انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 3 الأولىالأولى 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 25

الموضوع: لو فى حد ممكن يساعدنى ..

الردود
    43
    تعقيب كتبت بواسطة القناصة الوردية عرض الرد
    مبرووووووك ألف مبرووووك حبيبتي ......
    الله يتمم لك ع خير وتفرحي بالنونو,,,,,,,,
    أنا مثلك بداية حملي كرهت الحليب .....
    فكنت بسوي عصير بالحليب مثل حليبب بالفراولة أو المنجا أو الجوافة أو الموز,,,,,أو بسويه مع المهلبية والكريم كراميل وممكن تشتريه جاهز....وكمان باكل الآيسكريم اللي بيكون أغلبه حليب......وكذا بستفيدي من الكالسيوم.....
    وكنت باخذ حبوب كالسيوم بتساعدك كمان.....أسألي دكتورتك عنها.....
    حبييتي حاولي لأنه البيبي بيسحب الكالسيوم منك وممكن النقص يسبب لك ألام ف الأسنان.....
    الله يسعدك ويتمم لك ع خير يارب....

الله يبارك فيكى وشكرا ليكى على مشاعرك ....انا فعلا باخد فيتامينات وفعلا بحب المهلبيه او الارز باللبن وهعملها ان شاء الله بس لانى فى غربه والحمل وابنى صغير كل دا مخلينى مش عارفه اجمع افكارى بس والله انتم كلكم كلامكم مفييييييييييد جدااااااا والاجمل انها افكار بسيطه واللى فاضل انى انفذ ان شاء الله ,,,, انتى فعلا كلامك مظبوط وانا عارفه عواقب عدم شرب اللبن فعلا سيئه وربنا يعينى ان شاء الله ويكون حملى صحى وسليم باذن الله انا وكل الحوامل وكل اللى بيتمنوا ان شاء الله,,,,,شكرا ليكى حبيبتى

الردود
    2,405
    التكريم
    (أوسمة)
    ياحلوة ياعسولة انا زيك ماحب البن ولا الحليب عشان بيتعب مرارتي ويعملي غثيان ولاكن الكالسيوم الحمدلله موجودعلى هيئة فوارمع نص كبايت مية وانحلت مشكلت الكالسيوم ومشكورياعم حليب ماقصر لاكن للاسف بحاول اعوض الموضوع دا في عيالي عشان يحبو فخدي فواراوستوكير وان شاءالله يعوضك عن حاجت الجسم للكالسيوم زي والحمدلله ولدت ماشاءالله ثلاث مرات وماعانيت من نقص الكالسيوم بفضل الله والحمدلله انا في الشهرالسابع والكالسيوم تمام الله يتمملنا ويتمملك ولكل البنات على خير وسلامة ان شاءالله

الردود
    43
    تعقيب كتبت بواسطة صدىالأطلال عرض الرد
    ياحلوة ياعسولة انا زيك ماحب البن ولا الحليب عشان بيتعب مرارتي ويعملي غثيان ولاكن الكالسيوم الحمدلله موجودعلى هيئة فوارمع نص كبايت مية وانحلت مشكلت الكالسيوم ومشكورياعم حليب ماقصر لاكن للاسف بحاول اعوض الموضوع دا في عيالي عشان يحبو فخدي فواراوستوكير وان شاءالله يعوضك عن حاجت الجسم للكالسيوم زي والحمدلله ولدت ماشاءالله ثلاث مرات وماعانيت من نقص الكالسيوم بفضل الله والحمدلله انا في الشهرالسابع والكالسيوم تمام الله يتمملنا ويتمملك ولكل البنات على خير وسلامة ان شاءالله

بجد دى تبقى معجزه انا هسال الدكتوره عليه من بكره ان شاء الله ,,, بجد دا لو فعلا طلع حقيقى انا مش هعرف اشكرك ازاى ولا اعملك ايه بس انتى بجد جتيلى من السماء شكراااااااااااااااا ليكى اوى ى ى ى ىى ى ى ى ىى ى والله من كل قلبى وربنا يهنيكى باولادك وينعم عليكى بالصحه دايما
    بجد مش مصدقه نفسى حاسه عايزه النهار يطلع بئه علشان اجيبه والحق اعوض الناقص عندى,,, ربنا يتملك يارب حملك على خير ويرزقك الزريه الصالحه السليمه المعافه ان شاء الله

الردود
    2,405
    التكريم
    (أوسمة)
    الله يسلمك حبيبتي بس عن جد انا والله مابحب البن ومايصلح عشان المرارة وخدت اوستوكير حبوب اوزي ماتقولو برشام كمان مازبط معاية لاكن اوستوكيرفوارمع نص كباية مية مرة وحدة في اليوم وكلو بفضل الله تمام وربي يوفقك وتسيري كمان تمام بس اوعك تاخدي اي علاج وانت جيعانة خدي زي بعدالفطور حترتاحي علي كتير ان شاءالله

الردود
    43
    الله يسلمك حبيبتي بس عن جد انا والله مابحب البن ومايصلح عشان المرارة وخدت اوستوكير حبوب اوزي ماتقولو برشام كمان مازبط معاية لاكن اوستوكيرفوارمع نص كباية مية مرة وحدة في اليوم وكلو بفضل الله تمام وربي يوفقك وتسيري كمان تمام بس اوعك تاخدي اي علاج وانت جيعانة خدي زي بعدالفطور حترتاحي علي كتير ان شاءالله

انا اللبن فى الفتره دى بيتعبلى القولون جداااااااااااا ,,,,انا فعلا سالت عالفوار دا بس الدكتوره قالتلى فى الشهر الرابع مش دلوقت ,,,,,هو انتى بتاخديه من بدايه الحمل ولا زى ما الدكتوره قالتلى فى الشهر الرابع انا حاليا باخد فوليك اسيد بس ,,, وشكرا ليكى حبيبتى على اهتمامك

الردود
    2,405
    التكريم
    (أوسمة)
    انا اسفة ياحلوة نسيت الموضوع دا وافتكرت انك في الشهرالسادس طب ماشي تمام سوي زي لاتاخدي حليب ولاهم يحزنون خدي فيتامين فواراسمو kiddiودامايضرمن دحين وبرضوفواروطعموجميل زي البرتقال ويحتوي على نسبة بسيطة من الكالسيوم تكفي احتياجك دحين لغايت ماتخلصي الثالث وتبدئي في الاوستوكيرمعا هوافي الصبح والفيتامين مع حبوب الحديد في المغرب ان شاءالله والله يتمملك على خير واسالي الدكتورحق الصيدلية حيقولك خدي دحين وبسلامة وبنسبة لعلاج القولون عن تجربة ابعدي عن البهارات الحارة والزيوت الازيت الزيتون خدي منو كل صبح ملعقة كبيرة على الريق يريح القولون ويمنع الامساك وحترتاحي علي كتير والله يكتبلك الي في الخير

الردود
    43
    انا اسفة ياحلوة نسيت الموضوع دا وافتكرت انك في الشهرالسادس طب ماشي تمام سوي زي لاتاخدي حليب ولاهم يحزنون خدي فيتامين فواراسمو kiddiودامايضرمن دحين وبرضوفواروطعموجميل زي البرتقال ويحتوي على نسبة بسيطة من الكالسيوم تكفي احتياجك دحين لغايت ماتخلصي الثالث وتبدئي في الاوستوكيرمعا هوافي الصبح والفيتامين مع حبوب الحديد في المغرب ان شاءالله والله يتمملك على خير واسالي الدكتورحق الصيدلية حيقولك خدي دحين وبسلامة وبنسبة لعلاج القولون عن تجربة ابعدي عن البهارات الحارة والزيوت الازيت الزيتون خدي منو كل صبح ملعقة كبيرة على الريق يريح القولون ويمنع الامساك وحترتاحي علي كتير والله يكتبلك الي في الخير

ان شاء الله اختى ربنا ييسر الحال ان شاء الله وباشكرك من كل قلبى على اهتمامك وردودك السريعه,,, جزاكى الله كل الخير

الردود
    2,519
    التكريم
    (أوسمة)
    الله يكتبلك الي في الخير

فلسطينية مقيمة في الحبيبـــــ الإمارات ـــــــــــة
    الردود
    1,063
    حبيبتي أنا متلك تمام لا أطيق اللبن/الحليب "استغفر الله العظيم" في الأيام العادية فما بالك أيام الحمل و اللوعة و الغثيان!!!!!!!!!!!

لكن وجدت له حل مريح جدا و نفسي تتقبله و هو:
    بعد ما تسخني الحليب حليه بدبس التمر يطلع طعمه واوووو و ممكن كمان تضيفي له ملعقة نسكافيه الخالي من الكافيين النتيجة يصير عند أحلى كابتشينو و صحي كمان بسبب فوائد دبس التمر

حاولي تنوعي في مصادر الكالسيوم لأن مصادره متعددة منها الأجبان و بعض الخضراوات ممكن تعملي بحث عنها و لا تنسي البيض
    و حاولي تدخلي اللبن في وجباتك بشكل غير مباشر متل كيكة منزلية الصنع أو صلصة البشاميل أو الكريم كراميل ووووووو العديد من الوصفات ممكن يدخلها الحليب بشكل غير مباشر

ربنا يتمم حملك على خير و ييسرلك ولادتك و جميع الحوامل و يرزق جميع الأخوات المنتظرات بالحمل السليم الثابت عاجلا غير آجل

الردود
    43
    تعقيب كتبت بواسطة lamis2009 عرض الرد
    الله يكتبلك الي في الخير

اميييييييين يارب العالمين انا وكل المسلمين ,, شكرا ليكى مرورك الكريم

مواضيع مشابهه

1. ممكن احد يساعدني..!!!
    بواسطة مسوكة في ركن التصاميم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 16-06-2009, 10:11 AM
  2. ممكن احد يساعدني ؟؟؟
    بواسطة زهرة الجنوب11 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 15-06-2009, 12:00 PM
  3. ممكن مساعدة .. ممكن حد يساعدني في برنامج ممتاز لتحويل الصيغ الصوتية ..
    بواسطة لما عبد الرحمن في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    اخر موضوع: 01-05-2008, 11:14 AM
  4. ممكن حد يساعدنى
    بواسطة أيوتا في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    اخر موضوع: 16-11-2007, 12:05 AM
  5. ممكن احد يساعدنى
    بواسطة مسلمة 11 في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    اخر موضوع: 06-10-2001, 01:11 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ