللي جنو عليا اصحابي انا كنت زمان تخينه اوي ووزني كان 90 كيلو عشان يعني وقتها كنت خارجه من ثانويه عامه
    وبعدين دخلت الجامعه وقررت اني اخس والحمد لله خسيت وبقيت 65كيلو وفي شهر ونص كان عندي اراده جامده مووووت والفكره كانت منوره اوي في دماغي
    بعد كده صحابي بدؤوا بقي واحنا في اللند اسكيب بتاع الكليه كنا بنروح نرسم لوحات في الجناين وبعدين بدأت اكل واتخن واللي حوليا هما اللي حسسوني اني رفيعه ومش بتخن
    وفجاه
    بصيت في المرايا لقيت واحده تانيه وفي خلال شهرين.وزنت لقيت وزني بقي 79كيلو كنت بجد بفكر افجر نفسي
    طبعا اول حاجه عملتها قررت اخسر صحابي طبعا
    وبعدين ..لازم اعمل دايت تاني
    بس للاسف ماكنتش بعرف
    خلاص
    معدتي اخدت علي الاكل الكتير ومش بشبع وطول الوقت بفكر انا حاكل ايه والله ...
    روحت لدكتورز كتير اوي ومافيش فايده كانو بجد عاوزين يفجروني
    بدأت ابقي عصبيه اوي لو ما اكلتشششش..بكمية كبيره
    بقي كل تفكيري في الاكل تصورو
    في اليوم الواحد 3 جانك فوود كومبو كأن في حفله
    وبعد ما كنت اكل ...في الاول كنت بحس بالندم
    بس بعد كده بقي اتعودت يلاااا بقي وبقيت كمان ااعزم صحابي في البيت عشان طبعا انتقم منهم واخد بتاري
    وسادت روح الانتقام داخلي لازم تحسو باللي حسيت بيه
    بعد كده عملت وقفه جامده اوي مع نفسي لسه بدأها من اسبوع وقولت لنفسي لا بقي حرام عليكي نفسك ليه عاوزه اضر نفسي؟كل حاجه بتدخل فمي لازم افكر قبل ما اكلها واعرف اللي يضرني ايه وما اكلوش ..بجد اوعو تسمعو كلام الناس كمان اللي بيقولو (ان الاغلبيه بيلتزمو بالدايت اسبوع ولا اسبوعين ويسبوه )قررو انكو ما تبقوش كده وتحبو نفسكو عشان تعرفو نفسكو وماتضروهاش وبجد كل لما تضعفو افتكرو النتيجه هتبقي ايه في الاخر وقد ايه هنبقي قدوه لغيرنا وهنبقي محل اعجاب وقبل كل ده هنعرف
    ان اي حاجه عاوزيين نعملها ...هنعملها يعني هنعملها
    عاوزاكو بقي تحكولي حكايتكو مع الدايت انتو كمان بالتفصيل واي مشكله ممكن نحلها مع بعض واحده واحده وهبقي قولوكو انا هبقي ايه بعد كده وانتو كمان تقولولي هتبقو ايه ونشجع بعض وكل يوم ندخل نكتب احنا انهارده عدينا اليوم علي الخير ولا لا...
    معلش صدعتكو اوي..في انتظاركو بقي

الردود
    668
    السلام عليكم

حبيبتي موضوعك قريب من حكايتي انا كتيييييييييير

حكايتي كنت في المتوسطه تخنانه ووزني كان في الـ 80 بس ما اعرف كم بالزبط

وعلى ثالثه متوسط نزل وزني ونحفت الين وصل وزني 60 كيلو ووقتها جسم كان مره حلو

على فكره في المتوسطه تخنت من الفراغ لاني كنت مع اهلي برا البلد وطول الوقت بالبيت

واروح المدرسه 3 ايام بالاسبوع فكنت طول وقتي اكل والحمدلله اتخلصت من هالعاده

ونحفت وبعدها رجعنا لبلدنا والكل كان يقولي واااو جسمك حلو ماشاءالله ومن هالكلام

الين سرت اكل وما افكر وتخنت الين وصلت التوجيهي الا هي اخر سنه بالمدرسه

ونفسيتي تعبت كتير وكنت اكل اكل اكل الين وصل وزني بعد التوجيهي 95

اول ما شفت هالرقم حسيت اني لازم اعمل STOP ونزلت اكتر من 10 كيلو

ورجعت تاني وانزل واطلع واخر شي عملت اسبوعين ونزلت 7 كيلو ووقفت

وناويه ارجع تاني وكل يوم اقول بكره نفسي اتشجع واستمري وما اوقف

واوصل لوزني المثالي واحافظ عليه

الردود
    16,781
    التدوينات
    11
    التكريم
    • (القاب)
      • مُبدعة صيف 1430هـ
      • الذوق الراقي
    (أوسمة)
    حلووووووو اوي الموضوع ده

يارب احفظ لي ابنتي وزوجي وكل اهلي واحبابي
    امين يارب

مسابقة افضل تقرير عن مدينه في بلدك شاركونا

الردود
    87
    السمينه الثالثه وصلت وسعوا السكه انا اكرر كل اللي قولتوه = نفسه يمكن الفرق اللي بيني وبينكم اني متزوجه وقاعده اربي الصغار واتسلى في الاكل وكل ما يجي يوم واستعد اقول يللا بكرا يللا السبت تخيلوا طااااالعه نازله في الوزن ومشكلتي اني لما تحصل لي مشاكل خارجيه احط الاكل كاني انتقم من نفسي لاني سلبيه الله يحفظني من الامراض امييين وياحلوين لقيت نفسي تعديت المييييييييه بكثير ياريت احد منكم يدلني على طريقه اشغل بيها زعلي غير التدخين اللي اصلا كنت انا من المدمنات ليه بس لظروف الحمل والولاده تركته الحمد لله والله هداني على كدا والله يبلغكم الحج للي نفسه ويكتب له اياه

الردود
    2

coffee

How are you all ? Iam new here .I want to participate with you.Iam sorry my keyboard has no arabic letters, so I will write in English. I has a same story and I want to make diet with you.let us begin

الردود
    668
    بنات انا بأفكر اعمل رجيم اللبن لأنه بيقولو كويس للي عندهم كرش

بس الا اول مره تبدأ رجيم يعني ما ليها كم اسبوع عاملتو لا تبدأ معايا

عشان بدل ما تستمر فيه اتوقع حتفكر في الاكل كتير وحتلاقي نفسها بتهجم على الاكل

ابدؤا برجيم سعرات حراريه والله مره كويس كل اسبوع تكون السعرات اقل من الا قبلو

وبالتوفيق للجميع ياااااااارب

الردود
    1,622
    على فكره انا بقى زيكم كلكم مخنوقه اوى ومضايقه من نفسى كنت الاول عندى عازيمه دلوقتى لا قبل الجواز كان وزنى حوالى 73 ونزلت الوزن 63
    وبعد الجواز والولاده طالعه نازله بس كنت الاول مش بعدى 73 دلوقتى بقيت 83 مش عارفه اعمل ايه مخنوقهع اووى وكمان انا عندى مشكله تانيه انى الغده الدرقيه عندى خامله خالص ومش عارفه ايه الحل
    بس فى حاجه محيرانى اكيد لحظتوها ان رقم 3 معايه على طول 63_73_83
    هههههههههههه
    الواحد بيكون مضايق وبردوا بيضحك ساعدونى بليز تعالوا نمشى على دايت كل يوم ونكتب لبعض انا اكلت كذا مثلا
    طولت عليكم رغايه اووووووووووووى

الردود
    2
    I think we should put one diet and we all use it

الردود
    2

camera بجد فرحانه بردودكو

بجد سوري اني ماكنتش بكتب حاجه اليومين اللي فاتو النت عندي كان مقطوع (كل الظروف ضدي)بس ولو
    انتو عارفين من يوم ما كتبت اخر مره لحد دلوقتي خسيت قد ايه؟؟؟
    بس بليززز تصدقوني..
    خسيت 5 كيلوووووووووووووووووووووو
    ماكنتش مصدقة نفسي والله لما وقفت علي الميزان...كأني بحلم والله وكنت فرحانه اوي.
    وده عشان..
    اولا غيرت حاجه في حياتي اكتشفت فعلا انها مهمه اوي يا بنات وهي الرياضه او المشي او اللعب علي اي جهاز زي الاوربيتراك..
    صحيح ماكنتش بعمل رياضه كتير بس احسن من مافيش وفعلا ساعدتني جدا في هدفي..
    تاني حاجه ان في واحدة صاحبتي دكتورة تغدذية قالتلي علي حاجه بجد كانها سحر والله لو عملتوها مش هتصدقو ايه اللي بيحصلكو ده..وهي انكو تشريو الصبح علي الريق يعني قبل ما تكلو اي حاجة 2 كوباية ماء وبعديهم تعصرو نص ليمونه علي نص كوبايه ماء...
    انا مش هقولكو هتحسو بايه بس انتو اللي هتقولولي لما تجربوها..
    وبعدين كنت بشرب الصبح كابتشينو منغير سكر اوي عشان انا عن نفسي لازم احس باحساس السكر في المشروبات فبحط دايت سويت والحاجة دي مؤقتا لحد ما اتعود المشروبات منغير سكر.
    اما العشا فكنت والله مش بتعشي صحيح من جوايا ساعات في الاول كنت ببقي هموت واكل حاجه ومش بيجيلي نووم الا لما اكل بس لما كنت بفتكر هدفي بجد بروح اشغل اي سونج واقعد اعمل اي رياضه حتي يعني لو ارقص..
    بس لو الموضوع لازم اتعشي باكل زبادي منغير الوش ومعاه اي فاكهه او علية معلقة عسل اسود واحدة بسسسسسسسس
    نيجي للغدا كنت باكل سمك مع اني مش بحبها اوي بس معلش لازم اعمل كده عشان اوصل لل انا عاوزاه..ومش هتصدقو لو قولتلكو ان السمك كان مقلي بس وانا باكله كنت بشيل من علية الجلد..
    في اختيار تاني للغدا انكو تاكلو حاجه اسمها عندنا في مصر مسقعة ودي عباره عن بازنجان بالحمه المفرومه بجد طعمها حلو اوي
    انا بجد عاوزاكو كلكو تبدؤا بقي وتقولو خلاص نوينا ربنا هيحاسبنا علي صحتنا يا بنات لازم نخلي تلت لطعامنا وتلت لشرابنا وتلت لنفسنا..ربنا معاكو
    وانا عاكو تقولولي هتحسو بايه طول اليوم بعد ماتجربو الليمون الصبح..
    بجد شكرا انو رديتو عليا واتعاونتو معايا واللي عندو اي حاجه يكتيها ونرد علي بعض كلنا وكان كل واحده فينا صاحبة الموضوع وماحدش يقول علي نفسه تخين لا ..احنا ما اتولدناش كده احنا اللي عملنا في نفسنا كده وهنصلح من نفسنا ونبقي احلي..
    اسيبكو بقي عشان اروح اكل السمككككككككككك ادعولييييييييييييي
    بوسه ليكو كلكو

مواضيع مشابهه

1. الردود: 401
    اخر موضوع: 19-05-2011, 12:43 PM
  2. [يوميات] يوميات امينة السمينة ...تتحدى السمنة اللعينة
    بواسطة lolafola في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 306
    اخر موضوع: 03-03-2011, 03:37 PM
  3. [يوميات]يوميات كلبوزة :(
    بواسطة يوميات في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 19
    اخر موضوع: 23-02-2011, 06:51 AM
  4. [يوميات] يوميات دبدووبة الحبووبه تابعوني حياااكم
    بواسطة دبدوبة الحبوبه في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 201
    اخر موضوع: 22-01-2011, 05:10 PM
  5. عايزة تخسي او عايزة تثبتي وزنك ادخلي هنا
    بواسطة lola tarek في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 96
    اخر موضوع: 17-03-2008, 11:45 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ