انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 21 الى 30 من 32

الموضوع: سأصبح ام لاول مرة وبدووووون اي خبرة.. ساعدوني

الردود
    16
    صبااااح الورد أختي الحبيبة الساجدة لله الكتاب شريتة من مكتبة جرير في الخبر
    سعرة 75ريال واعذريني حبيبتي ما اعرف والله احط صورته بس انصحك فيه لاني لو ما شريته بحملي الاول كان انهبلت من كثر التفكير بس الكتاب هذا بعد الله جاوب على كل اسئلتي ورح يفيدك انتي بعد ياحياتي ولاتشيلين هم ربنا معااااك وترا الحمل والامومة احلى تجربة في الحيااااة واذا شرف البيبي بالسلامة راح تنسي النااااس كلها وتستغني عنهم صح انها تعب ومسؤلية ببس ممتعة ربي ييسر عليك وعلى جمييييع المسلمااات

الردود
    2,090
    مشكوووووووووووووورة الفين شكر اختى ام رمروما
    ان شاء الله بلاقي الكتاب واشتريه واستفيد منه مثلك ..
    جزاكي الله كل خير وربي يحفظلك اطفالك ويكونوا ذرية صالحة آمييين..

معليش حبيبتي راح اتعبك معاي شوي بس ياريت تنصحيني بالاشياء المهمة اللي لازم احضرها قبل الولادة عشان راح احتاجها في المستشفى سواء لي او للبيبي.. يعني مثلا الملابس وغيرها من الاشياء اللي لازم اخدها معي للمستشفى.. او اجهزها للبيت..
    وجزاكي الله كل خير

الردود
    313
    اهلا اختي
    اولا مبروك الحمل ويارب يكمل لك بخير وعلى خير يا رب
    بالنسبة للبيبي فده امر طبيعي انك اول مرة ما تعرفي تعملي ايه’ بس اختي لو تقدري تبعثي دعوة لمامتك تيجي عندك بالولادة بيكون احسن لك بكثيييير
    اما بالنسبة للبيبي’فالحاجات دي لو كنت ببلد اوروبي بيوروكي بالاول كيف تعملي’ يعني السرة مثلا بيقولوا لك لما تنشف ويوقع المشبك اللي شابكينها به كيف تحطي الدواء( والله مش فاكرة اذا كنا بنحط لها دواء قبل ما تسقط ولا لا’ههه بس اعتقد ايوة)
    كمان بالنسبة للرضاعة انت تحاولي ترضعيه وقت ما يبكي وتحسي انه جعان’مع العلم انه بالنسبة لبرى او حتلاقي ف بعض الكتب بيقول لك مترضعهوش اكثر من اكذا مرة مثلا او مترضعهوش وده انا مش متفقة معاه كليا’ مرة خذت ابني لدكتور وكان عنده قيْ كثير’الدكتور قال لي مترضعهوش بالليل خالص عنده ثخمة هههه طبعا الموضوع ده غلط لان البيبي يا عيني كان جعان ومكنش لبني حتى بيكفيه وموضوع القيئ ده عادي لان المعدة بتكون لسه مستقمتش وبيكون عندهم ترجيع كثير عادي’ دكتورة ثانية هي اللي قالت لي وقالت لي ارضع الولد وقت ما جاع وحتى امهاتنا وجدتنا زمان كانوا بيرضعونا كل ما نجوع’
    ايضا لما تكون حترضعيه يا ريت ميكنش حطاه بوضع نائم’يعني شيليه بايديك وحطي راسه اعلى شوي من جسمه ويمسك صدرك ويرضع’بعد ما يرضع بتفضلي شايلاه شوي لا تنيميه على طول’ وممكن تشيليه كانك بتوقفيه على صدرك يعني تسنديه على كتافك لغاية ما يتكرع فهمتي؟
    الملابس بتكون قطن ’ويستحسن اللي بتكون بالزراير من ورا او قدام عشان لو حتلبسيها له تقدري تلبسيها من غير ما تكون ضيقة عليه خصوصا بالاول بيكونوا لسه لحمة طرية
    ااه دايما لما تشيليه تحاولي تخلي راسه دايما مسنودة بايدك لانها بتكون لسه مش ماسكة وبتتحرك وغير تابثة فهمتي؟دايما ايدك تحت راسه وعموه القري انداه بايدك الثانية
    لو عندكم بتعرفي القماط’بتقمطوا البيبي بيكون احسن حتى عشان ينام بالليل كويس بس لازم حد يعلمك كيف’مش عارفة اشرح لك كده اسفة بس ممكن تكلمي الست مامتك وتحاول تفهمك كيف حسب لهجتك وكمان توريك بالكاميرا كيف تعملي.بس بشوف ان الاغلبية مبقوش بيقمطو ا الولاد’زمان كانوا بيعملوا عشان حتى بيقولوا عشان جسمه ينمو عدل وميعوجش ههه
    بالاشهر الاولة بتكتفي اختي بالرضاعة بس ولو لبنك مبيكفهوش ممكن تساعديه باللبن الصناعي بس ساعات الولاد بتتعود على البيبرونة (الرضاعة) فيبطلو يرضعوا طبيعي مع انه الافضل الرضاعة الطبيعية
    فيه اللي بيدخل اكل من الشهر الرابع’زي السيريلاك’ وفيه اللي بيستنى لغاية الشهر السادس
    ااه لو ابنك او بنتك ان شاء الله مش مقمط’فخلي بالك من الغطاء اللي بتغطيه به وهو نايم ليغطي وجهه ويخنقه لا قدر الله
    الولاد عموما الحر بيضايقهم والبرد قوي كمان’فانت لو البيت مدفيء بتكتفي بقطعة قطعتين داخلية وحاجة من فوق تكون بتاعت برد ’ مع غطاء خفيف ومع الوقت حتتعودي وتعرفي وحتحسي ايه اللي مناسبه في الجو
    بالنسبة للنوم تحاولي دايما تنيميه على الجنب’وخلي بالك متنيمهوش على ضهره وانت مش جنبه’ عشان احتمال يختنق لما بيرجع اللبن (انا مش بخوفك بس بقول لك للامان لان دي حاجات ممكن متخديش بالك منها اول مرة)

الردود
    199
    اختي انت لسا معك وقت كتير تلحقي تتعلمي فيه كل هالاشياء ... صدقيني كل يوم ادخلي المنتدى واقراي مواضيعه بتتعلمي وبتستفيدي كتير ... لا تتوتري لأن التوتر بأثر عالبيبي ....

انا اختي متلك بالغربة ولا جارة ولا صديقة ولا اي وحدة متزوجة تنصحني .. بس كل ما خطرتلي شغلة بدور عليها بالنت وبقرا عنها معلومات كاملة .... والله المواضيع والاسئلة اللي بتطرحها الاخوات كتير ساعدتني لان احيانا بكون في بالي نفس السؤال وبشوفه مطروح ....
    بس يعني انا عندي شوية خبرة لأن كنت اشتغل مربية لأولاد اخواتي الله يحفظهم يا رب ... بس الحمل والولادة ما بعرف شي ... بس هي عم نتعلم ...

انشالله موفقة

الردود
    2,090
    تعقيب كتبت بواسطة امراة مسلمة عرض الرد
    اهلا اختي
    بالنسبة للنوم تحاولي دايما تنيميه على الجنب’وخلي بالك متنيمهوش على ضهره وانت مش جنبه’ عشان احتمال يختنق لما بيرجع اللبن (انا مش بخوفك بس بقول لك للامان لان دي حاجات ممكن متخديش بالك منها اول مرة)
    جزااكي الله كل خير على المعلومات المفيدة اختي امراة مسلمة .. بجد استفدت كثير ..
    للاسف اختى انا والدتي متوفية من سنة ونص الله يرحمها عشان كده انا خاايفة جدا من موضوع الولادة لاني وحدي ومامعي امي ... لو امي كانت لسه عايشة ماكنت هشيل هم اطلااااااقااا ولا اخاف بالمرة لكن كل شئ حكمة من الله والحمد لله على كل حال.

بالنسبة لنوم الطفل .. صراحة كويس انك نبهتيني على حكاية النوم على جنبه .. بس انا امتى اقدر انيمه على ظهره ؟
    وده معناه اني لازم احطله مخدة صغيرة تحت راسه؟....
    والبيبي اصلا هل لما انيمه على جنبه ما رح يتقلب وينام على ظهره مرة تانية لوحده؟
    معليش اختى عارفة اني تعبتك باسئلتي ..
    وجزاكي الله كل خير مرة
    ثانية

الردود
    2,090
    تعقيب كتبت بواسطة Rimaa عرض الرد
    اختي انت لسا معك وقت كتير تلحقي تتعلمي فيه كل هالاشياء ... صدقيني كل يوم ادخلي المنتدى واقراي مواضيعه بتتعلمي وبتستفيدي كتير ... لا تتوتري لأن التوتر بأثر عالبيبي ....

انا اختي متلك بالغربة ولا جارة ولا صديقة ولا اي وحدة متزوجة تنصحني .. بس كل ما خطرتلي شغلة بدور عليها بالنت وبقرا عنها معلومات كاملة .... والله المواضيع والاسئلة اللي بتطرحها الاخوات كتير ساعدتني لان احيانا بكون في بالي نفس السؤال وبشوفه مطروح ....
    بس يعني انا عندي شوية خبرة لأن كنت اشتغل مربية لأولاد اخواتي الله يحفظهم يا رب ... بس الحمل والولادة ما بعرف شي ... بس هي عم نتعلم ...

انشالله موفقة

فعلا اختى ريما معك حق بكلامك ..
    انا فعلا استفدت كثير من المواضيع الموجودة هنا بركن الحمل والولادة .. وببحث في النت ولقيت كتير اشياء حلوة..
    بس انا كتبت موضوعي ده لاني محتاجة فعلا اعرف تجارب الامهات واتعلم منهم شخصيا
    وكمان كل واحدة اكيد عندها معلومة من خبرتها وتجاربها هي بنفسها..وانا اتمنى اتعلمها منهم
    ده غير ان في اشياء مهمة ممكن تغيب تماما عن بالي هما ينبهوني لها ..
    عموما كل ما بنتواصل هنا في المنتدى اذا مااستفدنا على الاقل بنحس بأنه في احد معنا وبنعشر بأطمئنان اكتر..
    الله ييسرلنا جميعا ولادتنا وكل امورنا ويرزق كل مشتاقة للحمل

الردود
    313
    تعقيب كتبت بواسطة *الساجدة لله * عرض الرد
    جزااكي الله كل خير على المعلومات المفيدة اختي امراة مسلمة .. بجد استفدت كثير ..
    للاسف اختى انا والدتي متوفية من سنة ونص الله يرحمها عشان كده انا خاايفة جدا من موضوع الولادة لاني وحدي ومامعي امي ... لو امي كانت لسه عايشة ماكنت هشيل هم اطلااااااقااا ولا اخاف بالمرة لكن كل شئ حكمة من الله والحمد لله على كل حال.

بالنسبة لنوم الطفل .. صراحة كويس انك نبهتيني على حكاية النوم على جنبه .. بس انا امتى اقدر انيمه على ظهره ؟
    وده معناه اني لازم احطله مخدة صغيرة تحت راسه؟....
    والبيبي اصلا هل لما انيمه على جنبه ما رح يتقلب وينام على ظهره مرة تانية لوحده؟
    معليش اختى عارفة اني تعبتك باسئلتي ..
    وجزاكي الله كل خير مرة ثانية
    سامحيني مكنتش اعرف ان والدتك متوفية’الله يرحمها يارب ويتغمدها برحمته يارب
    بالنسبة لنومته على الضهر’انتي لما يكون صاحي او نايم وانت جنبه تقدري تريحيه على ضهره شوي بس عينيك دايما عليه ’ بعديها لو نام وانت حابة تقومي حطيه على جنبه وجنبه اليمين كمان بيكون احسن’بس متفضليش دايما منيماه على جنب واحد عشان رقبته متفضلش معووجة ههههههه حتى وذانه تخلي بالك كل ما يصحى تفرديهم ترجعيهم زي ما كانوا’ عارفة عشان بيكونوا لحمة طرية طرية وسهلة اي شيء لو سبتيه مثلا الوذان لو سبتيه متنية حتفضل كده ’ والرقبة لو فضل على جنب واحد بتعوج ويبقى صعب تتعدل
    بالنسبة انه يتقلب ففي الشهور الاولى ما بيتقلب ولا اي حركة’ههههههه نايم زي الامانة ههههه’ بس كل المشكلة زي ما قلت لك لو مش متقمط وانت مش جنبه تخلي بالك من الغطاء اللي بتغطيه به عشان ميشدوش بايده ويحطو على وجهه’لانه مش حيقدر يشيله ثاني من فوق راسه الله لا يقدر
    كمان حاجة’ياريت تخلي بالك وانت بترضعيه بالذات بالليل’ عارفة ليه؟ساعات حيغلبك النوم وانت بترضعيه فانتبهي’لان الله لا يقدر ساعات بيحصل حالات الام بتنام والبيبي بيرضع فترخي نفسها وبتخنق انفه بصدرها وبيختنق لانه مش عارفة يخلص نفسه وهي كانها بترمي صدرها على وجهه وبختنق فهمتي؟ فانت معلش حتستحملي شوي وتخلي بالك وانت بترضعي طفلك او طفلتك ان شاء الله
    المخدة ايوة اختي بتحطي مخدة بس صغيرة قوي يعني مش عالية’ حتلاقيهم بالمحلات بيتباعه’ يعني متعليش راسه قوي ولا تخليه واطي قوي’هي مخدة تحت راسه صغيرة حتكفي
    قوليلي انت عايشة فين لو سمحتي؟ قصدي لو فيه عربيات جنبك تعرفيهم جاراتك ممكن تطلبي من حد يوريك كيف تقمطي ’او حتى عارفة بالمستشفى قبل ما تخرجي قوليلهم انك وحيدة ومش عارفة حاجة واسالي اي حاجة استفسري عنها حيقولولك
    وانا اي سؤال حابة تساليهولي اسالي اختي ولو عارفة اكيد حرد عليك ان شاء الله
    انا كمان كنت مثلك بطفلي الاول ههههه ما كنت اعرف حاجة خااااالص وكنت خايفة على البيبي ان عنده ام زيي مش عارفة حاجة ههههه حتى الرضاعة اول ما قالوالي شيليه رضعيه مش عارفة كيف ارضعه هههههههههه بس الحمد لله مع الوقت حتتعلمي وحتتفاجئي بنفسك ازاي حتتعلمي بسرعة’ سبحان الله شيء غريزي وفطري وحبك لابنك حيخليك تثابري وتعملي الحاجة كويس ان شاء الله
    دلوقتي انا كمان حامل ’وولادتي حتكون في مارس الجاي ان شاء الله وربنا يتتم لك ولي ولكل حامل على خير ويسهل ولادتنا ويجعلها سهلة وسالمة ويرزقنا الذرية الصالحة المعافاة يارب
    اي سؤال حابة تساليه اسالي اختي ومتترديش’وانا حرد عليك ان شاء الله

الردود
    2,090
    الف شكر بجد يا اختى امراة مسلمة .. نصايحك مفيدة جداا بجد
    يعني دي حاجات ماكنتش ممكن اخد بالي منها لولا انك نبهتيني ليها ..

انا على فكرة عايشة في السعودية .. وممكن فعلا اسال جارتي عن تقميط البيبي لكن المشكلة جارتي دايما مشغولة وبتعمل خارج البيت وانا بطبعي خجولة جدااا واخجل اني اطلب منها طلب مثل كده ممكن يزعجها..
    فانا هحاول ابحث في النت عن صور خطوات التقميط ..
    وكمان ياريت لو الاقي طرق استحمام البيبي في صور لان الاشياء دي مهمة بجد ومش ينفع اتعلمها بالكلام بس لازم اشوفها ولو بالصور..

صراحة يا اختي جزاكي الله كل خير على مساعدتك ليا بالنصائح دي وانك صابرة على اسألتي الكثيرة .. لكن اللي شاغل بالي حاليا صراحة التفكير في الملابس اللي لازم البيبي بيحتاجها في اول ايامه وايه المفروض يكون شكلها عشان تكون مريحة له والمفروض اني بغيرله هدومه كل اد ايه ..
    لاني رحت محلات ملابس الاطفال واحترت فعلا وتعبت من التفكير والاختيار ..
    لو تقدري تساعديني في موضوع ملابس البيبي ده ياريت ولو تعبتي وزهقتي من كتر اسئلتي طنشيني وماترديش عليا ههههههههه

وربنا يتمملنا انا وانتي وجميع الامهات على خير يارب وعلى فكرة انا ولادتي ان شاء الله راح تكون في مايو يعني بعدك بشهرين ان شاء الله يسهل لنا ولادتنا يااااااااارب
    .

الردود
    16
    صباااااااحك فل أختي الحبيبة الساجدة لله أنتي تآااامرين اعتبريني اختك واي شي تحتاجينه انا
    في الخدمة
    بالنسبة لاغراض المستشفى اولا اغراضك:
    طبعا شنطة تلم اغراضك انتي والنونو
    ثوبين قطنية للنوم وتكون مفتحة بأزرار امامية للرضاعة
    ملابس داخلية (حمالتين للصدر وكلوتات خمسة اوستة وتكون الوانها قاتمة)
    فوط صحية شديدة الامتصاص خاصة بالولادة-فوط للصدر تمتص الحليب المتسرب
    مشط-مراية-شاحن جوال-شامبو-كريم مرطب- مزيل عرق - فرشة اسنان ومعجون-منشفة-صابونة للوجة
    ومرطب شفايف-كيس كبير للملابس المتسخة-----(ولاتنسين كتيب لأذكار وادعية الولادة)
    اغراااااض البيبي:
    لبس نوم
    لباسين داخلية
    قبعة
    بطانية او شرشف للف
    حفايظ-بودرة التلك(جونسون)
    مناديل مبللة لتنضيف البيبي
    رضاعة صغيرة-
    واتمنى اذا نسيت شي الاخوات يذكروني وياليت أكون أفدتك واي سؤال انا حاااااظرة

الردود
    313
    ههه معقول تسالي واكون عارفة وما اْردش؟
    http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=288860
    بصي ده لقيته بالموقع بيعلم طريقة استحمام البيبي’ فيه مواقع ثانية بس قوانين المنتدى مبتسمحش
    اهم شيْ تاخذي بالك منه بالموقع اللي بعث لك طريقة حمل البيبي’ وطريقة التنظيف’ وكل وطريقته’انا في حمام ابني اختلفت شوي مع الصور’ مقدرش احطه ف بانيو كانه قاعد وهو لسه صغير كده’ قالوا لي مينفعش الولد يقعد او تثني ضهره قبل ال 6 اشهر’ وفعلا يا اختي هما ف الشهور الاولى بيكونوا فعلا لحمة طرية جدا جدا’ والعمود الفقري لازم تخلي بالك عليه كويس جدا
    في الايام الاولى لولادة البيبي تقدري كل صبح تمسحي وجهه بفوطة قطن ناعمة جدا مبلولة بماية’ وعينيه بقطنة نظيفة مبلولة ’ وذانه كمان’ منطقة الحفاظ بتنظفيها برضو بماية وصابونة اطفال او ممكن حتى ماية بس يا اختي’تقدري تفرشي حاجة تمنع تسرب البلل للفرش لغاية ما تنظفي البيبي’ والماية تكون دافية شوي يعني مش سخنة ولا بردة’ 36 درجة تقريبا وتنشفيه
    بالنسبة للحفاظ بتشتري طبعا المقاس الصغير اول شهور’ بس انا مثلا كنت بسيب لابني شوية وقت راحة من الحفاظ’ عشان المنطقة تتهوى’وميحصلوش التهابات’وبلبسه هدومه عادي ’بحط فوطة قطن بس ’وبعدين بقوم مغيرة له البنطلون والبسه حاجة ثانية
    الشهور دي حيبقى عندك غسيل كثييييييييير ههههههههههههههه
    ااه هدومه متغسلهاش بكلور ولا مسحوق’ انا مش عارفة فيه ايه وعادات الناس ايه عندكم هناك’ بس انا مثلا هدوم البيبي مبغسلهاش غير بصابونة عادية مش بتاع ريحة’شبه صابون مارسيل
    اما حمام البيبي فانا زي ما قلت لك’ مبحطوش قاعد ابدا’بل بفضل ماسكاه وسانداه على ايد حتى عشان راسه وشعره بشيله ف ذراعي بايد (ممكن ف حمامه تطلبي مساعدة زوجك) عشان تقدري انت تشيلي البيبي بايد وتحاولي تنزلي راسه شوي بس عشان تغسلي شعره وزوجك يكب لك الماية وانت تنظفي شعره’بحيث الماية بتكبي على الشعر وينزل لورا’فهمتي؟مبيرجعش على وجهه’ وتنشفي شعره وتحطي له فوطة او بورنيته’ بعدين تحميه بسرعة بشوية صابونة وليفة اطفال(كيس يد) ناعم وتبداي بصدره’ايديه ضهره وتشطفي(عشان ميتزحلقش البيبي ف ايديك ههههه) بعدين بيبقى سهل منطقة الحفاظ ورجليه برضو نفس الطريقة وتشطفي وتنشفيه كويس وتلفيه في بشكيره الصغنن وتخلي بالك من تيار الهواء’ لو خرجتيه للغرفة’ يبقى اول ما تفتحي باب الحمام متفتحهوش عليكم’خليك ورا الباب شوي بعدين بتطلعي وبالغرفة تلبسيه هدومه بعد ما يرتاح شوي وانت مغطياه (ههههه انا كان فيه مرات عشان موضوع تيار الهواء’كنت بحميه بالغرفة والبسه هدومه وكل حاجة بعدين افتح الباب)
    ااه نسيت’قبل ما تحميه لازم تكوني رضعتيه’عشان لو جعان حيفضل يعيط ومش حيستمتع بالحمام’ كمان بعد ما تحميه لو لسه عايز يرضع رضعيه وحينام بعديها
    بالنسبة لفروة الراس لما بيتولده بيكون فيها حاجة زي قشرة’ دي تقدري كل يوم تدهنيها بزيت’ حتتشال مع الوقت’جسمه كمان تدهنيه بزيت
    (انا وجهه مبكبش ماية عليه بالحمام زينا هههه بخاف يتخنق’ بس زي ما قلت لك بنظفه بفوطة مبلولة ماية بس)
    حرجع اقرا اسئلتك واشوف لو فيه حاجة مردتش عليها
    آخر مرة عدل بواسطة امراة مسلمة : 29-10-2010 في 03:17 PM

مواضيع مشابهه

1. ** وصفة مبتكرة ** سر صلصتي اللذيذة (صلصة البيتزا ) بالخطوات المصورة
    بواسطة شانيا في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 20
    اخر موضوع: 12-10-2011, 09:13 AM
  2. ساعدونى بوسيلة منع للحمل /ما عندى خبرة
    بواسطة PARADISE في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 05-03-2008, 06:20 PM
  3. ام لاول مرررره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ساعدوني...........
    بواسطة جوري الحربي في الأمومة والطفولة
    الردود: 15
    اخر موضوع: 22-02-2006, 08:21 PM
  4. ساعدوني لاول حفلة عيد ميلاد بنتي
    بواسطة handm في الحفلات والهدايا
    الردود: 2
    اخر موضوع: 21-04-2005, 12:50 PM
  5. سأصبح أماً ‍‍
    بواسطة سلطانة الخير في فيض القلم
    الردود: 9
    اخر موضوع: 08-11-2002, 01:51 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ