انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 23

الموضوع: الراجية عفو ربها ارررررجوكي مساعدة ضرورية

الردود
    15
    الراجية عفو ربها ارررررجوكي مساعدة ضرورية

غاليتي
    عمري 30 سنة

وزني 88 كغ

طولي 163سم

متزوجة من 7 سنوات وعندي طفلان .... قبل الزواج كنت كالمنيكان ووبقيت حتى سنة اولى زواج وبعد غربتي تغيرت امور كثيرة منها وزني الذي ازداد بشكل مهول واصبحت احب الاكل ان كنت سعيدة اكل وان كنت حزينة اكل ان كنت جائعة اكل وان لم اكن جائعة اكل حياتي كلها اكل في اكل ولم ارزق بالاطفال الا بعد 3 سنوات زواج .....

وقبل ان احمل بابنتي الاولى قررت عمل ريجيم وذهبت الى طبيبة مختصة وما ان بدات معها ونزل وزني حوال 20 كيلو وكنت في قمة سعادتي اكتشفت اثناء متابعتي عندها انني اصبت بخمول الغدة الدرقية رغن انني لم اكن اعاني منه سابقا لا انا ولا احد افراد اسرتي .....

وعزت زيادة وزني الى خمول الغدة لكن بيني وبينك كنت كلما اتضايق من حاجة اكل بسبب وبدون سبب كنت اكل كالمفجوعة وكان الاكل سيغادر الكرة الارضية رغم انني لك اكن هكذا سابقا ؟؟؟؟؟؟؟

ولم افرح ولم اتهنى بنزول وزني حملت مباشرة وعوضت كل الذي فقدته وولدت على فكرة كان وزني 58 كغ ارتفع الى 90 نزلت منه 20 اصبح 70 كغ حملت وبعد الحمل والولادة وجدت نفسي 82 كغ .....

واتبعت حميات ولعبت رياضة وزني ينزل 5 كيلو افرح وارجع اعوضهم تاني واستمر الحال بي ورزقت بطفلي الثاني ......

وبعد الولادة وزني 88 كغ وها انا ذا بمعاركي مع الحميات اعمل حمية يوم واترك عشرة لا ادري اين اختفت الارادة عند الطبخ اقول لن اكل ما ان اضع الطعام لا ادري اين تختفي الارادة اكل واقول سابدا غدا وانا على هذا الحال منذ ولادتي ؟؟؟؟؟
    وقد اصبح عمر طفلي سنة ولا ارضعه مني ......

ماذا افعل ارجوكي ثقتي بنفسي تكاد تكون معدومة لا البس شئ ويظهر بشكل جميل علي حتى انني لا اجد مقاساتي بسهولة اثناء شرائي لشئ لي ماذا افعل اشعر انني ادور في حلقة مفرغة !!!!!!

اتمنى ان انحف والبس ما يحلو لي !!!!

لا ادري أفقد عقلي عند رؤيتي للحلويات والاكل بشكل عام وانسى الريجيم وسنينو وكان الاكل سيختفي
    ارجوكي ساعديني ما الحل ؟؟؟؟؟

على فكرة انا معي خمول الغدة من 5 سنوات ونقص حديد اخد حبة فيتامين جديد كل يوم ع حبوب الغدة التيروكسين عيار 100

ارجوكي ان اتعذب من الذي يحصل لي دليني اين الخطا وماذا افعل لتنزيل وزني ارجوكي اتمنى خس وافرح بشبابي زي كل البنات

هذا ما بجعبتي ان تذكرت شئ ساكتبه لك واعذريني ازعجتك بكلامي لكن يشهد الله انني في ضيق من وزني وقلة ارادتي ونهمي على الاكل اتمنى ان تكون عندي ارا
    ة حديد لو رايت حلويات امامي 24 ساعة لا اقترب منها !!!!!!

ما الحل ساعديني ارجوكي ....

ما هو الحل بحالتي وبمشكلتي مع الغدة

الردود
    315
    حسبي الله على الوزن الزائد

الردود
    15
    شكراااااااااااااا لك جزيلا يا الراجية عفو ربها على الاهتمام ...... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    جزاكي الله كل خير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انا ما كتبت الا من ضيقي ووحدتي في غربتي ............
    وما حيرتي ماذا افعل ؟؟؟؟؟
    تمنيت لو ان كل هذه القراءات على الاق ل تحمل دعوة صادقة تكتب في موضوعي لترفع معنوياتي وكما تعرفون دعاء الاخ لاخيه في ظهرا لغيب مستجاب .... ولكم بالمثل ......
    لا لكني اشكر الاخت القانتة لله على مرورها الكريم حتى لو لم تكتب شيئا على الاقل انها قرات وكتبت .......
    صحيح انني عضوة جديدة لكني منذ زمن من متابعي هذا الموقع الرائع احببت فيه تفاعل البنات مع بعضهم وحبهم للخير
    لكن النتيجة هذه صدمتني اهذا حب الخير يا اخواتي الكريمات .......
    طلبت منك اختي الراجية عفو ربها هذا فضلا لا امرا ..........
    لكن على كل حال شكرا لتفاعلكم وشكرا على تشجيعكم لوضع مشاركاتي من اليوم وصاعدا
    الظاهر انه ليس لي مكان بينكم .......

الردود
    161
    لال تزعلي حبيبتي اكيد الراجيه لم ترى موضوعك وفي حال انها راته ستجاوبك مع العلم اني لي نفس المشكله بالغدد ونفس الشره على الطعام بطريقه مش طبيعيه مع العلم نزلت وزني من 157 الى 107ثم زاد الى 120 الان 117 مش عارفه شو اعمل دخلت على موضوعك اشوف يمكن الاقي حل الله يوفقنا ونتخلص من الدهون المؤذيه نفسيا وصحيا

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة * المحبة لله * عرض الرد
    غاليتي
    عمري 30 سنة

وزني 88 كغ

طولي 163سم

متزوجة من 7 سنوات وعندي طفلان .... قبل الزواج كنت كالمنيكان ووبقيت حتى سنة اولى زواج وبعد غربتي تغيرت امور كثيرة منها وزني الذي ازداد بشكل مهول واصبحت احب الاكل ان كنت سعيدة اكل وان كنت حزينة اكل ان كنت جائعة اكل وان لم اكن جائعة اكل حياتي كلها اكل في اكل ولم ارزق بالاطفال الا بعد 3 سنوات زواج .....

وقبل ان احمل بابنتي الاولى قررت عمل ريجيم وذهبت الى طبيبة مختصة وما ان بدات معها ونزل وزني حوال 20 كيلو وكنت في قمة سعادتي اكتشفت اثناء متابعتي عندها انني اصبت بخمول الغدة الدرقية رغن انني لم اكن اعاني منه سابقا لا انا ولا احد افراد اسرتي .....

وعزت زيادة وزني الى خمول الغدة لكن بيني وبينك كنت كلما اتضايق من حاجة اكل بسبب وبدون سبب كنت اكل كالمفجوعة وكان الاكل سيغادر الكرة الارضية رغم انني لك اكن هكذا سابقا ؟؟؟؟؟؟؟

ولم افرح ولم اتهنى بنزول وزني حملت مباشرة وعوضت كل الذي فقدته وولدت على فكرة كان وزني 58 كغ ارتفع الى 90 نزلت منه 20 اصبح 70 كغ حملت وبعد الحمل والولادة وجدت نفسي 82 كغ .....

واتبعت حميات ولعبت رياضة وزني ينزل 5 كيلو افرح وارجع اعوضهم تاني واستمر الحال بي ورزقت بطفلي الثاني ......

وبعد الولادة وزني 88 كغ وها انا ذا بمعاركي مع الحميات اعمل حمية يوم واترك عشرة لا ادري اين اختفت الارادة عند الطبخ اقول لن اكل ما ان اضع الطعام لا ادري اين تختفي الارادة اكل واقول سابدا غدا وانا على هذا الحال منذ ولادتي ؟؟؟؟؟
    وقد اصبح عمر طفلي سنة ولا ارضعه مني ......

ماذا افعل ارجوكي ثقتي بنفسي تكاد تكون معدومة لا البس شئ ويظهر بشكل جميل علي حتى انني لا اجد مقاساتي بسهولة اثناء شرائي لشئ لي ماذا افعل اشعر انني ادور في حلقة مفرغة !!!!!!

اتمنى ان انحف والبس ما يحلو لي !!!!

لا ادري أفقد عقلي عند رؤيتي للحلويات والاكل بشكل عام وانسى الريجيم وسنينو وكان الاكل سيختفي
    ارجوكي ساعديني ما الحل ؟؟؟؟؟

على فكرة انا معي خمول الغدة من 5 سنوات ونقص حديد اخد حبة فيتامين جديد كل يوم ع حبوب الغدة التيروكسين عيار 100

ارجوكي ان اتعذب من الذي يحصل لي دليني اين الخطا وماذا افعل لتنزيل وزني ارجوكي اتمنى خس وافرح بشبابي زي كل البنات

هذا ما بجعبتي ان تذكرت شئ ساكتبه لك واعذريني ازعجتك بكلامي لكن يشهد الله انني في ضيق من وزني وقلة ارادتي ونهمي على الاكل اتمنى ان تكون عندي ارا
    ة حديد لو رايت حلويات امامي 24 ساعة لا اقترب منها !!!!!!

ما الحل ساعديني ارجوكي ....

ما هو الحل بحالتي وبمشكلتي مع الغدة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انتى متابعه للمنتدى يبقى اكيد تعرفى انى ارد على اى تساؤل مهما كان يبقى ليه الزعل

الغده اولا لابد ان يستقر معدلها يعنى تحللى ويطلع الهرمون نسبته معقوله قبل كده اى نظام يكون مجرد ظلم وبس

وانتى غير مفجوعه الغده تؤثر على الحرق فعادى لو حتى امتنعتى عن الاكل وعندك الغده خامله وزنك لن ينزل طبيعى ومنطقى

والاراده لا تعنى الامتناع تماما عن اى اكل تحبيه هذا تعذيب وليس ريجيم

الاراده انك تقننى ما تتناوليه لانه الممنوع مرغوب وانتى اذا شبعتى وتناولتى ماء من 2 الى 3 لترات وشغلتى وقتك فى شىء غير الاكل ستحل المشكله ولن تجوعى اصلا

وانتى ضعى لنفسك هدف فى الحياه اما الاكل بدون هدف او نزول الوزن وقررى ايهم اهم عندك

وواحده واحده ممكن تتذكرى اكلك فى 24 ساعه ان شاء الله يتضح السبب الرئيسى لزياده الوزن

وثانيا اين الرياضه من حياتك ؟
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    363
    جزاها الله خير الراجية
    والله انا زيك بالظبط كأنك بتوصفينى
    مش عارف الارادة راحت فين والاكل هيروح فين يعنى لو سبته
    يالا ربنا يدينا ويديكى اللى نتمناه وينحفنا

الردود
    15
    rodanea
    جزاكم الله كل خير على مروركم الكريم
    اختي الراجية
    جزاكي الله كل خير يا رب
    انا زعلت واخدت على خاطري عشان كنت كل شوية افتح النت الاقي الموضوع زي ما هو انا عارفة ان عندك مسؤوليات كتيرة .....
    بس سبحان الله على البني ادم عجول ....
    لانني متمنية حد ينصحني ويوقف جنبي وياخد بايدي لاني بجد بجد تعبت لايمتى حفضل كده صفر على الشمال مش طالع بايدي حاجة .......
    بالنسبة للغدة انا عملت لها تحليل من شهرين بناء على طلب الدكتورة بتاعتي قالت النسبة كويسة وقالت استمر على الحبوب بالعيار الجديد وبعد 3 شهور اعمل تحليل واشوفها .......
    اما الرياضة كوني بغربة اوقات اخرج امشي لكن الجو ما بيساعدنيش كوني ببلد الفصل فيه الغالب بيكون شتا وعندي العجلة الثابتة اوقات بقعد عليها حسب ما لاقي وقت ...... بس مش دايما ما بين البيت وطلبات الولاد ما بلاقيش لنفسي وقت .....
    اما نظامي الغذائي
    انا عارفة انك حتصوتي من الي باكلو طول الوقت .......
    الفطار
    شاي * خبز * لبن بتاع السندويتشات * زيتون * حلاوة طحنية * جبنة * احيانا كورن فلكس * احيانا بيض مسلوق او مقلي * احيانا فول

الغدا
    بيكون من الطبيخ الي انا عاملاه مثلا رز وبامية * محشي * ........ الخ

العشاء
    نفس الفطار

وبين الوجبات مو هو داه الي تاعبني اما بسكويتات مع الاولاد او كيك وقهوة مع جوزي او اي حاجة حلو لاني مش عارفة انا بشتهي اكل الحاجة الحلوة دايماااااااااااااااااااااااااا وخاصة العصرية
    بشرب مية كتير
    بشرب شاي اخضر وزنجبيل ونعناع كباية او اتنين باليوم
    باكل لبن زبادي بعد كل وجبة
    وبشرب شاي بعد كل وجبة

داه هو نظام اكلي يعني فيكي تقولي ان النهار كلو اكل باكل .....
    ارجوكي تساعديني وانصحني اعمل ايه انا زهقت من نفسي حاسة ان تنزيل وزني مستحيل ؟؟؟؟؟
    انا بكره نفسي كل ما بصيت لنفسي بالمراية قلبي بيوجعني من كتر الشحوم هنا وهناك ما عنديش ثقة بنفسي ابدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

وفي النهاية انا اسفة ان كنت ثقلت عليكي او ضايقتك بس الله وحده اعلم بلي انا فيه .....
    ارجوكي ساعديني وادعي لي انت وكل من بيقرا موضوعي .....
    مستنياكي يا غالية

الردود
    93
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    أختى المحبة لله ما تزعليش و خليكى واثقة من نفسك دى اهم حاجة لان الثقة فى النفس تولد الارادة
    أولا لازم تعالجى الغدة الدرقية اللى عندك و بستحسن انك تتابعى مع طبيب متخصص فى التخسيس
    و تبلغيه بموضوع الغدة الدراقية و ان صعب عليكى الامر على المتابعة مع طبيب عليكى بالاتى

تذكرى دائما ان مشوار الالف ميل بيبدأ بخطوة يعنى ما تستعجليش على النزول فى الوزن
    تذكرى ايضا اول ما تشوفى الحلويات افتكرى نتائجها و بعدين بين الوجبات كولى خضروات (خس او خيار أو جرجير أو كرفس أو فجل ) لان الخضروات دى كلها ألياف فتملا معدتك مع الانتظام بالمشى لمدة نصف ساعة يوميا و حاول تعملى ريجيم السعرات لو مش عندك الريجيم ده قوليلى و انا اكتبهولك و بعدين ما تزعليش كله بينزل و كلنا بنمر بمرحلة زيادة الوزن و ان شاء الله هتيقى رشيقة و تجيبى و تختارى الملابس اللى نفسك فيها

الردود
    15
    beatheart

تعقيب كتبت بواسطة salmasilim عرض الرد
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    أختى المحبة لله ما تزعليش و خليكى واثقة من نفسك دى اهم حاجة لان الثقة فى النفس تولد الارادة
    أولا لازم تعالجى الغدة الدرقية اللى عندك و بستحسن انك تتابعى مع طبيب متخصص فى التخسيس
    و تبلغيه بموضوع الغدة الدراقية و ان صعب عليكى الامر على المتابعة مع طبيب عليكى بالاتى

تذكرى دائما ان مشوار الالف ميل بيبدأ بخطوة يعنى ما تستعجليش على النزول فى الوزن
    تذكرى ايضا اول ما تشوفى الحلويات افتكرى نتائجها و بعدين بين الوجبات كولى خضروات (خس او خيار أو جرجير أو كرفس أو فجل ) لان الخضروات دى كلها ألياف فتملا معدتك مع الانتظام بالمشى لمدة نصف ساعة يوميا و حاول تعملى ريجيم السعرات لو مش عندك الريجيم ده قوليلى و انا اكتبهولك و بعدين ما تزعليش كله بينزل و كلنا بنمر بمرحلة زيادة الوزن و ان شاء الله هتيقى رشيقة و تجيبى و تختارى الملابس اللى نفسك فيها
    جزاكي الله كل خير على مرورك الكريم اختي وكلامك الجميل جدااااااااااااااااا الذي كان له الاثر الطيب على نفسيتي ........
    ولو تكرمت فضلا لا امرا ريجيم السعرات لانو مش موجود معاي
    وانا بانتظار اختي الراجية ورايها ........

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة * المحبة لله * عرض الرد
    ام هنود الحلو
    rodanea
    جزاكم الله كل خير على مروركم الكريم
    اختي الراجية
    جزاكي الله كل خير يا رب
    انا زعلت واخدت على خاطري عشان كنت كل شوية افتح النت الاقي الموضوع زي ما هو انا عارفة ان عندك مسؤوليات كتيرة .....
    بس سبحان الله على البني ادم عجول ....
    لانني متمنية حد ينصحني ويوقف جنبي وياخد بايدي لاني بجد بجد تعبت لايمتى حفضل كده صفر على الشمال مش طالع بايدي حاجة .......
    بالنسبة للغدة انا عملت لها تحليل من شهرين بناء على طلب الدكتورة بتاعتي قالت النسبة كويسة وقالت استمر على الحبوب بالعيار الجديد وبعد 3 شهور اعمل تحليل واشوفها .......
    اما الرياضة كوني بغربة اوقات اخرج امشي لكن الجو ما بيساعدنيش كوني ببلد الفصل فيه الغالب بيكون شتا وعندي العجلة الثابتة اوقات بقعد عليها حسب ما لاقي وقت ...... بس مش دايما ما بين البيت وطلبات الولاد ما بلاقيش لنفسي وقت .....
    اما نظامي الغذائي
    انا عارفة انك حتصوتي من الي باكلو طول الوقت .......
    الفطار
    شاي * خبز * لبن بتاع السندويتشات * زيتون * حلاوة طحنية * جبنة * احيانا كورن فلكس * احيانا بيض مسلوق او مقلي * احيانا فول

الغدا
    بيكون من الطبيخ الي انا عاملاه مثلا رز وبامية * محشي * ........ الخ

العشاء
    نفس الفطار

وبين الوجبات مو هو داه الي تاعبني اما بسكويتات مع الاولاد او كيك وقهوة مع جوزي او اي حاجة حلو لاني مش عارفة انا بشتهي اكل الحاجة الحلوة دايماااااااااااااااااااااااااا وخاصة العصرية
    بشرب مية كتير
    بشرب شاي اخضر وزنجبيل ونعناع كباية او اتنين باليوم
    باكل لبن زبادي بعد كل وجبة
    وبشرب شاي بعد كل وجبة

داه هو نظام اكلي يعني فيكي تقولي ان النهار كلو اكل باكل .....
    ارجوكي تساعديني وانصحني اعمل ايه انا زهقت من نفسي حاسة ان تنزيل وزني مستحيل ؟؟؟؟؟
    انا بكره نفسي كل ما بصيت لنفسي بالمراية قلبي بيوجعني من كتر الشحوم هنا وهناك ما عنديش ثقة بنفسي ابدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

وفي النهاية انا اسفة ان كنت ثقلت عليكي او ضايقتك بس الله وحده اعلم بلي انا فيه .....
    ارجوكي ساعديني وادعي لي انت وكل من بيقرا موضوعي .....
    مستنياكي يا غالية
    حبيبتى جزانا الله واياكم

جميل انك عرفتى بدايه المشكله من نفسك مبدئيا قللى او امنعى الاكل بين الوجبات البسكويت والكيك خصوصا

والسكر قللى حاولى انك ما تزودى عن 2 ملعقه مرتين فى اليوم كبدايه

نفسك فى شىء حلو يبقى وحده فاكهه بس مش كيك ولا بسكويت

مهم جدا تعديل العادات الغذائيه قبل عمل اى نظام طالما انتى عارفه ان هذا هو سبب الزياده يبقى نقلله على قدر المستطاع

وانتى عامله التحليل من شهرين يبقى فاضل عليكى شهر وتكرريه استمرى على اللى قلته ده اسبوع وقيسى جسمك كأنك بتفصلى فستان مكسم وان شاء الله ح تبدأى تلاحظى الفرق

جعتى ما بين الوجبات تأكلى خضار سلاطه ما عدا الجزر والبنجر يعنى خيار طماطم خس جرجير كرات بصل اخضر اى خضار وبرضه اشربى ما شاء الله بتقولى باشرب كمان اشربى ولو توصلى ل 12 كوب باليوم روعه

والرياضه مهمه ولو تمشى فى البيت نص ساعه بهمه لادخل له بالعمال المنزليه

ح انتظر منك الوزن بعد اسبوع

ولا تعملى اى انظمه الى تحللى الغده انا مش صعب انى اضع لكى نظام بس التحليل اولا
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

مواضيع مشابهه

1. الى الراجية عفو ربها
    بواسطة أم أحمد 99 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 26
    اخر موضوع: 21-06-2008, 12:26 AM
  2. الراجية ربها
    بواسطة butyies في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 03-04-2008, 03:20 PM
  3. الى الأخت الراجية عفو ربها
    بواسطة om_arif في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 10
    اخر موضوع: 02-04-2008, 12:49 AM
  4. إلى الراجية عفو ربها
    بواسطة فراشةالربيع في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 22-10-2007, 12:23 AM
  5. الراجية عفو ربها=======>ممكن مساعدة صغنونة؟؟
    بواسطة أضاليا في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 0
    اخر موضوع: 22-06-2007, 02:41 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ