انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 8 الأولىالأولى 123456 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 77

الموضوع: *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى (الشروط لعمل مخطط غذائى للاسره ) ·´ღ`·*✿*

الردود
    1,488
    مشكلتى الاساسية هى الفشل الذريع فى استخدام الهرم الغذائى فبما انى لم اكن احب السلطة ابدا لم اكن القى لها بالا و مش بعملها خالص بس الحمد الله جوزى بيحبها جدا فهو اللى بيفكرنى اعملها فبداءت اكلها

بس تفضل مسالة تنسيق الهرم الغذائى دية مشكلة مش عارفة احلها ازاى عشان نحصل على كل العناصر فى نفس الوقت عدم زيادة الوزن

و فى كمان مشكلة انى لو نوعت فى كذا صنف يتاكل صنف واحد و الباقى يترمى زى ما هوة لان اى اكل بايت مش بيتاكل ابدا و بيصعب علية النعمة و خايفة ربنا يعاقبنا بالحرمان منها بس اعمل اية
    آخر مرة عدل بواسطة nancy kareem : 17-02-2008 في 05:59 PM

الردود
    1,199
    الحمد لله فى اسرتى تعودنا على ان الطعام المتبقى يؤكل فى اليوم التالى ممكن نقوم ببعض التعديل عليه او اضافه بعض المكونات لجانبه اما بالنسبه لمساله التنوع فهذه من طبيعه النفس البشريه لذلك احب ان اكون حريصه على التنويع الصحى فى الطعام

الردود
    1,145
    راجعة في وقت الفراغ لأن الموضوع طويل ويبيله مخمخة

الردود
    3,112
    أختي الغالية
    بالنسبة لي فأعتقد أن أغلب المشاكل تجاوزتها ففي بداية زواجي عانيت من ذوق زوجي بالطعام فكنت أطبخ و لا يعجبه أو تفشل الطبخة بسبب عدم الخبرة و لم يكن عندي تخطيط جيد في الميزانية فمثلا أبدأ بأكلة معينة ثم أكتشف ان أحد مكوناتها غير متوفرة لدي ثم بالتدريج أصبحت أنوع بالطعام و أعرف ما يعجبه و ما لا يعجبه و الحمد لله لا نعاني في البيت من أي مشاكل تؤدي إلى نوعية معينة بالغذاء
    لكن عندي سؤال بالنسبة للحصص المذكورة بجانب كل مجموعة من الهرم الغذائي أعتقد هي للكبار فماذا عن الصغار ما هي الحصص المحددة لهم من كل مجموعة؟
    و شكرا لك أخية ادامك الله لنا في هذا المنتدى شمعة تنير لنا عقولنا بالعلم

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة lonle عرض الرد
    تسلمى راجيه على الدرس الحلو
    بجد كل درس بيظهر اشيا اكتر من يالى قبله

والان المطلوب منك ان تحددى فعل واحد كنتى تقومى به خطأ فى تصميمك للوجبات واخر جيد
    وبدأنا الجد فاى سؤال لا تتأخروا فى طرحه تحت امركم الدروس الاتيه اشد
    شوفى يا ست الكل
    شى غلط اكيد كلنا بنغلط
    من غلطاتى انه فى اكلات بتفضل ليومين والاولاد بتذمروا عليها
    لكن بحاول دايما اجدد وتكون الاكل ملون بضيف السلطه لكتير من الاكلات اذا ما فيها خضار
    يعنى مثلا المكرونه بالصلصه ضرورى يكون جنبها سلطه خضراء
    هيك بنكون غطينا اغلب المجموعات الغذائيه
    والفاكهه شى اساسى كل يوم واهم شى عندى لولاد ياكلوا تفاح كل يوم فى متل بقول

one apple aday keep the doctor away

بصراحه انا يلى بحيرنى لفطور والعشا اكتر من الغدا لان بهدول الوجبتين كل واحد رايه وطلباته شكل

واقولك شى وياريت يتبع فى مدارسنا انا بنتى من الكندرجاردن اخدت المجموعات الغذائيه وان كل وجبه لازم تجمع المجموعات باكبر عدد (طبعا بشكل سلس ولذيذ يعنى )
    متلا تفطر قطعه جبنه وكاسه عصير وشقه خبز وخيار وطماطم جنبه
    هيك جمعت 5 مجموعات وهيك شى
    ومن هى صغيره اهتمت بهل شى
    ما بعرف هيك انا حكيت صح بالدرس ولا توهت
    لكن بشكل عام بحاول اجمع الهرم الغذائى بالوجبه

بارك الله فيك على مجهودك

اولا قصه الاولاد تتذمر عادى كل الاولاد لو عليهم طول النهار تطلبى كنتكى وماكدونادزحتى ولادى ( بس انا شخصيا مش بعبرهم )
    طالما انتى جددتى فى الوجبه وبرضه رفضوها جربى اما تعملى يوم بيوم وان كنت احسه صعب ومجهود او انك الاكل اللى عارفه انه تانى يوم لن يأكلوه شيليه فى الفريزر قدميه فى يوم تانى بصوره مختلفه

احنا فى مدارسنا بيدرسوا المجموعات الثلاثه
    مجموعه اغذيه البناء وتجديد الخلايا
    مجموعه اغذيه الطاقه
    مجموعه اغذيه الوقايه والعلاج

ولا تعليق يارب يتنفذ ويدرسوا كل المجموعات ويتقدموا مع عمر الطالب وزياده ادراكه ووعيه

وانتى كلامك صح كل ما علمتى الطفل وهو صغير تلاقى ادراكه فى هذه النقطه اصبح عالى والله اولادى 7 و 12 سنه احيانا بحس انهم فاهمين عن اولاد كتير باقابلهم فى جزء التغذيه ( يمكن لانى ام معقده )
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة ام حبيبة الله عرض الرد
    اولا الميزانيه يجب ان يكون التخطيط الغذائى مرتبط بما هو محدد من ميزانيه لطعام الاسره ويراعى ذلك عند عمل مخطط لاى اسره
    يعني احنا مش عاملين ميزانية محددة وساعات فعلا بنتفاجأ ان المبلغ زاد عن المتوقع

ثانيا اعمار المجموعه المراد تقديم الغذاء لها فاذا كانت الاعمار متقاربه تقل المشكله اما ان كانت الاعمار بعيده عن بعضها كأن تعيش عائله من 3 اجيال معا جد واب وطفل هنا تكمن صعوبه ارضاء وكفايه كل الاعمار من حيث احتياجاتهم الغذائيه
    اسرتنا انا وزوجي فقط والحمد لله لا اجد صعوبة في الارضاء

ثالثا يجب العمل على جعل الافراد يتقبلون كل او اغلب انواع الطعام وان كان هناك طعام غير متقبل يجب الابداع فى طرق تقديمه وكذلك تنويع طرق طهيه او استبداله باطعمه تقع فى نفس المجموعه الغذائيه حتى لا نحرم الجسم منها ( ككره بعض الاطفال للخضراوات مثلا )
    زوجي كان بيحب الصلصة والحاجات المتسبكة جدا والحمد لله قللت منها بالتدريج وبقيت بعملها على فترات متباعدة وبقيت ادخل الخضروات والفاكهة في الارز والاكلات بحيث نستفيد منها بطريقة تانيه .

رابعا الالوان من اسباب فشل اى وجبه غذائيه ان تقدم كلها لون واحد مثلا مكرونه بالبشاميل مع سلطه بطاطس بالمايونيز وخبز شامى تخيلى نفسك تتناولى غذاء كله لون واحد ممل صح وخاصه للاطفال او كبار السن
    طبق السلطة الخضراء من الاطباق الرئيسية علىسفرتي وبالتالي كل الالوان موجودة على المائدة .......صح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.

خامسا النكهات فطبعا من غير المقبول ان نقدم قائمه طعام كلها تحتوى اطعمه بالكارى مثلا او الحريفه اولا يصعب تمييزها وثانيا نفترض ان احدهم لا يحبها هكذا نسفنا الوجبه بالنسبه له
    احاول قدر الامكان انوع في البهارات عشان مايبقاش الاكل كله طعم واحد

سادسا القوام اختلاف القوام فى الاطعمه يعطيها غنى فمن غير المقبول تقديم اطعمه تتميز كلها بانها ناعمه الملمس كتقديم بطاطس بيوريه مع شوربه بسله مخفوقه بالخلاط والحلو ارز باللبن

سابعا تجنب الاطعمه التى قد تسبب امراض لبعض افراد الاسره
    مثلا لو هناك اسره بها مرضى قولون يجب عدم تقديم اطعمه تسبب لهم متاعب بالقولون مثلا اليوم محشى كرنب (ملفوف ) وغدا قرنبيط ( زهره ) وبعده سلطه كلوسلو بنهايه الاسبوع سنجد عندنا مجموعه من مرضى القولون المنتفخ

[center]
    ثامنا التنوع فى الاصناف وطريقه التقديم
    جائتنى مره سيده تشتكى لى من عدم تناول ابنها البالغ 4 سنوات طعام الغداء لمده يومين كاملين وعندما سألتها كانت اجابتها اول امس كان الطعام ارز ابيض وخضار مطبوخ ولحم مسلوق لم يأكله فأعدت تسخينه امس وايضا لم يأكله ( ردوا انتم ) تكرار الطعام يصيب بالملل هى اخذت نفس الطعام بنفس الكيفيه واعادت تسخينه وبالتالى النتيجه الحتميه وصلت لنفس النتيجه وهى رفضه لتناوله ممكن ان تقدمى الطعام ليويمن متتاليين ولكن مع اضافه بعض الحركات سلاطه , شوربه , ترتيبه فى الطبق بطريقه جديده وهكذا فكما يقول المثل العين تأكل قبل الفم
    انا عن نفسي باعمل غالبا اكل ليومين عشان ارتاح تاني يوم من المطبخ بس بعمل زي مانتي بتقولي بضيف تاني يوم حاجات مثلا شوربة او سمبوسك اوسلطة جديدة المهم لازم يكون فيه تغيير
    والان المطلوب منك ان تحددى فعل واحد كنتى تقومى به خطأ فى تصميمك للوجبات واخر جيد
    عمل ميزانية محددة ان شاء الله

وجزاكي الله خيرا اختي على مجهودك جعله الله في ميزان حسناتك
    ربنا يكرمك ما شاء الله عليكى

هو ما ذكرته هو الخطوات المثاليه لتخطيط الوجبات لابد نكون مغفلين شىء او اثنين بس انتى جميل كده

انا برضه اول ما تزوجت كان زوجى مختلف تماما عنى فى عاداته الغذائيه هو تغير وانا ايضا تغيرت قليلا ومشى الحال
    عارفه اول شىء عدلته فى زوجى انه كان لا يأكل اى طعام بحرى وبالصبر عودته عليه الاول دخلت له من منطلق مهم للمناعه مهم للاطفال مهم للرضاعه ودلوقتى بقى بشهادته لو عزومه يقولى اعملى سمك انتى ما بتعرفيش تعملى غيره يقصد احسن انواع طبخى للاكل البحرى
    احبكم فى الله

الردود
    1,701

shy

بالنسبه للهرم الغذائي ممكن توضحينه لنا تمام مثلا مكتوب هنا ان
    الحبوب والخبز من 6 الى 11
    النسبه هذي كيف اقسمها للأفراد الاسرة
    اوكي انا اعرف ان الطفل ما بياكل زي الكبير طيب قد ايش ياخذ الطفل
    وقد ايش الكبير هل يعتمد التقسيم على الوزن ولا العمر او على الاثنين مع بعض
    كمان ممكن تشرحيلنا عن الحصه الوحدة من كل قسم كم تساوي
    وهل الكميه الي تساويها مناسبه للصغير والكبير
    كمان قراة بالمرشد ان مجموعه الخبز 4 حصص بس هنا بالصور 6الى 11
    اسفه على الأسأله الكثيرة بس حبيت اني يكون عندي علم بكل شي
    عدناااا بآآآآآآآآآذن الله

(¯`·._)لا تشكو للناس جرحا انت صاحبه لا يألم الجرح الا من به الم(¯`·._)
    الردود
    1,119
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,,
    كيف حالك اختي راجيه ؟؟,,,
    اولا الميزانيه يجب ان يكون التخطيط الغذائى مرتبط بما هو محدد من ميزانيه لطعام الاسره ويراعى ذلك عند عمل مخطط لاى اسره

للاسف اختي راجيه مافيه ميزانيه محدده نمشي عليها يعني اضم صوتي للبنات الي قبلي

ثانيا اعمار المجموعه المراد تقديم الغذاء لها فاذا كانت الاعمار متقاربه تقل المشكله اما ان كانت الاعمار بعيده عن بعضها كأن تعيش عائله من 3 اجيال معا جد واب وطفل هنا تكمن صعوبه ارضاء وكفايه كل الاعمار من حيث احتياجاتهم الغذائيه

اسرتي مكونه من اب وام واطفال ولا اجد صعوبه في تقديم الغذاء الا عند اطفالي لان اعمارهم تتراوح مابين 3نوات الى 12سنه ماذا افعل ؟؟؟

ثالثا يجب العمل على جعل الافراد يتقبلون كل او اغلب انواع الطعام وان كان هناك طعام غير متقبل يجب الابداع فى طرق تقديمه وكذلك تنويع طرق طهيه او استبداله باطعمه تقع فى نفس المجموعه الغذائيه حتى لا نحرم الجسم منها ( ككره بعض الاطفال للخضراوات مثلا )

دائما اختي راجيه احاول التنوع ولكن اطفالي لايتقبلون من الخضار الا البطاطس والقرنبيط ولايهمهم طريقة طبخها ان كان مقلي او مسلوق

رابعا الالوان من اسباب فشل اى وجبه غذائيه ان تقدم كلها لون واحد مثلا مكرونه بالبشاميل مع سلطه بطاطس بالمايونيز وخبز شامى تخيلى نفسك تتناولى غذاء كله لون واحد ممل صح وخاصه للاطفال او كبار السن

الحمد لله احاول التحكم في الالوان بان السلطه تكون موجوده على السفرة او الورقيات (جرجير وكراث وخس وفجل ....الخ)

خامسا النكهات فطبعا من غير المقبول ان نقدم قائمه طعام كلها تحتوى اطعمه بالكارى مثلا او الحريفه اولا يصعب تمييزها وثانيا نفترض ان احدهم لا يحبها هكذا نسفنا الوجبه بالنسبه له

انا احب الطعام نكهته بطبيعته ولكن بما ان زوجي يموت في الكاري والثوم والفلفل الاسود اضطر ان اضع المنكهات من اجله,

سادسا القوام اختلاف القوام فى الاطعمه يعطيها غنى فمن غير المقبول تقديم اطعمه تتميز كلها بانها ناعمه الملمس كتقديم بطاطس بيوريه مع شوربه بسله مخفوقه بالخلاط والحلو ارز باللبن لم افهم النقطه هذه ولكن على حسب فهمي باني انوع في الاكل خيار بالزبادي مع سلطة فتوش وعاديهومرق مع ارز سابعا تجنب الاطعمه التى قد تسبب امراض لبعض افراد الاسره
    مثلا لو هناك اسره بها مرضى قولون يجب عدم تقديم اطعمه تسبب لهم متاعب بالقولون مثلا اليوم محشى كرنب (ملفوف ) وغدا قرنبيط ( زهره ) وبعده سلطه كلوسلو بنهايه الاسبوع سنجد عندنا مجموعه من مرضى القولون المنتفخ
    الحمد لله لايوجد اي مشكله من هذه الناحيه ثامنا التنوع فى الاصناف وطريقه التقديم
    جائتنى مره سيده تشتكى لى من عدم تناول ابنها البالغ 4 سنوات طعام الغداء لمده يومين كاملين وعندما سألتها كانت اجابتها اول امس كان الطعام ارز ابيض وخضار مطبوخ ولحم مسلوق لم يأكله فأعدت تسخينه امس وايضا لم يأكله ( ردوا انتم ) تكرار الطعام يصيب بالملل هى اخذت نفس الطعام بنفس الكيفيه واعادت تسخينه وبالتالى النتيجه الحتميه وصلت لنفس النتيجه وهى رفضه لتناوله ممكن ان تقدمى الطعام ليويمن متتاليين ولكن مع اضافه بعض الحركات سلاطه , شوربه , ترتيبه فى الطبق بطريقه جديده وهكذا فكما يقول المثل العين تأكل قبل الفم
    طبعا انا اعدت تسخين الاكل على انه ولا مره يزود شي بعدنا لان محافظه على اني اطبخ بالي يسد حاجة اسرتي في هذه الوجبهوانا معاج في هذه النقطه راجيه بان العين تاكل قبل الفم في حاجه اريد انج تساعديني فيها راجو بان مو كل يوم احقق الهرم الغذائي ودائم احتار في وجبة العشااااء؟؟؟!!!! وجزاج الله كل خير على كل ماتفعلينه من اجلنا وصحة عائلتنا

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة ام صائب عرض الرد
    ما شاء الله غاليتي الراجية
    جهودك مشكورة
    بالفعل دورة مميزة
    سلمت يداك

هذه الكلمة وقفت عندها وقووووف مع سرحان تام

للأسف زوجي عنده القولون وهذه النقطة ذبحتني وجعلتني بحيرة كبيرة جدا
    للتوضيح اكثر
    عملت سلطة وشتهيت القليل من البصل الأخضر (يرفض بشدة او لا يأكل)
    المقلوبة بالزهرة اكلة هو يحبها كثيرا (عندما ياكلها يعاني طوال اليوم)
    الملوخية يا حلاوة عند طبخها ماذا يحصل له
    ليس هنا فقط المشكلة غاليتي الراجية
    المشكلة انه يتأثر بنوع آخر من االغذاء لمرض آخر وهو الحزاز أو حرقة المعدة
    البندورة تؤذيه الطحينية الباذنجان المقلي ووووووو

واولادي يعشقون الهبرجروالسجق والاندومي وكل الاشياء التي أكره دخولها للبيت فلا يأكلون الانواع الصحية جيدا

بالنهاية أنا عندي الطعام اصبح مشكلة وكابوس
    كرهت كل الطبخ لاجل اولادي ومرض زوجي
    يعني ما باليد حيلة

اما عن الهرم الغذائي فانا شخصيا اقدم كل الصحي لكن السلطة تبقى ويؤكل الارز والقليل جدا منم اللحم
    وعند عمل شوربة خضار يختارون منها البطاطس
    اما عند وضع السمك مع البطاطس المقلية تؤكل البطاطس ويبقى السمك على وضعه

أكلنا ماساه صح؟

ارشديني ماذا افعل
    اختى بارك الله فيكى

موضوع القولون لما درسناه قيل لنا المرض الوحيد الذى علاجه بيد المريض نفسه
    لان ما يتعبنى لا يتعب غيرى انا واحده من الناس البطيخ والجرجير بيموتونى
    فانتى ما يتعب زوجك تجنبيه مثلا نفسك فى السلاطه ببصل اعملى سلاطه عادى احجزى له كميته وبعدين اضيفى ما تحبى بصل شطه انتى وراحتك

الطماطم احيانا ما يتعب بذرها وقشرها جربى تصفيها وشوفى بتتعبه ولا لأ
    وكمان احيانا التسبيك جربى تغليها ولكن لا تتركيها تتحول الى صلصه جامده

بالنسبه لابنائك لو صغار بسيطه جربى تضعى مقنن غذائى فى طبق خاص بكل طفل واذا لم يكمله فيكون هناك عقاب حرمان من فاكهه معينه او حلويات او حتى رسوم متحركه المهم عقاب بسيط

اما لو كانوا كبار لا ينفع الا تثقيفهم بما هو ضار من غذاء والصبر ومع الوقت حتى وان لم ينفذوا الصح سيأتى وقت ينفذوه طالما الشخص عرف المعلومه لابد ان يستخدمها فى يوم من الايام
    احبكم فى الله

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة *ام هند* عرض الرد
    تسلمىىىىىىىىىىىىىىىىى يا رااااااااااااااااااااااااااااااااااائعه
    و دخلنا فى الجد بالجد
    و ده انا كنت منتظراه بفارق الصبر و مش عايزة اسبق الحوادث اكيد الدروس الجايه انا منتظراها اكثر بكل شوق.

الخطاء ما بعرف وييييييين
    لانى لم افلح و لم انجح فى جعل ابنى(5سنوات) يحب اللحوم و الخضروات كل المجموعات افلحت فيها عدا هاتين
    (مع العلم انه عندما كان سنه و نصف الى سنتين ياكل اللحوم بانواعها و اشكالها و يحب بعض انواع الخضروات و لكن عندما كبر رفضهم.
    حاولت سلق الرز بشوربه اللحوم لم يعجبه......... ياكل الرز بدون اى اضافات و كذلك المكرونه .
    قطعت الخضروات باشكال و الون ليحبها لا ياكلها الا قليلا جدا مع الشوربه التى لا يحبها كثيرا
    حاولت سلقها لتكون طريه مثل الجذر و البطاطا رفضه........ (فقط ياكل البطاطس المحمرة بالزيت مع الكاتشب) و البيض المقلى احيانا و يحب الكب كيك جدا اعمله مرة فى الاسبوع علشان فيه بيض.
    و فوق كل ذلك السلطه تعتبر اهم طبق فى السفرة و كلما مرة انوع فيها عسى و لعل ابنى يحبها و لا حياه لمن تنادى.
    غير ذلك ياكل الفواكه بانواعها و يشرب الحليب و ياكل الزبادى و ياكل التوست و السيريال و الكورن فليكس
    و يشرب العصائر الطازجه واحاول بقدر الامكان ان يكون الاكل صحى فى البيت .(و اكثر شئ عودتهم على شرب الماء اكثر من العصائر و لكن بعد الاكل و ليس اثناء الاكل
    فقط عجزت عن جعل ابنى يحب اللحوم و الخضروات الان انا ادعو الله ليل نهار ان يهدى ابنى للاكل المتنوع

و لن افقد الامل ان شاء الله ربنا يستجيب خصوصا هذه الدورة الغذائيه التى احس ان الله ارسلها لى علشان اجد فيها الحلول

الجيد اعتبر ان نجحت مع بنتى فى انى احببها فى كل انواع المجموعات و بطرق مختلفه علشان ما تكره نوع معين مثل اخوها.

اتمنى ان اجد الحل عندك لابنى يا غاليه انا حاسه انه ربنا استجاب دعائى بدخولى هذه الدورة المهمه.
    اكيد بيكون فى حل غائب عنى و ما منتبهه له.

جزاك الله الف خير انت و الاساتذه الافاضل اللى علموك هذا العلم القيم
    و جعل كل ما تقدميه فى موازين حسناتكم

و تقبلى حبى و تقديرى و احترامى
    اللهم آمين

الله يسلمك يا قمر

بصى تحصل احيانا اثناء محاولات تكوين الطفل لشخصيته انه يتصرف هكذا عادى بس ذكاء منك حاولى تدخليه فى اكلك
    مين قال لكى ان سلق الخضار بيشجع على اكلها انا ولادى من عمر اصغر مما تتخيلى لو اعطيتهم الجزر المسلوق يكون مصيره على وجهه ( بعيد عنك )
    الاولاد بتحب جدا الاكل المقرمش لو تقطعى الخضار كالاصابع بدون ملح وتقدميه لهم وحتى وان احتاج انك تضعى عليه مايونيز مره بدون مره
    وانتى بتقولى السلاطه اساس طيب بياكل سلاطه ولا لأ مش شرط مقطعه اقصد لو لقى مثلا خياره طماطم يأكل المهم باى صوره يأكلها

اللحوم تقصدى كلها ولا البقرى او الضأن لو بيأكل دجاج و أسماك عديها وركزى عليهم

وطالما بيأكل العصائر لعلمك ممكن تدخلى الخضار فى العصير اعملى كوكتيل مره اضيفى عصير طماطم مره عصير جزر وهكذا تبقى تحايلتى على عدم حبه للخضار برضه

ح اقولك على شىء احيانا الطفل يعاند امه اذا شعر ان اكله يمثل لها مشكله لأ عادى اعملى الاكل وقدميه وطنشى خالص ولا كأنك واخده بالك منه بس حسسيه ان مثلا لان اخته تسمع الكلام مثلا بتعطيها ما تريد بعد الاكل من حلوى او فاكهه او كب كيك

وفى شىء مهم لو جعلتى الطفل يساعدك فى اعداد الاكل مش يبهدل الدنيا لأ ناولنى , خد, هات من التلاجه وهكذا فيشعر باهميه ان يتذوق من طبخه ( جربى وح تلاقى النتيجه مبهره )

وعموما غالبا فى الطفل الاول لازم نغلط فى جزء من تربيته ونعدل تصرفاتنا فى الطفل التانى عادى

على فكره الاطفال من حقهم اربع بيضات فى الاسبوع تقل الى بيضتين بعد سن البلوغ لتصير بيضه واحده بعد سن الثلاثين او فى حالات السمنه ( خوفا من ارتفاع الكوليسترول )

ومن البدايه انا قلت ان تخطيط قائمه ترضى جميع الأطراف مهمه ليست بسهله جعله فى ميزان حسناتك
    احبكم فى الله

مواضيع مشابهه

1. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى ( انواع الطهى وطرقه والصحى منها) ·´ღ`·*✿*
    بواسطة چيهان أبو الغيط في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 75
    اخر موضوع: 07-11-2009, 07:06 PM
  2. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى ( استخدام الهرم الغذائى لتخطيط الوجبات ) ·´ღ`·*✿*
    الردود: 33
    اخر موضوع: 02-07-2009, 07:42 PM
  3. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى ( اولا قائمه الشراء ) ·´ღ`·*✿*
    الردود: 205
    اخر موضوع: 07-06-2009, 07:10 AM
  4. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى ( الاحتياجات تبعا للمجموعات الغذائيه ) ·´ღ`·*✿*
    الردود: 33
    اخر موضوع: 30-03-2008, 01:15 PM
  5. *✿*·´ღ`· دوره كيف تعدين طعام صحى (كيف تصممين وجبات باستخدام السعرات ؟) ·´ღ`·*✿*
    الردود: 43
    اخر موضوع: 04-03-2008, 01:39 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ